Ellentétek Salamon Templomában - 1Kir 8:1-15. 25-30.
Ellentétek
Salamon Templomában
1Kir
8:1-15. 25-30.
1 Akkor összegyűjtötte Salamon az Izráel vénjeit és
a nemzetségeknek minden fejeit, az Izráel fiai atyjaiknak fejedelmeit Salamon
királyhoz Jeruzsálembe, hogy az Úr szövetségének ládáját felvigyék a Dávid
városából, mely a Sion. 2 És felgyűltek Salamon királyhoz az Izráel
minden férfijai az Ethánim havában, az ünnepen; ez a hetedik hónap. 3
Mikor pedig eljöttek mindnyájan az Izráel vénjei: felvették a papok a ládát, 4
És felvitték az Úr ládáját, a gyülekezetnek sátorát, és mind a szent edényeket,
melyek voltak a sátorban, és felvitték azokat a papok és a Léviták. 5
És Salamon király és az Izráel egész gyülekezete, amely ő hozzá gyűlt, ment ő
vele a láda előtt, áldozván juhokkal és ökrökkel, melyek meg sem számláltathattak,
sem pedig meg nem írattathattak a sokaság miatt. 6 És bevitték a
papok az Úr szövetségének ládáját az ő helyére a ház belső részébe, a
szentek-szentjébe, a Kérubok szárnyai alá. 7 Mert a Kérubok
kiterjesztették szárnyaikat a láda helye felett, és befedték a Kérubok a ládát
és annak rúdjait felülről. 8 És a rudak olyan hosszúak voltak, hogy
azok vége látható volt a szenthelyen a szentek-szentjének első része felől;
azonban kívül nem voltak láthatók; és ott vannak mind e mai napig. 9
És nem volt egyéb a ládában, mint csak a két kőtábla, amelyeket Mózes a
Hórebnél helyezett bele, mikor az Úr szövetséget kötött az Izráel fiaival,
mikor kijöttek Egyiptom földjéből. 10 Mikor pedig kijöttek a papok a
szenthelyből: köd töltötte be az Úrnak házát, 11 Úgy, hogy meg sem
állhattak a papok az ő szolgálatukban a köd miatt; mert az Úr dicsősége
töltötte be az Úrnak házát. 12 Akkor (azt) mondta Salamon: Az Úr
mondotta, hogy ő ködben kíván lakni. 13 Építve építettem házat néked
lakásul; helyet, ahol örökké lakjál. 14 Azután megfordult a király,
és megáldotta Izráel egész gyülekezetét és az Izráel egész gyülekezete
felállott. 15 És monda: Áldott legyen az Úr, Izráelnek Istene, aki
szólott az ő szája által Dávidnak, az én atyámnak; és azt az ő hatalmasságával
beteljesítette.
25 Most azért Uram, Izráel Istene, tartsd meg, amit
a te szolgádnak, Dávidnak, az én atyámnak ígértél, ezt mondván: A te magodból
való férfiú el nem fogy én előttem, aki az Izráel királyi székibe üljön;
csakhogy a te fiaid őrizzék meg az ő útjukat, hogy én előttem járjanak, amint
te én előttem jártál. 26 Most teljesítsd be, Izráel Istene, a te
szavaidat, amelyeket szólottál a te szolgádnak, Dávidnak, az én atyámnak. 27
Vajon gondolható-e, hogy lakozhatna az Isten a földön? Íme, az ég, és az egeknek
egei be nem foghatnak téged; mennyivel kevésbé e ház, amelyet én építettem. 28
De tekints a te szolgád imádságára és könyörgésére, ó, Uram, én Istenem, hogy
meghalljad a dicséretet és az imádságot, amellyel a te szolgád könyörög előtted
e mai napon; 29 Hogy a te szemeid e házra nézzenek éjjel és nappal,
e helyre, amely felől azt mondottad: Ott lesz az én nevem; hallgasd meg ez
imádságot, amellyel könyörög a te szolgád e helyen. 30 És hallgasd
meg a te szolgádnak és a te népednek, az Izráelnek könyörgését, akik imádkoznak
e helyen; hallgasd meg lakhelyedből, a mennyekből, és meghallgatván légy
kegyelmes!
Ebben
az igeszakaszban a Salamon által épített Templom ellentéteit vizsgáljuk meg,
amelyeket a frigyláda elhelyezéséből és a Salamon imádságából megérthetünk.
