A szövetség megújításának követelménye - Józs 24:1-8. 14-31
A szövetség megújításának követelménye
Józs
24:1-8. 14-31
<
Az
igerész első felében a honfoglalás áttekintése van.
<
A
korábbi igerészek Józsué könyvéből áttekintését adják a honfoglalásnak. Ezt
Józsué maga vezette, népének élén.
v Amikor Mózestől
átvette a megbízatást, átvezette a népet a Jordánon, kikémleltette a földet és
elkezdte a honfoglalást Jerikóban.
v Aztán volt bukás is,
volt vereség is, de győzelem-győzelem után adatott. Levertek sok királyt, a
déli hadjáratban (10. rész), az északi hadjáratban (11. rész).
v Aztán le van írva,
hogyan osztották el a földet a nemzetségek között, törzsek szerint. Mindegyik
megkapta örökségét.
v A 13. részben azt
mondta az Úr, hogy „te megöregedtél,
megvénhedtél, pedig még sok föld maradt elfoglalni való”. Amit te tehetsz csak
az, hogy sorsold ki őket úgy, ahogy van! Józsué nem tehetett meg mindent.
<
A
szövetség követelménye van a nép elé tárva – amit most mi elénk tár az Úr.
I. A szövetség az
előzmények logikus, természetes követelménye – 2-8. v.
<
Ez
a követelmény egy természetes
követelmény.
<
Azzal
kezdődik ez az igeszakasz, hogy „Most
azért, féljétek az Urat” „tehát”, „következésképpen”, féljétek az Urat.
Minek következtében? Annak, amit az előbbi versekben olvastunk, hogy mit tett
Isten az ő népével évek óta.
v
A
honfoglalás több évig eltartott. Ez idő alatt, az Úr győzelmeket adott nekik.
Megerősödtek, mint nemzet, megerősödtek lelkileg is, és az Úr megáldotta őket.
Otthont, hazát adott nekik. „Most azért”…
<
Mikor
látjuk Isten kegyelmét, gondviselését, szeretetét, akkor azt kérdezzük, nos,
most ennek következményeképpen mit kér ez tetőled? „Azért hát féljétek az Urat és szolgáljatok neki!”
<
Mert
Isten elhívott, megszabadított, megoltalmazott, gondunkat viselte, most
következik, hogy mi válaszoljunk erre.
<
Pál
apostol leveleit úgy írja, hogy az első részekben általában a teológiai
alapvetést írja le, Ilyen a Galácia levél, Efézusi levél, Római levél, Kolosséi
levél, majd a második részében rátér a gyakorlatra.
<
A
Római levél 12. része úgy kezdődik, hogy „Annak
okáért, kérlek titeket atyámfiai...” Minek okért? Annak, ami az első 11
részben le van írva, amit Isten cselekedett! Mikor látjuk, hogy mit tett Isten,
abból következik, hogy mit válaszolunk arra. Ez egy természetes követelmény. Az
egyetlen elképzelhető, logikus válasz, hogy féled az Urat.
v
Mert
ha a szeretetre nem szeretettel válaszolunk, ha a gondviselésre, az áldásra nem
ajánljuk fel a szolgálatunkat, és nem vállaljuk, hogy az Úr akarata szerint
bánjon velünk, akkor megkérdőjelezhető még az üdvösségünk is. Zsidókhoz írt levél
azt mondja: „Fattyak vagytok, és nem
fiak.”
<
„Azért hát, féljétek
az Urat!”
Sajnos nem mindig vesszük ilyen természetesen ezt a követelményt, hogy Isten
kegyelmét, áldását, szeretetét megfelelő módon viszonyozzuk.
v
Mivel
a természetünkben van, hogy mi inkább kapni szeretünk, nem adni. Amikor egy
gyermeknek csokoládét adtak, hát az édesanyja szégyellte egy kicsit a
vendégtől, és azt mondja a gyermeknek: „Na, mit kell mondani?” Azt mondja a
gyerek: „Kérek még!” Igen, ez a természetünkben van: még több áldást, még több
szeretet kérünk. De az értelmes, logikus következmény az lenne, hogy szolgáljuk
az Urat: „szánjátok oda magatokat”.
