„Neveld a gyermeket!” - Péld 22:6
„Neveld
a gyermeket!”
Péld 22:6
„Neveld
a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el
attól.” (MBT)
n Apák napja van…
Romániában a 319. számú Törvény 2009-ből hivatalos ünneppé tette az anyák
napját és az apák napját. Az anyák napját május
első vasárnapján ünnepeljük, az apák napját június második vasárnapján.
n Egy kínai közmondás
szerint az egyik nemzedék ülteti a fákat, és a másik nemzedék élvezi az
árnyékot. Szüleink és nagyszüleink hite és eszméi meghatározták
civilizációnkat, és a miénk pedig megalapozza a következő nemzedékek
kultúráját.
v De társadalmunk
súlyos erkölcsi és szellemi hanyatlásban van: válás, egyszülős otthonok,
szexuális forradalom, abortusz, sterilizáció, bűnözés, hűtlenség,
homoszexualitás, feminizmus, „gyermekek jogai” mozgalom, erőszak… E
keresztyénellenes értékrendszerben vajon tudunk-e ültetni árnyékot adó
fákat?...
n Egy prédikációba
kevés fér bele a gyermeknevelésről. Csupán emlékeztetni fog az Ige arra a
feladatra, amit Istentől kaptunk.
n Három pontos
kijelentést tesz az Ige: (1) a gyermeket nevelni kell, de hogyan? (2) a neki
megfelelő módon. Miért? azért, mert (3) ha megöregszik feltehetően ne fog
eltávozni tőle.
I. Neveld a
gyermeket!
n A gyermeket áldásnak
kell tekinteni, nem pedig tehernek, nehézségnek. A szülői szerep örömöt jelent.
v Édesanyám mondta:
„Nincsen sok bajom, csak sok munkám van.” – A nyomorék és fogyatékos gyerekkel
van „baj”, az egészségessel csak munka van.
n A munka mellett a fegyelmezés az, ami nem jelent örömet.
De ha nem teszed, akkor végleg lemondhatsz az örömről! A fegyelmezés
rendszerint jobban fáj a szülőnek, mint a gyermeknek, de ennek öröme csak
később jelentkezik. (*Elizeus sírt – 2Kir 8-ban…)
n A nevelés
eredményességét nem az mutatja, amit a gyermek tesz, hanem az, amit a szülő
tesz. Mert a legfontosabb hatás a szülők részéről éri a gyermeket, nem pedig a
társai részéről.
v A mai gonosztevők
összességében meghaladják minden idők gonoszságát. Keresik, hogy milyen hatások
érték őket gyermekkorukban. A legtöbb esetben: semmilyen szülői hatás nem hatott
rájuk, vagy ha voltak is szüleik, nem gyakoroltak pozitív erkölcsi hatást
rájuk.
n Szülők nélkül a
barátok, a környezet, a TV, az Internet, esetleg a tanító és az iskola van
hatással rájuk. Legtöbben azt mondják: bontakozzon ki a természete szabadon. De
bűnös természete van! És amikor az kibontakozik, már késő nevelni.
v A legnagyobb hatást a
szülőktől kell kapnia! Nevelned kell a gyermeket!
n Az emberiség kezdete óta a legtöbb kultúrában a nőkre
hárult a gyermeknevelés felelőssége. Ez egy tiszteletre méltó
foglalkozás volt, amely miatt nem kellett szabadkozni.
v Ma azonban a családanyai hivatást lenézik és a
kisgyermekükkel otthon maradt nőknek nem adják meg a tiszteletet. A média
megállás nélkül támadja a tradicionális zsidó-keresztyén értékeket és megváltoztatja
a mai emberek gondolkozását.
n A férj és az apa úgy tudja, hogy neki kell anyagilag
gondoskodni a feleségéről. De manapság már megtörténhet, hogy a feleség
többet keres… A férj úgy tudja, hogy neki kell szeretettel vezetnie a családját a nagyobb döntésekben. De bizonyos körökben
ennek a kérdésnek a puszta említése is már vitát szül. Komolynak és erősnek kell-e lennie? Vagy gyengédnek, finomnak és
érzelemdúsnak? Más-e az apai szerep, mint az anyáé? Igen.
n Mindezekben elbizonytalanodott a világ. Ha a XIX. században
vagy azelőtt valaki sértegetett egy nőt, nem sokkal később a dühös férjével
találta magát szembe. Ha szükséges volt, nem habozott volna az életét is feláldozni
a feleségéért! Ő volt a felesége becsületének védelmezője, és a nő biztonságban érezte magát a gondoskodása
mellett.
