Pál a főtanács előtt - ApCsel 23:1-11 (jegyzet)
Pál a főtanács előtt
ApCsel 23:1-11
n Pál apostol azután került a főtanács elé, miután harmadik
misszióútjáról visszatért.
n Korábban, amikor elbúcsúzott az efézusi vénektől,
Agabus próféta megjövendölte, hogy Jeruzsálemben meg fogják kötözni. Pál tehát
tudta, hogy mi vár reá Jeruzsálemben.
v A templom udvarán megrohanták, elfogták, majdnem megölték.
v Mikor az ezredes a várba vitette, Pál engedélyt kért,
hogy szólhasson a néphez. Ekkor derült ki, hogy Pál tud héberül is! Az erőd
lépcsőjén állva részletesen elmondta megtérése történetét az összegyűlt
zsidóknak, akik a „pogányok” szó említéséig csendben hallgatták, de akkor
felzúdultak, és Pál eltörlését követelték a föld színéről.
v Az ezredes megparancsolta, hogy korbácsütésekkel
vallassák őt ki, hogy miért kiabáltak olyan dühösen reá.
n Azonban amikor Pált megkötözték, megkérdezte, hogy szabad-e
nekik római embert ítélet nélkül megostorozni? Hamarosan kiderült, hogy nem
szabad… Úgyhogy, Pál a megostorozástól megmenekült, de másnapra beidézték a legalább
70 tagból álló főtanács elé.
n Megfigyelhetjük az igében Pál apostol viselkedését, a
főtanács viselkedését, majd a katonák
és az Úr hozzáállását. Miközben ezt tesszük, vonjuk le a tanulságokat a
magunk számára.
I.
Pál apostol viselkedése
n Pál azzal kezdi a mondanivalóját, hogy az ő lelki
ismerete tiszta, és hogy mind e mai napig őszintén szolgálta az Urat. Ekkor a főpap
parancsolja, hogy üssék szájon.
v Bizonyára nemcsak valami kicsinyke legyintést kapott
Pál apostol, amikor szájon verték!
v Az ütésre Pál apostol emeltebb hangon válaszol: „Megver az Isten
téged, te kimeszelt fal! És te leülsz engem a törvény szerint megítélni, és
törvényellenesen cselekedve parancsolod, hogy engem verjenek?” (3. v.)
n Ezeket a szavakat hallva, egy pillanatra megdöbbenünk.
Pál apostol nem szokott így beszélni! Indulatos lesz, elveszti a higgadtságát.
n Pedig jegyezzük meg: nem mondott valótlanságot.
v Nem azt mondta, hogy „verjen meg az Isten”, vagyis nem
átkozódott, hanem kijelentést tett erről a főpapról: meg fogja verni az Isten,
mivel ilyen törvénytelen és kegyetlen módon viselkedik. Pár év múlva be is
következett, hogy erre a főpapra saját honfitársai törtek rá, és megölték.
Megverte az Isten.
v Továbbá, Pál szavai mintha Jézus szavait visszhangoznák:
az Úr beszélt úgy a farizeusokról, hogy „meszelt sírok”. A szavakról tehát
elmondhatjuk, hogy igazak voltak, és krisztusiak voltak.
n De az indulat is krisztusi volt? Nem. Amikor pedig az
indulatunk nem krisztusi, akkor a szavunk sem lehet az. Mérges embernek sosincs
igaza.
n A kihallgatás nem a templomban történik, hanem a
várban (Antónia erődben).
n A jelenet indulatoktól fűtött és fordulatokkal
terhelt. Ebben a helyzetben, amikor Pált figyelmeztették, hogy a főpappal
beszélt, belátja, hogy tévedett. Nem jól beszélt.
v És mit mond erre? Bocsánatot kér. Mintha hátrálna egy
lépést: „nem tudtam, testvéreim, hogy főpap.” Nem állt szándékában a főpapot
szidalmazni. Idézi az igét: „meg van írva, hogy a te népednek fejedelmét ne
átkozd”.
n Pál apostol viselkedéséből megállapíthatjuk, hogy még
a hívő emberek is szólhatnak rosszul. Elveszíthetik a türelmüket. Nekik is van
idegrendszerük, és az felmondhatja a szolgálatot.
v Ám Pál apostol a következő pillanatban kész bocsánatot
kérni, amikor felismeri, hogy nem jól szólott! Nem az az igazi hívő ember, aki
nem lesz indulatos soha, hanem az, aki azonnal meg tudja bánni, és rendezni
tudja kapcsolatait.
v Nem megoldás arra hivatkozni, hogy „igazam van”, meg
„Jézus is így beszélt”, stb.
n Valaki azt mondta: az a baj, hogy mindig tele vagyok
indulattal! A másik azt mondta: az nem baj, ha a Krisztus indulatával vagy
tele!
n Mit tehetünk akkor, amikor rájövünk, hogy tévedtünk,
valamit rosszul mondtunk?
