A hívők házassága II. - 1Kor 7:8-28
A hívők házassága II.
1Kor 7:8-28
8 Mondom pedig a nem házasoknak és az özvegyasszonyoknak,
hogy jó nékik, ha úgy maradhatnak, mint én is. 9 De ha magukat meg
nem tartóztathatják, házasságban éljenek: mert jobb házasságban élni, mint
égni.
10 Azoknak pedig, akik házasságban vannak, hagyom nem én,
hanem az Úr, hogy az asszony férjétől el ne váljék. 11 Hogyha pedig
elválik is, maradjon házasság nélkül, vagy béküljön meg férjével; és a férj se
bocsássa el a feleségét.
12 Egyebeknek pedig én
mondom, nem az Úr: Ha valamely atyafinak hitetlen felesége van, és ez vele akar
lakni, el ne bocsássa azt. 13 És amely asszonynak hitetlen férje
van, és ez vele akar lakni, el ne bocsássa azt. 14 Mert meg van
szentelve a hitetlen férj az ő feleségében, és meg van szentelve a hitetlen
asszony az ő férjében, mert különben a ti gyermekeitek tisztátalanok volnának,
most pedig szentek. 15 Ha pedig a hitetlen elválik, ám váljék el;
nem vettetett szolgaság alá a keresztyén férfiú, vagy asszony az ilyen
dolgokban. De békességre hívott minket az Isten. 16 Mert mit tudod,
te asszony, ha megmentheted-e a férjedet; vagy mit tudod, te férfiú, ha
megmentheted-e a feleségedet?
17 Csak amint kinek-kinek
adta az Isten, amint kit-kit elhívott az Úr, úgy járjon. És minden
gyülekezetben ekképpen rendelkezem. 18 Körülmetélten hivatott el valaki? Ne fedezze el azt. Körülmetéletlenül
hivatott el valaki? Ne metélkedjék körül. 19 A körülmetélkedés
semmi, a körülmetéletlenség is semmi; hanem Isten parancsolatainak megtartása. 20
Ki-ki amely hivatásban hívatott el, abban maradjon.
21 Szolgai állapotban hívattattál el? Ne gondolj vele, sőt ha szabad
lehetsz is, inkább élj azzal. 22 Mert az Úrban elhívott szolga az
Úrnak szabadosa; hasonlóképpen, aki szabadságban hívatott el, Krisztusnak
szolgája. 23 Áron vétettetek meg, ne legyetek embereknek szolgái. 24
Ki-ki amiben elhívatott, atyámfiai, abban maradjon meg az Isten előtt.
25 A hajadonok felől nincs ugyan parancsolatom az Úrtól, de tanácsot
adok úgy, mint aki irgalmasságot nyertem az Úrtól, hogy hitelre méltó legyek. 26
Úgy ítélem azért, hogy jó ez a jelenvaló szükség miatt, hogy tudniillik jó az
embernek úgy maradni. 27 Feleséghez köttettél? Ne keress elválást.
Megszabadultál feleségedtől? Ne keress feleséget. 28 De ha veszel is
feleséget, nem vétkezel; és ha férjhez megy is a hajadon, nem vétkezik; de az
ilyeneknek háborúságuk lesz a testben. Én pedig kedveznék néktek.
n A 7. résszel
kezdődően kérdésekre válaszol az apostol. Az első kérdés a házasságra
vonatkozott. Később a bálványoknak áldozott húsról (8. rész), a lelki
ajándékokról (12. rész), a halottak feltámadásáról (15. rész), és szükségben
levő zsidóknak gyűjtött támogatásról (16. rész) is ír.
n Ezek Istentől
ihletett kijelentések (6. 10. 12. 25. v.). Az apostol tanítása összhangban van
az Úr Jézus tanításával (Mt 5: 31-32. 19: 1-12. Mk 10:1 12. Lk 16:18).
n Az
előbbi igeversekben Pál apostol olyan házasságról írt, melyben mindkét fél a
gyülekezethez tartozott. Most azonban azokkal is foglalkozik, akiknek férjük
vagy feleségük még nem tért meg. Három csoporttal foglalkozik, akik különböző
társadalmi helyzetűek voltak: a nem-házasokkal
(8-9. v.), a keresztyén házasokkal
(10-11. v.), és a vegyes házasságban
élőkkel (12-16. v.)
