Az Úr testének megbecsülése - 1Kor 11:26-30
Az Úr testének megbecsülése
1Kor
11:26-30
„Valamennyiszer
eszitek e kenyeret és isszátok e pohárt, az Úrnak halálát hirdessétek, amíg
eljövend. Azért aki méltatlanul eszi a kenyeret vagy issza az Úrnak poharát,
vétkezik az Úr teste és vére ellen. Próbálja meg azért az ember magát, és úgy
egyék abból a kenyérből és úgy igyék abból a pohárból. Mert aki méltatlanul
eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem becsüli meg az
Úrnak testét. Ezért van tiköztetek sok erőtlen és beteg, és alusznak sokan.”
n Jézus Krisztus csak
két ünnepet rendelt a gyülekezet számára: a keresztséget és az Úrvacsorát. Ezek
foglalják össze a keresztyénség tanítását.
n Az Úr asztala meg
van terítve, vendégségre hív bennünket az Úr. Ez nem egy közönséges
istentisztelet, hanem ünnepi istentisztelet: az Úrvacsora a legünnepibb
istentisztelet. Mennyei Gazdánk vár bennünket vendégül az Ő asztalához.
n Jézus nem gyermekek
számára szerezte az Úrvacsorát, hanem felnőttek számára. Mint ahogyan a
bemerítést, a keresztséget is. A gyermek nem tudja megvizsgálni önmagát, nem
tudja megbecsülni az Úr testét. Ugyanúgy, megtérni, hinni sem tud, hogy
keresztségben részesülhetne.
n Alig egy hónapja,
hogy Úrvacsorához járultunk. Miért van erre szükség megint? Nem járatjuk le e
szent alkalmaknak az ünnepélyességét azzal, hogy ilyen gyakorivá tesszük a
benne való részesedést? Úgyis olyan ritkán tudunk igazán komoly lelki
átérzéssel járulni hozzá! Aztán itt van Pál apostol intelme, hogy „Próbálja meg azért az ember magát, ... Mert
a ki méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának” (28-29.
v.). Ez szinte visszariaszt, és azt az érzést támasztja bennünk, hogy sokkal
alaposabb lelki előkészület kellene, mint amilyennel mi most itt vagyunk!
n Az Úrvacsora azért
szükséges, mert az Úr Jézus testét ételhez, a vérét pedig italhoz hasonlította.
Az étel és ital alapvetően szükséges fizikai életünk fenntartásához. Krisztus
teste és vére még szükségesebb a lelki életünk fenntartásához: „Ha nem eszitek az ember Fiának testét, és
nem isszátok az ő vérét, nincs élet bennetek.” (Jn 6:53) De az étel és az
ital csak azok számára érték, akik éhesek és szomjasak. Csak az fogja
igazán értékelni Krisztust, aki lelkileg szomjas. „Aki szomjúhozik, jöjjön énhozzám és igyék!” (Jn 7:37)
n Az ételnek és az
italnak a szervezetbe kell kerülnie ahhoz, hogy táplálhasson. Be kell
fogadnunk Krisztust a szívünkbe ahhoz, hogy táplálék lehessen a számunkra. Üres
külsőség, vallásosság nem elég. Hit által élnie kell Krisztusnak a szívünkben,
mert ha nem, akkor nem használ, hanem árt.
n Étel és ital szükséges
minden egyes napon. Mert ha nem, elgyengül, elsorvadunk és meghalunk.
Naponta közösségben kell lenni Krisztussal, ha élni akarunk lelkileg.
n Tartsunk most egy
lelkigondozói órát, és vizsgáljuk meg magunkat, lehetünk-e Urunk szent
asztalának a vendégei?
n Úgy az úrvacsorával
való élésnek, mint az attól való tartózkodásnak komoly következményei lehetnek.
