Baása gonoszsága - 1Kir 15:25-16:7
1Kir
15:25-16:7
25 Izráelben pedig Nádáb, a Jeroboám fia lett a
király, Asának, a Júdabeli királynak második esztendejében; és két esztendeig
uralkodott Izráelen; 26 És gonoszul cselekedett az Úrnak szemei előtt és
járt az ő atyjának útján és annak vétkében, amellyel bűnbe ejtette volt az
Izráelt. 27 De Baása, az Ahija fia, az Issakhár nemzetségéből,
pártot ütött ellene, és megverte őt Baása Gibbethonnál a Filiszteusok
[városá]nál; mert Nádáb és az egész Izráel Gibbethonnál táboroztak. 28
És megölte őt Baása, Asának, a júdabeli királynak harmadik esztendejében, és
uralkodott helyette.
29 És történt, mikor uralkodni kezdett, levágta
Jeroboámnak egész háznépét; egy lelket sem hagyott Jeroboám háznépéből, mígnem
mind elvesztette őket az Úrnak beszéde szerint, amelyet megmondott volt az ő
szolgája, a Silóbeli Ahija által, 30 A Jeroboám vétkeiért,
amelyekkel vétkezett és az Izráelt is vétekbe ejtette; és a bosszantásért,
amellyel felbosszantotta az Urat, Izráel Istenét.
31 Nádáb egyéb dolgai pedig és minden cselekedetei,
vajon nincsenek-e megírva az Izráel királyainak krónika-könyvében? 32
És hadakozás volt Asa és Baása, az Izráel királya között mind éltig. 33
Asának, a Júdabeli királynak harmadik esztendejében lett Baása, az Ahija fia
királlyá az egész Izráelen Thirsában, huszonnégy esztendeig.
34 És gonoszul cselekedett az Úrnak szemei előtt, és
járt a Jeroboám útján, és az ő vétkében, a mellyel bűnbe ejtette az Izráelt.
16:1 Lőn azonban az Úrnak beszéde Jéhuhoz, a Hanáni
fiához, Baása ellen, mondván: 2 Mivelhogy téged felemeltelek a
porból, és fejedelemmé tettelek téged az én népemen, az Izráelen, te pedig a
Jeroboám útján jársz, és bűnbe ejted az én népemet, az Izráelt, hogy engem
haragra indítsanak az ő vétkeikkel: 3 Íme én elvetem Baása
maradékait, és az ő háza maradékait, és olyanná teszem a te házadat, mint
Jeroboámnak, a Nébát fiának házát. 4 Aki Baása maradékai közül a
városban hal meg, azt az ebek eszik meg; aki pedig a mezőn hal meg, azt az égi
madarak eszik meg.
5
Baása több dolgai pedig, és amit cselekedett, és az ő uralkodása vajon
nincsenek-e megírva az Izráel királyainak krónika könyvében? 6 És
elaludt Baása az ő atyáival, és eltemettetett Thirsában, és az ő fia, Ela
uralkodék ő utána.
7
És nemcsak azért lett az Úrnak beszéde Jéhu próféta, a Hanáni fia által Baása
és az ő háza ellen és minden ő gonoszsága ellen, amelyet cselekedett volt az Úr
szemei előtt, őt haragra indítván az ő kezeinek cselekedetei által, hogy olyan
lesz, mint a Jeroboám háza, hanem azért is, mert azt megölte.
Sok gonoszságról van szó ebben az
igeszakaszban, amely mind Nádáb és Baása nevéhez kapcsolódik. Nádábról és Baásáról
semmi jót nem mond az Ige.
Az elbeszélésben újra hirtelen vált a
színtér, ahogy Júdáról Izráelre tér a bibliai író, Thirsára meg Gibbethonra,
ahol ezek a királyok uralkodtak és hadakoztak.