I. A nem-házasok – 8-9.
v. 29-35. v.
n A nem-házasok
közé vannak számítva az özvegyek is. Talán Pál apostol is özvegy volt, hiszen
farizeus létére annak idején bizonyára megházasodott. „Jó, ha úgy maradnak, mint én is.” (8. v.) De példáját nem kívánja
erőltetni: „Ha magukat meg
nem tartóztathatják, házasságban éljenek: mert jobb házasságban élni, mint
égni.” (9. v.)
v A
test templom, a Szentlélek temploma - és ezt meg lehet őrizni szentül úgy a
házasságban, mint azon kívül.
n Később,
a 25.
verstől a hajadonokról is
rendelkezik (25-28. v.)
v 25 A hajadonok
felől nincs ugyan parancsolatom az
Úrtól, de tanácsot adok úgy, mint aki irgalmasságot nyertem az Úrtól, hogy
hitelre méltó legyek. 26 Úgy ítélem azért, hogy jó ez a jelenvaló
szükség miatt, hogy tudniillik jó az embernek úgy maradni. 27
Feleséghez köttettél? Ne keress elválást. Megszabadultál feleségedtől? Ne
keress feleséget. 28 De ha veszel is feleséget, nem vétkezel; és ha
férjhez megy is a hajadon, nem vétkezik; de az ilyeneknek háborúságuk lesz a
testben. Én pedig kedveznék néktek.
n Nem tudjuk, mi volt
az „a jelenvaló szükség”, amire Pál
apostol utal. Valami hasonló dolog lehetett azzal, amit az Úr Jeremiásnak
parancsolt (Jer 16:1-2).
v Később visszatér még
erre a kérdésre (36-40. v.): 36 De ha valaki szégyennek tartja az ő hajadon leányára, ha virágzó idejét múlja, és úgy kell
történnie, amit akar, azt cselekedje, nem vétkezik; menjenek férjhez. 37
Aki pedig szilárdan áll a szívében és a szükség nem kényszeríti, hatalma pedig
van a tulajdon akarata fölött, és azt végezte el szívében, hogy megtartja
hajadon leányát, jól cselekszi. 38 Azért, aki férjhez adja, az is
jól cselekszi, de aki nem adja férjhez, még jobban cselekszi. 39 Az
asszonyt törvény köti, míg férje él, de ha férje meghal, szabadon férjhez
mehet, akihez akar, csakhogy az Úrban. 40 De boldogabb, ha úgy
marad, az én véleményem szerint; pedig hiszem, hogy bennem is Istennek lelke
van.
n Az Újfordítás jegyesről
és vőlegényről beszél... Nyelvtanilag lehetséges e kétféle jelentés, ám a közvetlen
környezet teljesen egyértelművé teszi, hogy a kétféle jelentés közül melyik az a jelentés, amely lehetséges.
n A kérdés tehát az, hogy
apa és leánya, vagy vőlegény és menyasszonya kapcsolatáról van szó?
v A 38. vers tisztázza
ezt, amelyben kétszer is előfordul a γαμίζω - gamidzō kifejezés, ami azt jelenti, hogy „feleségül adni”, nem pedig „feleségül
venni” (a RUF tehát tévesen fordítja!). A téves fordításból eredő döbbenetes
erkölcsi szabadosság teljesen idegen a Biblia szellemétől és tanításától.
n A
nem-házasokra is vonatkozik az az igeszakasz, amelyet a 29. verstől
olvashatunk: „29 Ezt pedig azért
mondom, atyámfiai, mert az idő rövidre van szabva ezentúl, azért akiknek
van is feleségük, úgy legyenek, mintha nem volna. 30 És akik sírnak,
mintha nem sírnának; és akik vígadnak, mintha nem vigadnának; akik vesznek,
mintha semmijük sem volna. 31 És akik élnek e világgal, mintha nem
élnének: mert elmúlik e világnak ábrázatja. 32 Azt akarnám pedig,
hogy ti gond nélkül legyetek. Aki házasság nélkül van, arra visel gondot, ami
az Úré, mi módon kedveskedhessék az Úrnak; 33 Aki pedig feleséget
vett, a világiakra visel gondot, mi módon kedveskedhessék a feleségének. 34
Különbözik egymástól az asszony és a hajadon. Aki nem ment férjhez, az Úr
dolgaira visel gondot, hogy szent legyen mind testében, mind lelkében; aki
pedig férjhez ment, a világiakra visel gondot, mi módon kedveskedhessék a
férjének. 35 Ezt pedig a ti hasznotokra mondom; nem hogy tőrt vessek
néktek, hanem hogy illendőképen és állhatatosan ragaszkodjatok az Úrhoz
háboríthatatlanul.”
