Jósafát hajói - 1Kir 22:48-50
Jósafát hajói
1Kir 22:48-50 (2Krón 20:35-37)
A Veres-tenger egy hosszú és aránylag
keskeny sáv, amely az Indiai óceánból a Báb el-Mándeb szorosnál kezdődik, és
2400 km-en át húzódik észak felé. Északi része két ágra szakad, mint az
ipszilon két ága. A nyugati ág a szuezi csatornában folytatódik, a keleti
ágának végén pedig, az Aqaba öbölben, ott található Esiongáber, ahol Jósafát
ún. „Társis” hajókat építtetett, hogy azokkal Ofirba hajózzanak aranyért. Ezek
a hajók azonban sohasem hagyhatták el a kikötőt, mert az Úr összetörte őket
Esiongáberben, a hajóépítő telepen.
Az előbbiekből már tudjuk, hogy Jósafát
igazán cselekedett, de nem mindenben és nem mindig. Egy volt azok közül a
királyok közül, akik reformot kíséreltek meg Júdában. Azok sorába tartozott,
ahol Ezékiás és Jósiás is van. Időközben azonban Jósafát elindult „a bűnösök tanácsa szerint”, ráállt „a vétkesek útjára”, és beült „a csúfolódók székébe” (Zsolt 1:1).
Nemcsak Akhábbal került rokoni viszonyba, hanem Akháb fiával, Akháziával is megbarátkozott.
Példája tehát alkalmazható úgy pozitív, mint negatív szempontból.
A hajók összetörésének üzenete főképp
vállalkozóknak szóló üzenet, de bizonyára mások is tanulhatnak belőle. Három
földrajzi név van megemlítve az igében: Ofir, Társis és Esiongáber. Ofir jelképezi a vágyat, az álmot, Társis jelenti a tervet, az elképzelést,
és Esiongáber az álom szertefoszlásának,
a rémálomnak a helye.
I. Ofir – az
álmodozás és vágyakozás jelképe
Nem tudjuk pontosan hol lehetett Ofir.
Mivel Indiának kopt neve Szofir, némelyek úgy vélik, hogy Indiát jelöli. Mások Északkelet-Afrikára
vagy az Arab-félsziget délkeleti részére gondolnak, Srí Lanka vagy Malajzia
partjaira. Mindenképp, Ofir híres volt az aranyáról kezdettől fogva. Salamon
hajósai, a föníciai Hírám hajósaival, háromévenként „aranyat, ezüstöt, elefántcsontokat, majmokat és pávákat” hoztak
Ofirból (1Kir 9:26-28. 10:22). Salamon megtette azt, amiről Jósafát álmodozott.
Salamonnak sikerült, Jósafátnak azonban nem.
Jósafát arról álmodozott, hogy ő is ofiri
aranyat hozat, mintha ez még hiányzott volna a boldogságához… Nemcsak Jósafát,
de bizonyára közülünk is vannak sokan, akik szerették volna csónakjukat Salamon
Ofírba induló hajóihoz kötni, hogy három év múlva arannyal megrakodva térjenek
vissza. Az ember természetében ott van a szerzési vágy. Bárhová megyünk,
mindenütt olyan embereket találunk, akik a földi vagyonért küzdenek, hajszolják
magukat, küszködnek, hogy valamit összegyűjtsenek maguknak, valamire vigyék
anyagilag.
