A méltatlan szenvedés legmagasabb példája - 1Pt 2:18-25
A méltatlan szenvedés legmagasabb példája
1Pt 2:18-25
n Péter apostol korának a legkényesebb kérdéshez nyúl: a
rabszolgatartás kérdéséhez. Nem a cselédekről van szó, hanem a rabszolgákról.
n Sok rabszolga csatlakozhatott a hívők közösségéhez. Az
örömhír főképp az ilyeneknél talált halló fülekre és nyitott szívekre. A római
birodalomban abban az időben állítólag 60 millió rabszolga volt.
v Őket nem védte semmiféle törvény. Nem is számítottak valóban
embereknek. Bármilyen kicsi vétségért, apróságért szidalom, verés, vagy akár
halál érte őket.
n Péter nem társadalmi forradalmár, hanem lelkigondozó. Épp
ezért, ma is érvényes, amit mond, mindazoknak, akik keresztet hordoznak.
I.
A meg nem érdemelt, méltatlan szenvedés – 18-20. v.
18 A cselédek teljes félelemmel
engedelmeskedjenek az uraknak; nem csak a jóknak és kíméleteseknek, de a
szívteleneknek is.
19 Mert az kedves dolog, ha valaki
Istenről való meggyőződéséért tűr keserűségeket, méltatlanul szenvedvén.
20 Mert micsoda dicsőség az, ha
vétkezve és arcul veretve tűrtök? de ha jót cselekedve és mégis szenvedve
tűrtök, ez kedves dolog Istennél.
n A rabszolgákat gyakran érte ilyen bántalmazás.
v Mi is gyakran kapunk sebeket egymástól. Gyakran olyan
sebeket, amelyeket nem vártunk volna, amelyeket igazságtalanságnak látunk.
v Az igazságtalanságot viseli el az ember a legnehezebben.
Elviseli a testi fájdalmakat, az anyagi terheket, a gyászt, a szomorúságot, –
de az igazságtalanságot nehezen. Ez ellen tiltakozik, minden idegszálával.
n Ha így gondolod, akkor Péter azt tanácsolja, hogy először vizsgáld
meg jól, hogy valóban méltatlanul szenvedsz-e?
v „Mert micsoda
dicsőség az, ha vétkezve és arcul veretve törtök? De ha jót cselekedve és mégis
szenvedve tűrtök, ez kedves dolog Istennél.”
(20. v.)
v Mt 5:10-12 – Két fontos feltétel: (1) Jézusért, és (2) hazugságot
tűrve.
n Ha a rabszolgát a lustaságért büntették meg, - akkor nem
ártatlanul szenved.
n Ha hűtlenségével, kötelességmulasztásával okot adott az
arcul verésre, akkor nem történt vele igazságtalanság.
n Ugyanis, a Sátán könnyen rászedhet bennünket, mert az
igazságtalanság megítélésében könnyen megromolhat a látásunk: mindenki hajlandó
azt hinni, hogy méltatlanul szenved. Azt véli, hogy csupa rosszindulat veszi
körül…
n Pedig talán csak azt viszonozzák, amit ő adott. Kérdezzük
meg magunktól: vajon nem a zárkózottságunknak, kedélytelenségünknek, pesszimizmusunknak,
figyelmetlenségünknek, durvaságunknak, stb. isszuk a levét? Ha igen akkor az
nem igazságtalanság. „Micsoda dicsőség
az, ha vétkezve ... tűrtök?” (20. vers)
v A saját kiállhatatlan, kibírhatatlan, összeférhetetlen
természeted miatt gyakran érhetnek bántások. Az ilyen ne gondolja azt, hogy igazságtalanul
szenved, hanem tartson bűnbánatot.
n De van valódi méltatlan szenvedés is. Erről beszél az
apostol: „jót cselekedve és mégis szenvedve”. Amikor mellőzés, meghurcolás,
keserűség ér, anélkül, hogy okot adtál volna reá.
v Rettenetes dolog az, amikor egy ember őrlődik, emésztődik az
őt ért igazságtalanság miatt…
v Péter azt tanácsolja, hogy ezt el kell tűrni, azért, mert „ez
kedves dolog Istennél”.
n Nem olyan dolog ez, ami miatt az embernek sajnálnia kellene
önmagát, beleélve magunkat a mártír szerepébe, az áldozat szerepében
tetszelegve.
n Ne önmagadnak akarj dicsőséget aratni, hanem Istennek! – Ugyanis,
a jócselekedetért szenvedni a legnagyobb kiváltság.
II.
A méltatlan szenvedés elviselése – „az Ő
nyomdokait kövessétek” – 21 v.
21 Mert arra hívattatok
el; hiszen Krisztus is szenvedett érettetek, néktek példát hagyván, hogy az ő
nyomdokait kövessétek:
n Ezen az úton járt előtted Jézus: „Mert arra hívattatok el; hiszen Krisztus is szenvedett érettetek,
néktek példát hagyván, hogy az ő nyomdokait kövessétek: A ki bűnt nem
cselekedett, sem a szájában álnokság nem találtatott: A ki szidalmaztatván,
viszont nem szidalmazott, szenvedvén nem fenyegetőzött; hanem hagyta az
igazságosan ítélőre.” (21-23. v.)
n Az Úr Jézus példája egy újfajta életstílust mutat be. Ha
Jézus tanítványa vagy, akkor te sem lehetsz különb Mesterednél (= nem lehet
különb dolgod, mint Neki). Ugyanaz a sors vár reád.
n † Timótheus (2Tim 3:10-13a)
n A jászoltól a keresztig –Jézus bemutatta. Mit mutatott be?
