Mire késztet a feltámadásba vetett hit? - 1Kor 15:29-34
Mire késztet a feltámadásba vetett hit?
1Kor 15:29-34
29 Különben mit
cselekszenek azok, a kik a halottakért keresztelkednek meg, ha halottak
teljességgel nem támadnak fel? Miért is keresztelkednek meg a halottakért? 30
Mi is miért veszélyeztetjük magunkat minden pillanatban? 31
Naponként halál révén állok. A veletek való dicsekedésre mondom, mely van nékem
a Krisztus Jézusban, a mi Urunkban. 32 Ha csak emberi módon
viaskodtam Efézusban a fenevadakkal, mi a hasznom abból, ha a halottak fel nem
támadnak? Együnk és igyunk, holnap úgyis meghalunk! 33 Ne tévelyegjetek.
Jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok. 34 Serkenjetek fel
igazán és ne vétkezzetek; mert némelyek nem ismerik Istent; megszégyenítésetekre
mondom.
Az Újszövetség
leghosszabb tanítása a feltámadásról az 1Kor 15-ben található. Itt Pál apostol
nem új dolgokat ír, hanem csak „eszükbe juttatja az evangéliumot”, azt az
evangéliumot, amelyhez a feltámadásról szóló üzenet is hozzátartozik. Az
evangéliumban benne van, hogy Krisztus meghalt az Írások szerint, eltemettetett,
és a harmadik napon feltámadt az Írások szerint. Ennek az igazságnak az
elfogadásával nem is volt Korinthusban semmi probléma. Azonban a mi
feltámadásunkat (és az övékét) már nem fogadták el.
Pál apostol
érvelése több síkon mozog. Elmondja, hogy ha nincs halottak feltámadása
(ahogyan a korinthusiak képzelték), akkor Krisztus sem támadt fel! Akkor hiábavaló
a prédikálásunk, nincs evangélium! A hitünk is hiábavaló, és mindazok, akik
eddig hittek, hiába hittek! Sőt, hazugoknak találtatunk, mert olyat
prédikáltunk, ami nem igaz! A legrosszabb az, hogy még a bűneitekben vagytok,
nincs megváltás, el fogtok kárhozni! És minden embernél a legnyomorultabbak
azok, akik csak ebben az életben reménykednek a Krisztusban! Mikor ide érkezik,
diadalmasan kiált fel az apostol: Ámde Krisztus feltámadott a halálból, mint az
elhunytak zsengéje!
Érthető, hogy a
hívők legnagyobb reménysége a feltámadás, mivel ez összetartozik az örök életbe
vetett hittel. Ha nincs feltámadás, akkor nincs örökélet. Mivel hiszünk az
örökéletben, hiszünk a feltámadásban is. Ez ennyire összetartozik. Ez a hit
pedig motivál, késztet, buzdít, lelkesít bennünket az üdvösségre (megtérésre),
a szolgálatra és a szentségre. Ezek nagyon gyakorlati dolgok. Minden hitelvnek,
így a feltámadásba vetett hitnek is, csak akkor van haszna, ha a gyakorlatban is
megnyilvánul. Az elméleti hit nem ér semmit. A teológiai alapvetés után Pál
apostol mindig rátért leveleiben a gyakorlatra. Így cselekszik a feltámadásról
szóló tanításában is.
I.
A feltámadásba vetett hit mindenekelőtt az
üdvösségre késztet minket.
Az üdvösség utáni vágy ott él mindenki szívében. Isten „szépen
megalkotott mindent a maga idejében, az örökkévalóságot is az emberi értelem
elé tárta” (Préd 3:11). Ezt nem lehet belőlünk kitörölni. Minden
ember vágyik az örökéletre. Tudja, hogy van. Nem a haláltól fél, hanem attól,
ami azután következik. Ki ne szeretne üdvözülni? Azonban Pál apostol azt
mondja, hogyha nincs halottak feltámadása, akkor nem érdemes prédikálni az
üdvösséget! „Ez által üdvözültök is, ha
megtartjátok...” (2. v.) A feltámadásba vetett hit és az üdvösség
összetartozik!
A 29. vers a
Bibliának egyik legnehezebb verse... „Mi értelme van annak, hogy a
halottakért megkeresztelkednek? Ha a halottak egyáltalán nem támadnak fel,
miért keresztelkednek meg értük?” Nincs feljegyezés arra nézve, hogy az
első gyülekezetben megkeresztelkedtek volna némelyek a halottakért (ahogyan a
mormonok teszik). De akkor mi ennek az igeversnek az értelme? A nehézség a
görög „hüper” viszonyszó miatt van, birtokos
esettel, amelynek több jelentése lehetséges: a halottak fölött, a halottakon, a
halottak javára, a halottak érdekében, a halottak nevében, a halottak helyett, a
halottakért, a halottak miatt, stb. Főképp ez utóbbi, „a halottak miatt” értelmezhető úgy, hogy összhangba hozható az
Újszövetség tanításával.
Miről is lehet szó?
Arról, hogy a keresztség gyakran az üdvösség szinonimájaként volt használva. Az
első keresztyének számára a keresztség annyira hozzátartozott az üdvösséghez,
hogy a keresztség alatt magát az üdvösséget értették. „Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül.” (Mk 16:16) Persze, nem a
keresztség üdvözít, ez csak annak a jele, de áttételesen magát az üdvösséget lehet
érteni alatta.
