Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek - Préd 3:4a
Ideje
van a sírásnak és ideje a nevetésnek
Préd
3:4a
n Horatio Spafford 1828-ban született. Elvesztette
minden vagyonát, amikor Chicagoban leégtek a házak. Azt követően, pihenni akart
menni Angliába, elküldve előre családját egy hajóval, de a hajó elsüllyedt, és
négy gyermeke odaveszett. 11, 9, 7, és 2 évesek voltak. Felesége, akit
kimentettek, táviratozott, hogy „egyedül megmenekültem”. Horatio azonnal hajóra
szállt, hogy feleségével találkozzon. A kapitány jelezte neki, hol volt az a
hely, ahol a tragikus esemény történt. Akkor lement a kabinjába, és megírta azt
az éneket, hogy „Ha Isten békéje lakja
szívemet, úgy dúlhat vihar ellenem, Elzengi
szívem hittel ez éneket: Az Úrban, az Úrban jó nekem.” – Hith. 243.
n
Az Úr Jézusról
egyszer van említve, hogy örült, (Lk 10:21-ben), de többször, hogy sírt. Sírt Lázár
sírjánál, szomorkodott a pásztor nélkül való nyáj láttán, és sírt a megtéretlen
város fölött.
v Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek.
I. A sírás képessége
n Van egy népszerű vélemény, miszerint a sírás bukott
természetünkkel, bűnös életünkkel kapcsolatos. De a Szentírás ezt nem támasztja
alá. Ugyanis, Megváltónknak nem volt bukott természete, sem bűnös élete, mégis
sírt. Van tehát szent sírás, vannak szent könnyek is. Persze, ennek az
ellenkezője is igaz: a bűnös, bukott ember sírhat bűnei fölött,
lelkiismeretének önvádjában, keserűségében, megkeményedett lázadásában. A pokol
úgy van leírva, mint „ahol lesz sírás és
fogak csikorgatása” – Mt 8:12.
n A sírás képességének vizsgálatában a két pozitív lehetőséget
fogjuk közelebbről megvizsgálni:
A. Mindenekelőtt a természetes könnyhullatás lehetőségét
vizsgáljuk meg.
n Van idő, amikor semmi egyebet nem tehetünk, csak
sírhatunk.
n Ilyen az
elválás ideje.
v
Például, amit
Timótheus érzett, amikor Pált letartóztatták és el kellett válniuk. Erre
emlékezik Pál, amikor levelet ír neki: „Kívánván téged látni, megemlékezvén a te könnyhullatásaidról, hogy örömmel
teljesedjem be.” – 2Tim 1:4.
v
Az efézusi vének
sírtak, amikor Páltól búcsút vettek, utoljára: „Mindnyájan pedig nagy sírásra
fakadtak; és Pálnak nyakába borulva csókolgatták őt.” – ApCsel 20:37.
n Ugyanígy, a
gyász ideje is a sírás időszaka, mert ez is az elválás ideje.
v
Maga Jézus is
sírt a Lázár sírjánál – Jn 11:35 (ez a legrövidebb igevers az ÚSz-ben).
n
Aztán
szomorkodunk a halandóságunk miatt,
vágyva a szabadulásra
v
„Az egész teremtett világ,
egyetemben fohászkodik és nyög mind idáig.” – Róm 8:22.
v
„Azért is sóhajtozunk ebben,
óhajtván felöltözni erre a mi mennyei hajlékunkat.” – 2Kor 5:2.
v
A zsoltáros arra kérte az Urat, hogy „szedje
tömlőjébe könnyeit” – Zsolt 56:8 (9)
B. A természetes sírás
mellett van lelki sírás is, amikor a
lelki fájdalom miatt hullnak a
könnyeink.
v John R. W. Stott már 1969-ben megfogalmazta egy
írásában (When Should a Christian Weep? – 107-108. old.) hogy az evangélizálás
arra a szintre lett lealacsonyítva, hogy „jöjj Jézushoz, hogy boldog légy!”. A
keresztyén gyülekezetek alap-hangja ez lett, hogy „legyünk boldogok!”. Ezt
tükrözik a keresztyén folyóiratok és magazinok (főképp az ifjúsági és női
magazinok). Szívesen idézik azokat az igéket, amelyek az örömről szólnak:
Örüljetek az Úrban mindenkor… (Fil 4:4)
v De ez nem az igazi, bibliai arca
a hívőnek! Mert az a Jézus, aki azt mondta, hogy „Bízzál, fiam!...” (Mt 9:2), Ő a Fájdalmak
Férfija volt!
