"Légy bátor és erős!" - Józs 1:1-9
„Légy bátor és erős!” –
avagy: Az Úr Igéje
Józs 1:1-9
1 És lőn Mózesnek, az Úr szolgájának halála után,
szólott az Úr Józsuénak, a Nún fiának, Mózes szolgájának, mondván: 2
Mózes, az én szolgám meghalt; most azért kelj fel, menj át ezen a Jordánon, te
és mind ez a nép arra a földre, amelyet én adok nékik, az Izráel fiainak. 3
Minden helyet, amelyet talpatok érint, néktek adtam, amiképpen szólottam
Mózesnek. 4 A pusztától és a Libánontól fogva a nagy folyóvízig, az
Eufrátes folyóvízig, a Khitteusoknak egész földje és a nagy tengerig napnyugat
felé lesz a ti határotok.
5 Meg nem áll senki előtted életednek minden
idejében; amiképpen Mózessel vele voltam, teveled is veled leszek; el nem
hagylak téged, sem el nem maradok tőled.
6 Légy bátor és erős, mert te teszed majd e népet
annak a földnek örökösévé, amely felől megesküdtem az ő atyáiknak, hogy nékik
adom azt.
7 Csak légy bátor és igen erős, hogy vigyázz és
mindent ama törvény szerint cselekedjél, amelyet Mózes, az én szolgám szabott
elődbe; attól se jobbra, se balra ne hajolj, hogy jó szerencsés lehess
mindenben, amiben jársz! 8 El ne távozzék e törvénynek könyve a te
szádtól, hanem gondolkodjál arról éjjel és nappal, hogy vigyázz és mindent úgy
cselekedjél, amint írva van abban, mert akkor leszel jó szerencsés a te
útjaidon és akkor boldogulsz.
9 Avagy nem parancsoltam-e meg néked: légy bátor és
erős? Ne félj, és ne rettegj, mert veled lesz az Úr, a te Istened mindenben,
amiben jársz.
n
A Józsué könyve, együtt a Bírák, Sámuel és
Királyok könyveivel a korai próféták közé vannak sorolva a héber Bibliában. Ez
azt jelenti, hogy ezek nemcsak történeti könyvek, hanem prófétai látással leírt
történetek, ahol az Isten nézőpontja érvényesül. Nemcsak információkat
közölnek, hanem olyan prófétai üzeneteket, amelyek befolyásolni és formálni
akarnak bennünket.
n
Józsué könyve Mózes halálával kezdődik, és
Józsué halálával végződik. E két haláleset között zajlanak a könyv eseményei.
Itt Isten ígéretei^ vannak megismételve, amit az a felelősség követ, amely
Józsué vállán volt, és vele együtt a miénken is, ami az isteni ígéretek birtokbavételét
illeti.
I. A megígért föld - 1-4. v.
1 És
lőn Mózesnek, az Úr szolgájának halála után, szólott az Úr Józsuának, a Nún
fiának, Mózes szolgájának, mondván: 2 Mózes, az én szolgám meghalt;
most azért kelj fel, menj át ezen a Jordánon, te és mind ez a nép arra a
földre, amelyet én adok nékik, az Izráel fiainak. 3 Minden helyet,
amelyet talpatok érint, néktek adtam, amiképpen szólottam Mózesnek. 4
A pusztától és a Libánontól fogva a nagy folyóvízig, az Eufrátes folyóvízig, a
Khitteusoknak egész földje és a nagy tengerig napnyugat felé lesz a ti
határotok.
n
Látnunk kell Mózes nagyságát az előbbi
könyvekben: Ő maradt egyedül a szövetség képviselője a 2Móz 32-34-be lévő
aranyborjúzás után. Ő volt az egyetlen közvetítő Isten és a nép között. De a
Mózesek is meghalnak, amikor egy tajtékzó folyó még elválaszt a megígért
földtől. Ám nem kell sírni felettébb. Inkább kelj fel! Indulj!
