Isten minden fegyvere és az ördög minden ravaszsága - Ef 6:11
Isten
minden fegyvere és az ördög minden ravaszsága
Ef
6:11
Öltözzétek föl az Isten minden fegyverét, hogy
megállhassatok az ördögnek minden ravaszságával szemben.
A levél végéhez közeledve Pál apostol
tanácsokat az az efézusiaknak, akiknek meg kell harcolniuk a hit szép harcát. A
győzelemért küzdeniük kell, nem meghátrálniuk, sem pedig átpártolniuk az
ellenséghez. Előbb felszólította őket, hogy legyenek erősek az Úrban és az Ő
hatalmas erejében, most pedig arra szólítja fel őket, hogy öltözzék fel az Isten
minden fegyverét, hogy megállhassanak az ördög minden ravaszságával szemben.
Jézus Krisztus harcossá kíván avatni
bennünket. Erre szükséges a felöltözés, a fegyverek felvétele. Találunk itt egy
felszólítást, hogy „Öltözzétek fel!”,
aztán azt, amit fel kell öltözni: „az
Isten minden fegyverét”. Majd látjuk ennek célját is: „hogy megállhassatok”, és végül az ellenséget, aki ellen meg kell
állni: „az ördög minden ravaszságával
szemben”.
Úgy gondolom, hogy mégis egyszerűbb lesz, ha
két részre osztjuk ezt a mondatot és megvizsgáljuk (1) az Isten minden fegyverét, valamint (2) az ördög minden ravaszságát.
I.
Az Isten minden fegyvere
Aki a fegyverzet felöltözését hanyagságból
vagy szándékosan elmulasztja, azzal halálos ítéletét írja alá a lelki harcban.
Az ördög elsősorban a hívőket támadja, nem azokat, akik az éjszakai bárokban
vagy kocsmákban múlatnak. Az ördög idejében eljön a gyülekezetbe, hogy
elhinthesse az ő konkolyát az ige-magvak közé. Sokféle módszert használ,
sokféle ravaszsággal.
Először figyeljük meg, hogy itt minden
fegyverről beszél az ige, azután pedig, hogy ezek a fegyverek mind az
Isten fegyverei.
Az Isten minden fegyvere magát Jézus
Krisztust jelenti. Aki Jézus Krisztust nem öltözte fel, az még védtelen és
kiszolgáltatott az ördög kénye-kedvének. A Krisztus nélkül harcoló ember az
ellenség seregéhez tartozik, és senki sem harcolhat a Sátán ellen, amíg annak
barátja. „Ha a Sátán önmaga ellen támadt
és meghasonlott, nem maradhat meg, hanem vége van.” (Mk 3:26) Néha úgy
tűnik, hogy a testi ember is harcol a bűnökkel szemben, de ha közelebbről
megvizsgáljuk, láthatjuk, hogy ez csak olyan, mint a cirkuszban bemutatott
kardvívás: azoknak eszük ágában sincs kárt okozni a másikban, csak betanult
mozdulatokat ismételnek, és pár perc múlva láthatod őket, amint barátokként
mennek tovább.
Az első emberpár elveszítette a harcot a
Sátánnal szemben. Fegyvertelen, mezítelen volt, és egymást vádolták a
vereségért. Isten minden fegyvere nélkül el vagyunk idegenedve (Ef 2:12),
magunkra vagyunk hagyatva a harcban, mint akik kirohantak a védő várból,
fegyver nélkül, tehetetlenül és védtelenül.
Jézus Krisztusban megtalálható minden
fegyver, ami itt fel van sorolva. „Öltözzétek
fel az Úr Jézus Krisztust, és a testet ne tápláljátok a kívánságokra” (Róm
13:14). Ő az igazság (Jn 14:6), és Benne van a megigazulás (2Kor 5:21), az
igazi megbékélés (Róm 5:1). Benne kell hinni (Gal 2:20), és róla szól a teljes
Szentírás (Jn 5:39), az evangélium, amit reánk bízott, hogy hirdessünk. Jézus
Krisztus jelenti tehát az Isten minden fegyverét. Nem részleteket kell
felöltözni Jézus Krisztusból, – egy fegyvert itt, egy fegyvert ott –, hanem Őt
magát, teljes egészében.
Az ördög örül, ha saját fegyvereiddel
harcolsz, mert tudja, hogy akkor legyőzhet.
