PELDAZATOK: A főhelyek és a meghívottak, avagy Az igazi alázat - Lk 14:1. 7-14
A főhelyek és a meghívottak
Lk 14:1. 7-14
n Ezt a példázatot az idézte elő, hogy a meghívottak
válogatták a főhelyeket a farizeus házában, ahová Jézust is meghívták.
n Volt már máskor is, hogy farizeus vendége volt (7:36.
11:37).
v Lukács evangéliumában (és az ApCsel-ben) fontosak a lakomák:
Jézust azzal vádolták, hogy nagyétkű és részeges ember (7:34). Megvendégelt
ezreket (9:12-17). A pászkavacsoránál kenyérrel és borral szerezte az
Úrvacsorát. „És jönnek
napkeletről és napnyugatról, és északról és délről, és az Isten országában
letelepednek.” (Lk 13:29)
v A jeruzsálemi gyülekezet megfeddte Pétert, hogy együtt evett
a körülmetéletlenekkel (ApCsel 11:1-3).
n A korábbi versekben meggyógyított egy leprást: „Szabad-e szombatnapon gyógyítani?” (3. v.) „Ki az közületek, akinek szamara vagy ökre kútba esik, és nem vonja ki azt
azonnal szombatnapon?” (5. v.) Nem válaszoltak. Ez a negyedik szombat-vita
Lukács evangéliumában (6:1-5; 6:6-11; 13:10-17).
I.
A főhelyek
n A lakomán
a legjobb helyek azok, amelyek a legközelebb vannak a gazdához. Ez ma is így
van.
v Lásd: 11:43 – „Jaj néktek farizeusok! mert szeretitek az elől ülést
a gyülekezetekben, és a piacokon való köszöntéseket”; 20:46
– „Oltalmazzátok meg magatokat az
írástudóktól, kik hosszú köntösökben akarnak járni, és szeretik a piacokon való
köszöntéseket, és a gyülekezetekben az első ülést, és a lakomákon a főhelyeket”.
n A gazda
az asztalfőn ült. A rangokat meg lehetett állapítani az asztalülés rendje
alapján.
n Az
imaházban is különböznek a helyek – remélem, hogy nem álszentségből választjuk
a hátsó helyeket…
v Egy
buszsofőr azért jött el a baptista imaházba, hogy megtanulja, hogyan lehet
hátrább küldeni az embereket…
n A lelátón
vagy az arénában is vannak jobb és gyengébb helyek… A legjobb helyek elöl
vannak, és abban az elkülönített, üvegfallal ellátott zárt szobákban.
v Persze,
az édesanyák szobája is ilyen lehet alkalomadtán, de az nem öltöző sem men
társalgó, hanem édesanyák és kicsinyeik számára fenntartott hely.
n Szeretjük
a jó helyeket! De azokat meg kell fizetni, vagy ki kell érdemelni. (Olyan, mint
a római állampolgárság – ApCsel 22:28.)
n Nem szép
dolog kisajátítani a helyeket, például az imaházban!
v Mintha a
tulajdonod lenne! Még barátkozó sem ülhet oda? Az imaházban bárki ülhet bárhova, még akkor
is, ha általában megvan, hogy hol szoktunk legtöbbet ülni.
n Jézus
tanácsában, hogy „ülj az utolsó helyre”
– hogy onnan följebb ültethessenek, a Péld 25:6-7 visszhangzik: – „6 Ne dicsekedjél a király előtt, és a nagyok helyére
ne állj; 7 Mert jobb, ha azt
mondják néked: jer ide fel (jöjj előbbre); hogynem mint levettetned néked a
tisztességes előtt (mint ha megaláznak egy előkelő előtt), akit láttak a te szemeid.”
n Vagyis,
alázattal elkerülheted a megszégyenítést.
n Persze,
ebben a világban az erőszakosoké az előrehaladás és az elismerés, – de az Isten
országában másképp van: „11 Mert mindenki, aki magát felmagasztalja, megaláztatik; és aki magát
megalázza, felmagasztaltatik.” Ezt az
alapelvet már a Mária énekében is megtalálhatjuk: „51 Hatalmas dolgot cselekedék karjának ereje által:
elszéleszté az ő szívük gondolatában felfuvalkodottakat. 52 Hatalmasokat dönte le
trónjaikról, és alázatosokat magasztalt fel.
53 Éhezőket töltött be javakkal, és gazdagokat küldött el
üresen.”
v Ugyanígy szólott
az Úr a Hegyi Beszédben a lelki szegényekről és sírókról. „30 És íme, vannak utolsók, akik elsők lesznek, és
vannak elsők, akik utolsók lesznek.” (Lk 13:30)
n Isten
országára úgy készülhetünk fel, ha megtanuljuk
annak alapelveit. Az egyik alapelve az alázat.
v De
vigyázat: félreértjük az Úr Jézus szavait, ha úgy gondoljuk, hogy ez nem az
alázatra való felszólítás, hanem egy lehetőség a hátsó ajtón történő
előléptetésre! Nem úgy kell megrohanni az utolsó helyeket, hogy alig várjuk,
hogy a gazda följebb ültessen… Isten ismeri a szíveket: az alázat tiszteletből fakad. Az alázat abból
ered, hogy tudom, hogy bűneimet
megbocsátották.
n Az alázat
meglátszik a lakoma megszervezésén is, az öltözeteken is.
v Ne legyen pazar teríték, de ne legyen zsugoriság sem!
v Maga a lelkipásztor nem arra van, hogy mindenhová meghívják:
ezzel kihasználná a hívek jóindulatát. De fösvénynek és rosszindulatúnak sem
szabad lenni!