II. A házasok – 10-16. v.
n A házasságban élőket zavarhatta a nőtlenségre való
törekvés a korinthusi gyülekezetben. Pál apostol mindenekelőtt a keresztyén
feleségekhez szól: a házasságot nem bonthatják fel. Visszhangzik az Úr Jézus
tanítása: „Valaki elbocsátja feleségét,
paráznaság okán kívül, paráznává teszi azt; és aki elbocsátott asszonyt vesz
el, paráználkodik.” (Mt 5:32)
n Pál
apostol sem ad semmilyen lehetőséget az elválás igazolására, még a korinthusi
szabadelvűek számára sem, akik elutasították az apostoli tradíciókat. Pál nem
engedte meg, hogy leértékeljék a házasságot.
v Mégis,
ezzel folytatja: „...de ha mégis
elválik...” Miért? Azért, mert lelkigondozói tapasztalataiból tudta, hogy az
egyoldalú vagy kölcsönös tiltakozás lehetetlenné teheti az életközösség
fenntartását. Vallja a házasság felbonthatatlanságát, és hallani sem akar egy
új élettárssal való újraházasodásról, mert a házasság még felbontva is köti
mindkét felet!
n A vegyes házasságban élők
(12-16. v.) külön csoportja feltette a kérdést, vajon rájuk is ugyanúgy
vonatkozik-e a házasság felbonthatatlanságáról szóló kijelentés? Meg nem tért házastársuk révén a gyülekezeten
kívül ők a pogányok közé (is) tartoztak. Lehetséges ilyen házasság?
n Főképp,
hogy ebben az esetben nem lehet hivatkozni az Úr Jézus tanítására, mert Ő erről
nem tanított. Pál apostol az apostoli bölcsesség és tekintély alapján úgy
döntött, hogy a házasság ebben az esetben is érvényes marad. Ezt tanította Péter
is (1Pt 3:1). Vegyes házasság kötését nem tanácsolta Pál, de annak felbontását
sem, ha a nem-keresztyén fél folytatni akarta azt.
v Az
apostol viszont számolt azzal, hogy a nem-keresztyén fél okot kereshet az
elválásra. Vagyis, a megtért hívőnek azon elhatározására, hogy Jézus Krisztust
kívánja szolgálni, a nem-keresztyén fél a házasság felbontásával felelhetett.
Ilyenkor a hívőnek nincs más választása, minthogy elfogadja és vállalja a
kialakult helyzetet.
n Valaki
ahhoz hasonlította a házasságot, amikor útnak indulnak a gépkocsival: senki sem
úgy indul útnak, hogy balesete lesz, karambolozni fog, felborul, összetörik a
kocsi és ők is. De van, amikor ez mégis megtörténik… Olyankor felfüggesztik a
forgalmi szabályokat, leáll mindegyik sáv és mentik, ami menthető.
n Korinthusban
kérdés volt, hogy ha a vegyes házasság megmarad, nem hat-e szentségtelenítően,
ha hiányzik a lelki közösség a házastársak között? Nem szenved kárt az újjászületett
keresztyén, ha házastársa pogány, istentelen vagy bálványimádó?
v Pál
apostol a kérdést úgy közelíti meg, hogy Isten előtt melyik fél a döntő tényező
a vegyes házasságban? Úgy véli, hogy az Istennel való kapcsolat minden esetben
nagyobb súllyal esik a latba, mint az istentelenség. A szentségnek nagyobb hatása van, mint a szentségtelenségnek. A hitetlen
házastársat megszenteli a hívő szentsége.
n Még
ha a házastárs állhatatosan nemet mond is az evangéliumra, akkor sem ura többé
annyira önmagának, mert házastársa szentsége hatással van rá. Hogy ez milyen
következményekkel jár, az titok. De ez a felemás házasság nem érvényteleníti, sem nem értékteleníti
magát a házasságot.
n A
felemás házasság ilyen szemléletének egy
sajátos látás az alapja: a helyettes
elégtétel gondolata. A keresztyén házasfél Isten előtt áll, még hitetlen
társa helyett is, úgy, ahogyan Ábrahám
Isten előtt állott Lótért, majd Sodomáért és Gomoráért. A megszentelt
keresztyén miatt Isten annak társát is különleges kegyelemben részesíti.
v A
szentség tehát nem az emberi erőveszítés eredménye, hanem az Istenhez való
viszonyulás gyümölcse. Ez pedig kihat nemcsak a házastársra, hanem a
gyermekekre is.
n A gyermekek
épp a hívő szülő szentsége által kapcsolatban van a világ világosságával.