n
Az ígéret tartalma éppen az, hogy „minden helyet, amelyet talpatok érint
néktek adtam, amint megmondtam Mózesnek, a pusztától és a Libánontól fogva, a
nagy folyóvízig, az Eufrátes folyóvízig, Khitteusok egész földje, a Nagy
tengertől, napnyugat felől lesz a ti határotok.” (Ugyanígy: 11:24-ben). Ez
egy földrajzi leírása az országnak. Javasolom, hogy mindenki keresse meg otthon
a térképen a Nagy pusztát, a Szin pusztáját, vagy Párán pusztáját, az Arabát,
aztán a Nagytengert (ez a Földközi tenger), a Libanont, a Nagy folyóvizet, az
Eufrátest. Ígéret szerint addig terjedt a határuk. Az ország hasonló leírását
megtaláljuk Ábrahámnál (1Móz 12:6-7. 13:14-15. 15:7. 18-21. 17:8. 24:7), és
Mózes ötödik könyvében (5Móz 11:7-8). Ezt az országot kell birtokba venniük.
n
Ezt a földet csak Dávid idejében birtokolta így
Izráel népe. Miután Dávid legyőzte az Ammonitákat, és velük behódoltak a szíriaiak
(Arám) is (Lásd: 2Sám 10:19kk).
n
De az ígéretnek feltételei vannak! Ha Isten népe
nem él Isten törvénye szerint, akkor a föld kiokádja új lakosait, ahogyan most
kiokádja a kánaániakat. Jeremiásnak parancsolja Isten: „Állj az Úr házának ajtajába. Akik bemennek azokon a kapukon, és állj
oda és kiáltsad nekik: Ne bízzatok hazug beszédekbe, hogy az Úr temploma, az Úr
temploma ez, mert csak ha megjobbítjátok a ti útjaitokat, akkor lakozom veletek
ezen a helyen.” (Jer 7:3). Mivel a kánaáni életstílus meghódította Izráelt
és Júdát, bekövetkezett az asszír és a babiloni fogság. Akik a kánaániak
életvitelét folytatja, a kánaániak sorsára jutnak.
II. A megígért támogatás – 5. 9. v.
5 Meg
nem áll senki előtted életednek minden Idejében; amiképpen Mózessel vele
voltam, teveled is veled leszek; el nem hagylak téged, sem el nem maradok
tőled... 9 Avagy nem parancsoltam-e meg néked: légy bátor és erős?
Ne félj, és ne rettegj, mert veled lesz az Úr, a te Istened mindenben, amiben
jársz.
n
Van egy másik ígéret is, amelyet az Úr Józsuának
ígért (5. v.). Az Úr biztosította Józsuét arról, hogy ahogy Mózest támogatta,
úgy fogja támogatni őt is. Ugyanezt az ígéretet kapta Mózes is,"amikor az
Úr elhívta őt Hóreb hegyén. „Én veled
leszek!” Ezzel az ígérettel vezette ki Isten népét Egyiptomból, és ezzel az
ígérettel vezetheti be Józsué Isten népét Kánaánba.
n
De ez az ígéret is feltételes. Nem gondolhatja
senki, hogy ez érvényes marad, bárhogyan élünk! „Fösvénység nélkül való legyen a magatok viselete; elégedjetek meg
azzal, amitek van; mert O mondotta: Nem hagylak el, sem el nem távozom tőled;
Úgy hogy bízvást mondjuk: Az Úr az én segítségem, nem félek; ember mit árthat
én nékem.” (Zsid 13:5-6). Ez a gyülekezet tagjainak szól. Akkor érvényes,
ha Istenhez méltó életet élünk. Nem járhatunk Istennel, ha a bűn útját
választjuk! isten azokkal vállal közösséget, akik szentül élnek, miképpen Ő is
szent.
n
„Velünk az Isten!” – ez azt jelenti, hogy (1)
nincs ellenünk, (2) nem vagyunk egyedül, és (3) nem élhetünk akármilyen életet.
n
Ide tartozik a világos követelmény Isten
kijelentett Igéjének megtartására: „Vigyázz
és mindent ama törvény szerint cselekedjél, amelyet Mózes, az én szolgám
szabott elődbe; attól se jobbra, se balra ne hajolj, hogy jó szerencsés lehess
mindenben, a miben jársz! El ne távozzék e törvénynek könyve a te szádtól,
hanem gondolkodjál arról éjjel és nappal, hogy vigyázz és mindent úgy
cselekedjél, amint írva van abban, mert akkor leszel jó szerencsés a te
útjaidon és akkor boldogulsz.” (7-8. v.)
v
Ez a gondolat visszhangzik az első zsoltárban
is. „Boldog ember az... aki az Úr
törvényéről gondolkodik éjjel és nappal. Olyan lesz, mint a folyóvizek mellé
ültetett fa... Minden munkájában jó szerencsés lesz.” (Zsolt 1:3).
