Abija bűnös uralkodása - 1Kir 15:1-8
Abija
bűnös uralkodása
1Kir
15:1-8
1 Jeroboám királynak, a Nébát fiának tizennyolcadik
esztendejében Abija lett a király Júdában. 2 És három esztendeig
uralkodott Jeruzsálemben. Az ő anyjának neve Maaka, az Abisálom leánya. 3
És járt az ő atyjának minden bűneiben, amelyeket ő előtte cselekedett, és nem
volt az ő szíve [olyan] tökéletes az ő Urához Istenéhez, mint Dávidnak, az ő
atyjának szíve. 4 De mindazáltal Dávidért adott néki az Úr az ő
Istene szövétneket Jeruzsálemben: felmagasztalván az ő fiát ő utána és
Jeruzsálemet megerősítvén; 5 Mert Dávid azt cselekedte, ami kedves
volt az Úr szemei előtt, és el nem távozott azoktól, amelyeket parancsolt néki
az ő életének minden idejében, kivéve a Hitteus Uriás dolgát. 6 És
hadakozás volt Roboám és Jeroboám között mind éltig. 7 Abija egyéb
dolgai és minden cselekedetei pedig vajon nincsenek-e megírva a Júda
királyainak krónika-könyvében? És hadakozás volt Abija és Jeroboám között. 8
És elaludt Abija az ő atyáival, és eltemették őt a Dávid városában; és uralkodott
helyette Asa, az ő fia.
Az előbbi ismertebb személyiségekhez,
Salamonhoz, Roboámhoz és Jeroboámhoz képest Abija jóval ismeretlenebb.
Jeruzsálemben, Júda országában, Jeroboámnak tizennyolcadik esztendejében, lett
a király Dávid trónján, három esztendeig. Uralkodása rövid volt, és a róla
szóló feljegyzés is nagyon rövid.
Abijáról (Abijámról) nem mondhatunk semmi
jót, mivel az Ige sem mond róla jót. Uralkodása a megszokott stilizált
formulákkal van jellemezve, és három nézőpontból szemlélhetjük: (1) a bibliai
írók szemszögéből, (2) a saját szemszögéből, és (3) Isten szemszögéből.
I. Abija, a bibliai
írók szemszögéből nézve – 1-2. 6-8. v. 2Krón 13.
Abijáról másképp beszél a Királyok könyve,
mint a Krónikák könyve. Miért? Azért, mert itt más szemszögből van bemutatva. A
Krónikák könyve úgy mutatja be, hogy Jeroboámhoz viszonyítja, és Jeroboámhoz
képest ő jóval igazhitűbb volt, mivel az Úrban bízott. Egymás mellé állítva a
két királyt, Jeroboámot és Abiját, akkor Abija úgy néz ki, mint egy valódi hívő
ember. Azonban, ha Dávid mellé állítjuk Abiját, ahogyan ezt a Királyok könyve
teszi, akkor nagyon hiányosnak látszik az istentisztelete! El is van
marasztalva amiatt, hogy Abija szíve nem volt olyan, mint a Dávidé (3-5. v.).
Itt rövid megjegyzés szól arról, hogy Abija
és Jeroboám között állandó hadakozás volt. A 2Krón 13-ban viszont részletezve
van, hogy ez a hadakozás miből is állott: Abija kétszerte nagyobb sereg ellen,
nyolcszázezer harcos ellen aratott győzelmet. Azok hiába vetettek lest ellene
és kerítették körbe: a papok kürtöltek, együtt a lévitákkal, az Úr pedig
megsegítette őket: Jeroboám seregéből ekkor ötszázezer ember hullott el seb
által.
A Királyok könyvének írója szerint újra a
szívvel van baj: „az ő szíve nem volt
olyan tökéletes az ő Urához, Istenéhez, mint Dávidnak az ő atyjának szíve.”
(3. v.) És mivel a szív állapota meghatározza a láb járását, azt olvassuk, hogy
járt az ő atyjának, vagyis Roboámnak minden bűnében. Ez arra késztet minket,
hogy vizsgáljuk meg a szívünket! Nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy a
szomszédhoz vagy a munkatárshoz viszonyítják magukat, és megállapítják, hogy „én nem vagyok olyan gonosz, én jobb vagyok”.