Isten és az Ő üzenete abban található, hogy
ezt a sok gonoszságot ellenőrzése alatt tartja. Ezek a gonosz emberek nem
tehetnek egyebet, csak azt, amit az Úr megengedett nekik, és amit előre kijelentett
a silóbeli Ahija által. Isten ott van tehát e sok gonoszság közepette: Ő
szuverén Isten, aki fölötte áll ezeknek a királyoknak, aki gyűlöli a bűnt, és
kezében tartja még ezeket a gonosz embereket is.
Baása 24 esztendeig uralkodott Izráelben,
Nádáb után. Nádáb, a Jeroboám fia, csak két évig lehetett király. E gonosz
király uralkodásának a leírásában figyeljük meg először, (1) hogyan használta fel
Isten, Baása gonoszságát. Aztán figyeljük meg (2) ennek a gonoszságnak jellegzetességét,
azt, hogy kezd unalmassá válni az a gonoszság, amit ő elkövetett, mert a
jóságban eredetiség van, de a gonoszság nagyon egyhangú. Végül (3) láthatjuk
Baása ítéletét is, és az utolsó versben (17. v.) azt a felelősséget, amit Isten
reá hárít, amiért felelősség teszi, és eltörli őt a föld színéről.
I. Baása
gonoszságának felhasználása (15:29-30. 34. v.)
Isten úgy használta fel Baása gonoszságát, hogy
eszközévé vált abban, hogy végrehajtsa azt, amit Isten előre megmondott Ahija
próféta által a Jeroboám házára nézve. Ahija próféciájáról a 14. részben
olvashatunk, hogy Isten véget vet Jeroboám uralkodásának, bálványimádása miatt
kiirtja őt és háznépét, és mindenét, amije van.
Ezért történhetett meg, hogy hogy Baása
pártot üthetett Jeroboám fia, Nádáb ellen, amíg Gibbelthonnál háborúztak a
filiszteusok ellen. Az ostrom alatt Baása
megölte Nádábot és elfoglalta trónját, és uralkodni kezdett helyette. Baása
kivégeztette Jeroboám összes leszármazottját, egy lelket sem hagyott meg. Mindez
Asa király harmadik esztendejében történt.
De ebből nem kell azt gondolnunk, hogy Baása
valamiféle nagy reformer lett volna, és gyökeresen megváltoztatta volna az az
ország irányvonalát! Ellenkezőleg, ő is „gonoszul
cselekedett az Úr szemei előtt és járt Jeroboám bűnében” (34. v.), vagyis,
folytatta ugyanazt a gonoszságot, amit elődei elkezdtek, akik bűnbe ejtették az
Izráelt. Itt csupán arról olvashatunk, hogy az egyik gonosz király kiütötte a
másik gonosz királyt, és uralkodott helyette.
Isten mindezekben az Ő kijelentésével van
jelen. Mert mindez azért történt így, hogy Isten valóra váltsa azt, amit korábban
megmondott a silói Ahija által: „az Úrnak
beszéde szerint, amelyet megmondott volt az ő szolgája, a Silóbeli Ahija által.
A Jeroboám vétkeiért, amelyekkel vétkezett és az Izráelt is vétekbe ejtette; és
a bosszantásért, amellyel felbosszantotta az Urat, Izráel Istenét.” (29-30.
v.). A gyilkos lelkületű Baása, nem egyéb, mint Isten igéjének a végrehajtója.
Az ő gonoszságában, istentelenségében, bálványimádásában sem tehet egyebet, minthogy
teljesíti azt, amit Isten előre kijelentett. Lehet, hogy tudatlanul,
meggondolatlanul teszi azt, de mégis Isten eszközévé válik mindebben. Isten ugyanis
bárkit fel tud használni eszközül: Nabukonodozort meg Círust, a tengert meg az
állatokat, gonosz embereket és nagy birodalmakat, Egyiptomot és Babilont (Ézs
10:5-19. Jer 27:1-7). Baását, ezt a gonosz embert is, anélkül, hogy tudná,
felhasználta arra, hogy megbüntesse általa a másik gonosz embert, Nádábot, Jeroboám
fiát. De végül Baása is elnyerte méltó büntetését gonoszságáért.
