Istenítélet a Kármel-hegyen - 1Kir 18:20-40
Istenítélet
a Kármel-hegyen
1Kir
18:20-40
20 És elküldte Akháb mind az
egész Izráel fiaihoz, és egybegyűjtötte a prófétákat a Kármel hegyre. 21
És odamenvén Illés az egész sokasághoz, monda: Meddig sántikáltok kétfelé? Ha
az Úr az Isten, kövessétek őt; ha pedig Baál, kövessétek azt. És nem felelt
néki a nép csak egy szót sem.
22 Akkor monda Illés a népnek: Én
maradtam meg csak egyedül az Úr prófétái közül; míg a Baál prófétái
négyszázötvenen vannak; 23 Adjatok azért nékünk két tulkot, és [ők]
válasszák magoknak az egyik tulkot, a melyet vagdaljanak darabokra, és rakják a
fákra; de tüzet ne tegyenek alája; én pedig a másikat készítem el, amelyet a
fákra rakok, de tüzet én sem teszek alája. 24 Akkor hívjátok
segítségül a ti isteneteknek nevét, és én is segítségül hívom az Úrnak nevét;
és amely isten tűz által felel, az az Isten. És felelvén az egész sokaság,
monda: Jó lesz! 25 És monda Illés a Baál prófétáinak: Válasszátok el
magatoknak az egyik tulkot, és készítsétek el ti először; mert ti többen
[vagytok,] és hívjátok segítségül a ti isteneteknek nevét, de tüzet ne tegyetek
alája. 26 És vették a tulkot, amelyet nékik adott, és azt elkészítették,
és segítségül hívták a Baálnak nevét reggeltől fogva délig, mondván: Baál!
hallgass meg minket! De nem jött szó, sem felelet. És ott sántikáltak az oltár
körül, amelyet készítettek. 27 Mikor pedig már dél lett, elkezdte
őket gúnyolni Illés, azt mondván: Kiáltsatok hangosabban, hiszen isten! Talán
elmélkedik, vagy félrement, vagy úton van, vagy talán aluszik, és felserken. 28
És [elkezdtek] hangosan kiabálni és az ő szokásuk szerint késekkel és
borotvákkal metélték magokat, míg csak ki nem csordult a vérük. 29
Mikor pedig a dél elmúlt, prófétálni [kezdtek] egész az esteli áldozatig; de
akkor sem lett se szó, se felelet, se meghallgattatás. 30 Akkor
monda Illés az egész sokaságnak: Jöjjetek én hozzám. És hozzá ment az egész
sokaság, és megépítette az Úr oltárát, amely leromboltatott volt. 31
És vett Illés tizenkét követ, a Jákób fiai nemzetségeinek száma szerint,
akiknek az Isten azt mondotta volt: Izráel legyen a te neved; 32 És
oltárt épített a kövekből az Úr nevében, és egy árkot húzott az oltár körül, a
melybe két véka vetni való mag férne. 33 És oda készítette a fát, és
felvagdalta a tulkot, és felrakta azt a fára; 34 És monda: Töltsetek
meg négy vedret vízzel, és öntsétek az égőáldozatra és a fára. Monda ismét:
Tegyétek ezt még egyszer! És másodszor is azt tették. Monda mégis: Harmadszor
is tegyétek meg! És harmadszor is azt művelték; 35 Úgy, hogy a víz
lecsurgott az oltárról, és még az árok is tele lett vízzel. 36 És
amikor eljött az esteli áldozás ideje, oda lépett Illés próféta, és monda: Ó,
Uram, Ábrahámnak, Izsáknak és Izráelnek Istene, hadd ismerjék meg e mai napon,
hogy te vagy az Isten az Izráelben, és hogy én a te szolgád vagyok, és hogy
mindezeket a te parancsolatodból cselekedtem. 37 Hallgass meg engem,
Uram, hallgass meg engem, hogy tudja meg e nép, hogy te, az Úr vagy az Isten,
és te fordítod vissza az ő szívüket! 38 Akkor alászállt az Úr tüze,
és megemésztette az égőáldozatot, a fát, a köveket és a port, és felnyalta a
vizet, amely az árokban volt. 39 Mikor ezt látta az egész sokaság,
arcra borult, és azt mondta: Az Úr az Isten! az Úr az Isten!