v A férfi örömet talált
abban, amit nyújthatott a családjának, mind anyagilag, mind pedig egyéb
módon. Ez volt az a férfiidentitás,
mely hozzákapcsolta a feleségéhez és gyerekeihez, és egyfajta büszkeséggel
töltötte el: úgy érezte, hogy számít a férfiassága. A férfiak fizikailag és érzelmileg is erre a szerepre lettek teremtve. Ha ezt elvesszük
tőlük, feleségük és gyermekeik iránt érzett elkötelezettségüket kockáztatjuk.
n Hasznos dolog, ha a férj és a feleség együtt döntik el, hogy
mi a szándékuk a gyerekeikkel.
v „Igazán aggódom – mondta egyszer egy kisfiú a barátjának. –
Apám rabszolgaként dolgozik a munkahelyén, hogy ha majd egyetemre akarok menni,
akkor tudjanak támogatni. Anyám keményen dolgozik egész nap, mos, vasal,
takarít utánam, törődik velem, amikor beteg vagyok. Egész napjukat azzal
töltik, hogy rám dolgoznak. Nagyon aggódom.” Barátja megkérdezte: „Mi miatt
aggódsz annyira?” Amaz ezt válaszolta: „Azért aggódom, hogy egyszer
megszöknek…”
n Nem bölcs dolog nagy vagyont hagyni a gyermekekre, akik nem
nőttek fel annak értékelésére és kezelésére. Rengeteg fiatalt tett tönkre a
pénz, felégetve az életüket: egymással harcolnak, elveszítik a munkájuk iránti
érdeklődést, pazarolnak, tönkreteszik az életüket. Amikor Pál apostol azt
mondta, hogy „minden rossznak gyökere a pénz szerelme”, igazat beszélt.
v Ne próbáljuk megadni gyerekeinknek azt, ami nekünk nem volt
meg, és nem adva meg nekik, ami viszont nekünk megvolt gyerekkorunkban!
v Maradandó értékeket adj a gyermekeidnek!
n A gyerekeink (és más emberek) az egyetlen dolog, amit
magunkkal viszünk a mennybe. Gyermekeink csak ideiglenesen laknak az
otthonunkban, és nemsokára felnőnek és saját lábukra állnak. A szülőség rövid
ideig tartó állapot, és az, hogy hatással lehessünk az életükre, egy „most vagy
soha” lehetőség.
v Ennek érdekében érdemes átszervezni a munkánkat, és saját
családunkat állítani a középpontba. Első helyre tenni a gyermekeink nevelését!
Ez megalapozza a jövődet, és a gyülekezet jövőjét is. Ne a vasárnapi iskolai
tanítótól várd el, amit neked kell megtenned!
n Amire szükségük van a férfiaknak, akik édesapák:
v
Olyan férfiak legyenek, akik tudják,
hogy kicsodák, tudják, hogy merre tartanak, tudják, Kiben hisznek, akik
feleségeik és gyerekeik szükségeit saját önző vágyaik és törekvéseik elé
helyezik, akik harcolnak azért, amit hisznek. Az ilyenek nyomot hagynak a
munkatársaik, barátaik, feleségük, és főleg a gyermekeik életében.
n Nagy áldás, ha gyermeked elmondhatja, hogy „Az édesapám
szerette az Istent, és ezt soha nem szégyellte. Elég magabiztos volt ahhoz,
hogy kemény legyen velem szemben, amikor szükségem volt rá, de gyengéd is
tudott lenni, amikor vigasztalásra vagy bátorításra volt szükségem.”
v Rólad milyen bizonyságot mondhatnak a gyermekeid? Milyen
nyomot hagysz gyermekeid életében?
v Tisztában vagy azzal, hogy gyermekeid sasszemekkel figyelnek?
Fiaid próbálnak rájönni, mit jelent embernek lenni, és te vagy a példa előttük!
v Látnak-e mélységes, megalkuvást nem tűrő szeretetet benned
Isten iránt?
v Látnak-e benned keménységet és gyengédséget egyaránt?
