Az úrvacsora és a bálványáldozat - 1Kor 10:14-22
Az úrvacsora és a bálványáldozat
1Kor 10:14-22
14 Azért, szerelmeseim, kerüljétek a
bálványimádást.
15 Mint okosokhoz szólok, ítéljétek meg
ti, a mit mondok. 16 A hálaadásnak pohara, amelyet megáldunk, nem a
Krisztus vérével való közösségünk-e? A kenyér, amelyet megszegünk, nem a
Krisztus testével való közösségünk-e? 17 Mert egy a kenyér, egy test
vagyunk sokan; mert mindnyájan az egy kenyérből részesedünk. 18
Tekintsétek meg a test szerint való Izráelt! Akik az áldozatokat eszik, avagy
nincsenek-e közösségben az oltárral?
19 Mit mondok tehát? Hogy a bálvány
valami, vagy, hogy a bálványáldozat valami? 20 Sőt, hogy amit a
pogányok áldoznak, ördögöknek áldozzák és nem Istennek. Nem akarom pedig, hogy
ti az ördögökkel legyetek közösségben.
21 Nem ihatjátok az Úr poharát és az
ördögök poharát! Nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök asztalának
részesei! 22 Vagy haragra ingereljük az Urat? Avagy erősebbek
vagyunk-e nálánál?
n
A
korinthusi gyülekezet tagjai nem zsidó környezetben nőttek fel. Abban is
különböztek a római gyülekezettől, vagy a Zsidókhoz írt levél olvasóitól, hogy
korábban nem jártak zsinagógákba, nem gyakorolták a zsidó szokásokat. Pogány
hátterük volt, amelyben pogány rítusokat gyakoroltak, és ezektől nem tudtak
megszabadulni egyhamar.
n
A
gyülekezet megosztottsága, hogy „én Pálé, én Apollósé”, „én Kéfásé”, „én
Krisztusé” vagyok, ugyancsak a pogány társadalom és vallásos berendezkedés szokásait
követte.
n
Később
a nyelveken szólás ugyancsak pogány hatás eredménye volt, és veszedelmesen keveredett
azzal a valódi, pünkösdi nyelveken szólással, amely a Szentlélek ajándékaként
adatott.
n
Ebben
az igeszakaszban arról olvashatunk, hogy a bálványáldozati lakomákat is
összekeverték az úrvacsorai közösséggel. Fontos, hogy az úrvacsoráról világos
látásunk legyen! Annak idején a reformátorok, Luther, Kálvin és Zwingli
egyetértettek a gyermekkeresztség gyakorlásában, de megkülönböztek az úrvacsora
értelmezésében.
n
Korinthusban
kultikus paráznaságot is gyakoroltak bálványuk templomában. Ez kihatott a
megtértek házasságára, amellyel az apostol a 7. részben már foglalkozott.
n
Majd
a bálványáldozati lakomákról írt, amelyről némely korinthusiak úgy gondolták,
hogy nekik szabadságuk van azon részt venni.
I. A bálványimádás kerülése – 14. v.
n
Most
pedig azzal kezdi, hogy „azért, szerelmeseim, kerüljétek a
bálványimádást.” (14. v.) Ez hasonlít a 6:18-ban található
parancshoz: „Kerüljétek a paráznaságot!”
Ezt azoknak üzeni, akik erőseknek vélik magukat, úgy gondolják, hogy részt
vehetnek a bálványáldozati lakomákon, mert ellene tudnak állni a kísértéseknek.
n
„Kerüljétek!” – Ez azt jelenti,
hogy még a környezetétől is őrizkedjetek! Határozott kijelentés. Fussatok a
bálványoknak való szolgálattól!
n
De
nincs ez ellentétben a korábbi engedménnyel? (lásd: 8:9) Nincs. Korábban a
hívők szabadságának a korlátjairól szólt (10:24. 32), itt pedig a
bálványimádásról szól.
n
A
bálványáldozati hús megevése nem minden esetben jelentett bálványimádást. A
bálványimádás az, ami áthágja az Isten parancsolatát (2Móz 20:4-6. 5Móz
5:8-20). Így felmerül a kérdés, hogy azok, akik tudják, hogy bálványok
nincsenek, vajon részt vehetnek-e a bálványáldozati lakomákon? Pál apostol erre
immár határozott nemmel válaszol!
n
A
pogány templomba bemenni, a bálványáldozati lakomákon részt venni, Isten elleni
támadás. A szentség és az Istenhez való tartozás megtagadása az. A hűség
elárulása az.
II. A bálványáldozati lakoma – 15-18. v.
n
Az
úrvacsorában maga Isten kínál megterített asztalt övéinek, vendégül látja a
gyülekezet tagjait, közösséget vállal velük.
n
Korinthusban
az úrvacsorai közösség hasonlított ahhoz, amit a bálványtemplomokban
gyakoroltak, és azt kezdték azzal azonosnak tekinteni. De miben hasonlított egy
bálványáldozati lakoma és az úrvacsora?
n
Abban,
hogy mindkettő asztalközösség volt.