Itt meg kell állnunk egy kicsit, mert sokszor
mi is azt gondoljuk, hogy a sok nyomorúság, ami minket ér, az bizonyára Isten
ítélete és büntetése rajtunk. Ez részben igaz lehet. Másrészt azonban nem így
van, hanem inkább azt kell gondolnunk róluk, hogy azok Isten eszközei: a
nyomorúság, az árvíz, a szükség, mind-mind Isten eszköztárához tartoznak,
amelyek által formálni tud. Ezek által magához fordítja az emberek szívét, vagy
végrehajtja általuk, amit előre megmondott. „Azoknak,
akik Istent szeretik, minden javukra van” (Róm 8:28).
Figyeljük meg például, az első üldözést, ami
miatt a keresztyéneknek menekülniük kellett Jeruzsálemből: Isten ezzel kezdte
megvalósítani azt a tervét, hogy az evangélium kizendüljön Jeruzsálemből
Júdeába, majd Samáriába, és a föld végső határáig (ApCsel 8:1).
Vagy figyeljük meg Pál apostol fogságát,
amikor Rómában börtönbe zárva, láncokban írta filippi levelet. Azt írja, hogy fogsága
inkább előmenetelére lett az evangéliumnak, mert az a testőrség tudomására
jutott, és sokan megtértek. Mások pedig nagyobb bátorsággal hirdették a
Krisztust (Fil 1:12-18).
Mi magunk is visszaemlékezhetünk olyan
nehézségekre, „tövisre”, amit először büntetésnek véltünk, de később rájöttünk,
hogy azokat Isten keze tervszerűen használta akarata végrehajtásában.
József azt mondta testvéreinek, hogy „ti gonoszt gondoltatok én ellenem, de Isten
azt jóra gondolta fordítani” (1Móz 50:20). Emberileg szólva elmondhatjuk,
hogy ami történt Józseffel az minden rossz volt: hogy szülei kivételeztek a
testvérek gyermekeik között, hogy a testvérei irigykedte reá, hogy gyűlöletből eladták
rabszolgának, hogy ártatlanul börtönbe vetették, majd ott megfeledkeztek róla –
az mind rossz volt. De Isten mindezeket jóra fordította, és felhasználta az Ő
tervében.
Baása ebben a történetben tehát nem más,
mint Isten eszköze, aki kiirtotta Jeroboám háza népét, mert az bűnbe ejtette az
Izráelt és nem akart megtérni a prófétai tanácsára sem.
II. Baása
gonoszságának unalmassága – 15:33-34
A politikai változás, ami hirtelen végbement
Izráelben, nem hozott változást a lelkiekben is. Baása folytatta a Jeroboám
bűneit. Huszonnégy évi uralkodásáról kilenc igevers szól. Ebből a kilenc igeversből
hat egy prófétai kritika, a prófétai ítéletet közli. A többi sem tartalmaz
részleteket: „És gonoszul cselekedett az
Úrnak szemei előtt, és járt a Jeroboám útján, és az ő vétkében, a mellyel bűnbe
ejtette az Izráelt.” (34. v.)
Mikor ezeket olvassuk, már kezd unalmassá
válni ez az egyhangú megállapítás. Az istentelenség és az Úrtól való elfordulás
unalmas már, mert ismétlődik. Csak a jóságban van eredetiség, a bűnben nincs.
Úgyhogy, az unalmas részért nem a bibliai író, hanem Baása a hibás! Semmi különleges
dolog nem történik uralkodása alatt, csak az, hogy Jéhu próféta megintette őt
az Úr nevében, és kihirdette fölötte az ítéletet. Azt viszont nem Baása
cselekedte, hanem az Isten. Amit Baása cselekedett, arról semmi fontosat nem
lehetett mondani, kivéve, hogy a Jeroboám bűneiben járt.