Pedig hiába volt jobb Abija Jeroboámnál: nem ő volt a mérce. Ebben az esetben
Dávid volt a mérce, és Abija nem volt olyan, mint Dávid! A mi esetünkben pedig
Jézus Krisztus a mérce. Nem elég, ha jobb vagy, mint a másik ember, és nem vagy
olyan, mint Jézus! Isten a szívünket vizsgálja. Milyen a szívünk? „Boldogok, akiknek a szívük tiszta!” (Mt
5:8)
Mécs Lászlónak van egy verse, „A mesterek utcájában”, amely arról
szól, hogy mi történik akkor, amikor a költő végig megy a mesterek utcájában.
Megyek az utcán. Egy
öreg cipész
épp műhelyének ajtajában áll,
s egész lényemből, mint egy műítész
csak a cipőmet nézi: mosolyog.
A két orcámon enyhe pír remeg:
igaz, cipőm nem éppen műremek.
Tovább megyek. A ruhák mestere
azt vallja, hogy az embert a ruha
teszi s vizsgálgat válltól lefele,
civilruhámat nézi: mosolyog.
A két orcámon enyhe pír remeg:
igaz, ruhám nem éppen műremek.
A borbély áll a borbélybolt előtt,
víg szarkafészek-vágyú tincseim
táncát szemléli és sem agyvelőt,
se hírt nem véve számba, mosolyog.
A két orcámon egyhe pír remeg:
igaz, hajam nem éppen műremek.
Kék égboltjából, csillag-ablakon
kikönyököl a szívek mestere,
Isten szemével ember-alakom
átröntgenezve csöndbe mosolyog.
Egész külsőm-belsőm beléremeg:
Mester, milyennek látod szívemet?
Ezt azért fontos
megkérdenünk magunktól, nehogy majd az utolsó napon kelljen piruljunk, esetleg
sírjunk amiatt, hogy nem értünk fel ahhoz a mércéhez, amit Isten szabott elénk!
II. Abija, saját
szemszögéből nézve – 3. v.
Ha saját szemszögéből vizsgáljuk Abija
életet, újra egy másik képet kapunk. Hogyan vélekedett Abija önmagáról? A 4.
vers szerint megállapíthatjuk, hogy két apja volt: az egyik Dávid, a másik
pedig Roboám. Előbb kijelenti, hogy „járt
az ő atyjának minden bűneiben, amelyeket ő előtte cselekedett” (3a. v.),
majd megállapítja, hogy „nem volt az ő
szíve [olyan] tökéletes az ő Urához Istenéhez, mint Dávidnak, az ő atyjának
szíve.” (3b. v.)
Vagyis, volt egy közeli elődje: ez volt
Roboám, és volt egy távolabbi elődje, aki Dávid volt. Roboámnak választani
lehetett, hogy e kettő közül melyiket választja példaképül? Melyiket fogja
követni? Melyikhez fogja szabni az életét? És ő Roboámot választotta
példaképül: nem lett olyan, mint Dávid.
Bizonyára nekünk is van példaképünk, mi is
követünk egy mintát, egy irányvonalat, valakit, aki hatással van reánk. A
kérdés az, hogy milyen hatás az, amely megszabja életünk irányát?
Abijáról, csak ilyen megszokott
megjegyzések, közhelyek olvashatók. Ám e rövid megjegyzés nagyon komoly
üzenetet takar, éspedig azt, hogy „erről az emberről nem érdemes többet
mondani”. Mivel nem Dávidot vette példaképül, hogy követte volna az Urat,
teljes szívéből, teljes lelkéből és teljes erejéből, hanem járt az ő atyjának,
Roboámnak minden bűnében, ezért nem érdemes még a szót sem pazarolni reá.
A minősítést rólunk is Isten fogja
kimondani. Vajon azt fogja-e mondani, hogy „Jól van, jó és hű szolgám”, vagy
azt, hogy „soha nem ismertelek titeket”?
Csak ez a két csoport van. Nincs egy harmadik, amolyan szürke mező, se nem
fehér, se nem fekete. Csak kettő van, és vagy az egyikhez, vagy a másikhoz
tartozol!
Már az első zsoltár beszél a gonoszokról –
de a gonoszok lehetnek köztiszteletben álló személyek, vagy éppen királyok, de
a szívüket vizsgálva Isten ezt a szörnyű minősítést fogja mondani róluk: „távozzatok tőlem, ti gonosztevők!”
