Mózes, az Úr szolgája - 4Móz 12:1-15
Mózes,
az Úr szolgája
4Móz 12:1-15
n
Mírjámról három fontos epizód van
feljegyezve a Bibliában:
n
Az ŐRÁLLÓ Mírjám, amikor még egészen kislány.
v
Nehéz
idők voltak akkor... az egyiptomiak halálra ítélték a zsidó fiúgyermekeket.
v
Mózest
3 hónapig rejtegették.
<
Kicsiny gyékényládácskába tették, a
Nilus vizére, a sás közé...
v
„Az
ő nénje” megállt távol, hogy lássa, mi történik a gyermekkel...
v
A
síró gyermeket a fáraó leánya találja meg.
<
Mírjám azonnal ott van, és kérdez:
hívjak-e egy szoptatós asszonyt...
<
Vajon Mírjám volt-e ez a leányzó? Vagy
Mózesnek egy idősebb nőtestvére?
v
A
Szentírás csak Mírjámot és Áront említi, Mózes mellett (4Móz 12).
v
Ha
Mírjám volt, akkor a kivoulás idején már legalább 90 éves lehetett... 90 évesen
táncolhatott a Veres tenger mellett?
<
Nehéz és kritikus időkben is tud egy
kisgyermek segíteni. Őrállóvá teszik. Az anya nem állhatott ott. De a gyermek
is feltűnő, hogy ott álldogál, ahelyett, hogy játszana...
v
Így
őrködhetünk egymás élete felett. Gyermekeink felett! Egyedül is.
v
Testvérnek
tekintjük egymást? Érdekel a másiknak a sorsa?
v
Nagy
feladat: őrködni mások felett! Még azt sem tudhatjuk, milyen eszköze lesz az
Úrnak, az, aki felett őrködünk.
n
A DICSŐÍTŐ Mírjám a Veres tenger túoldalán. 80 évvel később olvasunk
Mírjámról megint.
v
Sokféleképpen
lehet Isten szabadítását kommentálni: ezt jól megúsztuk... nekem köszönhetitek
(önmagát dicséri)... ihatunk egyet ennek örömére...
n
Mózes Istent magasztalja. Isten a
Szabadító.
v
Mikor Mózes abbahagyja, valaki folytatja:
Mírjám. „Mírjám prófétaasszony, Áron nénje dobot vett kezébe és kimentek utána
mind az asszonyok dobokkal és táncolva. És ezt mondta nekik Mírjám: Énekeljetek
az Úrnak, mert felséges Ő. Lovat lovasával tengerbe vetett.”
n
Istenre mutat, és mások is
csatlakoznak.
v
Mírjám
idősen is örülni tud a szabadításnak. Nem a testvérét dicséri, hanem Istent.
v
Megtanít
másokat is dicsérni az Istent.
n
A hívő ember szégyene, amikor nem tudja
kimondani Isten nevét, és neki adni a dicsőséget.
v
„Hát,
szerencsére meggyógyult...” – akiért annyit imádkozott, titokban...
v
Mírjám
is egyedül kezdte, de nem maradt egyedül a dicsőítésben!
v
Azok
között érzi jól magát, akik Istent dicsőítik.
n
Igénkben azonban a VERSENGŐ Mírjámot
látjuk. „Aki áll, vigyázzon, hogy el ne
essék!” – 1Kor 10:12.
v Mindenkit fenyeget a veszély, hogy elbuktat az ördög... Hogy többet
képzeljünk magunkról, mint amennyik vagyunk.
n
Mírjám a nyilvánosság előtt
botránkoztatott másokat, Áronnal együtt, amikor irigykedett Mózesre.
v
Versengett,
a maga dicsőségét keresve... Csorbította vele Mózes dicsőségét: „mert kúsita
asszonyt vett feleségül”. Keserűség, elégedetlenség, dicsőségvágy,
nagyravágyás, versengés van a szavak mögött.
