Jobb nektek, ha én elmegyek - Jn 16:1-7
„Jobb nektek, ha én elmegyek”
Jn 16:1-7
1 Ezeket beszéltem néktek, hogy meg
ne botránkozzatok.
2 A gyülekezetekből kirekesztenek
titeket; sőt jön idő, hogy aki öldököl titeket, mind azt hiszi, hogy isteni
tiszteletet cselekszik. 3 És ezeket azért cselekszik veletek, mert
nem ismerték meg az Atyát, sem engem. 4 Ezeket pedig azért beszéltem
néktek, hogy amikor eljön az az idő, megemlékezzetek róluk, hogy én mondtam
néktek. De ezeket kezdettől fogva nem mondottam néktek, mivelhogy veletek voltam.
5 Most pedig elmegyek ahhoz, aki
küldött engem; és senki sem kérdezi tőlem közületek: Hová mégy? 6
Hanem, mivelhogy ezeket beszéltem néktek, a szomorúság eltöltötte a szíveteket.
7 De én az igazat mondom néktek: Jobb néktek, hogy én elmenjek: mert
ha el nem megyek, nem jő el hozzátok a Vigasztaló; ha pedig elmegyek, elküldöm
azt ti hozzátok.
< Az
Úr Jézus utolsó tanácsait mondja el tanítványainak. Ezek között figyelmeztet a
közelgő üldözésekre, amelyek érni fogják őket, az ő mennybemenetelére, és a
Szentlélek eljövetelére.
v Összefoglalja a lényeget. „Ezeket beszéltem néktek, hogy
meg ne botránkozzatok.” – 1. v. „Ezeket beszéltem néktek, amíg veletek valék.”
(Jn 14:25)
v A közelgő
üldözés – amelyről már a 15. részben is beszélt, esetleg megbotránkozásra adhat
okot: „hogyan engedheti ezt meg Isten”, stb.
< Eddig
nem volt üldözés, mert az Úr Jézus velük volt.
v „Ezeket kezdettől fogva nem mondottam néktek, mivelhogy
veletek voltam.” – 4b. v. Ezt azt jelenti, hogy eddig az Úr Jézus személye volt
a célpont, akit az ellenség támadott, de mennybemenetele után a tanítványok
lesznek a célpontok. A tanítványokat eddig mellőzhetőknek vélték – hagyták is
őket szétrebbenni a Gecsemáné kertben. Futottak, ki mertre tudott. De ezután az
ellenség mérge őket fogja érni, mert nem lesz ott Jézus, aki mindezt kivédje.
v Viszont Jézus azonosulni fog az ő üldözött követőivel:
ApCsel 9:4 – „Saul, Saul, mit kergetsz engem?”
I. Az
üldözésekről – 2-4. v.
< Az
Úr Jézus világossá tette, hogy az út, ami tanítványai előtt áll, nem lesz
könnyű. Figyelmezteti őket, hogy ne érje őket meglepetés. Csak az fog történni
velük, amit Jézus előre megmondott, hogy történni fog.
v „A gyülekezetekből
kirekesztenek titeket” – 2. v. Ez azt jelenti, hogy megszakítják a közösséget.
Megpróbálnak teljesen elszigetelni: mi nem fogadunk, de mások se fogadjanak. Ha
mégis megteszik, megbüntetik, megbélyegzik őket.
< Az
üldözés idejéről szól: „sőt, jön idő” – 2. v. „amikor eljön az idő” – 4. v.
v Jézus
mindig tudta, mikor minek van az ideje. (Lásd: Jn 2:4. 4:21. 23. 5:25. 7:6. 30.
8:20. 12:23. 31. 13:1. 17:1)
< Aki
üldöz, megöl, az azt hiszi, „hogy isteni tiszteletet
cselekszik” – 2. v.
v Thomas
Cranmer elégetése az inkvizíció idején jó lelkiismerettel történt, prédikálva a
máglyánál. Az üldözők mindig azt hiszik, hogy amit tesznek, az kedves az
Istennek.
v Emiatt
döbbent meg Pál apostol a damaszkuszi úton, amikor rájött, hogy ennek épp az
ellenkezője igaz: ő Isten ellen rugódozik, lázad, nem pedig neki kedves dolgot
cselekszik.
< Ez
egy bizonyos dolog. A hitért ezután szenvedni kell. Az üldözés tudatlanságból
fakad.
v „Ezeket azért cselekszik veletek, mert nem ismerték meg
az Atyát, sem engem” – 3. v.
II. Jézus
elmeneteléről – 5-6. v.
< 5 Most pedig elmegyek ahhoz, aki
küldött engem; és senki sem kérdezi tőlem közületek: Hová mégy? 6
Hanem, mivelhogy ezeket beszéltem néktek, a szomorúság eltöltötte a szíveteket.