Lehet jó és rossz következménye, ha helyesen élünk vele, és rossz
következménye, ha helytelenül. A rossz
következmény az, hogy „aki
méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem
becsüli meg az Úrnak testét. Ezért van ti köztetek sok erőtlen és beteg, és
alusznak sokan.” Megdöbbentő, hogy éppen az úrvacsora, ami a legáldottabb
erőforrás lehetne, az lelkileg legyengíti, beteggé teszi, és halálos álomba
merítheti a méltatlan vendéget.
n Tegyük fel a
kérdést: erősek, egészségesek vagyunk-e, vagy erőtlenek, betegek, és alvók?
n Vizsgáljunk meg
három kijelentést az igéből: egy súlyos figyelmeztetést, hogy lehet méltatlanul
járulni az úrvacsorához, egy komoly felszólítást, hogy vizsgáljuk meg magunkat,
és egy veszélyes kilátást, hogy ítéletet ehetünk és ihatunk magunknak, ha nem
becsüljük meg az Úr testét.
I. A súlyos
figyelmeztetés – lehet méltatlanul járulni az úrvacsorához
n Itt van e súlyos figyelmeztetés: „Aki méltatlanul eszi e kenyeret vagy issza
az Úrnak poharát, vétkezik az Úr teste és vére ellen!” Ez sok embert
elijeszt az úrvacsorától. A hívő ember így gondolkodik: persze hogy méltatlan
vagyok! Nem tudok nyugodt lelkiismerettel leülni Jézus mellé!
n Azonban figyeljük
meg jól ezt a szót, hogy „méltatlanul”. Nem az van itt, hogy „méltatlan”, hanem
az hogy „méltatlanul”! A kettő között van egy kis különbség.
n A méltatlan azt jelenti, hogy valaki nem
méltó, nincs joga hozzá.
n A méltatlanul azt jelenti: valaki nem
méltó módon viseli magát. Nem a személye a méltatlan, hanem a viselkedése, az
Úr testéhez és véréhez való viszonyulása.
n Mert a személyünk
mindnyájunknak méltatlan: méltatlanok vagyunk arra a nagy megtiszteltetésre,
hogy az Úr vendégei lehessünk. Ez nem kétséges. Méltatlan bűnösök vagyunk
mindannyian.
n Aki úgy akar az
Úrvacsorához járulni, hogy előbb valamelyest méltóvá akar lenni, és ha nem
lehet, akkor inkább nem úrvacsorázik, nehogy vétkezzem az Úr teste és vére
ellen – az nem jól cselekszik. Mindazok, akiket az Úr megtisztelt az Ő
asztalánál, méltatlanok voltak.
n Próbálja meg magát:
nem azt jelenti, hogy na, most megpróbálom, tudnék-e méltó lenni…
n Megpróbálok egy
hétig vagy néhány napig az úrvacsora előtt nem elkövetni valami bűnt…
megpróbálok tisztán, Isten akarata szerint élni, és ha ez valamelyest sikerül,
akkor méltó leszek… ha pedig nem sikerül, akkor méltatlan vagyok.
II. A komoly
felszólítás: „Próbája meg az ember magát!”
n A dokimádzó az ötvös alapos, részletes
vizsgálatát is jelenti. Így kell megvizsgálnunk magunkat: nemesfémek vagyunk-e?
Valódi-e a keresztyénségünk vagy nem? Krisztusiak vagyunk, vagy nem? Nehogy
ítéletet együnk és igyunk magunknak!
n Az aranyon általában
rajta van az ötvös jegye, hogy az valódi arany. „Mert ha mi ítélnénk magunkat, nem ítéltetnénk el.” (1Kor 11:31)
n Tudnunk kell
viszont, hogy az önvizsgálat nem egyenlő az önemésztéssel. Magamtól nem tudok
jó lenni. „Nálam nélkül semmit sem
cselekedhettek” – mondta az Úr Jézus.
n Nem az a kérdés,
hogy én milyen jónak vagy rossznak látom magam, hanem az, hogy hogyan lát engem
Isten, az Igén keresztül. Engedjük, hogy az Ige mondjon véleményt rólunk: „Mert az Istennek beszéde élő és ható, és
élesebb minden kétélű fegyvernél, és elhat a szívnek és léleknek, az ízeknek és
a velőknek megoszlásáig, és megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait.”