Jósafát hajói azonban sohasem hoztak
aranyat. Vajon miért? Isten törvényében az áll, hogy a királynak nem kellett
felettébb gazdagnak lennie: „se ezüstjét,
se aranyát felettébb meg ne sokasítsa” (5Móz 17:17b). Jósafátról pedig az
van feljegyezve, hogy dicsősége és gazdagsága már nagy volt, mielőtt a hajók
építésébe kezdett volna (2Krón 18:1). Tehát a telhetetlenség jeleit mutatja az,
hogy Ofirba akart hajózni aranyért. Vajon imádkozott-e, mielőtt hozzáfogott
volna? Tudhatta volna, hogy „ha az Úr nem
építi a házat (vagy a hajót), hiába dolgoznak azon annak építői.” (Zsolt
127:1)
A zsoltáros szerint az Úr beszédei
azok, amelyek „Kívánatosabbak az aranynál,
még a sok szín-aranynál is.” (Zsolt 19:10) Az Úr Jézus pedig azt üzente
Laodiceába: „Azt tanácslom neked, hogy
végy tőlem tűzben megpróbált aranyat, hogy gazdaggá légy; és fehér ruhákat,
hogy öltözeted legyen… Akiket én szeretek, megfeddem és megfenyítem: légy
buzgóságos azért, és térj meg!” (Jel 3:18)
A tisztességes munkával szerzett vagyon
nagyon is helyénvaló. Isten Igéje szorgalomra int, nem pedig lustaságra: „Eredj a hangyához, te rest, nézd meg az ő
útjait, és légy bölcs! Akinek nincs vezére, igazgatója, vagy ura: Nyárban
szerzi meg az ő kenyerét, aratáskor gyűjti eledelét. Ó, te rest, meddig
fekszel? Mikor kelsz fel a te álmodból? Még egy kis álom, még egy kis
szunnyadás, még egy kis kéz-összefonás, hogy pihenjek, Így jön el, mint az
útonjáró, a te szegénységed, és a te szűkölködésed, mint a pajzsos férfiú!”
(Péld 6:6-11) A mértékkel végzett munka tisztességes, és Isten bizonnyal meg is
áldja azt. Ebből a szempontból csak azt tanácsolhatjuk, hogy eredj Ofirba ha
megteheted, és ha akarsz: légy szorgalmas! Tervezz nagyokat és hárítsd el az
akadályokat az útból, vállalkozz hittel! De gondold meg, hogy vagyonoddal mindenekelőtt
Istennek kell szolgálnod! Ne légy nagyravágyó vagy telhetetlen. Jegyezd meg,
hogy „Jobb a kevés igazsággal, mint a
gazdag jövedelem hamissággal. Az embernek elméje gondolja meg az ő útját; de az
Úr igazgatja annak járását.” (Péld 16:8-9)
II. Társis, a terv
és elképzelés jelképe
Társis messze van, és oda sokan
igyekeznek. Jónás is oda akart menekülni Isten színe elől. Nagy a tolongás
Társisért, és hajóépítők is sokan vannak. Sokan várják a kedvező szelet, hogy
felvonják a vitorlákat és a hajózászlót, útnak indulva aranyért. A zászló vígan
lobog a kedvező szélben, és a hajó szaporán szeli a habokat Társis felé. Ezt
Jósafát is így álmodta meg magának. Nem valami nehéztonnás gőzösök épültek
abban a kikötőben, hanem vitorlás hajók. Lehet, hogy a tőkebefektetés sem volt
akkora, mint amire a föníciaiak képesek voltak. Jósafát csak kicsiben álmodott:
hogy a hajók legalább egyszer fordulnak, és 400-500 talentum aranyat hoznak
Ofirból…
Ennek a tervnek a megvalósítására
elkezdett „Társis hajókat” építeni. Jobban megértjük, hogy mindez hogyan
történt, ha elolvassuk a párhuzamos igeszakaszt a Krónikák könyvéből: „35 Azután Jósafát a Júda királya
megbarátkozott Akháziával az Izráel királyával, aki gonoszul cselekedett; 36
Mindazáltal vele megbarátkozott, hogy hajókat készítsenek, melyeken Társisba
menjenek; és a hajókat Ésiongáberben készítették. 37 Jövendölt azért
Eliézer a Maresából való Dódava fia Jósafát ellen, mondván: Minthogy
megbarátkoztál Akháziával, az Úr megsemmisíti a te munkádat. És a hajók mind
összetörtek, és nem mehettek Társisba.” (2Krón 20:35-37) Annak idején
Salamon a Hírám embereivel építette a hajókat Esiongáberben (1Kir 9:26-28).
