Jósafát elfordulása az Úrtól - 1Kir 22:13-28
Jósafát
elfordulása az Úrtól
1Kir 22:13-28 (2Krón 18:4-27)
13 A követ pedig, aki elment volt, hogy elhívja
Mikeást, szólott neki, mondván: Íme, a próféták egyenlő akarattal jót
jövendölnek a királynak: szólj, kérlek, te is úgy, mint azok közül egy, és jövendölj
jót. 14 Mikeás pedig monda: Él az Úr, hogy csak azt fogom mondani,
amit az Úr mond nekem.
15 És mikor a királyhoz ment, monda néki a király:
Mikeás! elmenjünk-e Rámoth Gileád ellen hadba, vagy elhagyjuk? Ő pedig monda
néki: Menj fel és járj szerencsével; az Úr kezébe adja azt a királynak. 16
És monda néki a király: Még hányszor kényszerítselek téged, hogy az igaznál
egyebet ne mondj nékem az Úr nevében? 17 És monda: Láttam az egész
Izráelt szétszéledve a hegyeken, mint a juhokat, amelyeknek nincsen pásztoruk.
És monda az Úr: Nincsen ezeknek uruk? Térjen vissza ki-ki az ő házához
békességben. 18 És monda az Izráel királya Josafátnak: Nemde nem
megmondtam-e neked, hogy soha jót nekem nem jövendöl, hanem csak rosszat.
19 És monda Mikeás: Azért halld meg most az Úr
beszédét: Láttam az Urat az ő székében ülni, és az egész mennyei sereget az ő
jobb- és balkeze felől mellette állani. 20 És monda az Úr: Kicsoda
csalja meg Akhábot, hogy felmenjen, és elvesszen Rámoth Gileádnál? És ki egyet,
ki mást szólt hozzá. 21 Akkor előjött egy lélek, aki az Úr eleibe
állt, és monda: Én akarom megcsalni őt. Az Úr pedig monda néki: Miképpen? 22
És felele: Kimegyek, és hazug lélek leszek minden ő prófétáinak szájában. Akkor
monda az Úr: Csald meg és győzd meg; menj ki, és cselekedjél úgy. 23
Íme, az Úr a hazugságnak lelkét adta mindezeknek a te prófétáidnak szájába; és
az Úr szólott veszedelmes dolgot ellened. 24 Akkor odalépett
Sédékiás, a Kénaána fia, és arcul csapva Mikeást, monda: Hogyan? Eltávozott
volna én tőlem az Úrnak lelke, hogy csak néked szólana? 25 És monda
Mikeás: Íme, meglátod azon a napon, amikor az egyik kamarából a másik kamarába
mégy be, hogy elrejtőzhess. 26 Az Izráel királya pedig monda: Fogjad
Mikeást, és vidd vissza őt Ammonhoz, a város fejedelméhez, és Joáshoz, a király
fiához; 27 És mondjad: Ezt mondja a király: Vessétek ezt a tömlöcbe,
és tápláljátok őt a nyomorúság kenyerével és a nyomorúság vizével, míg
békességgel megjövök. 28 Monda pedig Mikeás: Ha békességgel térsz
vissza, nem az Úr szólott én általam. Azután monda: Halljátok ezt meg minden
népek!
Jósafát király bukásának története példát ad
arról, mit jelent nem engedni az Úr szavának. Nagyon jól kezdte, de rosszul
folytatta. Csak Isten kegyelméből történhetett meg, hogy végül mégis jól fejezhette
be.
Bukásának további lépései abban mutatkoztak
meg, hogy miután kimondta szörnyű fogadalmát, hogy elmegy Akhábbal a harcba,
mindjárt rossz érzése támadt, és megpróbálta megtudni Isten akaratát. Sajnos,
ahogyan ez történni szokott, már nem volt bátorsága vállalni az igazságot,
hanem felpártolta a bűnt, és tudatosan elpártolt az Úrtól, tétlenül nézte végig
Mikeás bántalmazását. Figyeljük meg Jósafát engedetlenség miatti nyugtalanságát, (2) megalkuvás miatti gyávaságát, és (3) hitványságát, amikor
szótlanul eltűrte a hűséges Mikeás bántalmazását.