Abban az időben
már elkezdődött a keresztyének üldözése. Különböző hamis vádakkal illették
őket: hogy emberhúst esznek, vért isznak, tönkre teszik a társadalmat és a
családokat, hogy felgyújtották Rómát, stb. Az Úr követői vállalták a
szenvedést, vállalták a halált. Némelyeket égő fáklyaként égettek el, másokat vadállatok
elé dobtak vagy keresztre feszítettek. Mikor azok halálát szemlélték, sokakat
megérintett a hívőknek az örökéletbe vetett reménysége, és ezt látva ők is
hitre jutottak. Vagyis, a halottak miatt, a halálba menők miatt keresztelkedtek
meg. A feltámadásba vetett hit késztette őket az üdvösségre.
Mivel van halottak
feltámadása, érdemes hinni, érdemes megtérni. Egyébként mi haszna lenne annak,
hogy a halottak miatt, vagy akárki miatt, valaki megkeresztelkedjen? Semmi
haszna nem lenne! Nem lenne érdemes kitartani, az Úr dolgában buzgólkodni és az
apostol sem mondhatná, hogy „munkánk nem
hiábavaló az Úrban” (58. v.).
A halállal nem ér
minden véget! Lesz feltámadás! „Mikor
Krisztus, a mi életünk megjelen, akkor majd ti is vele együtt megjelentek
dicsőségben.” (Kol 3:4)
II.
A feltámadásba vetett hit a szolgálatra is
késztet minket, amit Pál apostol önmagával próbál szemléltetni.
Azt mondja, hogy ha nem lenne halottak feltámadása, akkor nem lenne értelme
annak, hogy annyit gyötörje magát, annyit szenvedjen... „Mi is miért veszélyeztetjük
magunkat minden pillanatban? Naponként halál révén állok…” (30-31a. v.)
Ha nincs feltámadás, akkor ez értelmetlen... Értelmetlen lenne a mi
szenvedésünk is: miért is mennénk misszióba, miért osztogatnánk meghívókat, miért
hívogatnánk Krisztushoz? „Mi a hasznom abból, ha a halottak fel nem támadnak? Együnk és igyunk, holnap
úgyis meghalunk!” (32. v.)
Az apostol nem
túloz, amikor azt állítja, hogy veszélyezteti magát minden pillanatban! Se
akkor, amikor arra utal, hogy naponta a halállal kell szembenéznie. Máshol így
sorolja: „Mindenütt
nyomorgattatunk, de meg nem szoríttatunk; kétségeskedünk, de nem esünk
kétségbe; üldöztetünk, de el nem hagyatunk; tiportatunk, de el nem veszünk;
mindenkor testünkben hordozzuk az Úr Jézus halálát, hogy a Jézusnak élete is
látható legyen a mi testünkben. Mert mi, akik élünk, mindenkor halálra adatunk
a Jézusért, hogy a Jézus élete is látható legyen a mi halandó testünkben.” (2Kor 4:8-11) Ehhez hozzáolvashatjuk
még, hogy mennyi mindenben ajánlja magát az apostol (2Kor 6:4-10), mennyit
szenvedett az Úrért (2Kor 11:24-28), és mi az, amit a Krisztusért kárba veszni
hagyott (Fil 3:7-11), hogy „valami módon
eljuthatna a halottak feltámadására”. A feltámadás reménysége késztette őt
arra, hogy ilyen áldozatkészen szolgáljon az Úrnak. Efézusban fenevadakkal
viaskodott. Némelyek úgy vélik, hogy átvitt értelemben kell ezt érteni:
Demeterre és ötvös társaira, a hagyomány azonban azt tarja, hogy őt az efézusi
arénában valóságos vadállatok elé dobták! Az Úr viszont onnan is kiszabadította.
Nos, tudva, hogy lesz
feltámadás, késztet-e ez téged arra, hogy vállald a Krisztus keresztjét?
Késztet-e nagyobb odaadásra, buzgóbb szolgálatra?
III.
Végül, a feltámadásba
vetett hit szent életre késztet minket. A korinthusi gyülekezet nem
akarta tudomásul venni, hogy Isten szent. Voltak, akik a gyülekezetben „nem ismerték az Istent”. Aludtak
lelkileg. (Ezeknek kellett mondani, hogy „serkenjetek
fel!” „ébredjetek fel!”.) Valóban, ha nincs feltámadás, akkor a szentség is
értelmét veszti: sem célja, sem értelme nincs az életnek. Hogyan is lenne, ha a
halállal mindennek vége? De azt gondolni, hogy csak ennyi az élet, az nagy
tévelygés! „Ne tévelyegjetek. Jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok.”
Mivel van feltámadás, ez arra késztet minket, hogy
megtisztítsuk magunkat, amiképpen Ő is tiszta (1Jn 3:3). Mivel várjuk ama
boldog reménységet, ezért mértékletesen, igazán és szentül élünk a jelenvaló
világon (Tit 2:11-13). Isten „kiváltképpen
való népet” tisztít magának, és azt akarja, hogy a feltámadás erejét ismerjük
meg már itt a földön.
Ne ámítsanak el bennünket korunk divatos eszméi!
Jusson eszünkbe az evangélium, amely a feltámadás üzenete. Legyünk minden
embernél boldogabbak, látva a láthatatlanokat, amelyek örökkévalók, és
szolgálva az Úrnak hűséggel, mindhalálig! A boldog feltámadás reménysége alatt.