n A bűnbánat, a
töredelem könnyei
v Az igazi hívők „Mint bánkódók, noha mindig örvendezők”
– 2Kor 6:10.
v Erre nézve a bűnös asszony a példa a farizeus Simon
házában, aki könnyeivel öntözte Jézus lábait és hajával törölte meg. (Lk 7:38)
A bűnbánat könnyei voltak azok, és a bűnbocsánat miatti hála könnyei.
v Ha van „szentelt víz”, akkor ez az, amiből többre
lenne szükség! A megtérés megkérdőjelezhető, ha nem volt sírás a bűn miatt.
Hogyan lehet bűnbánat, ha nincs bánat?
n Az együttérzés
könnyei
v „Mikor pedig látta a sokaságot, könyörületességre indult rajtok, mert el
voltak gyötörve és szétszórva, mint a pásztor nélkül való juhok.” – Mt 9:36.
v Együttérzés könnyeit hullatta
Jeremiás a Siralmak könyvében.
v
Igehirdetők
számára főképp a gyász idején, amikor idegileg és érzelmileg összeomlik valaki,
a lelkipásztor együtt sír a sírókkal. Pedig ő többször lát ilyet, mint más.
Mégsem teheti meg, hogy úgy nézi végig, mint kívülálló és idegen, aki nem tud
sírni a sírókkal!... Ez abnormális érzéketlenség lenne, és képtelenné tenné őt
a vigasztalásra is.
v
Az igehirdető
számára jelentkezhet az a kísértés, hogy elfoglalttá teszi magát, anélkül, hogy
az Úrral közösségben lenne, utat mutat, anélkül, hogy ő maga járna az úton,
kiszolgálhatja az Igét, anélkül hogy ő enne belőle. Ezért válik közömbössé,
amikor sírni kellene. Ilyenkor vakká válhat arra, hogy meglássa saját bűneit
(csak a másét látja), süketté válik Istenre figyelni, és szíve sincs érezni az
Úr jelenlétét. Rutin lesz számára az igehirdetés.
v A sírás ilyenkor gépies és
mesterkélt lesz. (Van, aki a jegyzetébe is beírta, hogy hol kell sírni…) Akár
minden második mondatot képes sírva mondani – de az a sírás nem igazi! Az csak
színjátszás.
v
Az újságok
meghökkentő szalagcímei, a híradó beszámolói a gonoszságokról hidegen
hagyhatnak téged… Végignézed a véres jelenetet, és a szemed sem rebben! Nem
tudsz sírni!
v
Pedig, ideje van
a sírásnak! Főleg, ha ilyen siralmas állapotba jutottunk.
n A nyugtalanság,
aggódás, törődés könnyei.
v Ez különbözik az együttérzés könnyeitől. Az
együttérzés fakadhat a törődésből, de a nyugtalanság, aggódás, törődés könnyei
vezethetnek féltékenységhez, megütközéshez, társadalmi cselekvéshez is. A
zsoltáros így szól: „Víznek folyásai erednek az én szemeimből azok miatt, akik nem tartják meg a
te törvényedet.” – Zsolt 119:136.
v Az Úr Jézus így sírt Jeruzsálem
felett is: Lk 19:41-42 – „Mikor
közeledett, látván a várost, sírt azon. Mondván: Vajha megismerted volna te is,
csak e te mostani napodon is, amik néked a te békességedre valók! De most elrejtettek
a te szemeid elől.” Mt 23:37 – „Jeruzsálem, Jeruzsálem! Ki megölöd a
prófétákat és megkövezed azokat, akik te hozzád küldettek, hányszor akartam
egybegyűjteni a te fiaidat, miképpen a tyúk egybegyűjti kis csirkéit szárnya
alá; és te nem akartad.” Lk 23:28 - „Jézus pedig hozzájuk fordulván, monda: Jeruzsálem leányai, ne sírjatok
én rajtam, hanem ti magatokon sírjatok, és a ti magzataitokon.”