III. A kettős bíztatás: „Légy bátor
és erős!” – 6-9. v.
6 Légy
bátor és erős, mert te teszed majd e népet annak a földnek örökösévé, amely
felől megesküdtem az ő atyáiknak, hogy nékik adom azt. 7 Csak légy
bátor és igen erős, hogy vigyázz és mindent ama törvény szerint cselekedjél,
amelyet Mózes, az én szolgám szabott elődbe; attól se jobbra, se balra ne
hajolj, hogy jó szerencsés lehess mindenben, a miben jársz! 8 El ne
távozzék e törvénynek könyve a te szádtól, hanem gondolkodjál arról éjjel és
nappal, hogy vigyázz és mindent úgy cselekedjél, amint írva van abban, mert
akkor leszel jó szerencsés a te útjaidon és akkor boldogulsz. 9
Avagy nem parancsoltam-e meg néked: légy bátor és erős? Ne félj, és ne rettegj,
mert veled lesz az Úr, a te Istened mindenben, amiben jársz.
n
Az a Józsué, aki Isten népét az ígéret Földjére
bevezette, nem volt bátortalan és gyenge ember, de a nagy feladat előtt
megtorpant ő is. Eddig könnyű volt, mert vele volt Mózes, Istennek hatalmas
embere, aki a tanácsokat, rendelkezéseket adta és vezette a harcokat. De Mózes
már nincs többé, meghalt. Józsué maradt a fáradt, elgyötört néppel, hogy
birtokba vegye az Úr által nékik ígért országot, hogy meghódítsa atyái földjét.
n
A pusztai vándorlás sok viszontagsággal járt. De
amikor megérkeztek az ígéret Földjének határához, ott még több harc és
veszedelem várt rájuk. Az ország, amelyet meg kellett hódítaniuk, sok és erős
ellenséggel volt tele! Óriásokkal! Nagy küzdelmek elé néztek. Ezért az
egyébként bátor és erős Józsuét is bátorítani kellett.
n
Ilyen tétovázva áll a hívő, élet küszöbén a
Krisztus követésében elinduló fiatal. A megtérés nem az út végét jelenti, hanem
a kezdetét. Az újév is J egy ismeretlen útnak a kezdete. Józsué és a
honfoglalás kezdetén állt, amikor az Ur azzal bíztatta, hogy legyen bátor és
erős.
n
Háromszor ismétli az Úr: „Légy bátor és erős!”
v
Elmondja, hogy miért: azért, mert nagy feladat
vár rá: „Légy bátor és erős, mert te
teszed majd e népet annak a földnek örökösévé, amely felől megesküdtem az ő
atyáiknak, hogy nékik adom azt.” (6. v.)
v
Majd azt is közli, hogyan lehet erős: úgy, hogy
megtartja az Úr Igéjét: „Csak légy bátor
és igen erős, hogy vigyázz és mindent ama törvény szerint cselekedjél, amelyet
Mózes, az én szolgám szabott elődbe; attól se jobbra, se balra ne hajolj, hogy
jó szerencsés lehess mindenben, a miben jársz! El ne távozzék e törvénynek
könyve a te szádtól, hanem gondolkodjál arról éjjel és nappal, hogy vigyázz és
mindent úgy cselekedjél, amint írva van abban, mert akkor leszel jó szerencsés
a te útjaidon és akkor boldogulsz.” (7-8. v.)
Végül
arról is szól, hogy kiben található az az erő, amire szüksége van: az Úrban,
aki vele lesz: „Avagy nem parancsoltam-e
meg néked, légy bátor és erős? Ne félj, és ne rettegj, mert veled lesz az
Úr...”