Az asztalközösség egyetértést sugallt.
n
Emlékezzünk
arra a névtelen prófétára Júdából, akit Jeroboám, a szakadár király meghívott,
hogy asztalának vendége legyen, amelyre az a próféta azt mondta, hogy akármit
adna neki, ő akkor sem ülne egy asztalhoz a bálványozó királlyal (1Kir 13:7-10).
Tudta ugyanis, hogy ha leülne a bálványimádó királlyal egy asztalhoz, akkor
ezzel mintegy igazolná a működését. Az asztalközösség azt jelentette, hogy az
asztal köré telepedők azonos véleményen vannak.
n
Egy
másik azonos pont volt a bálványáldozati lakoma és az úrvacsora között az volt,
hogy mindkettő étkezés is volt. Az
egyik esetben pogány istenséggel kerülnek kapcsolatba, a másikban az Úr
Jézussal kerülnek kapcsolatba és a vele való közösséget mélyítették el. De a
korinthusiak kezdték elveszíteni a kettő közötti különbséget!
n
A
kultikus étkezéseken való részvétel bálványimádást, bálványoknak való
szolgálatot jelentett. Ez nem az Úr Jézussal való közösséget erősítette és
mélyítette.
n
A
családban lehette olyan meg nem tért tagok, akik meghívták házastársukat vagy
rokonukat azokra a lakomákra, amelyeken ők részt vettek. Talán megállapodtak,
hogy az egyik alkalmat itt, a másikat meg ott töltik mindketten… A részvétel
visszahozta azokat a régi, pogány szokásokat, amelyekből megszabadultak, amikor
megtértek.
III. Az áldás pohara és az ördögök pohara –
15-18. v. 21-23. v.
n
Pál
apostol megmagyarázza a különbséget. „Senki
sem szolgálhat két úrnak” (Mt 6:24. Lk 16:13). Az úrvacsora magával az
Úrral jelent élő közösséget.
n
Az
apostol így érvel: „Mint okosokhoz szólok, ítéljétek meg
ti, a mit mondok.” (15. v.) Nem az apostoli
tekintélyéből adódóan erőlteti a véleményét. Abban hisz, hogy a Szentlélek
megvilágosító munkája, bölcsessége elég lesz ahhoz, hogy meggyőződjenek arról,
mi lenne a helyes magatartás.
n „A hálaadásnak/áldásnak pohara, amelyet megáldunk, nem a
Krisztus vérével való közösségünk-e? A kenyér, amelyet megszegünk, nem a
Krisztus testével való közösségünk-e? Mert egy a kenyér, egy test vagyunk
sokan; mert mindnyájan az egy kenyérből részesedünk” (16-17 v.) Ezekre a
költői kérdésekre csakis azt válaszolhatták, hogy „Pál, neked igazad van, ez
teljesen így van”. Ezek olyan tételek, amelyekre a gyülekezet tagjai könnyen
igent mondhatnak. Ezekkel próbálja megnyerni a gyülekezetet a nehezebb
érvelésnek, amely ezután következik.
n Az áldás pohara, amelyet
megáldunk, az a Krisztus vérével való közösség. A kulcsszó a közösség. A kenyér, amelyet megtörünk,
az a Krisztus testével való közösség. A kulcsszó itt is a közösség. Mert egy a kenyér, és e kenyérből való részesedés azt jelképezi,
hogy egy test vagyunk mindannyian, akik az egy kenyérből részesedünk. Ez tiszta
sor.
n
Amikor
az újszövetséget megkötötték, Mózes vért hintett az oltárra (2Móz 24:8), majd
Áronnal és két fiával, valamint a 70 vénnel felmentek a Sinai hegyre. Ott
nemcsak találkoztak Istennel, hanem együtt ettek színe előtt: „Látták az Izráel Istenét, és annak lábai
alatt valami zafír fényű tárgy volt, és olyan tiszta, mint maga az ég, és
Izráel fiainak e választottjaira nem bocsátotta kezét; jóllehet látták az
Istent, mindazáltal ettek és ittak is.” (2Móz 24:10-11).
IV. Közösség Krisztussal vagy az ördögökkel
– 19-20. v.
n
„Tekintsétek meg a test szerint való
Izráelt!”
A szemléltetést Pál nem a pogányok vallásából hozza, hanem Izráel népéből, még
akkor is, ha a korinthusiak számára ez nem annyira ismerős.
n
„Akik az áldozatokat eszik, avagy
nincsenek-e közösségben az oltárral?” Ebben azt kívánja
kiemelni, hogy az oltáron az állatok kövérjét kellett feláldozni, azt, amit a
legértékesebbnek tartottak. Ez a pogányoknál is így volt. Miután a soványabb
része megmaradt, azt odaszentelték az istenségnek, a mészárszékekbe került,
kimérték, és a lakosság elfogyasztotta. Akik az áldozatokat ették, azok így
kerültek közösségbe az oltárral.
n
Aztán
így folytatja: „Mit mondok
tehát? Hogy a bálvány valami, vagy, hogy a bálványáldozat valami?” (19. v.) Más szóval, vajon a közösség az oltárral fennáll
a bálványáldozati lakomák esetében is?
n
Ha
csak a bálványok nem létezéséről lenne szó – akkor ugye, nem történne semmi.