< Hová megy Jézus?: visszatér Ahhoz, aki
küldte.
< „Aki
küldött engem” – az Úr Jézus mindig tudatában volt küldetésének.
v Jn 7:33
– „Monda azért nékik Jézus: Egy kevés
ideig még veletek vagyok, és majd ahhoz megyek, aki elküldött engem.”
v Jn 3:17 – „Mert
nem azért küldte az Isten az ő Fiát a világra, hogy kárhoztassa a
világot, hanem hogy megtartassék a világ általa.”
< Senki sem kérdezi…
v Pedig
Péter megkérdezte: „Uram, hová mégy? Felele néki Jézus: Ahová én megyek, most
én utánam nem jöhetsz; utóbb azonban utánam jössz.” (Jn 13:36)
< „A
szomorúság eltöltötte a szíveteket”
v Később
azonban olvasunk arról, hogy örömmel tértek vissza Jeruzsálembe, az Úr Jézus
mennybemenetele után. Lk 24:52 - Ők pedig imádván őt, visszatértek nagy örömmel
Jeruzsálembe
III. A
Szentlélek eljöveteléről – 7. v.
< 7 De én az igazat mondom
néktek: Jobb néktek, hogy én elmenjek: mert ha el nem megyek, nem jő el
hozzátok a Vigasztaló (v. Pártfogó, Ügyvéd, Segítő); ha pedig elmegyek,
elküldöm azt ti hozzátok.
v Ez új
korszakban jobb, ha nem a Fiú, hanem a Szentlélek van velünk.
< A
következőkben az Úr Jézus meg is magyarázza, hogy a Szentlélek milyen munkát
végez majd:
v „megfeddi
a világot bűn, igazság és ítélet tekintetében” – 8. v.
v „elvezérel
majd titeket minden igazságra” – 13. v.
v „nem ő
magától szól, hanem azokat szólja, amiket hall, és a bekövetkezendőket
megjelenti néktek.” – 13. v.
v „az engem
dicsőít majd” – 14. v.
< A
Szentlélek bennünk lakik, így az Ő tulajdonai vagyunk, szolgálatra késztet, és
megdicsőíti Jézust.
v
< Teológiai
látásunk néha különbözik…
v Például az
Atyáról: Mikor üdvözít: a mi döntésünk, vagy az Ő döntése a határkő?
v A Fiúról:
Mikor jön vissza: a nagy nyomorúság alatt, előtte vagy után? Vagy a nagy
nyomorúságot másképp kell érteni?
v A
Szentlélekről: mikor üdvözít és szül újjá, mikor tölt be, mikor távozik el
végleg?
v „Mert rész
szerint van bennünk az ismeret, rész szerint a prófétálás: De mikor eljön a
teljesség, a rész szerint való eltöröltetik.” – 1Kor 13:9-10.
< Az
Atya, Fiú és Szentlélek mindig együtt munkálkodott, az ÓSz-ben és az ÚSz-ben
egyaránt.
v Itt arról
van szó, hogy „Egyiknek” távoznia kellett ahhoz, hogy a „Másik” eljöhessen. Ez
viszont csak a láthatókban, az érzékelhetőkben, az előtérben mutatkozott meg.
Nem tudjuk megmagyarázni, hogy valójában hogyan is történik az Isten
munkálkodása.
v „A szél
fú, ahová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod honnan jön és hová megy:
így van mindenki, aki Lélektől született.” – Jn 3:8
< A
lelki ajándékok – a csoda-ajándékokat kivéve – ma is működnek.
v A csoda
ajándékok (a nyelvek, a prófétálás, és a gyógyítás) az aposoli korral
megszűntek. Ez a megállapítás a következő érvekre támaszkodik: (1) a csodáknak
sajátos céljuk volt, az isteni üzenet hitelesítése, mint Mózes-Józsué és
Illés-Elizeus idejében. És Jézus-apostolok idejében (Jn 5:36. 6:14. 7:31.
10:24-26. 37-38. ApCsel 14:3. Zsid 2:3-4) (2) Az apostoli ajándék megszűnt: a
szemtanú, Jézustól kiküldött és csodatévő apostoloké. (3) A gyülekezet a próféták és apostolok
alapkövére épül (Ef 2:20-22), és fundamentumot csak egyszer kellett vetni. (4)
Az ÚSz-i csoda ajándékok természete más, mint amilyen állítólag ma van (pl. a
nyelveken szólás, vagy prófétálás [Wayne Grudem]). (5) Az
egyháztörténelem bizonyítja a csoda-ajándékok megszűnését: Chrisostom, Ágoston,
Luther, Kálvin, Jonathan Edwars, Spurgeon, B.B. Warfield). (6) Az Ige
elégséges. (7) A nyelveken szólást az ÚSz szigorúan szabályozza: ezt nem lehet
figyelmen kívül hagyni.