Hogyan szenvedett az Úr Jézus?
v Bűnt nem cselekedett. Szájában álnokság nem
találtatott. Szidalmaztatván viszont nem szidalmazott.
·
Vagyis, szenvedett: Csendesen,
szótlanul, alázatosan, szelíden (Ézs 53:7).
·
Másokon segítve és őket áldva.
·
Bűn és álnokság nélkül. Üldözték, megvetették, megverték, csúfolták, megölték… – de
mindezzel nem tudtak kicsikarni belőle semmilyen bűnös megjegyzést. Nem
vétkezett.
·
Panasz és fenyegetőzés nélkül.
·
Nem tervezve bosszút.
·
Átadva mindent az igazságosan ítélő
Atyának.
n „Arra hívattatok
el, hogy az Ő nyomdokait kövessétek”!
n Mert az ártatlanul szenvedés jó melegágya lehet egy csomó
lappangó bűnnek: az elkeseredésnek, haragnak, gyűlölködésnek, bosszúvágynak,
megkeményedésnek, elfásulásnak, irigységnek, és sok más egyébnek.
v De a méltatlan szenvedés ugyanúgy lehet a nagyobb kegyelem
megtapasztalásának is az eszköze is. A fájdalomban, amelyben Isten
munkálkodik, Isten terve szerint formálhat.
·
A forró vízben a tojás megkeményedik, a
krumpli meglágyul…
v
Ha ezt Isten nem
végezheti, akkor cinikussá, keserűvé, panasszal telivé tesz, és ez károdra van.
n Ha viszont Istent beengeded a fájdalmadba, akkor az nem lesz
értelmetlen szenvedés, hanem fegyelmezési eszköz, amely a javadra válik.
v Persze, a méltatlan szenvedés továbbra is szívtelen
emberektől származik, de nem az a lényeg, hogy kitől ered, hanem az, hogy hová
vezet!
v Vezethet a bűn megnövekedéséhez, de vezethet a megtisztuláshoz
is.
v Isten a gonoszt is fel tudja használni arra, hogy javunkra
váljék. Így a vereségeink is győzelmekké változhatnak.
v Nem a legfontosabb tehát, hogy az élet igazságos legyen
velünk szemben, hanem az, hogy az élet igazságtalanságait is Isten eszközévé változtassuk.
n † Cirénei Simon.
n Nem a szenvedés nemesít, hanem az a mód, ahogyan viseljük.
III.
A méltatlan szenvedés jóval való viszonzása – 22-25. v.
22 Aki bűnt nem cselekedett, sem a
szájában álnokság nem találtatott:
23 Aki szidalmaztatván, viszont nem
szidalmazott, szenvedvén nem fenyegetőzött; hanem hagyta az igazságosan
ítélőre:
24 Aki a mi bűneinket maga vitte
fel testében a fára, hogy a bűnöknek meghalván, az igazságnak éljünk: a kinek
sebeivel gyógyultatok meg.
25 Mert olyanok voltatok, mint
tévelygő juhok; de most megtértetek lelketek pásztorához és felvigyázójához.
n A szidalom és fenyegetőzés helyett inkább imádkozott értük! Azokért,
akiktől az igazságtalanságot kellett elszenvednie.
v Ez már egészen gyakorlati dolog: imádkozz ellenségeidért!
Utána már nem gyűlölöd őket többé.
v Imádság nélkül nem lehet! Lásd a tanítványokat Gecsemánéban.
v Ha kérted rájuk Isten áldását, akkor nem kívánsz rájuk
átkot.
n Imádság nélkül tele van a szíved nehezteléssel. Az imádság
kitépi a neheztelés fullánkját.
n Továbbá, gondold át, hogyan tehetnél jót azzal, aki igazságtalan
volt veled szemben.
v „Ne győzettessél
meg a gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg.” (Róm 12:21)
v Tartsd oda a másik orcádat is. Jó cselekedeteddel nagyobb
leszel ellenségeidnél, és hasonlítani fogsz mennyei Atyádra.
v Mt 5:44-45.
n Jézus nem fenyegetőzött, hanem hagyta az igazságosan ítélő
Istenre – ez azt jelenti, hogy ne a tied legyen az utolsó szó. Hagyjad, hogy az
Istené legyen!
n Nyugodtan rábízhatod sérelmeidet arra, aki a világ
legnagyobb vereségét, a keresztet elszenvedte. És azt a világ legnagyobb
győzelmévé változtatta!
n Az Úr Jézus ártatlan szenvedése nemcsak példa, hanem
engesztelő áldozat. Helyettes elégtétel. „A
ki a mi bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy a bűnöknek meghalván, az
igazságnak éljünk: a kinek sebeivel gyógyultatok meg. Mert olyanok valátok,
mint tévelygő juhok; de most megtértetek lelketek pásztorához és
felvigyázójához.” (24-25. v.)