III. Abija, Isten
szemszögéből nézve – 4-8. v.
Végül láthatjuk Abiját Isten szemszögéből
nézve is. Ugyanis, feltevődik a kérdés, hogy ha így állnak a dolgok Abijával,
akkor miért van mégis király a Dávid trónján? Hogyan történhetett meg, hogy
Salamon félszívűsége és Roboám gonosz uralkodása után, Abija mégis a Dávid
trónján uralkodik? Hogy engedhette meg ezt Isten? – ahogy szokták mondani. Erre
válaszol az 4-5. v.: „De mindazáltal
Dávidért adott néki az Úr az ő Istene szövétneket Jeruzsálemben: felmagasztalván
az ő fiát ő utána és Jeruzsálemet megerősítvén; Mert Dávid azt cselekedte, ami
kedves volt az Úr szemei előtt, és el nem távozott azoktól, amelyeket
parancsolt néki az ő életének minden idejében, kivéve a Hitteus Uriás dolgát.”
A válasz itt van az Igében. Jóllehet az
ítélet ki lett mondva már Júdára is, „mindazonáltal Dávidért”, az Úr meghagyott
egy szövétneket Jeruzsálemben, felmagasztalva az ő fiát utána, és az ő
királyságát megerősítette. Azért uralkodhat Abija, mert volt egy Dávid, aki kedves
dolgot cselekedett az Úr szemei előtt és nem távozott el azoktól, amelyeket az
Úr parancsolt néki az ő életének minden idejében, kivéve az Uriás dolgát.
A kijelentést kétféleképpen értelmezhetjük:
(1) azért uralkodhat Abija, mert Dávid hűséges volt az Úrhoz – ahogyan az 5.
igevers mondja, vagy (2) azért uralkodhat Abija, mert az Úr hűséges ígéretéhez,
amit Dávidnak kijelentett, ahogyan erről a 2Sám 7:12-16. 1Kir 11:13.32. 34.
beszél. Mindkét megállapítás igaz, de különösen a második. Ezzel kapcsolatosan,
a 2Kir 8:19-ben ezt olvashatjuk: „De az
Úr mégsem akarta elveszteni Júdát Dávidért, az ő szolgájáért; amint megígérte
volt néki, hogy szövétneket ad néki és az ő fiainak mindörökké.”
Nem az a lényeg főképp, amit Dávid
cselekedett, hanem az, amit Isten cselekedett: kiválasztotta Dávidot, és
ígéretet adott neki, és emiatt nem szűnik meg Júda és Jeruzsálem. Istennek
minden ígérete feltételes: az Ábrahámnak adott ígéret is, az Izráelnek adott
ígéretek is, a Mózesnek adott ígéretek is, és a Dávidnak adott ígéretek is.
Mivel Dávid hűséges maradt az Úrhoz, ezért Isten nem feledkezett meg az ő
házáról, hanem felmagasztalta az ő fiát ő utána.
Dávid háza és a Dávid királysága nagyon
szilárd talajon áll: Isten ígéretén nyugszik. Nem úgy, mint a Jeroboámé, amely
hamarosan véget ér. Jeroboám bűnbe ejtette az Izráelt és elfordult az Úrtól, és
emiatt az ország népe is nemsokára fogságba fog menni. Pedig ha Jeroboám az
Úrnak szolgált volna, mint Dávid, reá is érvényesek lettek volna Isten
ígéretei. Isten ígéretei igazak és ámenek. Isten megbünteti az atyák vétkét a
fiakban, harmad és negyedíziglen, de irgalmasságot cselekszik ezeríziglen
azokkal, akik Őt félik és az Ő parancsolatait megtartják. (2Móz 20:5-6)
Mi már nem Dávid miatt, hanem a Dávid Fia
miatt lehetünk szövetségben az Úrral, Akinek engedelmessége tökéletes volt (Róm
5:18-19). Az Úr Jézus nevében járulhatunk bizalommal a kegyelem királyi
székéhez (Zsid 4:16). Jézus érdeméért reménykedhetünk abban a kegyelemben,
amelyet ő hoz, amikor értünk visszajön.
Ne a magad, vagy mások véleményéhez szabd
önmagad, hanem ahhoz, amit Isten kijelentett az Ő igéjében!