I. Jósafát nyugtalansága
Jósafátnak rossz érzése támadt, nyugtalan lett azonnal, ahogyan odaígérte
magát Rámót Gileád visszafoglalására. Az engedetlenség miatti nyugtalanság ez. Ez
természetes, mert akiben Isten Szentlelke munkálkodik, akik Istenre figyelnek,
azokon valami szent békétlenség vesz erőt mindig, amikor engedetlenek lesznek
iránta. Jósafát hozzászokott ahhoz, hogy megkérdezze az Urat: ezt most is így
kellett volna tennie. De elhirtelenkedte a választ és túlságosan hamar kimondta,
hogy menni fog Akhábbal a hadba. Már nincs mit tennie, de ha előtte nem
kérdezte meg az Urat, akkor legalább utólag kérdezze meg! Igaz, hogy ez egy
kicsit olyan „eső után köpönyeg”, de jobb későn, mint soha! „Kérdezősködjél még ma az Úr beszéde után”
(5. v.).
Úgy tűnik, hogy Akhábot meglepte ez a dolog.
Mit kell arról kérdezősködni, ha már mindketten eldöntötték, hogy indulnak? De
hát, ha ennyire kegyes ez a Jósafát, ám legyen. Nehogy azt higgye már, hogy itt
a szomszéd várban nem vallásosak az emberek. Majd ő megmutatja neki.
Összeszedte összes udvari prófétáját, akiknek nem kellett megmondani, hogy mit
akar hallani a király, mert azt ők úgyis tudták. Egyébként a hamis próféták
mindig azt mondják, amit hallani akarnak tőlük. Akkor fizetik meg őket jól. Ezek
tehát kórusban kezdték mondani, hogy vonulj föl, mert az Úr győzelmet ad neked!
Jósafátnak gyanús lett ez a nagy egyhangúság és hirtelen harci kedv. Isten
Szentlelke jelezni szokta övéinek, ha valami hamisan cseng. Akiben Isten
Szentlelke van, az ismeri a Pásztor hangját (Jn 10:3-5). Az Úr nevében már nagyon
sok hazugságot és féligazságot hirdettek. Jósafát megérezte, hogy itt valami
nincs rendben. Újra kérdez, habár kérése szinte udvariatlan és erőszakoskodó: „Nincs itt már több prófétája az Úrnak, hogy
attól is tudakozódhatnánk? És monda az Izráel királya Jósafátnak: Még van egy
férfiú, aki által megkérdhetjük az Urat, Mikeás, a Jemla fia; de én gyűlölöm
őt, mert soha nem jövendöl nékem jót, hanem mindig csak rosszat. És monda Jósafát:
Ne beszéljen így a király!” (7-8. v.)
Akháb attól félt, hogy elveszíti Jósafát
támogatását, akinek több mint egymillió katonája volt (2Krón 17:13-19), ezért
megpróbálta hitelteleníteni előtte az Úr prófétáját: „Nemde nem megmondtam-e neked, hogy soha jót nekem nem jövendöl, hanem
csak rosszat?” (18. v.) Akháb egyre zaklatottabb, mert kezdi látni, hogy az
igazság egészen más, mint amit ő elképzelt magának, és amit Akháb megpróbál
elhitetni vele. Akháb sem Benhadád ellen harcol immár, hanem Isten ellen: gyűlöli
a prófétát, aki megmondja neki az igazat! Bezzeg Dávid soha nem gyűlölte Nátánt
amiatt, hogy rámutatott bűneire. De az Akháboknak nincs fülük a hallásra. Ők
már úgyis eldöntötték, hogy mit tesznek, és haragszanak, ha Isten azt nem írja
alá. „De én gyűlölöm őt...” Micsoda
téves gondolkozás!
II. Jósafát
gyávasága
A Jósafát nyugtalanságát nemcsak érdeklődés
követte, hanem elbátortalanodás, gyávaság is. Amikor nyilvánvalóvá lett Akháb
istentelensége, akkor gyáván megalkudott,
és nem mert kiállni többé az igazság mellett, nem merte keményen megfeddeni
Akhábot istentelensége miatt.
Akháb már régóta hazugságban élt. Most következett,
hogy learassa hazugságának következményeit. Ne mondjuk azt, hogy Isten
félrevezette Akhábot. Nem Isten a hibás azért, hogy Akháb folytonosan
elutasította az igazságot, és emiatt Isten most kiszolgáltatta saját hazugságának
(Róm 1:18-32). Itt Jósafát az, akin csodálkoznunk kell, mivel ő nem ilyen
életet élt. De amikor meghallotta Akháb istenkáromló szavait, csak annyit mondott:
„Ne beszéljen így a király.” (8. v.)
