A lemorzsolódás veszélye - 1Kor 10:1-13
A
lemorzsolódás veszélye
1Kor 10:1-13
1 Nem akarom pedig, hogy ne tudjátok, atyámfiai,
hogy a mi atyáink mindnyájan a felhő
alatt voltak, és mindnyájan a
tengeren mentek által; 2 És mindnyájan
Mózesre keresztelkedtek meg a felhőben és a tengerben; 3 És mindnyájan egy lelki eledelt ettek; 4
És mindnyájan egy lelki italt ittak,
mert ittak a lelki kősziklából, amely követte őket: e kőszikla pedig a Krisztus
volt.
5 De azoknak többségét nem kedvelte az
Isten, mert elhulltak a pusztában.
6 Ezek pedig példáink lőnek, hogy mi ne kívánjunk gonosz dolgokat, a miképpen
azok kívántak. 7 Se bálványimádók
ne legyetek, mint azok közül némelyek, amint meg van írva: Leült a nép enni és
inni, és felkeltek játszani. 8 Se pedig ne paráználkodjunk, mint azok közül paráználkodtak némelyek, és
elestek egy napon huszonhárom ezren. 9 Se a Krisztust ne kísértsük, amint közülük kísértették
némelyek, és elvesztek a kígyók miatt. 10 Se pedig ne zúgolódjatok, miképpen ő közülük
zúgolódtak némelyek, és elvesztek a pusztító által. 11 Mindezek
pedig példaképpen estek rajtuk; megírattak pedig a mi tanulságunkra, akikhez az
időknek vége elérkezett.
12 Azért a ki azt hiszi, hogy áll,
meglássa, hogy el ne essék. 13 Nem egyéb, hanem csak emberi kísértés
esett rajtatok: de hű az Isten, aki nem hagy titeket feljebb kísértetni, mint
elszenvedhetitek; sőt a kísértéssel egyetemben a kimenekedést is megadja majd,
hogy elszenvedhessétek.
n Az áldozati hús
evésének kérdése (a 8. részben) egyre szélesebb körben gyűrűzik tovább: a 10.
rész üdvtörténeti példát hoz fel. Milyen alapelvekről szólt eddig? Arról, hogy (1)
bálványok nem léteznek, (2) ez a felismerés mégsem az egyedüli módja a helyes
magatartásnak, mert a Krisztus testében „nincs mindenki tisztában önmagával”.
(3) A testvérek lelki érettségét figyelembe kell venni, az áldozati hús
kérdésében. (4) Közben a legjelentősebb kérdés ez: a bálványáldozatokban való
tudatos részvétel összeegyeztethető-e az Úr asztalánál való részvétellel? Más
szóval: a keresztség és úrvacsora által a szentek közösségébe betagolódott hívő
megengedheti-e magának ezt a „szabadságot”?
Erre válaszol a 10. rész félreérthetetlen nemmel.
n
A
küzdelem, fegyelem és győzelem
említését a 9. rész végén az apostol azzal folytatja, hogy jóllehet ebben a
lelki versenyfutásban mindenkinek megvan az esélye, hogy győztesen célba érjen,
mégsem fog mindenki célba érni. Miért? Talán nincs Istennek elég hatalma vagy
szeretete megtartani és célba vinni azokat, akik hívásának engedelmeskedve elindultak
a cél felé? De igen. Csakhogy a célba éréshez egyéb tényezőkre is szükség van.
n
Úgy,
ahogyan az elindulásnál az ember felelőssége megnyilvánult abban, hogy döntött Jézus
Krisztus mellett, ugyanúgy felelőssége van a megmaradásban, kitartásban,
állhatatosságban is. Nincs garancia senki számára az automatikus célba érésre. „Úgy fussatok, hogy elvegyétek!” a megígért
jutalmat (1Kor 9:24). Csak akkor lettünk részesei a Krisztusnak „ha az elkezdett bizodalmat mindvégig erősen
megtartjuk” (Zsid 3:14). A hit dolgában hajótörést
lehet szenvedni (1Tim 1:19). Aki nem tartja meg a hitet, úgy, ahogyan nyerte,
az hiába lett hívővé (1Kor 15:3).
n
Sajnos,
hogy a megtérés, az elindulás után még mindig megmarad a lehetősége annak, hogy
kikerüljünk az Isten szeretetének köréből. Vannak, akik ezt másképp tanítják,
arra hivatkozva, hogy az Isten szeretete, megőrző képessége és ereje végtelen:
„senki sem ragadhatja ki őket az én
kezemből” (Jn 10:28), „senki sem
szakaszthat el a Krisztus szerelmétől” (Róm 8:39). De az is igaz, hogy ez
nem független a mi hozzájárulásunktól! A mi hozzájárulásunk pedig lehet
ingatag. Az első szeretetet el lehet hagyni. A kegyelemben való megtartás nem
statikus, hanem dinamikus folyamat.
n
Akik
a versenypályán futnak, azok közül csak egy nyeri el a jutalmat. A hívő életben
azonban bizonyára nem egy kisszámú hívő csoport fog üdvözülni, hanem egy
megszámlálhatatlan sereg! De azok a győztesek mind odaszánt hívő emberek
voltak! Mindegyik hívő odaadással futott, és úgy ért célba! Ezt az alapelvet az
apostol történeti példával szemlélteti.