„És
felgyűltek Salamon királyhoz az Izráel minden férfijai az Ethánim havában, az
ünnepen; ez a hetedik hónap” – valószínű, hogy a sátoros ünnepről van szó, amelyen
arra emlékeztek Izráel fiai, hogy kivonultak Egyiptom földéről és az Úr
megtartotta őket a nagy és rettenetes pusztai vándorlás alatt, amíg sátorokban
laktak. Ez az ünnep több napon át tartott, amelyben a nyolcadik napon, az ünnep
utolsó napján, bemutatták az első zsengét is az Úrnak. Az ünneplés áldozati
rendtartása gazdag és különleges volt: minden nap egy tulokkal többet áldoztak,
a nép felajánlott áldozatain kívül.
Három
különleges ellentétre szeretném felhívni a figyelmet: (1) Isten kinyilatkozása
és mégis rejtve maradása, (2) Isten hűsége, de ugyanakkor feltételes ígérete, elvárása,
(3) Isten hozzáférhetetlensége és közvetlensége. Vizsgáljuk meg közelebbről e
három ellentétet, majd később foglalkozni fogunk az Ő imájában található
ellentétekkel is.
I.
Isten kinyilatkozása és rejtve maradása – 1-12. v.
Az
egyik ellentét az, ahogyan Isten kinyilatkoztatta magát és mégis rejtve
maradt. Vannak nyilvánvaló, világos dolgok, ahogyan Isten bemutatta azokat,
és vannak titkok és rejtelmek, amelyek homályban maradtak. „Mikor pedig kijöttek a papok a szenthelyből:
köd töltötte be az Úrnak házát, úgy, hogy meg sem állhattak a papok az ő
szolgálatukban a köd miatt; mert az Úr dicsősége töltötte be az Úrnak házát.”
(10-11. v.) Isten tehát nem jelentett ki mindent, és e kettő a
kinyilatkoztatás és a titokzatosság, együtt mutatkozik meg a Templom
felszentelésekor is.
A
titkok kinyilatkoztatásáról olvashatunk itt, de arról is, hogy amikor kijöttek
a papok a szent helyből, köd töltötte be az Úrnak házát (10. v.). A következő
igevers részletezi, hogy meg sem állhattak a papok a szolgálatban a köd miatt,
mert az Úr dicsősége töltötte be a Templomot. Egyfelől azt mondja, hogy köd,
homály borította be a Templomot, másfelől meg Isten dicsőségét említi. Úgy
érthető, hogy maga a köd volt az Isten dicsősége!
Mi
ragyogásnak, világosságnak, csodálatos fénynek képzelnénk el az Isten
dicsőségét, nemde? De amikor Isten dicsősége betöltötte a szent sátort, és
betöltötte a Salamon templomát, mindkét alkalommal a dicsőség felhő, homály,
köd volt. Így olvashatjuk 2Móz 40:34-35-ben: „És a felhő befedezte a gyülekezet sátorát, és az Úrnak dicsősége
betöltötte a hajlékot. És Mózes nem mehetett be a gyülekezet sátorába, mert a
felhő rajta nyugodott, és az Úrnak dicsősége töltötte be a hajlékot.” Ugyanilyen
megnyilatkozást találunk a törvényadáskor is, amikor a Tízparancsolatot adta az
Úr: „Távol állott azért a nép, Mózes
pedig közelebb ment a felhőhöz, amelyben az Isten volt”. (2Móz 20:21)
Megtaláljuk
tehát ezt az igazságot, hogy Isten kijelenti magát, miközben elrejtőzik és titokzatos
marad. Hallható, de nem látható. Nem mehetnek közel hozzá és nem láthatják Őt szemtől-szembe.
Az Ő dicsőségét nem úgy mutatja be, hogy megvakítsa őket, ellenkezőleg, köd,
homály, felhő borítja azt. Tudják, hogy ott van az Úr, jelen van a felhőben,
birtokba vette az Ő lakhelyét, de ez mégis olyan titokzatos marad! Még a papok is
távol kellett álljanak tőle, nem mehettek közel.
Ez
inkább több kérdést vet fel, mint ahányat megválaszol, mégis azt kell mondanunk,
hogy ez végigkíséri Isten teljes kijelentését a Bibliában, és végigkíséri hívő
életünket is. Kezünkben van Isten kijelentése, de abban megmaradtak a titkok is.