II. Hogyan? – A neki megfelelő módon
n A gyermeket nem
akárhogyan kell nevelni, hanem a neki
megfelelő módon.
n – A
behaviorizmus (a viselkedés tanulmányozását célravezetőnek hirdető
lélektani elmélet) nem válasz.
n – Az
elszigetelés (minden bűnösnek látszó helytől, dologtól, személytől való
távoltartás) nem válasz. Ugyanis, válaszolni kell az anatómiával, a testi
fejlődéssel kapcsolatos kérdésekre!
n – Az
önbecsülés sem az, amire gyermekeinknek szükségük van. Nem az „én”-t
kell növelni.
v „A neki megfelelő
módon” főképp két dolgot jelent: a nemüknek megfelelően (fiúkat
fiúkként, lányokat lányokként nevelni), és a koruknak megfelelően (kicsiket
kicsiknek venni, nagyokat nagyokként kezelni).
(1).
Nemüknek megfelelően
n Mert a fiúk eléggé
különböznek a lányoktól (ha még nem vettétek volna észre…).
n Mivel a fiúk
kiszámíthatatlanabbak, ezért nehezebb őket nevelni.
n A fiúk nem reagálnak
a finom célzásokra – neki világosan megfogalmazott kérésekre van szükségük: ha
a lépcsőre teszel egy kosár mosott ruhát, a fiúk húszszor is elmennek mellette,
anélkül, hogy eszükbe jutna, hogy föl kell vinni az emeletre.
n A fiúk hajlamosak
könnyen kockázatot vállalni, és nem gondolnak arra, hogy megsérülhetnek. A
lányok félénkebbek. Biciklizés közben is hamarabb fékeznek, és igyekeznek nem
megismételni a hibáikat. *Tarzan módszere. * Fáramászás. *Küzdősportok.
n James Dobson egyik könyvében
említi egy leány levelét, amelyben felsorolja, hogy a lányok miért jobbak, mint
a fiúk (részlet):
1. A lányok csukott szájjal esznek.
2. A lányok szebben írnak.
3. A lányok jobban tudnak énekelni.
4. A lányok szebb frizurát tudnak csinálni
maguknak.
5. A lányok a szájuk elé teszik a kezüket,
amikor tüsszentenek.
6. A lányok nem piszkálják az orrukat.
7. A lányok illemtudóan mennek vécére.
8. A lányok kedvesebben bánnak az
állatokkal.
9. A lányok nem büdösítenek annyit és nincs
olyan erős izzadságszagúak.
10. A lányok csendesebbek.
11. A lányok nem piszkolják össze magukat
annyira.
12. A lányok vonzóbbak.
13. A lányok nem vakaróznak annyit.
14. A lányok finomabban járnak és ülnek.
15. A lányok nem olyan szigorúak.
16. A lányok jobban néznek ki, mint a fiúk.
17. A lányok jobban megfésülködnek.
18. A lányok többet spórolnak.
19. A lányok gyakrabban illatosítják
magukat.
20. A lányok szeretnek jobban lebarnulni.
21. A lányok illedelmesebbek.
n Később véleményt kért
arról is, hogy a fiúk miért jobbak, mint a lányok. Ilyen válaszokat kapott
(részlet):
1. A fiúk végig tudnak nézni egy ijesztő
filmet, és egyszer sem hunyják be a szemüket.
2. A fiúknak nem kell mindig leülniük menet
közben.
3. A fiúk nem jönnek könnyen zavarba.
4. A fiúk az erdőben is el tudják végezni a
dolgukat.
5. A fiúk jobban tudnak fára mászni.
6. A fiúknak nem fordul fel a gyomruk a
hullámvasúton.
7. A fiúk nem törődnek a fogyókúrával.
8. A fiúk jobban tudnak traktort vezetni.
9. A fiúk jobb várakat építenek, mint a
lányok.
10. A fiúk jobban elviselik a fájdalmat.
11. A fiúk kevesebbet hisztiznek.
12. A fiúk nem pazarolják vásárlásra az
összes idejüket.
13. A fiúk nem félnek a hüllőktől.
14. A fiúk nem illegnek-billegnek annyit
járás közben.
15. A fiúk nem karmolnak.
16. A fiúk nem fonják be mások haját.
17. A fiúk nem sírnak és sajnálkoznak, ha
megölnek egy legyet. A fiúk nem nyafognak.
18. A fiúk nem használnak annyi dezodort.
19. Isten a fiúkat teremtette először.
20. A fiúk fel tudják fújni a lufit.
21. A fiúk szívvel-lélekkel esznek.
22. A fiúk nem sírnak, ha beszakad a körmük.
23. A fiúknak nem kell útbaigazítást
kérniük.
