Tévtanítások Kolosséban - Kol 2:1-23
Tévtanítások
Kolosséban
Kol
2:1-23 (6-7)
n Kolosséban
tévtanítók jelentek meg, akik zavart keltettek a gyülekezetben. Mivel kezdő
hívők voltak, könnyű volt megzavarni őket. Ezek ellen a tévtanítások ellen
hadakozik Pál apostol.
n 4.
v. – „valaki titeket rá ne szedjen hitető
beszéddel”. Milyen téves tanításokat akartak
elhitetni? Az egyik a Krisztus személyével kapcsolatos tévelygés volt, egy
másik pedig az üdvösség elnyeréséről szóló téves tanítás, a harmadik pedig a
hívő élet gyakorlatáról szólt: hogyan kell megélni a hívő életet?
I. A Krisztus személyével kapcsolatos
tévelygés – 1-10. v.
n Azt
hirdették, hogy Isten és az anyagi
világ annyira idegen egymástól, hogy nincs közöttük érintkezés. Isten szent, az
anyag bűnös. Úgyhogy, nem lehet igaz, hogy „az Ige testté lett”, hiszen Isten
nem lehet testté. Isten és az anyagi világ nem érintkezhet egymással.
v 8.
v. „8 Meglássátok, hogy senki ne legyen, aki bennetek
zsákmányt vet a bölcselkedés és üres csalás által, mely emberek rendelése
szerint, a világ elemi tanításai szerint, és nem Krisztus szerint
való.”
v Pál
apostol nem udvariaskodik, hanem néven nevezi a bűnt és a bűnöst. Kijelenti,
hogy ezek „zsákmányvetések”, ravasz „bölcselkedések”, „üres csalások”, „emberek
rendelései” és „a világ elemi tanításai szerint valók” és nem Krisztus szerint.
n
Rámutat arra a hamis felfogásra, hogy Isten
legfeljebb bizonyos szellemi lények sorozatán keresztül találkozhat az
emberrel. A kolosséi levélben ilyen kifejezéseket találunk: a világ elemei, fejedelmek
és hatalmasságok, angyalok, és csillagok.
n
Márpedig, Jézus Krisztusban, „Őbenne lakik az Istenség egész teljessége testileg.” Vagyis: Jézus Isten. Benne maga a Mindenható
Isten jött közénk, isteni természete mellé felvéve emberi természetünket is.
v Csakis
így tehetett eleget bűneinkért, így segíthetett rajtunk.
n
Jézus nem félisten, hanem valóságos Isten.
„Őbenne lakozik az Istenség egész teljessége testileg.” Nem látszólag lett
emberré csupán, hanem valóságban. Megjelent testben.
n Az
első részben ezt olvastuk: „Aki képe a láthatatlan
Istennek, az egész teremtés elsőszülöttje. 16 Mert Őbenne
teremtetett minden, ami van a mennyekben és a földön, a láthatók és
láthatatlanok, (és felsorolja a
tévtanítók kifejezéseit:) akár királyi székek, akár uraságok, akár fejedelemségek,
akár hatalmasságok; mindenek Ő általa és Ő reá nézve teremtettek; 17
És Ő előbb volt mindennél, és minden Őbenne áll fenn.” (Kol 1:15-17)
n Vannak
vagy nincsenek – Pál nem vitatja – hanem azt mondja: tegyük fel, hogy vannak,
de azok is teremtmények, Jézus pedig a Teremtő! „Őbenne teremtetett minden.” „18 És Ő a feje a testnek, az
egyháznak: aki a kezdet, elsőszülött a halottak közül; hogy mindenekben Ő
legyen az első; 19 Mert tetszett az Atyának, hogy Ő benne lakozzék
az egész teljesség.” (Kol 1:18-19)
n
Jézust tehát úgy kell tisztelnünk, mint Istent,
aki öröktől fogva mindörökké Úr.
n
Sajnos, ma is vannak, akik tagadják Jézus
istenségét (a Jehova tanúi, az unitáriusok, a teozófia hívei, stb.)
I. Az üdvösség elnyeréséről szóló
téves tanítás – 11-15. v.
n Pál
apostol öt dologról beszél. Azt mondja:
n
(1) „Körül is
metéltettetek kéz nélkül való
körülmetéléssel, levetkezvén az érzéki bűnök testét a Krisztus
körülmetélésében” – 11. v.
n (2)
Meghaltatok a bűnnek és „eltemettetvén Ő vele
együtt a keresztségben” – 12a.
v Amikor
Jézussal találkozik valaki, akkor először is meghal régi élete számára. Aki
bűnt cselekszik, szolgája a bűnnek – mondja az Úr Jézus a János 8-ban. Ennek az
állapotnak hal meg az ember. Eltemeti régi életét.
v Azt, hogy nemet mond az egész istentelen életére,
ezt ábrázolták ki a keresztséggel, a bemerítéssel. A keresztség formája,
hogy egy pillanatra teljesen víz alá merítjük a keresztelendőt, ezt fejezi ki.
A keresztségben az ember tehát mintegy meghal, megszűnik létezni. Eltemettetik.