40 És azt mondta Illés nékik:
Fogjátok meg a Baál prófétáit; senki el ne szaladjon közülük! És megfogták
őket, és alávitte őket Illés a Kison patakja mellé, és megölte ott őket.
Omri után fia, Akháb került a
trónra. Már apja is „gonoszul cselekedett
az Úr szemei előtt, és gonoszságával meghaladta mind az őelőtte valókat”.
(1Kir 16:25) Nevéhez fűződik Samária, a főváros megalapítása. Ahkáb apja
nyomdokaiban járt, és feleségül vette Etbaál leányát, Jézabelt, a főniciai Szidonból,
amely a baáltisztelet központjának számított. Így sikerült aprját is
túlhaladnia a gonoszságában: „jobban
haragra indította Akháb az Urat, Izráel Istenét, mint az Izráel valamennyi
királya, a kik ő előtte voltak” (1Kir 16:33).
Az előbbi részben Illés, akinek
neve azt jelenti, hogy „az én Istenem az Úr”, szembeszállt Akhábbal és
szárazságot prófétált, ami három és fél évig tartott. A szárazság a baálkultusz
szívét célozta meg, mivel Baált a termékenység és eső istenének tartották.
Ezzel együtt Akháb irányvonalára is csapást mért.
A három és féléves szárazság
után Illés az Isten parancsából a Kármel hegyre gyűjtötte össze a Baál és
Astarót prófétáit a néppel együtt. (Később nem olvasunk többé Astarót négyszáz
prófétájáról, csak a Baáléról.) A Kármel hegy tetején a királlyal az élen
nagyon sokan összegyűltek: ott tartott nyilvános istenítéletet Illés. Odaállott
elébük és bátran azt kérdezte: „Meddig
sántikáltok kétfelé?”
Bátorság kellett ehhez, mert
tudta, hogy a bálványimádók többségben vannak. Ha kudarcot vall, bizonyára a
fejével játszik! De van ilyen időszak, amikor le kell leplezni a képmutatást. A
„ne szólj szám, nem fáj fejem” közmondás nem megoldás, és nem is jellemzi az
Illéseket. Ők bátran vállalják a szembesítést a bűnnel, főképp, ha Isten ezt
kéri tőlük. Meg vannak győződve arról, hogy a Baál társasága fog csődbe jutni,
és mindenestől vereségre van ítélve. És biztosan tudja, hogy az Úr győzni fog.
I. Az igazi Isten
felismerése (20-21)
20 És elküldte Akháb mind az
egész Izráel fiaihoz, és egybegyűjtötte a prófétákat a Kármel hegyre. 21
És odamenvén Illés az egész sokasághoz, monda: Meddig sántikáltok kétfelé? Ha
az Úr az Isten, kövessétek őt; ha pedig Baál, kövessétek azt. És nem felelt
néki a nép csak egy szót sem.
A Baál tisztelete vonzotta az
izráelitákat: ez volt a „királyi” vallás, az államilag finanszírozott vallás, ennek
voltak hagyományai. Gyakorlatiasnak vélték, mert úgy vélték, hogy Baál, eső és a
vihar istene, termékennyé teszi a földet és az embert, és az érzékiségre is kívánatosan
hatott, mivel kultikus prostituáltak álltak a Baál-szentély szolgálatában.