Az
első kilenc versben nyolcszor van említve a frigyláda, az Úr szövetségének
ládája: ahogyan azt felvették a papok és új helyére vitték, ahogyan a nép ment
a szövetség ládája előtt, majd áldozatokat mutattak be, ahogyan elhelyezték
azt, és a kérubok kiterjesztették szárnyaikat a láda felett, és a rudak felett,
amelyen hordozták azt… meg hogy a rudak láthatóak voltak a szenthelyen a
szentek-szentjének első része felől. Ezután következik, az a megjegyzés, hogy nem
volt egyéb a ládában, mint a két kőtábla, melyeket Mózes helyezett bele, a
Hórebnél, amikor az Úr szövetséget kötött Izráellel.
Megkérdezhetjük,
hogy volt-e valami azon a két kőtáblán, valami homályos, zavaros, vagy érthetetlen?
Azon minden világos és érthető volt, ugye? Mikor Isten azt mondta, hogy ne
lopj, ne paráználkodj, hamis tanúbizonyságot ne tégy, tiszteld Isten nevét,
szentségét, szüleidet, és szenteld meg a nyugalom napját, ezek mind világos
tanítások voltak, amelyeket bárki megérthetett. A probléma azzal van, amikor ezeket
a világos tanításokat félreteszi az ember és kutatja a titkokat, amelyek nem
voltak kijelentve, fürkészi a homályt, amiket az Úr elrejtett előle!
Úgy
van ez, mint a fiatalok, akik házasságra készülnek, szeretnék, ha az Úr álomban
bemutatná, mint egy videofilmen, ki az, hogy néz ki, aki majd házastársa lesz…
Esetleg közölhetné nevét, telefonszámát, felkészültségét, családi hátterét, stb.
mielőtt megismerkedne vele… Ezt az Úr azonban nem fogja megtenni! Miért? Azért,
mert vannak eléggé világos útmutatások a Bibliában erre nézve, amelyek
elégségesek arra, hogy vezessenek a döntésben, a kérdések megválaszolásában.
A
baj akkor kezdődik, amikor a világos kijelentés félreteszi az ember, és olyan
kinyilatkoztatást kér, amelyet az Úr nem adhat meg. Ha azt kérdezi valaki: Uram,
megsegítesz-e, hogy kiássam a szomszéd krumpliját magamnak? Velem leszel-e, amikor
elmegyek, hogy fát vágjak magamnak a szomszéd erdejéből? Ilyesmit kérdezni, nevetséges
dolog, hiszen az Úr világosan kijelentette, hogy ne lopj! Mégis megtörténik,
hogy a világos kijelentést félreteszi az ember, hogy kutassa a ködöt, a
homályt.
Salamon
kijelenti, hogy „az Úr mondotta, hogy ő
ködben kíván lakni.” (12. v.) Ezt alkalmazva megérthetjük, hogy van, amit
nem ismerhetsz meg, nem tudhatsz meg Róla itt e földön. Egy napon majd színről
színre láthatod, és megismerheted Őt, úgy amint van, addig viszont együtt kell
élnünk a rejtelmekkel, a titkokkal. Kérdéseink lehetnek a világ kezdetével és a
világ végével kapcsolatban, amelyekre nem fogsz választ kapni itt e földön. Hitben
járunk és nem látásban.
Vannak,
akik azt mondják, minden vallás egyforma, mindegyik vallás Istent keresi,
mintha el lennének tévedve a ködben… Botorkálnak és tapogatóznak… Mégis van egy
különbség! Ézsaiás azt mondja: „Ó, vajha
szétszakasztanád az egeket és leszállnál!” (Ézs 64:1) Nos, ez történt
karácsonykor: Isten szétszakította a homályt és emberré lett, lakozott
közöttünk. Pál apostol, így prédikált Athénben: „Hogy keressék az Urat, ha talán kitapogathatnák őt és megtalálhatnák,
jóllehet bizony nincs messze egyikünktől sem: mert őbenne élünk, mozgunk és
vagyunk.” (ApCsel 17:27-28) Jézus Krisztusban Isten kinyilatkoztatta magát. Ám érvényes
marad az is, hogy megmarad a rejtély is. „A titkok az Úréi, a mi
Istenünkéi; a kinyilatkoztatott dolgok pedig miénk és a mi fiainké mind
örökké.” (5Móz 29:29)
II.
Isten hűsége és elvárása – 25-26. v.