v
Ilyen aggódó könnyeket hullatott Pál
apostol is: megtéretlen és hitetlen zsidó honfitársainak sorsa annyira
nyomta a szívét nappal és éjjel, hogy sírni tudott miatta: Róm 9:1-3 - „Igazságot szólok Krisztusban, nem hazudok, lelkiismeretem velem együtt tesz bizonyságot a
Szent Lélek által, 2 Hogy nagy az én szomorúságom és
szüntelen való az én szívemnek fájdalma; 3 Mert kívánnám, hogy én
magam átok legyek, elszakasztva a Krisztustól az én atyámfiaiért, akik rokonaim
test szerint.”
v
A Filippi levélben arról is beszél, hogy „Sokan élnek másképpen: akikről sokszor mondtam nektek, most pedig
sírva is mondom, hogy ők a Krisztus keresztjének ellenségei.” – Fil 3:18.
v George Whitefieldről az van feljegyezve (J. C. Ryle részéről), hogy a nép nem tudta gyűlölni
azt, aki annyit sírt a lelkük sorsa miatt!
v
R. W. Dale
kritikusan viselkedett D. L. Moody
iránt addig, amíg el nem ment őt meghallgatni. Később azt mondta, hogy Moody
sohasem tudott könnyek nélkül beszélni az elveszettekről!
v Ilyen könnyeket hullatott Jeremiás: „Bárcsak a
fejem vízzé változnék, a szemem pedig könyhullatásnak kútfejévé, hogy éjjel-nappal sirathatnám az én népem leányának megöltjeit!” – Jer 9:1.
II. A nevetés képessége
n Van mindenekelőtt egy
természetes nevetés, amely jellemezheti az embert. Nevetni – isteni
ajándék, amikor egy pillanatra elfelejthetjük a bajokat, és örülni tudunk. A
nevetéssel az arc összes izmai működésbe jönnek!
n A természetes nevetés jellemzi azt, akinek derűs
lelkülete van. Erről szól a bölcs:
n Péld 17:22 – „A vidám elme jó orvosságul szolgál; a szomorú lélek pedig megszárítja a
csontokat.” Péld
15:13. 15. – „13 A vidám elme
megvidámítja az orcát; de a szívnek bánata miatt a lélek megszomorodik.” „15
Minden napjai a szegénynek nyomorúságosak; a vidám elméjűnek pedig szünetlen
lakodalma van.”
n A derűs lelkületű emberek társaságában élvezet lenni!
n Van azonban a léleknek a nevetése, öröme, amely több a
fizikai, természetes nevetésnél.
v Karácsonykor az angyal „hirdetett nagy örömet, mely az egész népnek öröme lesz”.
v Az Úrnál „teljes
öröm van, és gyönyörűségek örökké”. (Zsolt 16:11).
v Az Úr Jézus azt akarta, hogy követőinek teljes örömük
legyen.
v Jn 15:11 – „Ezeket beszéltem néktek, hogy megmaradjon ti bennetek az én örömem és a ti
örömetek beteljék.”
v Jn 16:24 – „Mostanáig semmit sem kértetek az Atyától az én nevemben: kérjetek és
megkapjátok, hogy a ti örömetek teljes legyen.”
v Jn 17:13 – „Most pedig te hozzád megyek; és ezeket beszélem a világon, hogy ők az én
örömemet teljesen bírják önmagukban.”
n Ez az öröm nem testi, hanem lelki természetű.
Ugyanúgy, mint a sírásnál, a nevetés is lehet mesterséges és erőltetett.
v Egy híres komédiásról/bohócról van feljegyezve, hogy
mély depressziójában és elkeseredettségében elment a pszichiáterhez, akinek
megvallotta, hogy semmi értelmét nem látja az életének, minden üres és
tartalmatlan. A pszichiáter többek között azt ajánlotta, hogy menjen el a
városban működő cirkuszba, és hallgassa meg az ott előadó komédiást. Erre,
nagyobb szünet után, azt a választ kapta, hogy „én vagyok az a komédiás!”
v Gal 5:22 – „A Szentlélek gyümölcse: …öröm.” De tudni kell, mit kell érteni ez
alatt!
n A bűnbocsánat
feletti öröm ez (mint a tékozló fiú hazajövetelekor).