(Zsid 4:12)
n „Próbálja meg azért az ember magát!” (1Kor 11:28) Ez nem
csak egy jó tanács (ha akarja a hívő ember, teheti, ha nem, akkor nem), hanem
világos parancs! Az, aki vállalja, hogy az Úr asztalához járul, annak azt is
vállalnia kell, hogy kötelező módon önvizsgálatot tart!
n Darabokra szedjük a
szívünket, mint egy órásmester az órákat, és megvizsgáljuk annak minden zugát,
hogy lássuk, nem bújt-e meg valahol valamilyen hiba, nem kopott-e meg
valamelyik fogaskerék, nem romlott-e meg valamelyik kapcsolat. Átvizsgáljuk az
Istennel, a feleségünkkel, a gyermekeinkkel, a szomszédjainkkal, az ismerőseinkkel
való kapcsolatunkat. Sokan félnek ettől! Ezt nem szívesen végzi az ember szíve!
Mások életét és szívét sokkal könnyebb megvizsgálni, mint a magunkét. Mások
hibáit sokkal hamarabb észrevesszük, mint a mieinket.
n Tartsunk
önvizsgálatot! Hogyan és miért járulunk mi ma az Úr asztalához?
n A lelki
betegségeknek több oka lehet. Sok a lelki közömbösség és probléma. Vajon nem az
úrvacsorához való méltatlan járulás következménye ez?
n Mit jelent, a „próbálja meg az ember magát” kifejezés?
n Látom-e bűnnel fertőzött mivoltomat? Ide csak bűnösök
járulhatnak. Ennek az asztalnak csak bűnösök lehetnek a vendégei! Mint ahogyan
az orvoshoz sem azért megy valaki, mert egészséges, hanem azért, mert valami
fáj, valami nincs rendben. Az Úr asztalához való járulással nem azt
nyilvánítjuk ki, hogy lám, milyen tökéletes vagyok én, hanem ellenkezőleg: lám,
milyen messze vagyok még a tökéletességtől!
n A kenyérben és
borban maga Jézus kezd beszélni hozzánk: Nézd, milyen rettenetes a büntetése
annak a bűnnek, ami benned van: az én testem töretett meg miatta! Az én vérem
ontatott ki miatta! A büntetés nagysága mutatja a bűneink nagyságát!
n Az önmagad
megpróbálása során kijelentheted: Igen, Uram, én nyomorult bűnös vagyok, aki
miatt és helyett elszenvedned kellett a borzalmas kereszthalált. Ilyen
lelkülettel jöhetsz: minél méltatlanabbnak érzed rá magad, annál méltóbb vagy
rá.
n Elfogadtad-e azt a megváltó kegyelmet, amit Jézus kínál?
Az úrvacsora segít megérteni, hogy csak Jézus által van életünk, üdvösségünk. Ő
nyújtja feléd a kenyeret és bort, és azt mondja: Vegyed, egyed, ez az én
testem! Igyad, ez az én vérem! Ez a kenyér és bor igaz, hogy valóságos kenyér
és bor, de nem közönséges kenyér és bor: mint ahogy egy százeurós bankjegy is
valóságos papír, de nem közönséges papír. Annak valahol, az Európai Központi
Bank pincéjében arany-fedezete van, és száz eurónyi aranyat ér! Az úrvacsorai
kenyérnek és bornak is van fedezete: Jézusnak a Golgotán megtört teste és
kiontott vére!
n Van-e benned készség a hálára mindezért? Mi a
szándékod ezután? Kész vagy-e leszámolni mindazokkal a bűnökkel, amiket Isten
megmutatott benned és megbocsátott neked Jézus érdeméért? Az a hála, amiről itt
szó van, nemcsak egy bizonyos lelki érzés, hanem tettekben megmutatkozó
magatartás! Mégpedig Isten akaratához igazodó élet.