Szükséges volt tehát felismerni,
hogy ki az igazi Isten: a Baál, vagy az Úr. Nem az a lényeg, hogy ki mennyire
tudja megvédeni bálványimádását, hanem az, hogy igazi-e az az isten, akit imádni
kell? Ebben az igeszakaszban tehát ez a fő kérdés: „Ha az Úr az Isten, kövessétek Őt” (21. v.); „Amely isten tűz által felel, az az Isten”
(24. v.); „hogy te vagy az Isten
Izráelben, ismerjék meg e mai napon. Te az Úr vagy az Isten, te fordítod vissza
az ő szívüket” (36. v.). Aztán a nép leborult és azt kiáltotta, hogy „Az Úr az Isten, az Úr az Isten!” (39.
v.)
Ahhoz, hogy erre a kérdésre
mindenki megérthesse a helyes választ, Isten kénytelen (néha) extrém
eszközökhöz folyamodni. A hosszú szárazság után újra esőt szándékszik küldeni
Izráel földjére. De előbb radikális leszámolásra van szükség Baállal! Baált
hitelteleníteni kell, nyilvánosan, világosan, egyértelműen, véglegesen, nehogy
azt gondolja valaki, hogy az esőt mégis csak Baál adta.
„Ha az Úr az Isten, kövessétek őt; ha pedig Baál, kövessétek azt.”
(21. v.) Ez nem csupán akadémiai kérdés. A teológia tanítványsághoz vezet, amit
hiszel, azt követned kell! A felismerés elkötelezettséget eredményez. Illés nem
engedi meg, hogy Izráel népe részt vegyen ezen az istenítéleten csak úgy
közömbösen, hogy a végén kimondják, hogy „Na, végre, tudjuk, hogy ki az igazi
Isten!”, és onnan elsétáljanak szántani, vetni, halászni, ki hova akar, futballmeccset
nézni, vagy kártyázni… No, nem! Ha az Úr az Isten, akkor kövessétek Őt! Ő nem egy eszme, hanem a Király, akinek
engedelmeskedned kell! Egy bálványt oda tehetsz, ahova akarsz, és bármikor
hátat fordíthatsz neki. A bálvánnyal megteheted, hogy csak akkor fordulsz
hozzá, amikor bajban vagy. Éppen ez a különbség Isten és a bálványok között. A
bálványra rázárhatod az ajtót, és nem fogja számon kérni, hogy hol jártál. De
az igazi Isten nem ilyen, Vele nem lehet játszadozni. Ha felismerted Őt, akkor
követned kell! Másképp a felismerés nem a megmentésedet eredményezi, hanem az
ítéletedet. Az lesz a veszted: „Tudtad,
gonosz szolga!” (Lk 19:22) Tehát értelmetlen dolog azt mondani, hogy
valakinek Jézus a Megváltója, de nem az Ura. Nem lehet senkinek Megváltója, ha
nem engedelmeskedik, mint Urának.
II. Az igazi Isten
egyedisége (19-39)
Az ige több szempontból világítja
meg Isten tulajdonságait.
Ő az az Isten, aki számára nincsenek földrajzi akadályok
(v. 19-20). Kármelt nem ok nélkül
választotta Illés erre a szembesítésre. (Kármel a Földközi-tenger partján,
Haifa mellett, egy 535 m magas mészkő hegygerinc, 17-18 km hosszan vonul
dél-kelet felé.) Kr. e. már a második évezredben egyiptomi iratok szent
helyként emlegették, III. Salmanasszár, asszír király feljegyzéseiben (Kr. e.
841) pedig Baál hegyének van nevezve. A Kármel hegyén Baál élvezhette a hazai
pálya előnyeit. Ha a lerombolt oltárú Jáhve (30. v.) itt győzi le Baált, akkor
ez még világosabbá teszi tehetetlenségét és az Úr egyedüli istenségét.
Isten számára a létszám nem jelent akadályt (v. 22. 25.) Baál
prófétái 450-en vannak, (Asera prófétái pedig 400-an), míg Illés egyes-egyedül.