Ebből az a tanulság, hogy nem kell abba a
kísértésbe esni, hogy lelki változást várjunk attól, hogy valamilyen új
politikai erő került hatalomra. Ha a kormány megváltozik, attól még nem lesz
ébredés az országban. Ugyanolyan bűnös emberek nem képesek változást előidézni a
lelkiekben. Baása megölte ugyan a Jeroboám fiát, de ezzel nem lett jobb nálánál.
Ugyanolyan gonoszul cselekedet az Úr szemei előtt, mint amaz.
III. Baása
gonoszságának ítélete – 16:1-4.
Most figyeljük meg azt, amit Jéhú hirdetett
Baása ellen: „téged felemeltelek a
porból, és fejedelemmé tettelek téged az én népemen, az Izráelen, te pedig a
Jeroboám útján jársz, és bűnbe ejted az én népemet, az Izráelt, hogy engem
haragra indítsanak az ő vétkeikkel. Íme, én elvetem Baása maradékait, és az ő
háza maradékait, és olyanná teszem a te házadat, mint Jeroboámnak, a Nébát
fiának házát. Aki Baása maradékai közül a városban hal meg, azt az ebek eszik
meg; aki pedig a mezőn hal meg, azt az égi madarak eszik meg” (2-4. v.). Ez
az üzenet egyáltalán nem élvezetes, hacsak nem vagy kutya, vagy madár… Szomorú,
de igaz az a megállapítás, hogy aki Jeroboám útján jár, az Jeroboám ítéletében
fog részesülni. Az, hogy Isten Baását használta Nádáb megbüntetésére, az nem jelent
mentő körülményt. Majd találni fog valaki mást, hogy felhasználja azt Baása
megbüntetésére. Mert Baása fölött ugyanazt az ítéletet halljuk, mint amit az Úr
kijelentett a Jeroboám háza fölött.
Baása országában is vannak olyan prófétái
Istennek, mint ez a Jéhú, aki odamert állni a király elé, és elmondta ezt az
ítéletes beszédet a füle hallatára. Ezt azért tette Isten, hátha Baása
meggondolja magát az utolsó percben.
A 21. részben az antikrisztus Akháb ugyanilyen
ítéletes üzenetet kapott Illéstől: „Azt,
aki Akháb házából a városban hal meg, az ebek eszik meg; azt pedig, aki a mezőben
hal meg, az égi madarak eszik meg.” (1Kir 21:24) De utána ezt olvassuk
róla: „Lőn pedig, mikor meghallotta Akháb
e beszédeket, megszaggatta az ő ruháit, és zsákba öltözött és böjtölt, és a
zsákban hált, és nagy alázatossággal járt.” (1Kir 21:27) Mikor ezt meglátta
Isten, azt mondta, hogy enyhíteni fog a kijelentett ítéleten, és nem hajtja
végre azt Akháb idejében: „Nem láttad-é,
hogy Akháb hogyan megalázta magát előttem? Mivelhogy pedig megalázta magát előttem,
nem hozom reá a veszedelmet az ő életében, [hanem] [csak] az ő fia idejében
hozom el a veszedelmet az ő házára.” (1Kir 21:29) Mindezek alapján
elmondhatjuk, hogy ha Baása megalázta volna magát, Isten változtatott volna a kijelentett
ítéleten.
Ám Baása nem alázta meg magát, hanem megvetette
Isten irgalmasságát. Isten könyörülni akart volna rajta, mert Ő nem kívánja a
bűnös halálát (Ez 18:23). Az ítélet Isten szokatlan munkája (Ézs 28:21).
Megtérés hiányában azonban az ítélet bekövetkezik.