Életüket más hatás éri, mint a világban lévőket. A hívő szülő, még ha csak az
egyik hívő, akkor is, nagy áldást jelent. Nem valamilyen mágikus dolog ez,
hanem ígéretes dolog.
v A
gyermekkeresztségre vonatkozóan ez az
érvelés semmilyen formában nem vonatkoztatható. A hívő szülők gyermekeinek
megígért szentség független attól, hogy meg vannak keresztelve vagy sem. (Nem
úgy gyakorolják, de a gyermekkeresztelő egyház hitvallása szerint csak azokat a
gyermekeket lehet megkeresztelni, akiknek legalább egyik szüleje megtért,
újjászületett, hitvalló keresztyén.) Az apostol nem a keresztség vizétől teszi
függővé a szentség ígéretét a gyermekeknek.
n Térjünk
vissza a házasság kérdéséhez. Mi történik, ha a hitetlen házastárs fel kívánja
bontani a házasságot?
n Épp
a keresztyén fél szentsége, istennel való kapcsolata válhat gyötrelemmé a
pogány fél számára. A kereszt bolondsága megköveteli a meghódolást vagy annak
elutasítását a Megfeszített előtt. De ha nem akar meghódolni, akkor keresheti a
válás lehetőségét.
n Pál
azt tanácsolja, hogy ilyen esetben a keresztyén fél ezt engedje meg. A
házassághoz való görcsös ragaszkodás nem vezet jóra. A vég nélküli békétlenség kárára
lehet Krisztus ügyének.
v Ha
földi előnyökért a keresztyén fél továbbra is ragaszkodik egy olyan
életközösséghez, amely már nem találkozik Isten jóváhagyásával, akkor bűnössé
válik abban, hogy nem engedi az elválást.
n „Mert békességre hívott minket az
Isten.” Senki sem ragaszkodhat a nem-hívővel való félhez, ha az
nem akar többé vele maradni.
v A
szenvedő fél mindig a hívő, mert a nem-hívő számára rendelkezésre álltak azok
az eszközök, amelyekkel kivitelezte, hogy a válásnak reánézve kedvező
kimenetele legyen. A keresztyén nő a válási perben is jogtalanul vett részt. Számára
a békesség mindennél drágább kincs. A hívő félnek szent feladata házastársát Istenhez
vezérelni, amennyiben tőle függ, az 1Pt 3:1 szerint.
n A
keresztyén fél tehát azért nem kezdeményezheti a házassági elválást, mert az ő
hite által szenteltetik meg a másik fél. Ám aki a Léleknek engedelmeskedik, az
nem ragaszkodik minden áron az elválás kiküszöböléséhez sem, ha a másik fél válásra
törekszik.
III. A hivatás, amelyben
elhívattunk – 17-24. v.
n A
17. igevers a hivatásról és elhívásról szól:
„17
Csak amint kinek-kinek adta az Isten, amint kit-kit elhívott az Úr, úgy járjon.
És minden gyülekezetben ekképpen rendelkezem.”
n Szociális
és társadalmi téren milyennek kellett lennie a keresztyénnek? Forradalminak vagy
konzervatívnak?
v Az
apostol válasza ez: senki se változtassa meg sorsának meglévő formáját, hanem
mindenki helyezkedjen el abban, és úgy éljen tovább. Aki Krisztust követi,
abban is követi, hogy meghajlik a „törvény” előtt (Gal 4:5). Isten elhívása nem
kíván semmiféle hivatásbeli változást. Csak alázatosság szükséges annak
elfogadásához.
n Előbb
a nemzeti hovatartozást (18-20)
említi az apostol: „18 Körülmetélten
hivatott el valaki? ne fedezze el azt; körülmetéletlenül hivatott el valaki? ne
metélkedjék körül. 19 A körülmetélkedés semmi, a körülmetéletlenség
is semmi; hanem Isten parancsolatainak megtartása. 20 Ki-ki amely
hivatásban hívatott el, abban maradjon.”
v Egy
népfajhoz való tartozás egy velünk született adottság. Ez Izráel népénél a
legszembetűnőbb. Ha valaki zsidó, az vallási-politikai küldetést jelentett az egész
világra nézve. amelynek az egész világ ellene mond.