A szíve mélyén érezte, hogy a füle hallatára gyalázzák az ő Istenét, de nem mert
egyértelműen odaállni Mikeás mellé, mint testvére mellé, mert az istengyalázó
Akháb a rokona lett. Úgyhogy, alkalmazkodik. Megalkuszik. Talán azzal magyarázta
ezt, hogy vendégségben van, és nem bánthatja meg vendéglátóját. Ezért megpróbál
elfogadhatóan, politikailag korrektül mondani véleményt. Tiltakozik, de nem
úgy, ahogyan tiltakoznia kellene, egyértelműen, bátran felvállalva a
presztízs-veszteséget, vagy akár a halált is, hanem csak úgy udvariasan,
amelynek nyílván, semmilyen hatása nem lett.
Mikeást megakarták vesztegetni. Tájékoztatták,
hogy mindenki jót mond, álljon ő is be a sorba. Csakhogy az igaz prófétákat nem
lehet megvásárolni, nem lehet megvesztegetni. Mikeás megesküszik, hogy csak azt
fogja mondani, amit az Úr a szájába ad.
Kissé csodálkozunk azon, hogy ő is úgy
kezdi, ahogyan a többiek. Két feltételezés van, amivel ezt magyarázzák. Az
egyik az, hogy Mikeás mindezt gúnyosan mondta, ahogyan Illés bíztatta Baál
prófétáit Kármel hegyén: „Kiabáljatok
hangosabban, hátha kicsit nagyothall, félrement, vagy alszik...” (2Kir 18:27)
Így szólhatott Mikeás is, gúnyolódva: „Menj
fel és járj szerencsével; az Úr kezébe adja azt a királynak”, hiszen ezt
mondják a többiek is mind... (15. v.) Ám lehetséges az is, hogy Mikeás
meggyengült: látva a túlerőt, úgy érezte, hogy nem érdemes az árral szemben
úszni. Ismerve Akhábot úgy látta, hogy hiábavaló erőlködés lenne ilyen hangos
kórussal szemben egyedül képviselni az igazságot. Négyszáz ember! És van képük
Istenre hivatkozni! Hát hogy jöjjön ő egy ünneprontó üzenettel ennyi ellenében?
Isten azonban olyan kegyelmes, hogy nem engedte meg, hogy Mikeásban maradjon az
igaz ige. Akhábot használta fel, hogy Mikeás megbátorodjék, és elmondja szomorú
prófétai látomását: „Láttam az egész
Izráelt szétszéledve a hegyeken, mint a juhokat, amelyeknek nincsen pásztoruk.”
(17. v.) A vereség utáni menekülő népet látta, amelynek királya már meghalt.
Magunk elé képzelhetjük, ahogyan ott ült a
két király Samária főterén, díszruhában pöffeszkedve. Már ez is paródiája
annak, ami történik, mert Istent nem így kell megkérdezni, hanem inkább térden
állva, zsákruhában. Hát még, amikor kiderült, hogy senki sem hajlandó
engedelmeskedni Istennek! Ők már előre eldöntötték, hogy mit fognak tenni.
Pedig Akháb életében most hallott utoljára igét. Most még megtérhetett volna.
Ottmaradt, elesett ebben a csatában. Csak órák, napok választották el a
halálától. Hallotta az igét, de engedetlenségével halálra ítélte magát.
Isten szeretetének csodája az, hogy még
ilyen körülmények között is kijelentette akaratát. Még meg lehetett volna
térni, még elkerülhető lett volna a gyalázat, a vereség, a gyász, a
vérveszteség, mégsem érdekelt senkit őszintén, hogy mit üzen az Úr. Megkérdezik
az Urat, ha már ennyire ragaszkodik hozzá Jósafát, „hívd ide hamar Mikeást” (9. v.), legyünk túl rajta minél előbb, de
már mindenki eldöntötte magában, hogy mit fog tenni. Érezhető Akháb
magatartásán az idegesség, a nyugtalanság, a bosszúság, hogy késleltetik, pedig
már végleg eldöntötte, hogy mit fog tenni, bármit mondana is az Úr.