<
Persze
mi és nemcsak a szeretetre, az áldásra, a gondviselésre emlékezhetünk. Lehetnek
olyan események, próbák, amelyek eszünkbe jutnak. Ahogyan valaki az egyik
szilveszterkor imádkozott: „Uram, köszönöm a sok áldást, a sok jót, a sok
gondviselést, olyan sok jó mindent adtál, amit kaptunk Tőled, amivel
megáldottál minket.” S amikor így sorolja, egy pillanatra megállt, s azt
mondja: „Szó se róla, volt baj is elég!” De azt nem említi, hanem ment tovább!
Még a próbatételben, a nehézségben is érezni lehet Isten kezét. Mert akik az
Istent szeretik, azoknak minden a javukra szolgál.
v
Ezt
Józsué is tudta. Volt bukás is (Ákán, a gibeoniták), de abból is tanulhattak.
De Isten kegyelme ragyogott feléjük, és az Ő ígéretei érvényesek voltak. „Most azért”, következik valami:
szolgáljatok az Úrnak!
II. A szövetség egy
kizárólagos követelmény - 14-15. 23. v.
<
A
természetes, logikus követelmény után láthatjuk azt is, hogy ez agy kizárólagos
követelmény. A 14. vers arról szó, hogy nem lehet az Úrnak bárhogyan szolgálni.
Isten kizárólagos követelménnyel lép
fel.
v
Hétszer
van említve itt két versben az a szó, hogy „szolgálni”
(). Az egész részben
tizennyolcszor szerepel a „szolgáljatok”,
vagy „szolgálni az Úrnak” kifejezés.
<
Izráel
népének tehát el kell döntenie, hogy kinek szolgál. De Józsué úgy tárja elébük,
mint egy választást. Mind a kettőt nem választhatják. Érdekes módon, két szett
bálványistent állít elébük, hogy azok közül is választhatnak... Ha nem tetszik
nektek, hogy az Úrnak szolgáljatok, akkor ez a választék van…
<
Az
egyik a hagyománytisztelő, konzervatív
választás: szolgálni azoknak az isteneknek, akiknek atyáik, Ábrahám és Tháré
szolgáltak, míg túl voltak a folyóvízen, Mezopotámiában.
v
Ezek
szerint kijelenthették volna: őseink isteneit választjuk, azt a hagyományt,
amelyet örököltünk. Nem változtatunk isteneket, mi ebbe születtünk bele, ez a
mi vallásunk, atyáink is ezeket imádták, ezekhez ragaszkodunk.
<
A
másik lehetőség az újítók, a liberálisok
választása, azoké, akik relevánsak akartak lenni a jelenlegi helyzetre. Ők az
emoreusok isteneire szavaztak. Ezek a modern, a helyi követelményeknek
megfelelő istenek, akiknek itt és most a többi népek szolgálnak: az emóriak
istenei és a kánaániak istenei: Baál és Astarót, Kámós és Molok. Józsué
kijelenti, hogy választhatjátok ezeket is. Ha nem az Úr, akkor csak ennyi
maradt a választék.
<
Úgy
tűnik, mintha ez a Józsué ironikus lenne, nem? Viccel, tréfál velünk? Igen.
Józsué ironikus!
v
Mert
ugye, mit számít, hogy melyik pogány istent választják, ha elutasítják az Urat?
Egyáltalán, komolyan mondja mindezt Józsué? Szó lehet ilyesmiről?