II.
A meghívottak
n Mivel Jézus kemény szavakat szólt a farizeusokról, csodálkozhatunk,
hogy elfogadta egy farizeus meghívását. Bizonyára egyre növekvő prófétai
hírneve lehetett az oka, hogy meghívták.
v Az első versben azt olvassuk, hogy: „azok leselkedtek őutána” – remélve,
hogy valamilyen hibát követ el, és megvádolhatják. De bizonyára nem találtak,
mert hamis tanúkat kellett állítaniuk, megfeszítése előtt.
n A
leselkedés nem tartotta távol Jézust a meghívás elfogadásától. Nem Jézus, hanem
a bűnösök azok, akik eltávoznak tőle. Jézus mindig közeledik, ha közel engedik.
n
Mindannyian voltunk már vendégek
és/vagy vendéglátók…
v Tudunk-e Isten jelenlétében maradni társaságban is?
v Születésnap! Hálásnak lenni, hogy egészségesen jöttünk a világra. Annyi
nyomorék és sérült gyermek születik! Ha egészségesen születik valaki, az
kegyelem. Örvendeztessük meg azokat, akik betegek! A sérült ember roppant
érzékeny.
v De ünnepeld meg a második
születésnapodat, mert a fontosabb! Hány születésnapod van? Egy, vagy kettő?
Ha csak egy van, akkor a halálra születtél!
n A
főhelyekről szóló tanács után az Úr Jézus a gazdához fordult (12a).
v Barát, testvér, rokon és gazdag helyett hívj szegényt, csonkabonkát, sántát és vakot.
v Ezek
azok, akik kivetettek, és testi hiányosságaik miatt nem szolgálhattak, mint
papok (3Móz 21:17-23).
n Vagyis,
ne azokat hívd, akik visszafizethetik
neked (12. v.).
v Ne csak azokat áldd, akik
áldanak téged (Mt 5:43-46).
v Adj alamizsnát titkon, és Isten majd
megfizet nyílván (Mt 6:1-6). „Szeressétek ellenségeiteket, és jól tegyetek, és
adjatok kölcsönt, semmit érte nem várván; és a ti jutalmatok sok lesz, és ama
magasságos Istennek fiai lesztek: mert ő jóltévő a háládatlanokkal és
gonoszokkal.” (Lk 6:35) „Azzal a mértékkel mérnek néktek, a mellyel ti
mértek.” (Lk 6:38)
n Megvendégelve
a kivetetteket, azok befogadva fogják érezni magukat! Ezt csak irántuk és Isten
iránti szeretetből lehet megtenni. Az igazi istenfélelem olyan befektetés,
amelyet Isten jutalmaz meg majd az utolsó napon.
v Igyekezz
Istennek tetszeni, nem embereknek!
n
Vannak, akik csak úgy betoppannak – és
fogadni kell őket...
v Igyekezz azokat meghívni, akik veled együtt éreznek és
hisznek: hit-testvéreidet.
v De vannak, akiket rokoni alapon meg kell hívni, hogy feléje
az út szabad legyen. Másképp megsértődik, és vádol.
v De vannak, akiket nem kell meghívni: mindig elrontották,
ahányszor meghívtad!…
n
Az ige szerint hívnod kell olyanokat,
akik nem rokonok, és talán még soha fel nem melegedtek egy hívő társaságban!
Nem láttak még soha meghitt, hívő társaságot! Ezzel egy másik világba kerül… és
elmegy egy olyan emlékkel, ami végig kíséri életét. Nem azzal megy el, hogy mit
evett, ivott, hanem hogy érezte magát!
v Kikkel ülsz egy asztalhoz? Milyen társaságot választasz? „Madarat tolláról...”
v Kocsma? Világi
lakodalom? Party? Fogadás?
n
Evés előtt mindig imádkozzunk! Isten a
gazda: ezt a vendégnek éreznie kell! Vendéglőben is!
v Ha csak egy néhány falatot eszel, akkor is gondolj Arra, aki
adta! Van drágább táplálékunk is a mindennapi kenyérnél. Az Ige a mindennapi
kenyér. Köszönjük meg!
v Jézus nem szégyellt engem. Akkor én mér’ szégyellném őt?
n
Ki a fő rendező? Heródesnél az ördög
volt a főrendező. Szabad utat engedett az ördögnek…
v Gyönyörködjék az Úrban! Nem a vendégekben, az
ételben-italban…
Befejezés:
<
Mi a mérvadó? Az én szavam? A vendégek
véleménye? Mit szólnak majd az emberek? vagy: Mit szól hozzá Isten???
v Milyen elvek szerint szervezed meg a lakomát? Kinek akarsz a
kedvében járni?