Bíztatja őket, hogy induljanak elsőként, mert ők sokan vannak (v. 25). De hát, a
számbeli fölény Istennél nem akadály. A valóságot nem a népszerűség, a létszám,
a divat határozza meg. Az igazság akkor is igazság, ha senki sem képviseli,
vagy csak egyedül Illés. „Az Úr előtt
nincs akadály, hogy sok vagy pedig kevés által szerezzen szabadulást” (1Sám
14:6).
Isten számára a buzgóságot nem decibelben és mozgalmasságban mérik
(v. 26-29. 36-38.) A Baál tisztelői nagyon hangoskodtak és mozgolódtak (v. 26).
Nagy buzgóságot tanúsítottak: egész estig ugrándoztak, kiáltoztak, vagdalták
magukat, révületbe estek az oltár körül… „Ott
sántikáltak az oltár körül, a melyet készítettek” (26. v.) Korábban a
kétfelé sántikálás a határozatlanságot jelentette, itt pedig a
hatékonyságtalanságot. Hiábavaló sántikálás volt ez! De nem mondhatjuk, hogy
félvállról vették feladatukat! Csakhogy nem mindegy, hogy kiért buzgólkodunk! Az
Úr Jézus a hegyi beszédben említi, hogy az utolsó napon lesznek, akik azt
mondják: „Uram! Uram! nem a te nevedben
prófétáltunk-e, és nem a te nevedben űztünk-e ördögöket, és nem cselekedtünk-e
sok hatalmas dolgot a te nevedben?” (Mt 7:22) És ezekről az Úr vallást
tesz: „Sohasem ismertelek titeket;
távozzatok tőlem, ti gonosztevők.” Azok bizonyára buzgó emberek voltak, a
maguk módján. Talán televízióban is prédikáltak, és szenzációs műsorokat
tartottak, mint a Baál prófétái. Illésnek nem volt ilyesmire szüksége. Illés
gúnyolódott velük (v. 27), ugyanis a pogány felfogás szerint az istenek emberi
tevékenységeket folytatnak… Innen van, hogy „elmélkedik”,
„félrement” (- a WC-re!), „úton van”
(és nem vitte a mobiltelefonját), vagy „alszik”.
Micsoda irónia! A bálványimádás csakugyan nevetséges. Baállal szemben az Úrról
az van megírva: „Nem szunnyad
el a te őriződ, íme, nem szunnyad, és nem alszik az Izráelnek őrizője!” (Zsolt
121:3-4) Nem volt „se szó, se felelet, se
meghallgattatás” – v. 29.
Illés egyszerű imájára viszont „leszállott az Úr tüze” – v. 38. Illés
is buzgó, de nem kapkod, nem próbál erőszakoskodni az Úrral. A mi Istenünknek
nincs szüksége ilyen modern, „evangélikál” baálizmusra! Nem a mi sürgölődésünk
miatt fog meghallgatni. Mt 6:7-9 szerint a pogányok sokbeszédűek, másként
imádkoznak! A mi imánk legyen rövid, egyszerű és átfogó (Mt 6:9b-13). Imádságod
tartalmazzon inkább teológiát, nem pedig pszichológiát (v. 36-37)!