I. „Mindnyájan” – 1-4. v.
1 Nem akarom pedig,
hogy ne tudjátok, atyámfiai, hogy a mi atyáink mindnyájan a felhő alatt voltak, és mindnyájan a tengeren mentek által; 2 És mindnyájan Mózesre keresztelkedtek meg
a felhőben és a tengerben; 3 És mindnyájan
egy lelki eledelt ettek; 4 És mindnyájan
egy lelki italt ittak, mert ittak a lelki kősziklából, amely követte őket: e kőszikla
pedig a Krisztus volt.
n
Az
első négy igeversben ötször szerepel ez a szó, hogy „mindnyájan”. Az Egyiptomból kijövő Izrael népe közül mindegyik azonos
feltételekkel, és azonos kegyelemben részesülve indult útnak. Mindnyájan
részesültek az áldásokban, a csodákban, a rendkívüli lehetőségekben. Melyek
voltak ezek?
n
„Mindnyájan a felhő
alatt voltak.”
n
„Mindnyájan a
tengeren mentek által.”
n
„Mindnyájan Mózesre
keresztelkedtek meg a felhőben és a tengerben.”
n
„Mindnyájan egy
lelki italt ittak.”
II. A „többség” – 5. v.
5 De azoknak
többségét nem kedvelte az Isten, mert elhulltak a pusztában.
n
A
szemléltetésben az apostol nem is élezi ki olyan mértékben a példát, mint
amennyire azt a történelem kiélezte. Csak annyit említ, hogy azok többségét nem
kedvelte Isten. De mi ismerjük a postos adatokat! Mennyi is volt az a
kisebbség, amely végül célba ért? Hatszáz ezer fegyverfogható ember közül
csupán kettő, Józsué és Káleb.
n
A
bibliatudósok vitatják, hogy hányan is lehettek azok, akik elindultak
Egyiptomból. 4Móz 1:46 szerint 603.550-en voltak a hadban használható,
megszámlált izráeliták. A héber „elef”
szó általában azt jelenti, hogy „ezer”,
de jelenthet „családot”, „klán”-t is. A több tízezres tömeg így
is biztosra vehető, de sokan többszázezer emberre gondolnak, ahogyan a bibliai
híradás erről beszámol.
n
Ha
603.550-en voltak a húsz évesnél idősebbek, akkor ezek közül 603.548 meghalt a
pusztában! Ez azt jelenti, hogy naponta több mint negyven temetés volt! Ez egy
óriási mértékű lemorzsolódás.
n
Az
Ósz-ben az Isten jó tetszését a földi élet hosszúsága is jelezte. A földi élet rövidségét
valamilyen bűn büntetéseként értelmezték. Az Úsz-ben már nincs ilyen
összefüggés az életkor és az áldás között: a rövid életű ember is lehet kedves
Isten előtt.
n
Azon
fáradozunk, hogy megalapozott legyen a gyülekezethez csatalakozók megtérése.
Ne látszat-megtértekkel, hanem valóban átadott, mély hitű emberekkel gyarapodjon
a gyülekezetünk. Ezt követően, a lélekmentésen túl a lelkek megőrzése is
feladatunk.
n
De
úgy tűnik, hogy ezt nem mindig sikerül megvalósítani!
n
Az
Úr Jézus bizonyára jól végezte szolgálatát, mégis voltak, akik lemorzsolódtak
követői közül. Egy alkalommal ezt mondta a tanítványainak: „Aki eszi az én testemet, és issza
az én véremet, annak örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon.
Mert az én testem igazi étel, és az én vérem igazi ital...” (Jn
6,54-55) Ezt a beszédet sokan túl keménynek tartották:
„Tanítványai közül sokan, amikor ezt hallották, így szóltak: „Kemény beszéd ez:
ki hallgathatja őt?” (Jn 6:60) Majd t olvassuk: „Ettől fogva tanítványai közül sokan
visszavonultak, és nem jártak vele többé” (Jn 6:66). Van ez így
ma is: a gyülekezet tagjai nem mindig azt kapják a prédikációban, a
szolgálatokban, amelyet igényelnének!
n
De
az Úr nem hatódott meg a lemorzsolódástól. Még a tizenkettőt is megkérdezte: „Vajon ti is el akartok menni?”