Aki kijön a vízből, az egy másik ember, egy feltámadott új ember.
v Olyan
ez, mint a cezúra az éneklésben. Megszakítás. Nincs folytonosság.
v Vannak,
akik azt mondják, nem a forma számít, nem a víz mennyisége dönti el hogy
valakinek az életében igazi-e a megtérés vagy sem. Talán lehetne így is
mondani. De akinek életében nincs elszabadás a bűntől, és e bűnben veszteglő
világtól – annál hogyan lehetne jelképezni, hogy Krisztussal együtt meghalt és
feltámadott? Bárhogyan történt a keresztség érvénytelen!
n (3)
Feltámadtak egy új életre – „fel is támasztattatok
az Isten erejébe vetett hit által, aki feltámasztotta Őt a halálból. 13
És titeket, kik holtak voltatok a bűnökben és a ti testeteknek
körülmetéletlenségében, megelevenített együtt Ő vele.” – 12b-13a. v.
v Krisztusban
nemcsak meghalt, hanem fel is támadott a hívő.
v Megnyílik
számára az Ige. Meghallja Isten hangját. Újfajta gondolkozás, újfajta
életgyakorlat, új életszemlélet, új jellem formálódik ki benne, Krisztus
jelleme. Kiábrázolódik benne a Krisztus.
n
(4) Teljes bűnbocsánatot kaptak minden bűnükre: „Megbocsátván
minden bűnötöket, 14 Az által, hogy eltörölte a parancsolatokban
ellenünk szóló kézírást, amely ellenünkre volt nékünk, és azt eltette az
útból, odaszegezvén azt a keresztfára.” – 13b-14. v.
v A
harmadik a teljes bűnbocsánat.
v Abban
az időben, ha valakit keresztre feszítettek, az ellene szóló vádat is felírták
a feje fölé. János evangéliumából tudjuk, hogy Pilátus is odaíratta Jézus fölé
a vádat, ami miatt halálra ítélték. A főpapok nem látták jónak, de Pilátus nem
változtatta meg. Úgyhogy, a vád az elítélői ellen fordult, és Jézust igazolta.
v A
másik, amire az adóslevél kifejezés utal, hogyha valaki kölcsönkért, arról
írást készítettek, határidővel, feltételekkel, és ha kiderült, hogy nem tud
fizetni, akkor jöhetett egy gazdag jó barát vagy rokon, és kifizette az adósságát.
Ekkor eltépték az adólevelet. Ez történt nagypénteken. Ezt tette Jézus
érettünk. „Megfizette minden tartozásom, elfedezte minden bűnömet.”
v Aki
Jézusban hisz, azt az őt vádoló adóslevél nem terheli többé, mert azt Jézus
megsemmisítette.
n
(5)
És teljes szabadságot kaptak
Krisztusban. Itt újra említi a korábban említett állítólagos
átmeneti hatalmakat, akiket Krisztus legyőzött:
„15 Lefegyverezvén a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, őket
bátran mutogatta, diadalt vévén rajtok abban.” – 15. v.
v Azoknak
a szellemi lényeknek, amiről a tévtanítók beszélnek, egy része valóban létezik!
Az ördög létezik, démonok vannak, de ezektől nem kell rettegnie a hívőnek, mert amikor Jézus a kereszten meghalt,
akkor legyőzte ezeket. A Kígyó fejére taposott, megtörte az ördög
hatalmát. Nem kell tőle rettegni. Jézus erősebb.
v „20 Ha pedig Isten ujjával űzöm
ki az ördögöket, kétség nélkül elérkezett hozzátok az Isten országa. 21
Mikor az erős fegyveres őrzi az ő palotáját, amije van, békességben van; 22
De mikor a nálánál erősebb reá jövén legyőzi őt, minden fegyverét elveszi,
melyhez bízott, és a mit tőle zsákmányol, elosztja.” – Lk 11:20-22.
III.
A hívő élet gyakorlatáról szóló téves tanítás – 16-23. v.
n A
valóság helyett árnyékokat, pótlékokat tanítottak. Különböző szertartásokat fontosnak hirdettek: evés, ivás, ünnep, újhold és
szombat megtartása (évente, havonta vagy hetente való ünnepek):
v 16 Senki azért titeket meg ne
ítéljen evésért, vagy ivásért, avagy ünnep, vagy újhold, vagy szombat dolgában: 17 Melyek csak árnyékai
a következendő dolgoknak, de a valóság a Krisztusé.” – 16-17. v.
n Alázatoskodások,
angyalok tisztelete, lelki gőg:
v „18 Senki tőletek a pálmát el ne vegye, kedvét
találván alázatoskodásban és az angyalok tisztelésében, amelyeket
nem látott, olyanokat tudakozván, ok nélkül felfuvalkodván az ő
testének értelmével.” – 18. v.
n E
világ elemi tanításai (20. v.) és emberek tanításai és parancsolatai (22. v.)
n „21 Ne fogd meg, meg se kóstold, még csak ne
is illesd.” – 21. v.
n Maga-választotta
istentisztelet, alázatoskodás, és aszkézis:
v „Amelyek bölcsességnek látszanak ugyan a maga-választotta
istentiszteletben és alázatoskodásban és a test gyötrésében;
de nincs bennük semmi becsülni való, mivelhogy a test hízlalására valók.”
Befejezés:
n „6 Azért, amiképpen vettétek a Krisztus
Jézust, az Urat, akképpen járjatok Ő benne, 7 Meggyökerezvén és
tovább épülvén Ő benne, és megerősödvén a hitben, amiképpen arra tanítattatok,
bővölködvén abban hálaadással.”