24. A fiúk nem sablonosak.
25. A fiúk nem aggatják tele
harisnyanadrággal a fürdőszobát.
26. A fiúk nem kócos hajjal ébrednek fel.
27. A fiúknak nem tart kétmillió évig
felöltözni.
28. A fiúkat egyáltalán nem érdeklik a
Barbie-babák.
29. A fiúknak nincs szükségük 21 pár cipőre
(a hét minden napján háromra!!!).
30. A fiúk nem raknak magukra mindig egy vagon
arcfestéket.
31. A fiúk nem törődnek vele, ha az orruk
nem tökéletes… (lehet folytatni)
n A feminista mozgalom
hívei azt tanítják, hogy a két nem, a nemzőszervektől eltekintve, azonos. Innen
már csak egy lépés volt, hogy összezavarják a gyermekek nevelését: a fiúk
játszanak babákkal és teáskészletekkel, a lányok pedig játszanak háborúsdit,
és futballt… Van, ahol a boltban tilos lett a játékok nemek szerinti
elkülönítése! Meg kell jegyezni, hogy ezek a feministák sosem mentek férjhez és
nem szerették a gyermekeket…
n Meg kell védeni
gyermekeinket az ilyen posztmodern nézetek átkától, attól a feminizmustól,
amely összezavarja a szexualitásukat.
n A fiúkban 15-ször
több tesztoszteron van, a nőkben pedig 10-szer annyi ösztrogén. Ez a
serdülőkorban jelentkező hormonális változás az oka a mutáló hangnak,
pattanásos bőrnek, nagyobb izmoknak, a nemiség feléledésének, stb.
v A vidám, másokkal
együttműködő gyermek egyszeriből mogorva és csüggedt serdülő lesz. A szülők meg
úgy érzik, hogy kudarcot vallottak a nevelésük terén! Dehogy! Csak egy időre
összezavarodtak a kémiai folyamatok, és ez kihat az önfegyelemre, a
tisztaságra, a tekintély tiszteletére, a munkaerkölcsre, és az udvariasságra
(ezek hiányára). Meg kell várni, míg a folyamat véget ér.
n Nem kell keresni a
serdülőben túlságosan hamar a felnőttet! A megviselő mechanizmusok lecsillapodnak. Nem kell fellépni minden ellen,
ami a szülőket idegesíti. Csak szeretni kell őket.
n A férfiakat a cél
elérése érdekli. A nőket a kapcsolatok.
n A fiúk hamarább gyógyulnak, mégis többet panaszkodnak,
jobban félnek az injekciótól, a műtéttől, a fogorvostól… Pedig ők a bátrabbak,
és épp ezért lehetnek majd a család védelmezői, biztonságának őrzői.
n Persze, a fiúk rendetlenebbek,
szétszórtabbak is. Ha meg kell javítani valamit, akkor
megjavítják, de nem gondolnak a szőnyegre és a takarításra… Gyakran
szanaszéjjel hagyják a zoknijukat és a ruhájukat is.
n A fiúkra jellemző a logikus
és gyakorlatias gondolkozás: tervet készítenek, és következetesen haladnak
a cél elérése felé. És ezt hallgatagon
teszik.
n A lányokra viszont jellemző, hogy dolgaikat beszédesen oldják meg. Nem tudjuk
miért, de a fiúk feleannyi szóval beérik naponta, mint a lányok. Például, ha
egy lány elmegy a fodrászhoz, arról akár egy félórát is tud róla beszélni:
hogyan változott a frizurája, milyen kedves volt a fodrásznő, kik voltak még
ott, stb. A lányokat a kapcsolatok és a
részletek érdeklik A fiúk között, a legtöbb ilyesmi szótlanul megoldható…
n A férfiak kezdeményezők,
gyakorlatiasabbak és egyenesebben beszélnek, nem kerülgetik a dolgokat. Gyorsabban
olvassák a térképet – de nehezebben váltanak át egyik dologról a másikra. A lányok
azonban összetevőikben, együtt látják
a dolgokat. Nekik a hangulat, a kommunikáció a lényeg. A fiúk nem függnek
annyira a helytől és környezettől, könnyebben adaptálódnak, de a lányoknak
lényeges a bútor színe, a virág, a szőnyeg…
(2).