n „Próbálja meg azért az ember magát” azt jelenti, hogy
hajlandó vagy-e a testvéri kapcsolatnak a vállalására és megvalósítására? Kész
vagy-e úgy tekinteni a sokakra, mint akikért Krisztus éppen úgy megtörte a
testét és ontotta a vérét, mint érted? Hajlandó vagy-e szeretni a Krisztusban
testvéredet?
n Jól gondold meg,
nincs-e valaki, aki miatt ítéletté válnék számodra a kegyelem királyi lakomája?
n Nem vagy-e
igazságtalan a valakiről mondott ítéletedben?
n Nem bántottál-e meg
valakit akár csak gondolatban is?
n Nem sértetted-e meg
a becsületét valakinek azzal, hogy hitelt adtál a róla keringő, rosszindulatú
rágalmaknak?
n Nem gyanúsítottál-e
valakit? Olyan könnyen tudunk fájdalmat okozni a másiknak, és olyan nehezen
tudjuk elviselni, ha minket ér valami sérelem!
n „Ha a te ajándékodat az oltárra viszed - mondja Jézus,
és ott megemlékezel arról, hogy a te atyádfiának valami panasza van ellened:
Hagyd ott az oltár előtt a te ajándékodat, menj el, elébb békélj meg a te
atyádfiával, és azután eljövén, vidd fel a te ajándékodat!” (Mt 5:23-24)
n Próbáld meg magad,
tudod-e mondani, hogy Szívből örülök, testvér, hogy te is itt vagy! Testvérek
vagyunk! Te is kereszthez jöttél, mint én. Az Úrnak vendégei vagyunk az Ő
asztalánál.
n Ez nem azt jelenti
ez, hogy aki úrvacsorát vett, most már nem vétkezik, nem esik többé bűnbe. Más
dolog bűnbe esni, és más dolog a bűnben megmaradni. De a bűnben maradni azt
jelenti, hogy jól érzi magát benne az ember, megalkuszik vele, nem küzd ellene,
megtűri magában… Annyira megszokja, hogy nem is akar szabadulni tőle.
n Ez az, amikor valaki
méltatlanul eszi azt a kenyeret és issza azt a bort!
n Nos, itt van az Úr
az Ő asztalánál, itt az alkalom, hogy amikor felállunk és kinyújtjuk kezünket
Krisztus megtört testének és kiontott vérének jelképei után, bizonyosak legyünk
a felől, hogy Jézus valóban a mi szabadító Istenünk!
n A Krisztus testében
a Lélek gyümölcsét teremjük. „A testnek
cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság,
tisztátalanság, bujálkodás. Bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések,
versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések,
Irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók:
melyekről előre mondom néktek, a miképpen már ezelőtt is mondottam, hogy a kik
ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek.” (Gal
5:19-20)
n Nyílván, hogy
gyilkosságok, dobzódások szerencsére nincsenek közöttünk. De a felsoroltak
közül egyik sincs? Mondjuk harag? Mondjuk ellenségeskedés? Egy kis patvarkodás,
veszekedés? Az apostol ezeket egy szintre helyezi a bálványimádással és a
gyilkossággal!
n „Próbálja meg azért magát az ember!” - mondta Pál
apostol.
n A vizsgálat után a
megtisztulásra is szükség van.
n „Vessetek magatoknak igazságra; arassatok kegyelem
szerint! Szántsatok magatoknak új szántást; mert ideje keresnetek az Urat,
mígnem eljő, hogy igazság esőjét adjon néktek.” (Hós 10:12)
n „Térjetek meg hozzám teljes szívetek szerint; böjtöléssel
is, sírással is, kesergéssel is. És szíveteket szaggassátok meg, ne ruháitokat,
úgy térjetek meg az Úrhoz, a ti Istenetekhez; mert könyörülő és irgalmas ő;
késedelmes a haragra és nagy kegyelmű, és bánkódik a gonosz miatt.” (Jóel 2:12-13)
III. Veszélyes
kilátás - „Nem becsüli meg az Úrnak testét”
n Mit jelent ez?