<
Nos,
ez az, amit Józsué bemutatni akar! „Reductio
ad absurdum”: a kérdést leegyszerűsíti egészen a nevetségesség határáig:
Válasszatok! Ha nem az Urat, akkor melyik „nem-istent” akarjátok szolgálni? –
De hát ez bolondság! – mondhatták sokan. Így van! Ha elutasítod az Urat, az
valóban bolondság: bármilyen más választás értelmetlen és oktalan dolog.
v
Néha
egy ilyen „sokk-terápia” jobban használ, mint az előrelátó prédikációk.
<
„Féljétek az Urat,
szolgáljatok néki, tökéletességgel és hűséggel. És dobjátok el az isteneket,
akiknek szolgáltak atyáitok túl a folyóvízen és Egyiptomban. Szolgáljatok az
Úrnak!”
Ez a felhívás. De ha ezt rossznak látjátok, akkor választhattok a kétféle hamis
megoldás közül. Igazság egy van, hamisság sok.
v
Jó
választás csak egy van. De ha nem akarjátok a jót választani, választhatjátok a
hamisságot. Erre talán azt válaszolják: hát ez bolondság! A nép ráérzett erre,
és azt mondta: Nem Józsué, nem! Te és a te házad népe az Úrnak szolgáltok, de
mi is az Úrnak szolgálunk! Távol legyen tőlünk, hogy elhagyjuk az Urat.
<
Józsué
egyébként már döntött. Az ő döntésén a mások döntése már nem változtat. „Én és az én házam népe, az Úrnak
szolgálunk!” S akkor jön a nép, és válaszol reá: „Mi is az Úrnak szolgálunk, mert Ő a mi Istenünk!”
v
„Távol legyen
tőlünk, hogy elhagyjuk az Urat, szolgálva idegen isteneknek. Az Úr a mi
Istenünk, aki felhozott minket Egyiptomból!”
III. A szövetség egy
elővigyázatos követelmény
<
Izráel
részéről talán nem is lehetne elvárni egy jobb és megfelelőbb választ, mint
amilyet adtak: „Mi is...” (16-18 v.)
<
De
Józsué elővigyázatos! Kijelenti,
hogy „nem tehetitek!” (19. v.)
v
Ugyanis,
Isten egy szent Isten, féltékeny Isten, nem fogja megbocsátani bűneiteket! Ha
elhagyjátok Őt, Ő megemészt titeket! (20. v.) Nem választhatjátok az Urat, csak
akkor, ha lemondotok minden egyébről! Ha teljes
szívvel, teljes lélekkel, teljes odaadással választjátok Őt, és
senki mást nem szerettek jobban, mint Őt!
<
Gondolom,
mindannyian emlékszünk arra az igére, amelyet az Újszövetségben találunk, mikor
az Úr Jézust megkérdezte egy írástudó, Mk 12-ben, hogy melyik a legnagyobb
parancsolat? „Szeresd az Urat, a te
Istenedet” – mennyire? „Teljes
szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből!” Ez a nagy
követelmény! Az a szó, hogy „teljes” szívedből! Nem elég azt mondani, hogy
szeretem az Urat is. Az Úr teljes odaszánást kér.
v
Egy
állatmese arról szól, hogy a tyúk és a malac összebeszéltek, hogy segíteni
fognak a szegényeken. Mivel segíthetnek. Elhatározták, hogy angol reggelit
készítenek számukra. Tudjátok-e, hogy milyen az angol reggeli? Sült sonka és
rántotta! Igen ám, de erre a malac azt mondta, hogy ez nem jól van, mert a tyúk
részéről ez csak egy csekély hozzájárulás, míg a malac részéről ez teljes
odaszánást kér!
v
Igen,
sokan úgy gondolkoznak, mint a mesebeli tyúk: lesz egy csekély hozzájárulás a
részemről… Tudok én adni a pénzemből is, az időmből is, a tehetségemből is,
elmegyek egyik-másik istentiszteletre, főképp vasárnap… Adok még egy tojást:
„ha már templom, legyen tornya!” De Istennek nem kell az ilyen szolgálat!
v
Mindet,
vagy semmit! Teljes odaszánás szükséges.