Koruknak megfelelően
n Posztmodern
veszélyek: biztonságos szex, homoszexuális aktivisták, internet-ocsmányságok.
n A gyermek nevelése
hosszú távú, legfontosabb feladatunk. Régebben talán jobban látták ennek
szükségességét.
n Az ADD (attention
deficit disorder), vagyis figyelemzavar – állítólag a gyermekek 5%-át
érinti. De újabban kiderült, hogy ez nem reális, hanem csak egy kitalált
betegség.
n TV és Internet
tanácsok:
v Csak a közösen
használt szobában lehet TV és Internet. A saját, privát szférában nem
használható. Persze, jelenleg az okos telefonok és tabletek világában ezt egyre
nehezebb megvalósítani.
n A szórakoztatóipar
veszélyezteti a gyermekeinket!
n A fiúk leválása és
differenciálódása 3-5 éves korban történik. Ebben az időben sóvárogva vágynak
apjuk figyelmére, és utánozzák viselkedését. Majd a serdülőkor eleje újabb
veszélyzóna: ha ekkor válás történik, az megviseli a fiút egy életre szólóan.
v Gyakran megtörtént,
hogy este lefeküdtünk ketten, és felébredtünk öten az ágyban… A gyermek
egyébként csak tudni akarta, hogy ott vagy mellette, amikor kell.
n Tanítsuk
gyermekeinket istenfélelemre!
n Tanítsuk arra, hogy
vigyázzanak a gondolataikra!
n Tanítsuk őket arra,
hogy szüleiknek engedelmeskedjenek!
n Tanítsuk őket
barátaik kiválasztására!
n Tanítsuk
gyermekeinket arra, hogy uralkodjanak testi kívánságaikon!
n Készítsük fel
gyermekeinket a házasságra!
n Tanítsuk arra, hogy
vigyázzanak szavaikra!
n Tanítsuk őket arra,
hogy végezzék el munkájukat! Szeressenek dolgozni.
n Tanítsuk a pénz jó
kezelésére!
n Tanítsuk
gyermekeinket egymás megbecsülésére, szeretetére!
v
KÁR: Ti is atyák ne ingereljétek gyermekeiteket,
hanem neveljétek azokat az Úr tanítása és intése szerint (MBT: fegyelemmel és
intéssel).
III. Miért? – „Még ha megöregszik, akkor sem tér
el attól”
n Ez úgy hangzik, mint
egy ígéret.
n De tudni kell, hogy a
hitben való megmaradást Isten adja. Nincs garantálva az, hogy a gyermek minden
esetben követni fogja szülei tanítását, nevelését. Kegyelem az, amikor így
történik.
n Azonban a szülőnek
feladata a gyermeket megfelelő módon nevelni. Ennek is rendelt ideje van:
vannak vissza nem hozható idők. Egyetlen édesapa sem mondta még, hogy sajnálom,
hogy olyan sok időt töltöttem el a családommal… De ennek ellenkezőjét gyakran
hallani.
v A csemetét addig
lehet hajlítani, amíg még vékony. Ha felnő, akkor már hiába ütik mellé a karót.
Már késő.
n
Az élet rövid. Az élet, mint egy
megzsírozott kötél, lassan, de biztosan csúszik ki görcsösen markoló ujjaink
közül! Hihetetlenül megrázó, amikor rájössz, hogy „csak átutazóban vagy”, és ez
az utazás nagyon gyors!
v
A „középkorú” kifejezés megtévesztő
hazugság: a harmincas évek közepe a valódi középkorúság, amikor a
gyermekeidet neveled. A negyvenes évek már a „kétharmad” évek! Ez a felismerés
villámcsapásként éri azt, aki még fiatalnak tartotta magát!
n Veszélyek: (1)
agyonvédelmezés, (2) túl nagy szabadság, (3) favorizálás, (4) irreális célok,
(5) elbátortalanítás, (6) elhanyagolás, (7) lebecsülés, (8) szeretetünk
megtagadása.
n A nők kiváltsága és
áldása a gyermekszülés. Ők szeretik a kiszámíthatóságot, a szilárdságot, a
biztonságot, a körültekintést, az állhatatosságot. A nők többre tartják a
barátságot és a családot, mint a teljesítményt és a lehetőségeket. Hozzájuk a
törődés, a gondoskodás, az érzékenység, a gyengédség és szánalom áll közel.
Gyermekeinknek pedig épp ezekre a tulajdonságokra van szükségük.