Isten hűséges Isten, de
elvárja, hogy Salamon és az ő utódai is hűségesek legyenek. Isten hűsége nem ettől függ, de a
hűtlenségnek mégis következményei vannak. Isten akkor is hűséges marad, ha mi
hűtlenkedünk, de a hűség elvárása alapvető követelmény Dávid utódai számára.
Dávid
neve többször szerepel ebben a szakaszban, főképp olyan kijelentésekben,
amelyekben Isten hűségéről van szó: „És beteljesítette az Úr az ő
beszédjét, amelyet szólott; mert felkeltem az én atyám, Dávid helyett, és ültem
az Izráel királyi székébe, amiképpen megmondotta az Úr, és megépítettem a házat
az Úr, Izráel Istene nevének.” (1Kir 8:20) A 25.
igeversben Salamon azért
imádkozik, hogy Isten váltsa valóra az Ő ígéreteit: „Most azért Uram, Izráel Istene, tartsd meg, amit a te szolgádnak,
Dávidnak, az én atyámnak ígértél, ezt mondván: A te magodból való férfiú el nem
fogy én előttem, aki az Izráel királyi székébe üljön.” Ugyanígy, a 26.
igeversben: „Most teljesítsd be, Izráel
Istene, a te szavaidat, amelyeket szólottál a te szolgádnak, Dávidnak, az én
atyámnak.”. Csakhogy az ígéret valóra váltását Isten feltételhez kötötte!
Figyeljük meg a 25. vers második felét: „csakhogy
a te fiaid őrizzék meg az ő útjukat, hogy én előttem járjanak, amint te én
előttem jártál.” Nem elég tehát annyit mondani, hogy ó, Uram teljesítsd be a
te szavadat, váltsd valóra, amit szóltál, mert az ígéret teljesítése
feltételhez van kötve: az ember hűségéhez.
Isten
hűséges Isten, ehhez semmi kétség nem fér: „Nem ember az Isten, hogy
hazudjék.” (4Móz 23:19)
„Lehetetlen, hogy az Isten hazudjon.” (Zsid 6:18) Ez az, amiben a mi Istenünk
különbözik a bálványistenektől. Ugyanis, a bálványok hírhedtek hűtlenségeikről.
Például, a gilgamesi eposzban, amikor Gilgamesnek Hunbabával való eseménye után
egy lakomán vigadozik, megakad a szeme rajta Istár istennőnek… Mindjárt
felajánlja magát Gilgamesnek, amit a főhős elutasít. Aztán felsorolja az
istennő hűtlenkedéseit, amelyeket mindenki ismert. A babiloni Istár, a kánaáni Astarót
változata. Ilyenek voltak a kánaáni, babilóniai és egyiptomi istenek mind: hűtlenek.
Azonban az igazi Isten nem ilyen. Ő hűséges. Ő valóra váltja az ígéreteit. Ha
te is hűséges vagy, akkor ezekből az ígéretekből részesülni fogsz. Ha azonban hűtlenkedsz,
Isten akkor is hű marad, valóra váltja az ígéretét, de te nem részesülsz
belőle. Isten hűséges Isten, de elvárásai érvényesek.
„Fiaid járjanak én
előttem, amint te én előttem jártál”. Dávid volt a mérce. De fiairól
gyakran olvasunk olyat, hogy „nem volt az ő szíve olyan
tökéletes az Urához Istenéhez, mint Dávidnak, az ő atyjának szíve.” (1Kir 15:3)
Isten
ígéretei érvényesek reánk nézve is: „Nektek lett az ígéret és a ti
gyermekeiteknek, és mindazoknak, kik messze vannak, valakiket csak elhív
magának az Úr, a mi Istenünk.” (ApCsel 2:39) De jegyezzük meg:
az ígéretek teljesülése nem független a
mi hűségünktől. Isten valóra váltja őket, de ahhoz, hogy te részesülhess
belőle, ahhoz neked is hűségesnek kell lenned!
Isten,
Aki az Ő tulajdon Fiát nem drágállotta, hanem Őt mindnyájunkért ideadta (Róm
8:32), hajlandó Vele együtt mindent nekünk adni. Ehhez viszont szükséges a mi
hűségünk is. A hűséges Istennek megvannak az elvárásai felénk!
III.
Isten hozzáférhetetlensége és közvetlensége – 13-15. 27-30. v.