v Az
akkori antiszemita hullám sokakat arra kényszerített, hogy próbáljanak megszabadulni
zsidó jellemvonásaiktól, kötelékeiktől. Pál apostol nem kedvelte ezt a
törekvést. Jézus Krisztus követői ne szégyelljék nemzeti hovatartozásukat.
n A
Krisztus nevére való megkereszteltetés nem pótléka a körülmetélkedésnek, hanem
annak beteljesedése. Nemzeti mivoltunkban meg kell maradni és meg kell
megszenteltetni.
v Ugyanez
így érvényes a nem izráeli származású keresztyénre is. A pogánykeresztyén
gyülekezetekben a zsidókeresztyének néha nagy tekintélynek örvendtek. Foglalkoztatta
őket a kérdés: Nem kellene-e nekünk is előbb izráelieknek lennünk, hogy az ígéretek
örökösei lehessünk?
n Pál
kijelentése, hogy „a körülmetélkedés
semmi” (19. v.) azt jelenti, hogy azért, mert valaki zsidó, az még Isten
előtt senki. Ugyanilyen senki a nem-zsidó is, a nemes származás, a magyar,
román, német származás, stb. Mindezek csak akkor kezdenek lenni valakik Isten
szemében, mikor Isten parancsolatait komolyan veszik, és életük megszentelődik.
v Feltűnő,
hogy Pál, a törvény végének hirdetője, a szentség és kegyelembe kerülés egész
lényegét törvényeskedőnek tűnő formulához köti: „Tartsd meg az összes parancsolatokat.” Az evangélium és hit üres
és halott, ha nem tanúskodik a parancsolatok örvendező megtartásáról. Ugyanis,
a parancsolatokat csak az tarthatja meg, aki elfogadta a parancsolót,
Krisztust. Csak az, akinek szívébe lett beírva az Isten törvénye (Jer 31:33): „Törvényemet az ő belsejükbe helyezem, és az
ő szívükbe írom be, és Istenükké leszek, ők pedig népemmé lesznek.”
n A
gyülekezetben tehát nem kell elmosni
a népi-történeti sajátosságokat, de nem kell dicsőíteni sem a nemzeti különlegességeket. Az egyik a Krisztusban kapott
szabadság, a másik a Krisztusban kapott egység ellen van.
n A
21-24 v. a szociális kérdésre ad
választ: „21 Szolgai
állapotban hívattattál el? Ne gondolj vele, sőt ha szabad lehetsz is, inkább
élj azzal. 22 Mert az Úrban elhívott szolga az Úrnak szabadosa;
hasonlóképpen, aki szabadságban hívatott el, Krisztusnak szolgája. 23
Áron vétettetek meg, ne legyetek embereknek szolgái. 24 Ki-ki amiben
elhívatott, atyámfiai, abban maradjon meg az Isten előtt.”
n Eddigi
tanítása az apostolnak a szabadok
számára volt. A rabszolgák számára
mindez csak a tehetetlenségüket tudatosította. Ők nem intézhették házassági
kérdéseiket saját maguk. A rabszolga helyzete, hivatása az urától függött. Nekik
az apostol azt kiáltja: „Ne gondolj
vele!”
n Nem
ezt mondja, hogy: „Örülj neki!” Nem
állítja, hogy az egy ideális állapot. Nem teologizálta el ezt a súlyos fájdalmat
és terhet.
n Jézus
magára vette a szolgaság igáját. Pál is előszeretettel nevezi magát „Jézus Krisztus (rab)szolgájának”.
v A
rabszolgaságot egy hanyatló rendszernek tartotta, ami nem tartandó fenn minden
áron, ahogyan a 21. vers mutatja: „ha
szabad lehetsz is, inkább élj azzal” vagyis „készséggel élj az alkalommal”.
v Konzervatív
magatartásából nem csinál törvényt: senkinek sem parancsolja, hogy házasodjon
meg, sem, hogy maradjon nőtlen, vagy özvegy. De a házassági közösséget sem kell
minden körülmények között fenntartani. Ugyanígy, a rabszolgaságban sem kell megmaradni,
ha megadatik valakinek, hogy szabaddá váljék.
n A
földieknél fontosabbak a mennyeiek, a lelkiek. Mi nem a láthatókra nézünk,
hanem a láthatatlanokra. Új eget és új földet várunk. Minket Isten hazavár egy
olyan honba, ahol nem lesz többé sem házasság, sem elválás.