Jelentheti az Úr Golgotán megtört testét,
vagyis az ő áldozatát. Másodszor, jelentheti az írott Igét. Végül jelentheti az
Egyházat, mint a Krisztus testét.
n Becsüljük meg a Golgotán megtört testet!
n Belegondolunk-e
igazán, hogy mi történt ott a Golgotán? Krisztus vállalta, hogy bűnné legyen
értünk. Ami Isten szemében gyűlöletes, megvetett, kárhoztatásra méltó! Ő, aki
előtt szent angyalok seregei borultak le, akkor aljas, káromkodó csőcselék
kezeitől lett kiontva a vére. Gondoljunk bele a korbács valóságába, a sebek
valóságába, a szegek, a kárhoztatás, a teljes elhagyatottság valóságába!
n Becsüljük meg az írott Igét!
n A Biblia sokszor
tiltott könyv volt. Tűzzel-vassal irtották az igazságot, nehogy valakinek a
kezébe kerüljön. Sokan életük kockáztatásával, hihetetlen nehézségek között
terjesztették, fordították a Szentírást. A börtön, a kínzás, a halál ott
lebegett a fejük fölött. Most pedig a Biblia most itt van a kezünkben. Bárki,
bármikor olvashatja.
n Jézus azt mondta: „A lélek az, ami megelevenít, a test nem
használ semmit: a beszédek, a melyeket én szólok néktek, lélek és élet.”
(Jn 6:63) És ezt is: „Aki eszi az én
testemet és issza az én véremet, örök élete van annak, és én feltámasztom azt
az utolsó napon. Mert az én testem bizony étel és az én vérem bizony ital.”
(Jn 6:54-55)
n Becsüljük meg a Gyülekezetet!
n Nem kell jobban
szeretnünk a gyülekezetet, mint Krisztust, de a gyülekezetet iránti szeretetünk
jelentheti a Krisztus testének megbecsülését. Az becsüli meg a Krisztus testét,
aki a gyülekezetben önzetlen szeretettel szolgál mások felé.
n Befejezés:
n „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.” Ez egy bánatos
emlékezés: a megfeszített Krisztusra nem nézhetsz száraz szemekkel! „Reá tekintenek, a kit átszegeztek, és
siratják őt, amint siratják az egyetlen fiút, és keseregnek utána, amint
keseregnek az elsőszülött után.” Mikor Rá nézel, bűnbánatra kell indulnia a
szívednek!
n De ugyanakkor egy örömteli
emlékezés is. Az úrvacsora szereztetésére egy nagy vacsorázó házat bérelt az
Úr, nem egy városszéli kis szobácskát. Kimondottan főúri vacsora készült ott.
Nagy, fényes gyertyatartók állhattak az asztalon, mint ünnepi étkezésekkor.
n Tudod-e így látni az
úrvacsorát, mint egy örvendező, győzelmi, ünnepi lakomát, ami megerősít téged
Krisztus győzelmében? Nem fáradtan, egykedvűen, leverten ünneplünk, hanem a
győzelem tudatában. Az Övé vagyok, Vele vacsorálok, és Ő énvelem. Hozzá
tartozom!
n Jó alkalom ez arra,
hogy hirdessük az Úr halálát. Egy
olyan halál, aminél nem volt szégyenteljesebb, fájdalmasabb, borzasztóbb. Soha
nem halt meg ember úgy, mint Krisztus.
n Az úrvacsora a mennyország záloga. „Mondom pedig néktek, hogy: mostantól fogva
nem iszom a szőlőtőkének ebből a terméséből mind ama napig, a mikor újan iszom
azt veletek az én Atyámnak országában.” (Mt 26:29)
n Az Úrvacsora az Úr eljövetelének záloga. Addig kell
gyakorolnunk, amíg el nem jön újra az Úr! Az úrvacsoránál egyszerre két irányba
tekintünk: visszafelé, a golgotai győzelemre, és előrefelé, a Krisztus
dicsőséges visszajövetelére. Akkor válik majd a golgotai győzelem teljessé és
végérvényessé.