n
Ez alkalmatlanná tesz a szolgálatra.
v
Cippóráról
sok szépet tanulhatunk: azonosul azzal a szolgálattal, ami Mózesnek adatott.
v Aki mindvégig állhatatos marad, az üdvözül – Mt 24:13. Neki növekednie
kell, nékem pedig alább szállanom – Jn 3:3
n
A szív teljességéből szól a száj. Ef 4:29 –
„semmi rothadt beszéd...”
v
Isten
megvédi szolgáját. Mírjám leprássá lesz. „Az a neved, hogy élsz, pedig halott
vagy.” – Jel 3:1
I. Az istentől
rendelt tekintély
n
A tekintély Istentől származik. Csak
Istennek van abszolút tekintélye.
v Mózes az Úr akaratából lett a nép vezetője, nem azért, mert ő akarta. Sőt!
Egyáltalán nem akarta, de az Úr őt választotta ki.
n
Isten úgy döntött, hogy tekintélyéből,
hatalmából delegál/átad embereknek bizonyos mértékű tekintélyt/hatalmat. Ez
főképp három intézményben van így: az államhatalom, a család és a gyülekezet
intézményében.
n
Az Istentől rendelt tekintély mindig
korlátozott: a házasságban/családban, gyülekezetben és társadalomban csak az
Istennek alárendelt tekintély működik helyesen
v Az ember nem bitorolhatja sokáig az abszolút tekintélyt (diktátorok), mert
abszolút tekintélye csak Istennek van.
II. Lázadás a
tekintély ellen
n
A tekintély elleni lázadásnak lehetünk
a tanúi. Ez a lázadás már Mózes idejében megnyilvánult, sőt, Édenben.
n
A tekintélynek való alárendeltség
isteni parancs.
v Nem attól függ, hogy nekünk mi tetszik. A lázadás
az Istentől rendelt tekintély ellen büszkeségből, elégedetlenségből,
irigységből , féltékenységből fakadt.
v Lásd: *Dán 3:14-18. 6:10. ApCsel 5:29. *Márdokeus – Eszt 3:2. *Pilátus - Jn
19:11.
n Mírjám és Áron panasza végül is nem a kúsita asszony miatt volt… az csak az
ürügy volt! Ők Mózes pozíciójára, tekintélyére áhítoztak! „Csak őáltala szólott
az Isten?” = „Mi nem
vagyunk éppolyan fontosak, mint ő?”
v Még Józsuénál is megnyilvánult a féltékenység: Eldád és Médád esetében. De
ő Mózes tekintélyét féltette.
v Mózest nem azért támadták, mert valamit rosszul tett. (Habár, szerintünk a
házassága talán jobban is történhetett volna, viszont az Ige ezt sehol sem
marasztalja el.)
III. A támadásban való
viselkedés
n
Itt mutatkozik meg Mózes valódi
jelleme.
n
Fontos, hogy az ilyen támadásokra
hogyan válaszolunk?
v Mózes szelíd és alázatos volt: nem veszekedett velük. Nem panaszkodott még
Istennek sem.
v 3. v. – (Az az ember pedig, Mózes, igen szelíd
volt, minden embernél inkább, akik e föld színén vannak.)
IV. A támadásban való
védelem
n
Isten megvédi szolgáját a Vele való
különleges kapcsolat miatt.
v Mert amikor Mózest bántják, Istent bántják.
v Lásd: ApCsel 9:4-5. Zak 2:8.
n
Isten igazolja Mózest, és ítél a rágalmazók/lázadók
felett.
Befejezés:
n
Van szabadulás ebből a bűnből is!
v
Aki
áll, meglássa, hogy el ne essék!
n
Isten szelídségre hív és tanít: Mt
11:29. Ef 4:2 – „Teljes alázatossággal és szelídséggel, hosszútűréssel, elszenvedvén
egymást szeretetben.” Fil 4:5 – „A ti szelídlelküségetek…”