III. Jósafát
hitványsága
Az ige beszámol arról, hogy mit kellett
szenvednie Mikeásnak hűsége miatt. Ilyen nehéz időkben az Úr prófétáinak mindig
szenvedniük kell. De még így is érdemesebb vállalni az arculütést, inkább, mint
hordozni vas-szarvakat! Kár, hogy Jósafát mindezt hitványul végignézte, anélkül, hogy közbelépett volna.
Sorba vehetjük azokat az alkalmakat, amikor
Jósafát döntés elé volt állítva és visszafordulhatott volna: a sógorságnál, a
látogatásnál, a könnyelmű igenmondás után, a gyanúsan csengő hamis próféták
koholmánya hallatára, a Mikeás látomásának átadása után… Azt mindannyian
tudjuk, hogy ilyenkor már nagyon nehéz visszafordulni. De mégsem lehetetlen.
Azért nehéz, mert ilyenkor már ki kell jelentenie, hogy „vétkeztem”. Vállalni
kell, hogy meglesz róla a vélemény: „Micsoda ember ez, hogy megszegi a szavát,
visszakozik..., megbízhatatlan és kiszámíthatatlan...” Jósafát nem tudott
megállni és visszafordulni. Megalkudott, magára hagyta Mikeást, és átpártolt Akhábhoz,
követve a hamispróféták hamisságát.
Egyedül vállalni az igazságot mindig nagyon
nehéz. Képviselni szeretettel, határozottan, odaállni azok mellé, akik ugyanezt
képviselik: ez nagyon nehéz. De mégis ezt kell tenni! Bármibe kerülne is, ez a
helyes magatartás! Jósafát megpróbált kétfelé sántikálni: úgy akart Mikeás
testvére maradni, hogy Akhábbal sem szakított. Márpedig „senki sem szolgálhat két úrnak” (Mt 6:24). Oda kell állni Isten
sokat szidott népe mellé, felvállalva, hogy azután téged is szidni fognak. Az
igazság ma sem népszerű. Kiállni az Ige mellett, hogy az aktuális üzenet az
élet, a család, a társadalom számára, ez ma sem népszerű, sokszor még teológiai
körökben sem. Egyre pogányabb világban élünk, ahol egyre nehezebb vállalni az
Úr akaratát. Mindinkább különcnek tűnik az, aki ragaszkodik a Szentíráshoz.
Sokan vannak, akik a népszerűt hirdetik, mert az kifizetődőbb. Egyre több
oldalról halljuk, hogy „íme... mindenki
jót mond, mondjad te is”, próbálva rávenni minket a megalkuvásra, a
békesség kedvéért, a szeretet jegyében, a tolerancia jelszavával... Csak épp azt
nem tolerálják, aki engedelmes akar maradni az Úrnak. Mózes vállalta az Isten
népével való együtt nyomorgást! (Zsid 11:25) Vállaljuk mi is! „Aki mindvégig állhatatos marad, az üdvözül.”
(Mt 24:13)
Ha közösséget vállalsz azokkal, akik az Úr
ellenségei, ez azt eredményezheti, hogy te is azok sorsára fogsz jutni. Így
írja Pál Timótheusnak: „Te pedig követted
az én tanításomat, életmódomat, szándékomat, hitemet, hosszútűrésemet,
szeretetemet, türelmemet, üldöztetésemet, szenvedéseimet, amelyek rajtam estek
Antiókhiában, Ikóniumban, Listrában: minémű üldöztetéseket szenvedtem! De
mindezekből megszabadított engem az Úr. De mindazok is, akik kegyesen akarnak
élni Krisztus Jézusban, üldöztetni fognak. A gonosz emberek pedig és az ámítók
nevekednek a rosszaságban, eltévelyítvén és eltévelyedvén. De te maradj meg
azokban, amiket tanultál és a mik reád bízattak, tudván kitől tanultad.” (2Tim 3:10-14)
Jósafát leszármazottjait szinte teljesen
kiirtották! Attália, mint egy trójai faló, a bálványozást és pusztulást
importálta Júdába. Pedig csak egy ártatlan menyegzővel kezdődött! „Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában!”
(2Kor 6:14) Ha egy pacsirta és egy veréb egy kalitkába kerül, hamarabb megtanul
a pacsirta csiripelni, mint a veréb énekelni!
A vallásos köntös nem jelenti azt, hogy jó
úton jársz. „Szeretteim, ne higgyetek
minden léleknek, hanem próbáljátok meg a lelkeket, ha Istentől vannak-e; mert
sok hamis próféta jött ki a világba.” (1Jn 4:1)