Hiszen a bálványt semmiségnek, hiábavalóságnak, értelmetlenségnek nevezi a
Biblia! De nem ennyiről van szó.
n
Az
Ószövetségben az oltár Istenével közösségben lenni egy jó dolog volt. Az úrvacsorában
az Úr Jézus Krisztussal közösségben lenni ugyancsak egy nagyon jó dolog. Ám egy
bálványistennel közösségben lenni egészen más, mert jóllehet a bálvány semmi ugyan,
és a bálványáldozat is semmi, de ezek mögött ördögi erők működnek! „Amit a pogányok áldoznak, ördögöknek
áldozzák és nem Istennek. Nem akarom pedig, hogy ti az ördögökkel legyetek
közösségben.” (20. v.) Pál e magyarázatával
az 5Móz 32:17-re támaszkodik.
n
Vagyis, a bálvány és a bálványáldozat mégsem vehető semmiségnek, mivel az,
aki azoknak hódol, az gonosz szellemi erőkkel kerül kapcsolatba, közösségbe.
Maga az ördög ölti magára a bálványt, amely így már nem egy tehetetlen, nevetséges
semmiség, nem halott
fa, fém, vagy kő, hanem valóságos szellemi hatalom. Az ördög beleköltözik a
bálványokba! Attól kezdve, hogy az ördög belé bújik a bálványokba, már nem
lehet többé szórakozás tárgya! A bálványok az ördög eszközei.
n
A
gonosz hatalmát az ember kétféleképpen túlozhatja el: vagy úgy, hogy ignorálja,
nem foglalkozik vele, úgy tesz, mintha nem létezne. Vagy úgy, hogy túlságosan
nagyon foglalkozik vele, és így válik a rabjává.
n
Az
úrvacsora Jézus Krisztussal való közösség. A bálványkultusz és bálványáldozati
lakoma az ördögökkel való közösség. A kettőt nem lehet összekeverni! Nem lehet
szünkretista módon innen is egy kicsit, onnan is egy kicsit venni, és a kettőt
megpróbálni közös nevezőre hozni. Agy kicsi méreg halálossá teheti az egész
ételt!
n
A
Sátánnal való közösség megszűnteti az Úr Jézussal való közösséget – még akkor
is, ha fizikailag részesülnek az úrvacsorából: az nem áldást közvetít, hanem
átkot. Sok erőtlen, beteg és halott lesz a következménye.
n
A
pogányok persze, nem így gondolkodtak. Gondoljuk végig a Dágon templomában
lejátszódó eseményt (1Sám 5)! A filiszteusok megverték Izráelt a csatában,
elrabolták a frigyládát, ami Isten jelenlétének a jelképe volt. Nem törték
szét, nem dobták el, hanem bevitték Dágon bálványuk templomába, odahelyezték a
többi legyőzött népek bálványai mellé. Úgy gondolták, hogy egy legyőzött isten –
még ha gyengébb, mint az övék, mert legyőzték, azért jól jön nekik pluszban…
Szerintük össze lehet az isteneket vegyíteni, erejüket, hatalmukat össze lehet
vonni, és egyiké növelni fogja majd a másikét.
n Az apostol ellenben
azt mondja, hogy „Nem ihatjátok az
Úr poharát és az ördögök poharát! Nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök
asztalának részesei!” (21. v.)
n
Az
Isten pohara és az ördögök pohara kizárja egyik a másikat. Másként büntetés a
vége, mert azzal haragra ingerelnénk az Urat. „Ő
féltőn szerető Isten" (2Móz 20:5/b.). Kizárólagos igénnyel
lép fel. A keresztyénségnek épp ez a lényege, hogy kizárólagos jelleggel lép
fel.
n
Ha
nincs is a korinthusiakhoz hasonló bálványimádás a mi időnkben, azért van már
sokféle pogány irányzat. Arról is lehetett hallani, hogy egy bizonyos vallási
közösség egy tehergépkocsi almát – amit először odaáldoztak a maguk
istenségének - a főváros utcáin szétosztogattak! Azzal a tudattal és hittel tették
ezt, hogy ezzel az áldozattal vallásuk terjesztését szolgálták. És a
statisztika szerint, taglétszámuk meredek növekedést mutat! Hatékony ez a
gyakorlat.
n
A
mi gyülekezetünkben milyen típusú kísértések vannak? Például a televízió, meg a
számítógép. Előfordult már, hogy egy napon többet nézted a tévét vagy a
számítógép képernyőjét, mint amennyit Bibliára szántál?