v A bűnbocsánat tudata nélkül nincs igazi lelki öröm! Zsolt 32:1-2 – „Boldog az, akinek hamissága
megbocsáttatott, vétke elfedeztetett. Boldog ember az, akinek az Úr bűnt nem
tulajdonít, és lelkében csalárdság nincsen.”
v Róm 5:1-2 – „Megigazulván azért hit által, békességünk van Istennel, a mi Urunk Jézus
Krisztus által, Aki által van a menetelünk is hitben ahhoz a kegyelemhez,
amelyben állunk; és dicsekedünk az Isten dicsőségének reménységében.”
v
Amíg nem éltük át
bűneink bocsánatának örömét, addig nincs igazi öröm. Addig minden üres és
értelmetlen marad.
n Lelki öröm a
testvéri közösség öröme.
v 1Jn 1:3-4 – „Amit hallottunk és láttunk, hirdetjük néktek, hogy néktek is közösségetek
legyen velünk, és pedig a mi közösségünk az Atyával és az Ő Fiával, a Jézus
Krisztussal. És ezeket azért írjuk néktek, hogy örömetek teljes legyen.”
v Figyeld meg a hívőket, amikor összegyűlnek egy-egy ünnepre,
konferenciára! Nincs annál nagyobb öröm. Az ő nevetésük szent és egészséges.
n Lelki öröm az
Isten akaratának a teljesítése, az Úrban való öröm. Ebben erő van! – Neh
8:10.
v Ez az, amikor valaki tudja, hogy azt teszi, amit Isten
elvár tőle.
v Ilyen öröme volt Jézus Krisztusnak (Jn 4:34. Zsid
12:2). Mutass egy embert, aki tudja, hogy Isten akaratát cselekszi – és én
bemutatom őt, mint egy boldog embert!
Befejezés:
n Isten látja könnyeidet, és olyankor Ő is könnyezik. „Mert nem oly
főpapunk van, aki nem tudna megindulni gyarlóságainkon.” – Zsid 4:15.
n Te osztozol-e e siralmas világ nyögésében? Együtt érzel-e
a sírókkal? „Akár szenved egy tag, vele együtt szenvednek a tagok mind…” – 1Kor 12:26.
n Vannak körülötted nevetők, akik belül sírnak. „Nevetés közben is
fáj a szív.” – Péld
14:13.
n Ideje van a nevetésnek, és ideje a sírásnak.
n A mennyben is van öröm. Ott könnyek nem lesznek többé.
De félek, hogy Mennyei Atyánknak tudunk szomorúságot okozni. A Szentlelket is
meglehet szomorítani.
n „Boldogok,
akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak.” – Mt 5:4.
n Egyik szemünk sír, de a másik nevet! „Akit, noha nem
láttatok, szerettek; akiben, noha most nem látjátok, de hisztek benne,
kibeszélhetetlen és dicsőült örömmel örvendeztek: Elérvén hitetek célját, a
lélek üdvösségét.” – 1Pt 1:8-9.
n 2Kor 7:8-10. – „8 Hát, ha megszomorítottalak is titeket azzal a levéllel, nem bánom, noha bántam; mert látom, hogy az a levél, ha ideig-óráig is, megszomorított titeket. 9 Most örülök, nem azért, hogy megszomorodtatok, hanem hogy megtérésre szomorodtatok meg. Mert Isten szerint szomorodtatok meg, hogy miattunk semmiben kárt ne valljatok. 10 Mert az Isten szerint való szomorúság üdvösségre való megbánhatatlan megtérést szerez; a világ szerint való szomorúság pedig halált szerez.
n 2Kor 7:8-10. – „8 Hát, ha megszomorítottalak is titeket azzal a levéllel, nem bánom, noha bántam; mert látom, hogy az a levél, ha ideig-óráig is, megszomorított titeket. 9 Most örülök, nem azért, hogy megszomorodtatok, hanem hogy megtérésre szomorodtatok meg. Mert Isten szerint szomorodtatok meg, hogy miattunk semmiben kárt ne valljatok. 10 Mert az Isten szerint való szomorúság üdvösségre való megbánhatatlan megtérést szerez; a világ szerint való szomorúság pedig halált szerez.