Müntzer Tamás például így tett, amikor
1525-ben a felkelők élére állt Münsterben, támadva a magántulajdont, a
papságot, a nemességet és a fejedelmeket. Nyíltan agitált Luther Márton ellen
is, szembefordulva a fennálló társadalmi renddel. Különleges kinyilatkoztatásait
följebbvalónak tartotta a Szentírásnál. Jóllehet anabaptistának vallotta magát,
de apokaliptikus és misztikus írásai, prédikációi távol álltak az anabaptista
hittől. Müntzer Tamás saját fegyvereivel harcolt, és nem csoda, ha vereséget
szenvedett. Lázadását szétverték, őt pedig kivégezték.
Az Isten fegyvereit kell felöltöznünk! Ezek
azért az Isten fegyverei, mert ezeket Ő bocsátotta katonái rendelkezésére, és Ő
tanított meg azokat használni. A mennyei haditanács döntései szerint folyik a
harc, és Isten minden fegyverére szükség van. Mégsem a fegyverzetben kell
bíznunk, hanem Istenben, Aki a fegyvereket biztosította számunkra.
Básán királyának legyőzését így mondja el
Mózes: „És megfordultunk, és felmentünk
Básán felé, és kijött elénk Óg, Básánnak királya, ő és minden népe, hogy
megvívjon velünk Edreiben. De az Úr azt
mondta nékem: Ne félj tőle, mert a te kezedbe adtam őt és minden ő népét és
földjét; és úgy cselekedjél vele, amint cselekedtél Szihonnal, az Emoreusok
királyával, aki Hesbonban lakott.” - 5Móz 3:1-2. „Mert egyedül Óg, Básánnak királya maradt meg az óriások maradéka
közül. Íme, az ő ágya vas-ágy, nemde Rabbátban az Ammon fiainál van-e? Kilenc
sing a hosszúsága és négy sing a szélessége, férfi könyök szerint.” 5Móz
3:11. Ez az Óg, Básán királya, Edreiben lakott, de Astarótba menekült (5Móz
1:4), amikor látta, hogy bajban van. Ott biztonságban érezhette magát, mert egy
nagy földalatti erődítménye volt a hegy alatt. A Makkabeusok könyve szerint
(2Makk 12:21) az erődítmény emberileg bevehetetlen volt. Az izráeliták nem
folytathattak hosszan tartó, kilátástalan ostromot, és ahhoz, hogy legyőzhessék
őket, mindenképp ki kellett csalniuk a síkságra – ami végül megtörtént. Hogyan?
Ezt olvassuk Józsué könyvében: „Kezetekbe
adtam őket, mert elbocsátottam előttetek a darazsakat, és űzték azokat
előletek, az Emoreusok két királyát: de nem a te fegyvered által, de nem a te
kézíved által!” (Józs 24:11-12) Vagyis, harcedzett, szúrós darazsak
játszottak fontos szerepet az ellenség legyőzésében! És micsoda ellenség
felett! Ógnak a rabbai múzeumban kiállított vaságya mutatja: hossza több, mint
4 méter volt, szélessége 180 cm… Ekkora ellenséggel szemben Isten darazsaira
volt szükség! Ne merj saját fegyvereiddel harcolni!
Az Isten fegyverei olyan fegyverek, amelyekkel
az ellenség nem rendelkezik.
Egy könyvben részletezve van Hannibál
legyőzése egy római tábornok által (Bevin Alexander, „How Great Generals Win”).
Hannibál egyik taktikája az volt, hogy elefántokat használt a római lovasok
ellen. Azonban Scipio Africanus trombitásokat állított a lovasok helyett az
elefántok ellen, amelyek megzavarodva vonultak vissza a fülsiketítő zajból… A
Sátán megfélemlítő akcióival szemben csak az Isten fegyverei segítenek!