v Megtehetjük, hogy nem szerzünk róla tudomást. Úgy
teszünk, mintha semmi sem történt volna. Ilyenkor sajnos, mások kell
figyelmeztessenek rá, hogy baj van.
v Aztán, megtehetjük, hogy a megszólaló lelkiismeretünk
hangját megpróbáljuk elhallgattatni, elfojtani. Eltitkoljuk, hogy ne derüljön
ki. De ez sem megoldás, mert a vád továbbra is ott van, és rombol. Hiába is
söpörtük a szőnyeg alá.
v Végül, megtehetjük, mint Pál, hogy bűnünket
megvalljuk, és bocsánatot kérünk. Akit megbántottunk, attól kell bocsánatot
kérni. Néha akkor is bocsánatot kell kérni, ha nekünk volt igazunk – de nem
volt jó az indulatunk. Ha megvalljuk bűneinket, Ő hű és igaz, hogy megbocsásson
és megtisztítson, Csak így jöhet a felszabadulás.
II.
A főtanács viselkedése
n Másodszor, láthatjuk azt is, hogyan viselkedik a
főtanács.
n Pál apostol éleslátásával hamar észrevette, hogy a
tanács heterogén: egyik része farizeusokból, másik része szadduceusokból áll.
n Hirtelen bepillantást nyerünk a zsidó főtanács valós belső
világába. És mit találunk e díszes testületben? Haragot, gyűlöletet,
értelmetlen vitatkozást, hitetlenséget, veszekedést!...
n Pál kijelenti, hogy farizeus, és hogy „a halottak
reménysége és feltámadása miatt” vádolják. (ApCsel 23:6)
v Hirtelen megbolydul a főtanács,
mint méhkas, ha felborítják, vagy mint falka, ha csontot dobtak közéjük.
Elkezdenek azon vitatkozni, hogy van-e
angyal, van-e lélek, és főképp, hogy van-e feltámadás vagy nincs.
v Mindezt Jézus feltámadása után teszik, miközben ők
tudták a legjobban, hogy Jézus nincs a sírban! Micsoda meddő és hiábavaló
foglalatosság így vitatkozni!
v Elméleti síkon mozognak, mintha a valóságtól teljesen
elszakadtak volna.
n Középiskolai éveimben kérdezett meg egyik reggel egy
ateista leány az osztályból, hogy képes-e Isten olyan nehéz súlyt teremteni,
hogy azt ne tudja felemelni? A csapdát hamar észrevettem: ha nem képes
teremteni, akkor nem mindenható. Ha nem tudja felemelni, akkor azért nem
mindenható. Azt válaszoltam, kitérően, hogy Isten nem teremt nehézségeket saját
magának. Miért is vitatkoznék valakivel, aki még azt sem hiszi, hogy Isten
létezik?
v Állítólag teológusok egyszer azon vitatkoztak, hogy hány
angyal fér el egy gombostű fején. Máskor meg, ha egy légy belelesik a szentelt
vízbe, akkor mi történik: közönségessé válik a víz, vagy megszentelődik a légy?
v Luther Márton is állítólag azt felelte arra a
kérdésre, hogy „Mit tett Isten, mielőtt a világot megteremtette volna?” hogy fűzfabokorban
fűzfavesszőt vágott az olyanok hátára, akik ilyen kérdéseket tesznek fel. Más
szóval: nem érdemes vitatkozni hiábavaló dolgokon. (2Tim 2:23. Tit 3:9)
n A hit nem elmélet kérdése, hanem a gyakorlaté.
n Rengeteg dolog van, amit nem tudunk megmagyarázni, és mégis
hiszünk benne. Miért ne hinnénk az Igében kijelentett igazságoknak?
III. A katonák és az
Úr hozzáállása
n Szomorú dolog, hogy Isten népének vezetői egy pogány
kihallgató teremben így viselkednek. Hogy lehet így Istenhez téríteni ezeket a
római katonákat?
v Márpedig Isten népének ez lenne a feladata: „Kevés az, hogy nékem
szolgám légy, a Jákób nemzetségeinek megépítésére és Izráel megszabadultjainak
visszahozására: sőt a népeknek is világosságul adtalak, hogy üdvöm a föld
végéig terjedjen!” – Ézs 49:6
n Az ezredes bizonyára megvetéssel
szemlélte, hogy mi játszódik le a szeme előtt. Parancsolt, hogy Pál szabadítsák
ki a kezük közül, nehogy szétszaggassák.
n Azonban Istennek is megvolt a
véleménye: „A következő éjszakán pedig
melléállván néki az Úr, monda: Bízzál
Pál! Mert miképpen bizonyságot tettél az én felőlem való dolgokról
Jeruzsálemben, azonképpen kell néked Rómában is bizonyságot tenned.” – 11.
v.
n Mikor Pál úgy érzi, hogy mindenki
ellene fordult, az Úr vállon veregeti, és arra bíztatja, hogy ne essen
kétségbe. Bízzon!
v Mondhatnak az emberek bármit, a lényeg
az, amit végül Isten mond.