Isten számára a fogyatékosság sem jelent akadályt (v. 32-35). Emberileg
úgy tűnik, hogy Illés a vízzel lehetetlenné tette Isten győzelmét. Négy veder
víz, háromszor ismételve – az izráeliek tudták, hogy a vizes dolgok nem gyúlnak
meg!… (Voltak források a hegyen, és a Földközi-tenger sem volt távol.) Illés
meg volt győződve, hogy az Úr tüzet fog adni. A nép pedig meg fogja érteni,
hogy a vizes áldozat meggyúl és elég, akkor arra nem lesz más magyarázat,
minthogy azt Isten cselekedte. „Avagy az
Úrnak lehetetlen-e valami?” (1Móz 18:14)
III. Az igazi Isten gondviselése
(30-38)
30 Akkor monda Illés az egész
sokaságnak: Jöjjetek én hozzám. És hozzá ment az egész sokaság, és megépítette
az Úr oltárát, a mely leromboltatott volt. 31 És vőn Illés tizenkét
követ, a Jákób fiai nemzetségeinek száma szerint, a kiknek az Isten azt
mondotta volt: Izráel legyen a te neved; 32 És oltárt épített a
kövekből az Úr nevében, és egy árkot húzott az oltár körül, a melybe két véka
vetni való mag férne. 33 És oda készítette a fát, és felvagdalta a
tulkot, és felrakta azt a fára; 34 És monda: Töltsetek meg négy
vedret vízzel, és öntsétek az égőáldozatra és a fára. Monda ismét: Tegyétek ezt
még egyszer! És másodszor is azt tevék. Monda még is: Harmadszor is tegyétek
meg! És harmadszor is azt művelték; 35 Úgy, hogy a víz lecsurgott az
oltárról, és még az árok is tele lett vízzel. 36 És a mikor eljött
az esteli áldozás ideje, oda lépett Illés próféta, és monda: Ó, Uram,
Ábrahámnak, Izsáknak és Izráelnek Istene, hadd ismerjék meg e mai napon, hogy
te vagy az Isten az Izráelben, és hogy én a te szolgád vagyok, és hogy
mindezeket a te parancsolatodból cselekedtem. 37 Hallgass meg engem,
Uram, hallgass meg engem, hogy tudja meg e nép, hogy te, az Úr vagy az Isten,
és te fordítod vissza az ő szívüket! 38 Akkor alászállt az Úr tüze,
és megemésztette az égőáldozatot, a fát, a köveket és a port, és felnyalta a
vizet, a mely az árokban volt. 39 Mikor ezt látta az egész sokaság,
arcra borult, és monda: Az Úr az Isten! az Úr az Isten!
Illés nemcsak ítél, hanem evangélizál is! Itt nemcsak büntetés történik,
hanem meghívás is az Istennel való szövetségbe! Illés újra megépítette a
lerontott oltárt: 12 kőből építette, vagyis nem vette tudomásul az ország
kettészakadását (v. 31. 2Móz 24:4. Józs 4:1-10). Az északi országrész létének
sajátos elítélése ez. Az oltárt az Úr nevében építette (32. v.), majd imádkozott.
Rövid, konkrét, hittel és meggyőződéssel teljes imát mondott. Imádságában nem
önmagát sajnáltatta, sem nem a maga dicsőségét kereste, hanem inkább az
Istenét. Három dolgot kér: hogy a nép megtudja „hogy te vagy az Isten az Izráelben”, „hogy én a te szolgád vagyok”, és „hogy mindezeket a te parancsolatodból cselekedtem”.
Bárcsak megépülnének a lerombolt
oltárok: a személyes csendesség oltárai, családi oltárok, a gyülekezeti imaórák
romló oltárai, a nemzetünk hitéletének oltára!
Tűz szállott alá, mint az első
áldozatkor (3Móz 9:24), vagy Dávid idejében (1Krón 21:26), vagy Salamonnál (2Krón
7:1). A tűz alászállása azt jelentette, hogy Isten elfogadta Illés áldozatát! Mutatta,
hogy van visszafelé vezető út Izráelnek, van lehetőség a helyreállásra! Ez a
helyreállás az oltáron keresztül lehetséges. Az áldozat miatt van kegyelem,
feloldozás, engesztelés.
Talán szebb lett volna befejezni
a 39. igeverssel, ahol a nép leborul és kiáltja, hogy „az Úr az Isten, az Úr az Isten”. Ámde itt van a 40. igevers is,
amely a Baál prófétáinak ítéletéről szól. Isten az ítélet Istene is (Ézs 30:18). Illés Istene ma is ugyanaz: kegyelmet
kínál, de ítélni is fog. „Mert nekünk
mindnyájunknak meg kell jelennünk a Krisztus ítélőszéke előtt, hogy ki-ki
megjutalmaztassék aszerint, amiket e testben cselekedett, vagy jót, vagy
gonoszt.” (2Kor 5:10)