Saul többek között azért szenvedett
vereséget a Gilboa hegyén, mert saját fegyvereivel harcolt. „A küzdelem nagyon heves lett Saul körül,
mikor az íjász emberek és dárdások megtalálták, és igen megrettent az
íjászoktól.” (1Sám 31:3) Az „íjász
emberek és dárdások” megnevezése ki van emelve a többi fegyverekkel
szemben. A Biblia nem sok leírását ad a harcokról, de tudjuk, hogy a Jezréel
völgye megfelelő terepet biztosított a filiszteusok vas-szekereinek. Ezek
világos stratégiai előnyt jelentettek az izráeliekkel szemben (lásd: 1Sám
13:5). Ezt látva Saul emberei felvonultak a Gilbóa hegyre, ahol a harci
szekerek nehezebben boldogultak. Erre viszont a filiszteusok „íjász embereket” és „dárdásokat” küldtek oda. Sault nem „a harci szekerek és lovasok” érték
utol, ahogyan az amáleki hazudja Dávidnak (2Sám 1:6), hanem az íjászok. A
Krónikák könyve azt mondja, hogy Sault megsebesítették az íjászok: „A viadal igen heves volt Saul körül, és
rátalálván a kézívesek, nyilakkal megsebesítették őt.” (1Krón 10:3) De az
igaz, hogy „igen megrettent az íjászoktól” (1Sám 31:3). Egy pánikszerű félelem
bénította meg Saul tagjait, tanácstalanná és kétségbeesetté tette, képtelen
volt bármilyen ellenállásra az ellenséggel szemben. Márpedig, a félelem a hit ellentéte:
a félelem az ellenségben való hit! „Nem
félelemnek lelkét adott nekünk az Isten…” (2Tim 1:7) Saul meghalt a Gilboa
hegyén, mert nem az Isten fegyvereivel harcolt.
II.
Az ördög minden ravaszsága
C. S. Lewis a „Csűrcsavar leveleiben”
részletesen leírja az ördög ravaszságát.
Azért nevezhető ravaszságnak, mert az ördög leplezi módszereit, és olyan
látszatot kelt, mintha magasztos, hasznos ügyet szolgálna. Éva megkísértésekor is
így tett: „a kígyó pedig ravaszabb volt
minden mezei vadnál, melyet az Úr Isten teremtett” (1Móz 3:1). A Sátán
módszeresen, tervszerűen dolgozik, megfigyeli gyenge pontjaidat, hogy ott
támadjon. A ravaszság görögül metodeia,
metódust, módszert jelent. Megosztja a barátokat is, a gyülekezetet is
Az ördög ravaszsága megmutatkozik abban,
hogy mikor, hogyan és mivel kísért,
illetve vádol.
Ravaszul választja ki a kísértés idejét: közvetlenül, amikor frissen
megtértél, amikor próbában vagy, amikor lelki szolgálatot vállalsz, vagy beteg
vagy, esetleg, amikor haldokolsz. Egyszer hitetlenséggel támad, máskor
büszkeséggel. Néha ordító oroszlánként jön, máskor világosság angyalává
változtatja magát, hogy megtévesszen.
A kísértés módját is ravaszul megválasztja: néha vádolással folytatja a
kísértést, mint József esetében: amikor Pótifárné látta, hogy a kísértéssel sem
sokra jut, azonnal vádolni kezdte Józsefet. A kísértés az akaratot támadja, a
vádolás a lelkiismeretet. Zakariás könyve 3. részében ezt olvassuk: „Azután megmutatta nékem Jósuát, a
főpapot, aki az Úr angyala előtt álla, és a Sátánt, aki jobb keze felől álla,
hogy vádolja őt.” (Zak 3:1)
Ravaszsága és csalárdsága megmutatkozik támadási módszereiben. A csendes, békés és
nyugodt embert nem támadja hitetlenséggel vagy bizalmatlansággal, hanem önszeretettel,
önbizalommal és világiassággal! A visszahúzódott személyt nem büszkeséggel
próbálja elejteni, hanem talán elhívatása felőli kétellyel… Az erős testi és
értelmi képességekkel rendelkezőt, aki gyönyörködik Isten útjaiban, bizonyára
nem hitetlenséggel fogja támadni, hanem büszkeséggel, vagy valamilyen érzékiséggel.
Jól kiválasztja áldozatának Achilleshez sarkát, tudva, hogy ott sebezhetőbbek
vagyunk.
Ravaszul megválasztja az ellenünk használt fegyvereket. A hálót a halaknál, a
tőrt a madaraknál alkalmazza. Emlékezetedbe idéz egy képet vagy kifejezést,
amellyel megtérésed előtt kísértett. Vagy épp a Bibliából idéz, hogy becsapjon,
ahogyan Jézussal is tette! Spurgeon azt mondja, hogy a nyílvessző végén, amely
leterítette a sast, épp egy sastoll díszeleg… Az ördög képes még az Igét is
ellened fordítani! Máskor saját tapasztalataidat, vagy mások gyarlóságát használja
fel. Sámson legyőzéséhez Delilát használta. Nem az ellenséget teszi oda, hogy
szidalmazzon, hanem a barátodat, akivel jót tettél! Így képes álmatlan éjjeleket
és zaklatott nappalokat okozni épp a barátaid és szolgatársaid által! Dávid is így
szól: „Mert nem ellenség szidalmazott
engem, hisz azt elszenvedném; nem gyűlölőm emelte fel magát ellenem, hiszen
elrejtettem volna magamat az elől: hanem te, hozzám hasonló halandó, én barátom
és ismerősöm, akik együtt édes bizalomban éltünk; az Isten házába jártunk a
tömegben.” (Zsolt 55:12-14)
Ravaszul választja meg a kísértés tárgyát. Támadja a tested, az elméd, és a lelked. Rombolja
jellemedet és kapcsolataidat. Önmaga akarja elfoglalni azt a helyet, ami csak
Istent illeti meg. Azt keresi, hogyan rombolhatná le a jellemed, hogyan tehetné tönkre az életed. Elveszi az örömödet,
a békédet, a megelégedettségedet, a lelkesedésedet,
az odaadásodat és a hitedet.
