Jákób halála és temetése
A Jákób haláláról és temetéséről szóló szerdai igehirdetés megtekinthető a YouTube-on és a szilágyperecseni baptista gyülekezet Facebook-ján.
1Móz 49:29-50:14
n Jákób halálát és temetését találjuk itt, illetve az ezzel
kapcsolatos eseményeket: a meggyászolását,
a bebalzsamozását és az eltemetését Makpeláh barlangjába, Kánaán
földjén, ahogyan ezt Jákób meghagyta Józsefnek.
I. Jákób meggyászolása
n Jákób
halálát kétszer is meggyászolták: egyszer természetesen,
és egyszer ceremoniálisan. Sőt, a
ceremoniális gyász is két részből állt: az egyik Egyiptomban hetven napig, a
másik Kánaán földjén hét napig, egy Ábel Micraimnak elnevezett helyen.
v „József
pedig”… „atyja orcájára borult és
siránkozott felette és csókolgatta őt”. Persze,
Jákób többi gyermekei is ugyanúgy tettek, ahogyan József tett.
n Az egyiptomiak is megsiratták Jákóbot. A 70 napos gyászba valószínű, hogy
beleszámítódik a bebalzsamozás 40 napja is.
v Az egyiptomi gyász inkább József iránt érzett
tiszteletnek a jele. A hozzátartozók,
sőt fogadott siratóasszonyok napokon, heteken át keservesen siratták a megholtat,
fölemlegetve emlékezetes tetteit. A hetven napos gyász fejedelmeknek kijáró
tisztességadás volt.
v József nem közeledhetett a fáraóhoz a gyász
ideje alatt, ezért a Fáraó háznépe által kér engedélyt a temetésre: - „4 És elmúltak az ő siratásának napjai, és szólt József a Fáraó
házanépéhez…”
n Óriási gyászkíséretben vitték el Jákób holttestét, amelyben
ott voltak a hozzátartozókon kívül a Józseffel barátságban levő egyiptomiak is.
n Ábél-Micraimnak nevénél az ’ábél nevet azonosnak vehetjük
az ’ébel = „gyász” szóval. Helynevekben viszont az ’ábél’ szónak más jelentése
szokott lenni: „patak, vízfolyás”. Az Ábél-Micraim ilyenformán „Egyiptom
patakját” jelentené, és talán ugyanarról a patakról van szó, amely Kánaán déli határvonalát
jelöli (4Móz 34:5. Józs 15:47. Ézs 27:12).
n Nagyobb nehézséget jelent az, hogy két ízben is ki van téve
az a helymeghatározás, hogy „a Jordánon
túl”, amivel általában a Jordántól keletre eső területet szokták jelölni. Ez
talán azt jelentené, hogy az Egyiptomból Hebrónba vivő út helyett, megkerülve
délről a Holt-tengert, kerülő úton érkeztek volna Makpelá barlangjához? Nem
erre kell gondolni (habár ez se lehetetlen). Hanem inkább arra, hogy Mózes
számára, aki ezeket leírta Moáb földjén, a „Jordánon
túl” épp ellenkezőleg a Jordántól nyugatra eső részt jelentette! Ez a kifejezés tehát egy újabb bizonyíték arra, hogy ezt a könyvet Mózes
írta.
n „József pedig hét napig
gyászolta az ő atyját” – 7. v. Az Atád
szérűjénél állapodtak meg - 10-11. v. (Góren-Háátád = tüskés bozóttal
körülkerített szérű), és – Izráelben szokásos – hétnapos gyászt rendeztek.
v Ma is hét napig tart a zsidó
gyászolási idő a hozzátartozókért (4Móz
19:11. 19; 1Sám 31:13). Máskor eltartott 30 napig is, de sohasem ennél
tovább (4Móz 20:29; 5Móz 21:13; 34:8).
n De hogy van ez minálunk? Jobban tudjuk, mint ahogyan Isten
igéje parancsolja? Hozzáadtunk a hét vagy 30 naphoz még hónapokat? Illik-e
hívőkhöz az a gyász, és gyászolási hagyomány, amelyet manapság hozzátartozóink
halálesetekor gyakorolunk?
v Micsoda képmutatás
gyakran a gyászolás közöttünk! Mintha a gyászoló könnyeivel és sírásával
próbálná pótolni, amit elmulasztott az életben. Hangos és feltűnő gyásszal
próbálja leróni elmulasztott kötelezettségét. Mivel nem adta meg életében azt,
ami megillette volna, a halálában próbálja pótolni, a kirívó gyászával?
v Sajnos, gyakran csak
azután tudjuk értékelni a másik embert, miután már nincs az élők között.
n A
gyász lehet valós fájdalom. De akkor sem kell túlzásba vinni annak
megnyilvánulását. És főképp nem Istent kell vádolni a halál miatt, hiszen a
halálért a bűn a felelős, nem pedig Isten.
v Ne legyen a gyászunk képmutató színjátékról.