IV. Baása
gonoszságának felelőssége – 16:7
A 7. vers elmarasztalja Baását azért is,
mert Nádábot megölte. Feltevődik a kérdés, hogy miért büntette meg az Isten
Baását, a Jeroboám házának kipusztításáért, ha erre maga az Úr hatalmazta fel
őt? Jeroboám pusztulását Ahija próféta kijelentette (1Kir 14:9-11), Baása pedig
végrehajtotta (1Kir 15:27-30). Azonban Baását Isten elítéli, amiért ezt
cselekedte (16:7). Baása bemutatta, hogy Isten szava teljesen igaz, az ő szíve
pedig teljesen gonosz. Van ebben valami titok? Igen. Van ebben ellentmondás?
Nincs.
Ez hasonló ahhoz, amit az Úr Jézus mondott
Júdásról: „Az embernek Fia elmegy, amint
írva van felőle. De jaj annak az embernek aki az embernek Fiát elárulja. Jobb
lett volna ha nem született volna” (Mk 14:21). Jézus halála része Isten
szuverén tervének: „amint megvan írva”.
Ennek a végrehajtása azonban egy nagyon szomorú, gonosz árulás eredménye volt. Júdás
felelős volt az ő tettéért, még akkor is, ha az, amit cselekedett része lett
Isten tervének. Az Úr előre látta, hogy mi fog történni, és kijelentette azt.
De Júdás felelős az ő cselekedetéért.
József egyiptomi fogságát Isten felhasználta
családja megmentésére. De ez nem mentette fel testvéreit az ő gonoszságuk alól.
Habakkuk könyve beszámol arról, hogy Isten a
káldeusokat, Babilont használja fel arra, hogy megbüntesse az Ő népét. Ezt az
ítéletet Babilon kegyetlenül végre is hajtotta. A próféta felkiált: „miért
szemléled hát a hitszegőket? és hallgatsz, mikor a gonosz elnyeli a nálánál
igazabbat?!” (Hab 1:13) Erre az Úr válasza az volt, hogy Babilont is
megfogja ítélni, a megfelelő időben. Ézsaiás így ír erről: „Fölgerjedtem volt népem ellen; megfertőztettem örökségemet és kezedbe
adtam azt: te nem cselekedtél velük irgalmasságot, az öregre nehéz igát
vetettél!... …És most halld meg ezt,
bujálkodó, aki bátorságban ülsz, aki ezt mondja szívében: Én vagyok és nincs
senki több, nem ülök özvegységben, és a gyermektelenséget nem ismerem! És mind
e kettő eljön reád nagy hamar egy napon: gyermektelenség és özvegység,
teljességükben jönnek el reád, noha gazdag vagy a varázslásban, és sok nagyon
igéző szózatod.” (Ézs 47:6. 8-9.) Vagyis Babilon felelős az ő
cselekedeteiért.
Ez bennünket el kell gondolkoztasson. A
hirdetett ige, amely másokat megment, jelentheti számunkra az ítéletet. „Nem minden, aki ezt mondja nékem: Uram!
Uram! megyen be a mennyek országába; hanem aki cselekszi az én mennyei Atyám
akaratát. Sokan mondják majd nékem ama napon: Uram! Uram! nem a te nevedben
prófétáltunk-e, és nem a te nevedben űztünk-e ördögöket, és nem cselekedtünk-e
sok hatalmas dolgot a te nevedben? És akkor vallást teszek majd nékik: Sohasem
ismertelek titeket; távozzatok tőlem, ti gonosztevők!” (Mt 7:21-23)
Az, hogy Isten eszközül használt, nem
jelenti azt, hogy mi nem vagyunk felelősek tetteinkért. „Próbálja meg azért az ember magát!...” (1Kor 11:28) Isten igéje
igaz, és megvalósul. Minden gonoszság elnyeri méltó büntetését. Ez nemcsak a
mesékben van így. Nemcsak Baása szívét vizsgálta az Isten, hanem a miénket is: azt
akarja, hogy szeressük Őt teljes szívünkből, teljes lelkünkből és teljes
erőnkből. Az indulatunk, a gondolatunk, a szándékunk, a beszédünk és
cselekedeteink legyenek kedvesek előtte!