(Jn 6:67) A lemorzsolódás kockázata olyan jelenség, amely még Jézus Krisztus
szolgálatában is megmutatkozott. Csak azok maradtak mellette, akik
kijelenthették: „Uram, kihez
mennénk? Örök élet beszéde van nálad!” (Jn 6:68) Vagyis azok,
akik nemcsak arra figyeltek, hogy milyen kemény tanítást ad Jézus, hanem arra
is, hogy ki máshoz csatlakoznának helyette?
n
A
kritikus helyzetben sokan csak azt nézik, hogy hogyan lehetne kiszabadulni
belőle, és nem gondolnak arra, hogy mi lesz utána. Péter kijelenti: nem mehetnének
senki máshoz, sehova máshová.
n
Persze,
ugyanez a Péter később átkozódva, szitkozódva tagadta meg Jézust, akiről ilyen
bizonyságtételt tett! Az elmélet, és a gyakorlat néha nem egyezik.
n
Tamás,
a többiekkel együtt hitetlenkedve fogadja Jézus feltámadásának tényét.
n
Júdás
harminc ezüstpénzért árulta el a világ Megváltóját. A lemorzsolódás a
tizenkettőnél is valóságos, szomorú tény volt.
n
A
gyülekezethez való csatlakozás nagy öröm, és a lemorzsolódás nagy fájdalmat
okoz.
III. A lemorzsolódás okai – 6-11. v.
6 Ezek pedig példáink
lőnek, hogy mi ne kívánjunk gonosz
dolgokat, a miképpen azok kívántak. 7 Se bálványimádók ne legyetek, mint azok közül némelyek, amint meg van
írva: Leült a nép enni és inni, és felkeltek játszani. 8 Se pedig ne
paráználkodjunk, mint azok közül
paráználkodtak némelyek, és elestek egy napon huszonhárom ezren. 9
Se a Krisztust ne kísértsük, amint
közülük kísértették némelyek, és elvesztek a kígyók miatt. 10 Se
pedig ne zúgolódjatok, miképpen ő
közülük zúgolódtak némelyek, és elvesztek a pusztító által. 11
Mindezek pedig példaképpen estek rajtuk; megírattak pedig a mi tanulságunkra, akikhez
az időknek vége elérkezett.
n
Miért
történhetett meg ez az óriási lemorzsolódás? Néhány ok van felsorolva. Az első
a kívánság.
n
A
kívánság önmagában még nem bűn, hanem a kívánság tárgya határozza meg, hogy az Isten
szerinti-e, vagy a Sátán eszköze.
n
Azt
énekeljük: Vágyom Jézus közelébe... Szeretnék Jézus folyton Veled járni... Vonj
Uram, vonj engemet... Úgy szeretnék én szent lenni... És a 105. zsoltár 4.
verse így szól: „Kívánjátok az Urat és az Ő erejét; keressétek az Ő orcáját
szüntelen!” Szóval, a kívánság, vágyakozás nélküli élet nagyon sívár és üres
lenne. Maga az Úr Jézus is így szólt: „Kívánva kívántam a húsvéti bárányt megenni
veletek, mielőtt én szenvednék" (Lk 22:15)
n
Azonban
a kívánság nem mindig jó tárgyra irányul. Máskor pedig nemcsak a tárgya, hanem
amennyisége is lehet bűnös. Jakab apostol ezt írja: „Mert mindenki
saját kívánságától vonzva és csalogatva esik kísértésbe. Azután a kívánság
megfoganva bűnt szül, a bűn pedig kiteljesedve halált nemz.” (Jak
1:14- 15)
n
A
kívánság a kísértéshez van kapcsolva, amely bűnné érleli a kívánságot. Ez a
lemorzsolódás egyik oka: a kívánság megfoganva bűnt szül.
n
A
bűn, amit a kívánság szült az izráelieknél, a bálványimádás volt.
n
A
bálványimádáshoz kultikus paráznaság
kapcsolódott.
n
Ezt
követte az istenkísértés, az elégedetlenségből származó zúgolódás.
n
A
korinthusiaknál a bálványáldozati lakomákon való részvétel könnyen vezethetett
ezekhez hasonló bűnökhöz. Könnyen visszahúzta őket a régi életük iránti
kívánság, és elmerültek a régi pogány istentiszteletük bűneiben. A valamikori megtérés
nem zárja ki a lemorzsolódás veszélyét.