Abban az időben a föníciaiak voltak azok, akik értettek a hajóépítéshez és a
tengeri tájékozódáshoz, hajózáshoz. Salamon emberei is tőlük sajátították el az
ehhez szükséges technikát és képességet, majd lehetőséget adtak arra, hogy az
esiongáberi kikötőből együtt hajózzanak ki Ofirba. Hírám adta a hajókat és
navigátorokat, Salamon adta a kikötőt.
Jósafát épp ezt a tengeri
kereskedelmet szerette volna felújítani Ofirral. Ehhez azonban neki is ismeretekre
és képességekre lett volna szüksége, meg olyan faanyagra, amelyet csak az
északi szomszédoktól kaphatott meg. Esiongáber (Eilat) vidékén csak pálmafák
nőnek, amelyek nem alkalmasak hajóépítésre. Akháziának, az Akháb és Jézabel
fiának emberei, a korábbi rokoni és baráti kapcsolatok révén bizonyára bortokában
voltak azoknak a lehetőségeknek, amelyekre Jósafát vágyott. Ezért találjuk a
Krónikák könyvében, hogy „Jósafát a Júda
királya megbarátkozott Akháziával” (2Krón 20:35).
Akházia azonban nem volt az Úr
követője. „gonoszul cselekedett az Úrnak
szemei előtt, járván az ő atyjának és anyjának útján, és Jeroboámnak, a Nébát
fiának útján, aki bűnbe ejtette az Izráelt; és szolgált a Baálnak, és azt
imádta, és haragra indította az Urat, Izráel Istenét, mint a hogy az ő atyja
cselekedett.” (53-54. v.) Jósafát ekkor még nem tanult az Akhábbal való
kapcsolatának áldatlan következményeiből és a hajók megépítésében Akháziával
szövetkezett, annak ellenére, hogy bizonyára tudta, hogy Istennek nem tetszik
az ilyen szövetség. „Ne legyetek
hitetlenekkel felemás igában!” (2Kor 6:14)
Istennek jelen kell lennie nemcsak az
ünnepnapokban, hanem a hétköznapi munkánkban is, és hitünknek meg kell
mutatkoznia a kapcsolatainkban is. Salamon így ír erről: „Fiam, ha a bűnösök el akarnak csábítani téged: ne fogadd beszédüket.
Ha azt mondják: …Minden drága marhát nyerünk, megtöltjük a mi házainkat zsákmánnyal;
Sorsodat vesd közénk; egy erszényünk legyen mindnyájunknak! Fiam, ne járj egy
úton ezekkel…” (Péld 1:10-16) Tanulva a hajók összetöréséből és a próféta
figyelmeztetéséből, másodszor már nem volt hajlandó szövetkezni Akháb fiával
(50. v.).
III. Esiongáber az
álom szertefoszlásának, a rémálomnak jelképe
A hajók Esiongáberben, a Veres-tenger
partján épültek, nemcsak azért, mert a Földközi-tenger partvidéke túl sekélyes
vizű, és alkalmatlan a kikötők építésére, hanem főképp azért, mert Ofirba innen
kellett útnak indulni. Salamon idejében is innen indultak a hajók Ofirba. Ám
ezúttal a megépített hajók összetörtek Esiongáberben. Miért történt ez? Annyi
hajótörés van manapság is. Miért történik ez meg?
Némelykor azért történik hajótörés, mert
a hajó túlságosan gyengén volt megépítve
és nem bírta a hosszú utat. Sokat számít a felhasznált faanyag, számít a terv
és számít a kivitelezés. A gyorsan meggazdagodni vágyók nem ügyelnek a
részletekre. A három éves utat szeretnék lerövidíteni: megtenni akár két év
alatt azt, ami Salamon hajósainak három éve alatt sikerült. De a szolid, erős
vázat nem helyettesítheti a cifra festés! Az Úrtól kért házastársat és Isten
előtt megharcolt döntéseket nem helyettesítheti a pillanatnyi hangulat és testi
indulat hatására meghozott döntés. A gyengén összetákolt hajók idő előtt össze
fognak törni!