A
harmadik ellentét Isten magasztosságáról,
mérhetetlen voltáról, végtelen
nagyságáról szól, Aki ugyanakkor közvetlen közelségbe engedi az embert. Őt
az egek egei sem fogadhatják be, de Salamon mégis azonnal imádkozhat hozzá,
mert Isten fülei hallják, szemei látják, amikor népe hozzá közeledik, és kész
meghallgatni Salamon imáját is, amit a Templom felszentelésekor mond.
A
13. versben, Salamon kijelenti: „Építve
építettem házat néked lakásul; helyet, ahol örökké lakjál”, de a 27.
versben visszatér erre a témára, és elmondja, hogy ezt csak úgy általánosságban
mondta, mert ez valójában úgy van, hogy „Vajon gondolható-e, hogy
lakozhatnék az Isten a földön? Íme, az ég, és az egeknek egei be nem foghatnak
téged; mennyivel kevésbé e ház, amelyet én építettem.”
Más
szóval, Isten sokkal nagyobb annál, amit Salamon készíthet számára. Ő nagyobb,
mint a Templom, mint ez a föld, mint ez a naprendszer, nagyobb, mint ez a galaxis,
és nagyobb, mint az egész világmindenség! Az egek egei sem fogadhatják be Őt. Istent
nem lehet becsomagolni, nem lehet bezárni. Ő magasztosabb, végtelenebb,
mérhetetlenebb mindennél, amit mi el tudunk képzelni. Mégis, Salamon ezzel
folytatja: „De tekints a te szolgád
imádságára és könyörgésére, ó, Uram, én Istenem, hogy meghalljad a dicséretet
és az imádságot, amellyel a te szolgád könyörög előtted e mai napon; hogy a te
szemeid e házra nézzenek éjjel és nappal, e helyre, amely felől azt mondottad:
ott lesz az én nevem! Hallgasd meg ez imádságot, amellyel könyörög a te szolgád
e helyen, és hallgasd meg a te szolgádnak és a te népednek, az Izráelnek
könyörgését, akik imádkoznak e helyen; hallgasd meg lakhelyedből, a mennyekből,
és meghallgatván légy kegyelmes!” (28-30. v.)
Isten
hozzáférhetetlen világosságban lakozik, de a megtört szívűvel is, a csendes
imádkozóval is, mindazokkal, akik lélekben és igazságban imádják Őt. Amikor
Mózes megkérdezte az Úrtól, hogy „ha azt mondják nékem: Mi a neve
(Istennek), mit mondjak nekik? És azt mondta Isten Mózesnek: Vagyok, Aki
Vagyok. Így szólj az Izráel fiaihoz: A Vagyok küldött engem ti hozzátok.” (2Móz 3:13-14)
Más szóval, „itt vagyok”. Ott vagyok, ahol lennem kell, jelen vagyok, ahol
szükséges. Bármilyen mérhetetlen az Isten, az Ő jelenlétébe léphetsz, ebben a
pillanatban, és Ő kész arra, hogy megszabadítson, közel jöjjön hozzád, és
felemeljen téged.
Isten
nagysága, csodálatos volta nem zárja ki ezt a közvetlenséget. Nem zárja ki azt,
hogy hallható, látható, népével folytonos közösséget vállaló legyen. Ez így érvényes
Salamonnál, de sokkal inkább érvényes a mi számunkra, akik ismerjük Jézus
Krisztust. „Az Ige testté lett, és
lakozott mi közöttünk.” (Jn 1:14)
Ez
a Jézus, Aki emberekhez hasonlóvá lett és engedelmes volt halálig, mégpedig a
keresztfának haláláig, arra tanított, hogy ti imádkozzunk: „Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben...” De Ő, aki a mennyekben van, kész
meghallgatni e földön imádkozó gyermekeit. Atyádnak hívhatod Őt és közvetlen közösségben
lehetsz Vele.
Isten
kinyilatkoztatta magát, de a kinyilatkoztatás mellett megmaradt a
titokzatossága is. „A titkok az Úréi, a mi
Istenünkéi; a kinyilatkoztatott dolgok pedig miénk és a mi fiainké mind
örökké.” (5Móz 29:29) Isten hűséges Isten, de tudjuk, hogy tőlünk is elvárja,
hogy hűségesek legyünk. Isten mérhetetlenül nagy, mégis, egészen közel jött
hozzánk, és velünk közösséget vállalt. Legyen áldott érte az Ő neve!