IV. A kísértés – 12-13. v.
12 Azért a ki azt
hiszi, hogy áll, meglássa, hogy el ne essék. 13 Nem egyéb, hanem
csak emberi kísértés esett rajtatok: de hű az Isten, aki nem hagy titeket
feljebb kísértetni, mint elszenvedhetitek; sőt a kísértéssel egyetemben a
kimenekedést is megadja majd, hogy elszenvedhessétek.
n
A
végső ok, amiért a lemorzsolódások megtörténnek, a sátáni kísértés, amely bűnre
késztet.
n
Van,
aki lebecsüli, aláértékeli a kísértést: aki azt hiszi, hogy áll. Aki bizonyos a
maga hitben, és úgy gondolja, hogy senki és semmi sem veszélyeztetheti. Ez
kóros önbizalom, nem pedig az Úrba vetett bizalom.
n
Ne
becsüljük alá a kísértéseket! A kísértés alábecsülése a Sátán malmára hajtja a
vizet.
n
Gyakran
a friss, buzgó hívők kísértése vezet bukáshoz. Ők azok, akik nem ismerik még eléggé
Isten igéjét, akik nem ismerik a hívő élet realitásait és kockázatait.
n
A
tapasztalt, szolgálatukat kiválóan végző hívő embereknél is előfordulhat kóros
önbizalom. Ők úgy érzik, mivel fontos szolgálatot töltenek be, erősebbek
másoknál. De ez nem mindig így van. A lelki erő nem azon múlik, hogy milyen
szolgálatot végzünk, mert nem a szolgálat erősít meg a hitben. Csak annyira
lehet erős egy szolgálattevő, amennyire ő maga is megéli azt az igét, amelyet
prédikál. Aki áll, esetleg szolgálatban áll, vagy a szószéken áll, vigyázzon,
hogy el ne essék!
n Ennek ellenkezője is
lehetséges: „Nem egyéb, hanem
csak emberi kísértés esett rajtatok: de hű az Isten, aki nem hagy titeket
feljebb kísértetni, mint elszenvedhetitek; sőt a kísértéssel egyetemben a
kimenekedést is megadja majd, hogy elszenvedhessétek.”
n
Emberi erőt meghaladó kísértés még
nem ért titeket. Isten pedig hűséges, és nem hagy titeket erőtökön felül kísérteni;
sőt a kísértéssel együtt el fogja készíteni a szabadulás útját is, hogy el
bírjátok azt viselni.”
n
Az
Újfordítás itt azt mondja, hogy „emberi erőt meghaladó kísértés még nem
ért titeket”. Pedig nincs olyan kísértés, amely emberi erővel
megoldható lenne. Emberi erővel egyetlen kísértés sem oldható meg. Emberi
kísértésről van szó, amely azt jelenti, hogy emberre szabott, az embert
kockára tevő kísértés. De nem megoldhatatlan, ha Jézus Krisztus segítségét
igénybe vesszük. Az önmagunk ereje vagy hűsége nem elég. A Jézus Krisztustól
kapott segítség vezet győzelemre.
n
A
kísértésben a hívő ember szenved, de nem bukik el benne.
n
A
baj akkor kezdődik, ha élvezi azt, és nem szenved benne! Ekkor áldozatául esik
a kísértésnek.
n
A
kísértés szenvedést okoz, de el lehet szenvedni. Olyankor a Sátán támadja a
lelkünket. Azért szenvedünk, hogy a kísértés ne váljék bűnné. De Isten nem hagy
feljebb kísértetni, mint amit képesek lennénk elszenvedni. A kísértés
érkezésével egyben, a kimenekedést is megadja. Így lehet elszenvedni azt, bűnbeesés,
elbukás nélkül.
n
„Senki se mondja, mikor kísértetik:
Az Istentől kísértetem: mert az Isten gonoszsággal nem kísérthető, ő maga pedig
senkit sem kísért.” (Jak 1:13) Isten senkit sem kísért, mivel nem célja az
ember elbuktatása. Az érkező kísértés mellé megadja a szükséges bölcsességet,
kitartást, erőt, kimenekedést, annak elszenvedéséhez.
n
A
kísértésnek korszakai vannak. Az Úr Jézushoz hasonlóan a Kísértő csak egy időre
távozik el (Lk 4:13). A következő alkalmas pillanatig hagyta el, egy időre
szűnt meg a koncentrált támadás. Ez a mi életünkben is így működik. A kísértés
nem bűn, de magában rejti az elesés lehetőségét, ezért kockázatot jelent. Ezért
a kísértések lehetőségeit is kerülni kell. „Ne
vígy minket kísértésbe!”