Máskor a karbantartás hiánya okozza a süllyedést. Ha nem cserélik ki az
elkorhadt deszkákat, akkor azok olyankor fogják beengedni a vizet, mikor az
óceán legmélyebb pontja fölött kellene átvitorlázni! A bűn férge átfúrja,
megrongálja a legjobban épült hajókat is és karbantartás nélkül előbb-utóbb
összetörnek.
Azonban a hajók azért is összetörnek,
ha Isten összetöri őket. Pedig jól
szárított, válogatott fából épültek, a legjobb terv szerint, figyelmes
munkával. Így építhette Jósafát is ezeket a hajókat. Figyelte a szelet, az
áramlatokat, és a csillagok járását. Micsoda keserűség lehetett a szívében,
amikor meghallotta, hogy egy tragikus vihar áldozatai lettek! Egy próféta, „Eliézer a Maresából való Dódava fia”
tudomására hozta, hogy mindez miért történt: „Minthogy megbarátkoztál Akháziával, az Úr megsemmisíti a te munkádat.”
(37. v.)
Istennek jó célja volt a hajók
összetörésével: igaz, hogy a hajókkal együtt összetörte Jósafát dédelgetett álmait
és terveit, de véget vetett annak az istentelen barátságnak is, amely őt
veszedelembe sodorta. Nagy baj a hajók összetörettetése, de bizonyára még
nagyobb bajtól óvta meg a királyt. Bizonyára fájdalmas dolog lehetett. Az
emberek jajgattak: Micsoda pusztulás! Micsoda csőd! Miközben a tisztán látó
mennyei seregek örvendeztek, hogy Jósafát kiszabadult a pokol karmaiból!
Legyenek áldottak az ilyen veszteségek! Jöjjenek hirtelen, végezzék gyorsan
pusztításukat! Az ilyen hirtelen fordulatokban felébred a kabinjában szendergő
utas, de nem kell vádolnia a kormányost, mert halálos veszedelemtől mentette
meg az életét.
A vihar munkáját lehetett volna
véletlenszerű, természeti katasztrófának is minősíteni, de az nem a véletlen
műve volt, hanem Isten megelőző intézkedése. Az Úr törte össze a hajókat! A
vihar azt tette, amit Isten parancsolt, mert az Ő szavára engedelmeskednek a szelek
és a tenger (Mt 8:27).
Az Úr összetöri a hajóinkat, hogy
megtanuljunk Benne bízni és az Ő értékeit értékelni.
Az összetört hajók arra tanítanak,
hogy ne válasszunk barátokat azok közül, akik nem félik az Urat. Az
istentelenség egy ragályos, fertőző betegség. Biztonságosabb dolog megmaradni
az Úr népének táborában.
Az összetört hajók alázatra tanítanak:
„Az embernek elméje gondolja meg az ő
útját; de az Úr igazgatja annak járását.” (Péld 16:9)
Az összetört hajók kegyelemről
beszélnek. Isten jóra fordítja még a veszteségeinket is.
Az összetört hajók a fegyelmezés eszközei: „Bármely fenyítés ugyan jelenleg nem látszik
örvendetesnek, hanem keservesnek, ámde utóbb az igazságnak békességes
gyümölcsével fizet azoknak, a kik általa gyakoroltatnak.” (Zsid 12:11)
Az összetört hajóknak prófétai üzenetük van. Eljön a nap,
amikor hajóink mind összetörnek. Semmit sem vihetünk magunkkal. Csak az marad
meg, amit a mennyei bankba fektettünk be. „…Gyűjtsetek
magatoknak kincseket mennyben, ahol sem a rozsda, sem a moly meg nem emészti,
és ahol a tolvajok ki nem ássák, sem el nem lopják. Mert a hol van a ti
kincsetek, ott van a ti szívetek is.” (Mt 6:20-21)