A világban, de nem, mint a világ - Dán 1:1-20
A világban, de nem, mint a világ
Dán
1:1-20
n
az
ÓSz követnivaló példákat mutat be: József, Józsué és Káleb, Dániel.
v
-
bátorságban, meggyőződésben, kitartásban a próbák és üldözések között. Dániel
és társai példát adtak.
I. A
történet háttere
n
Jeruzsálem elpusztult
v
Jojákin
3. évében (Kr.e. 605.)
v
Nabokodonozor
bevette a várost. Jojákimot fogva vitte Babilóniába
v
Később
visszajött 597-ben és 586-ban.
n
Dánielt
és három társát kiválasztják különleges képzésre
v
A
krémjét... – szépeket, okosakat – hogy a királyt szolgálják a palotában
v
vége
e gettós életnek! Vége az éhezésnek! A király ételét és borát ihatták!
v
Hároméves
képzés, mint a „bolognai rendszerben”…
n
Megváltoztatták
a nevüket
v
Dániel
(Isten az én bíróm) – Baltazár (Bel szolgája)
v
Hanánijáh
(Az Úr kegyelmes) – Sidrák (A napisten ihletettje)
v
Misáél
(Kicsoda olyan, mint az Isten?) – Misák (Kicsoda olyan, mint a holdisten?)
v
Azárijáh
(Az Úr segít) – Abed-Négó (Négó szolgája)
II.
A babilonizálási akció
n Mindent megtettek,
hogy elfelejtsék a nyelvüket: meg kell tanulniuk a káldeusok írását és nyelvét.
n Mindent megtettek,
hogy elfelejtsék Istenüket: el kellett sajátítaniuk a hódítók ideológiáját és
vallását.
n Még a nevüket is
megváltoztatták. Felejtsék el az egész múltjukat!
n A király ételéből ettek:
el akarták hitetni, hogy jobb nekik a rabságban, mintha otthon lennének. Jobb
sorsuk van így kiszolgáltatva, megfosztva Istenüktől, anyanyelvüktől, népi és
családi közösségüktől, mert a hasuk tele van. Szép karrier áll előttük. Három
éves agymosás volt az! (Olyan mint manapság egy-egy felső iskolában…)
n Úgy tűnt, semmit sem
lehet tenni ellene. Tudomásul kell venni, hogy ez van. Bele kell törődni. Itt
nem lehet okoskodni, külön menüt kérni, elveket hangoztatni. A deportált fiatal
örüljön, hogy élve maradt és kap enni.
n Nos, a tizenéves
Dániel nem így gondolta. Számára a Biblia a mérce. Nem gondolt arra, hogy ebből
baja lehet…
n Kész hinni és nem
szennyezni be magát azzal az étellel, amit a király asztaláról adnának, és
azzal a borral, amit ő szokott inni.
n Miért szennyezte
volna be magát finom falatokkal és jó borocskával?
n Azért, mert a Mózes
könyvében világosan meg van írva, hogy vannak tiszta állatok meg tisztátalan
állatok.
n Aztán azért, mert a
király asztalára csupa olyan ételt vittek, amit előzőleg valamelyik bálvány
istenség templomában bemutattak a bálványnak. A király jelképesen együtt evett
az ő bálványaival!
n Dániel ragaszkodott
Isten igéjéhez. Őt nem lehetett megvásárolni. Nem volt eladó a becsülete, a
hite és a tartása semmi pénzért.
III.
A bátor kiállás Isten Igéje mellett
n
Amikor
a világ tönkre akar tenni egy kultúrát, az értelmiséggel kezdi. A éles eszed
va, megpróbálja felhasználni sajátcéljaira.
n
1Kor
10:20-22 – „20 Sőt, hogy amit
a pogányok áldoznak, ördögöknek áldozzák és nem Istennek; nem akarom pedig,
hogy ti az ördögökkel legyetek közösségben. 21 Nem ihatjátok az Úr
poharát és az ördögök poharát; nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök
asztalának részesei. 22 Vagy haragra ingereljük az Urat? avagy
erősebbek vagyunk-e nálánál?”
v
udvariasan
(8b) Péld 15:1
v
Isten
segedelmével (9) Zsolt 127,1-2. 2Krón 16:9
v
kitartóan
(10-11) – Mt 7:7-11 . Lk 18:1-8
v
vállalva
a próbát (12-15) – Mal 3:10 . Jn 7:16-17 ; Mt 6:31-34
v
befolyásolta
a saját és mások életét (15-16)
v
Isten
megáldotta őket (17-20) hetven évet! (1:21 – Kr.e. 539)
n Dániel meghúzta az ellenállás
határát. Ellenállás. Nem evett a húsból.
v Ezeknek a fiatalokat
újra programállták: új software-t telepítettek…
v Miért nem evett
Dániel húst? Ő nem volt vegetáriánus, hiszen a pászkát ő is megette.
v Azért nem evett,
mert nem akart beolvadni a király dolgaiba.
v Mi mindannyian
hajlamosak vagyunk arra, hogy a kényelem felé utazzunk: az, hogy milyen
könyveket olvasol, milyen filmeket nézel, miről gondolkozol, hová utazol,
kikkel barátkozol - elárulják a lelked étvágyát.
v Ha egy orvosnak a
legkisebb vágás történik az ujján operáció közben, és a beteg vére
összekeveredik az övével, ez elég ahhoz, hogy a beteg vírusa tönkretegye az
orvos immunrendszerét. Ha ennyi elég fizikailag, akkor lelkileg több kell?
v Az emberi elme, ha
pornográfiával feltőződik, egyre kéri a többet és többet. Ugyanígy a drog is és
bármilyen függőség.
n Dániel meghúzta a függőség
határát. Függőség. Istentől kérte a bölcsességet az álmokra.
v Dániel nem a maga
bölcsességében bízott, hanem Istenre hagyatkozott az álmok megfejtése
érdekében. Ez a megkülönböztetés fontos határvonal egy hívő ember életében.
v Ez a határvonal nem
az ismeretére, hanem az Isten bölcsességére épít. Nemcsak ismeretre, hanem
bölcsességre is szükségünk van. Ezt pedig Isten adja egyedül.
v Szaddam Husszein
egyik magas rangú katonája, aki arra volt tanítva, hogy érzések nélkül öljön,
útleveleket hamisítson, egyszer álmot látott Jézusról. 7 évig egyre csak
álmodott Jézusról, és félt. Elmondta az édesanyjának. Az édesanyja megkérte,
hogy ne mondja el az álmait a testvérének, nehogy megtudják, miről álmodik.
Azóta megtért. Üldözték a hitéért. Elmenekült Irakból. Isten beszél álmok
által. Az álmokat nem tudják kizárni még az arabok sem!
n Dániel meghúzta a bizalom
határát.
Bizalom.
Befejezés:
n Babilon - 605-539. (Nabonidus + Belsazár)
Babilon
n Médo-Perzsia - 539-331. (III. Dárius Kodomannus)
Arabella
n Görögország - 331-168.
n Róma - 168-351. - Isten
országa - örökké