<
Mai
lelkipásztorok talán megörülnénk a nép ilyen válaszának: „Mi is szolgálunk az Úrnak! Távol legyen tőlünk, hogy elhagyjuk Őt! Mi
is Neki szolgálunk!”
v
De
Józsuét ez nem hatja meg! Azt mondja: Nem, nem! Ti így NEM szolgálhattok az
Úrnak! Az Úrnak nem lehet szolgálni „is-is” módon. Ha most ezt mondjátok, de
holnap eltértek és idegen isteneknek szolgáltok, amelyek elhajlítják
szíveteket, akkor az Úr ellenetek fordul és megbüntet! Ítélet jön rátok áldás
helyett! „Hogyha elhagyjátok az Urat, és
szolgáltok idegen isteneknek, akkor elfordul és rosszal illet benneteket és megemészt
titeket. Még ha jól is cselekedett veletek azelőtt.” Nem lehet az Úrnak
szolgálni félszívvel. „Aki csak félig az
Istené, az még egészen az ördögé”, mondta Spurgeon és igaza volt. Az Urat
teljes szívből, teljes lélekből, teljes erőből kell szeretni!
<
Ugyanígy
tanított az Úr Jézus: „Ment pedig ővele
nagy sokaság; és megfordulva, azt mondta azoknak: Ha valaki én hozzám jön, és
meg nem gyűlöli az ő atyját és anyját, feleségét, és gyermekeit, fitestvéreit
és nőtestvéreit, sőt még a maga lelkét is, nem lehet az én tanítványom. És
valaki nem hordozza az ő keresztjét, és én utánam jön, nem lehet az én
tanítványom.” (Lk 14:24-27) Ezért van az, hogy gondolom más is, velem
együtt, félve énekeljük azokat az énekeket, amelyek erről szólnak: „Jézusért élek egészen...” „Mindent Jézusnak
szentelek” „Mindenem az Úrnak adom...”
v
Ne
tegyünk meggondolatlan ígéreteket!
Befejezés:
n Az elővigyázatos
döntés után Józsué „szerzett velük szövetséget”. A kifejezés egy héber szó, a
„berit” („szövetség”), amely szó szerint azt jelenti, hogy „vágott” velük
szövetséget. Feltételezhetően ez arra a szertartásra vezethető vissza, amit a
szövetségkötéskor végeztek: egy állatot ketté hasítottak, és két részét, két
oldalt lefektették a földre. Ezt olvassuk az Ábrahámmal kötött szövetségkor.
Mint egy égő tüzes kemence, fáklya ment végig a húsdarabok között. Ugyanis, a
kettévágott húsdarabok között kellett átmenniük a szövetségkötő feleknek. Ez
volt maga a szövetségkötés.
v Józsué vágott
szövetséget, és átvezette őket a húsdarabok között, mintegy kijelentve ezzel,
hogy: „így cselekedjék velem az Isten, ha
én ezt nem tartanám meg”.
n Aztán megírta
mindezt egy könyvben és emlékoszlopot is állított. „Ez hallotta az ígéreteket!” A menny, a föld, a hegy és a kő – ezek
maradtak tanúbizonyságul, mert a pantheonok kiürültek a tanúskodó pogány
istenségektől (Ézs 1:2. Mik 6:2).
n De gondoljunk most
arra, hogy mi is tettünk fogadalmat! Mi is ígértünk! Amikor szövetségre léptünk
vele, akkor szolgálatba, munkába álltunk!
v Ábrahám is oltárt
épített Sikemben (1Móz 12:6-7). Jákób is felvezette ide családtagjait (1Móz
35:2-4), miután elásták fülbevalóikat egy cserfa alatt.
n Így jöttünk fel mi
is az Úr házába, szövetséget megújítani az Úrral. „Szolgáljatok az Úrnak tökéletes szívvel!” Szövetség-kötő és
-megtartó Istenünk van! (Mik 7:18. 1Kir 8:23). Legyünk Hozzá hasonlóak!