Támadja a
tested. Azt súgja, hogy úgy is mennybe juthatsz, ha megmaradsz világi
életmódod mellett, megtartod hitetlen barátodat, kirívó öltözetedet,
szentségtelen szótáradat, testiességedet, stb. Elvégre, Istent jobban érdekli a
belsőt, mint a külsőt… Az ördög hazug és emberölő volt kezdettől fogva (Jn
8:44), és terve az, hogy elpusztítson. Neve Apollion, vagyis Vesztő (Jel 9:11), és Sátán, vagyis Ellenkező. El akarta pusztítani Jóbot,
ahogyan elpusztította gyermekeit. Kikérte Pétert és az apostolokat, hogy
megrostálja, mint a búzát (Lk 22:31). Jézust is alá akarta vetni a Templom
ormáról (Lk 4:9). Képes volt Ádámot és Évát becsapni az ő ártatlanságukban, és
képes bűnbe ejteni a mai embert is. Az ördög, a régi kígyó, a legravaszabb
teremtmény. Támadott minden hívőt, akik elindultak Krisztust követni. Te sem
vagy kivétel, téged is támadni fog!
Támadja az
elméd. Az Ige így szól: „Félek
azonban, hogy amiként a kígyó a maga álnokságával megcsalta Évát, akként a ti
gondolataitok is megrontatnak és eltávolodnak a Krisztus iránt való
egyenességtől.” (2Kor 11:3). Elménket értelmünket védenünk kell. Hogyan?
Pál apostol ezt tanácsolja: „Továbbá,
atyámfiai, amik csak igazak, amik csak tisztességesek, amik csak igazságosak, a
mik csak tiszták, amik csak kedvesek, amik csak jó hírűek; ha van valami erény,
és ha van valami dicséret, ezekről gondolkodjatok.” (Fil 4:8) „Ne
szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása
által…” (Róm 12:2) „Újuljatok meg a
ti elméteknek lelke szerint” („Újuljatok meg lelketekben és elmétekben” - MBT)
(Ef 4:23). Az Isten fegyverei elégségesek elmén megvédésére. „Mert a mi vitézkedésünk fegyverei nem
testiek, hanem erősek az Istennek, erősségek lerontására; Lerontván
okoskodásokat és minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen emeltetett, és
foglyul ejtvén minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak.” (2Kor
4:4-5)
Támadja a
lelked. Azt súgja, hogy el vagy foglalva, és nem kell foglalkoznod a Bibliával. Elég, ha a lelkipásztor tudja a
Bibliát, nem kell neked is olvasni azt… Így a bibliai tudatlanság egyre jobban
terjed. Ravaszságában arról is meggyőz, hogy mindegy, hogy mit hiszel, a fontos, hogy őszinte légy. Ezért a
Jézus Krisztusban való hit mellett sokaknál megfér a babonaság, a horoszkóp, a
jóga és transzcendentális meditáció, és egyéb hiedelmek. Ravasz ördögi csalás
ez, mert a jóga nem egyenlő az imádsággal, és a pornográfia kizárja a szent
életet. Elhiteti veled, hogy te akkor is az Úré vagy, ha nem szolgálsz az Úrnak. Pedig amikor valakinek nincs vágya az
Istennek való szolgálatra, nem keresi az alkalmat a testvéri közösségre, azt az
ördög már ravaszul becsapta és elcsábította.
Testvéreim, vegyük fel az Isten minden fegyverét
az ördög ravaszságai ellen! „Álljatok
ellene az ördögnek és elfut tőletek.” (Jak 4:7) „Meg ne csaljon minket a Sátán: mert jól ismerjük az ő szándékait.” (2Kor
2:10-11)