Még ha csakugyan mélységesen fájdalmas az elválás, akkor is viselkedjünk Isten
gyermekeihez méltóan, akik hisznek az örökéletben.
II. Jákób bebalzsamozása
n Jákóbot az egyiptomi orvosok bebalzsamozták.
v Az
egyiptomiak voltak a bebalzsamozás mesteri. A bebalzsamozás Egyiptomban előkelő
köröknek kijáró tisztelet, nagy szakértelemmel végzett, költséges eljárás volt,
ami 30-40 napig is eltartó művelet volt. A holttestet felnyitották, a belső
részeket kivették, s helyükbe különféle konzerváló anyagokat tettek. Az egész
testet nátronnal borították be vastagon. A nátron a Nílus partján található nátrium
sók keveréke. Ez 40 nap alatt teljesen kiszívta a nedvességet a testből. Ezután
bepólyálták, a pólyát gyantával megerősítették és a test alakjára formált
fakoporsóba tették.
n De miért alkalmazta József ezt az egyiptomi
gyakorlatot apja esetében? Hiszen tudta, hogy az egyiptomiak ezt azért gyakorolták, hogy a testet készenlétben
tartsák arra, hogy a lélek
ismét elfoglalhassa.
v Nem
biztos, hogy ez az egyiptomiak
szokásának utánzása volt. József célja inkább csak az lehetett, hogy
megóvja apjának holttestét az oszlástól, mielőtt elérték volna Makpéla
barlangját.
n Jákób bizonyára előkészítette a maga sírját a
Lea sírja közelében (5. v.). A családi
temetőhelynél újabb és újabb sírboltot vagy kamrát kellett készíteni az új
halottnak.
n A bebalzsamozás helyett manapság egyebet
találunk:
v Koszorúkat
és drága virágcsokrokat – amiket sokkal jobb lett volna odaadni neki
szálanként, még életében, vagy annak árát valami hasznosabbra és maradandóbbra
fordítani.
v Drága sírköveket
márványból, és drágán kiépített sírhelyeket. Pedig az élőknek építkezni sokkal
hasznosabb!
v A koporsó
„szabályos” kivivése, babonasággal összekötve.
v Göröngy-dobás
a koporsó után (nehogy visszatérjen a lelke). Az udvar elgereblyélése, hogy
látható legyen, ha a halott visszatér…
v Gyertyák
gyújtása, temetőjárás, mindenféle pogány halott-kultusz utánzása.
n Tegyük
az Ige mérlegére gyakorlatunkat, ami a temetést és a gyászolásunkat illeti!
III. Jákób temetése
n A
temetési menet grandiózus. Ott van minden előkelő személy Egyiptomból, mintha
Jákób király lett volna.
v Ez mutatja, hogy József milyen nagyra becsült ember lett Egyiptom földjén.
v Illik részt venni a temetésen. „Részvétet nyilvánítani” azt jelenti, hogy
osztozunk azok gyászában, akik gyászolnak, és tiszteletből a megholt iránt
részt veszünk azon az utolsó istentiszteleten.
v Kell tudjunk együtt örülni az örülőkkel, és ha szükséges, együtt sírni a
sírókkal.
n Ne
kérj nagy temetést, mert ez azt jelentené, hogy fiatalon halsz meg.
v Az öregek temetésére már kevés az életben lévő
barát, aki részt vehetne a temetésen. Ha kicsi lesz a temetésed, ez talán azt
is jelenti majd, hogy hosszú élettel ajándékoz meg az Úr.
Befejezés:
n Akár
fiatalon, akár idősen: imádkozzunk, hogy legyünk készen!
v Addig
pedig segítsen az Úr jól számlálni napjainkat, hogy bölcs szívhez jussunk
(Zsolt 90:12).