Megtisztult ajkak ígérete - Zof 3:1-13
Megtisztult ajkak ígérete
Zof
3:1-13
n A harmadik fejezet különálló próféciák gyűjteménye, de
tartalmilag az 1:8 folytatása.
n Zofóniás ítéletet mond Jeruzsálem egyházi, politikai
és gazdasági jelene felett. Jeruzsálem nem a kiválasztott és szent város többé,
elveszítette értékét és szépségét. Ennek oka az Úrral való kapcsolat megromlása.
n A felsorolás azokkal folytatódik, amelyek részben
kimaradtak az első fejezetből. A nép gazdasági, politikai és szellemi elitjéről,
a fejedelmekről, prófétákról és papokról van szó. Vezetők és vezetettek
egyaránt elzüllöttek, elfordultak attól az erkölcsi méltóságtól, amelyre Isten
elhívta őket. Siralmas mindezt látni.
n Az Úr ítélettel közeledik, de a kegyelem is ott lebeg.
A 2:1-3-ban a próféta a megtérés lehetőségét már meghirdette Jeruzsálem
számára. A város viszont nem vette komolyan ezt a lehetőséget.
I. Az ellenszegülő
város (Jeruzsálem) ítélete – 1-5. v.
1 Jaj az ellenszegülőnek és undoknak, az erőszakos
városnak! 2 Nem hallgatott a szóra, nem fogadta a fenyítéket, nem
bízott az Úrban, Istenéhez nem közelített! 3 Fejedelmei olyanok
benne, mint az ordító oroszlánok, bírái, mint az este járó farkasok, nem hagynak
reggelre a csonton. 4 Prófétái hivalkodók (megbízhatatlanok), hitető férfiak; papjai megfertőztetik a szent
helyet (megszentségtelenítik azt, ami
szent), erőszakot tesznek (követnek
el) a törvényen. 5 Az Úr igaz ő benne, nem cselekszik
hamisságot; reggelről reggelre napfényre hozza ítéletét; nem mulasztja el: de
nem ismeri a szégyent a gonosz!
n A próféta jajkiáltással kezdi, miként a filiszteusok
felett hirdetett ítéletet (2:5. lásd még: Ézs 1:4; 5:8. 11. 18. 20-21; Mik 2:1;
Jer 48:1; 50:27). Ez jelzi, hogy Jeruzsálem sem jobb, mint Gáza, Askelon, Asdód
vagy Ekron. Jeruzsálemre is ugyanaz az ítélet vár.
n A jajkiáltás után bemutatja a város portréját. Három
dolgot állapít meg róla.
n A város ellenszegülő
lett – Isten ellen lázad, provokáló magatartására van, amelynek hátterében ott
áll a gőg, a büszkeség és az önhittség (4Móz 20:10; 5Móz 21:18; Jer 5:23; Zsolt
78:8; Zsolt 5:11).
n A város undok (foltos, fertőzött) lett – a vérrel való bemocskolódásra, elfoltosodásra, a
vérontások, terrorcselekmények sorozatára utal (Ézs 59:3; JSir 4:14).
n A város erőszakos
lett - elnyomó, hatalmaskodó (Jer 46:16; 50:16; 25:38; Jer 22:3; vö. Ez 18:7. 12.
16; 22:7), a kereskedelmi életben, az adásvételkor tanúsított inkorrekt magatartásra
is (3Móz 25:14. 17). Jeruzsálem tehát lezüllött. A prófétának mindez fáj.
n A 2. versben
a bukás okaival ismerkedhetünk meg: Nem hallgatott a szóra, nem fogadta a
fenyítéket, nem bízott az Úrban, Istenéhez nem közelített!
n A város erkölcsi és lelki hanyatlásának első oka az,
hogy Jeruzsálem nem hallgatott a szóra,
vagyis nem engedelmeskedett neki (1Móz 3:17; 16:2; 1Sám 12:15; Zsolt 95:7).
Zsid 1:1.
n A második ok az, hogy nem fogadta a fenyítéket, a fenyítés által történő erkölcsi képzést.
n A harmadik ok az, hogy nem bízott az Úrban. Ennek ikertestvére a hitetlenség.
n A negyedik ok az, hogy nem közeledett Istenéhez. EZ a kifejezés jelzi a szentélybe való
belépést (4Móz 18:22), az oltárhoz való közeledést (2Móz 40:32; 3Móz 9:7; 4Móz
18:3).
n A 3-4. v. tovább
részletezi: „Fejedelmei
olyanok benne, mint az ordító oroszlánok, bírái,
mint az este járó farkasok, nem hagynak reggelre a csonton. 4 Prófétái hivalkodók (megbízhatatlanok), hitető férfiak; papjai megfertőztetik a szent
helyet (megszentségtelenítik azt, ami
szent), erőszakot tesznek (követnek
el) a törvényen.”
n A fejedelmek
ordító oroszlánok – ami félelmet kelt.
n A város bírái
esti farkasok – akiknek feladata az igazságszolgáltatás lenne (5Móz 17:9. 12;
Mik 7:3). A metafora a bírák kapzsiságára utal (Hab 1:8). Korruptakká,
megvásárolhatókká lettek. Mohóságukat és pénzéhségüket fejezi ki a következő
mondat is: „reggelre semmit sem hagynak a
csonton” (lásd: Mik 3:1-12)
n A város
erkölcsi, jogi és konfesszionális bukásáért a próféták és a papok is felelősek
(4. v.).
n A próféták hivalkodók = megbízhatatlanok, hitetők,
könnyelműek (henyélők, mint Abimélek emberi – Bír 9:4).
n Papjai (1)
megfertőzik, profánizálják [kilyukasztják] a szent helyet és (2) erőszakot követnek el a
törvényen: hamisan tanították, elnyomták,
jelentését kicsavarták.
n 5. vers: Az Úr igaz. Nem vonult félre a várostól, nem mondott
le róla, benne van, mint saját tulajdonában. Ő másképp látja a városban
uralkodó állapotokat, más az erkölcsi értékrendje. Az Úr igaz ő
benne, nem cselekszik hamisságot; reggelről
reggelre napfényre hozza ítéletét; nem mulasztja el: de nem ismeri a szégyent a
gonosz!
n Ki- és elmaradás, szünet és hiány nélkül hozza
világosságra az ítéletét, az Ő jogrendjét. Ezzel a megtérés lehetőségét kínálja
fel a városnak.
n Másrészt, az Úr szünet nélkül hirdeti az ő ítéletét,
azt a büntetést, bírói végzést, ami a városra fog következni (Ilyen értelemben nincs
szó felkínált megtérési lehetőségről).
n Ezt maga az Úr hirdeti, mivel a kultuszi személyzet
hitelét vesztette. Az Úr veszi át a próféták és a papok szolgálatát. Sajnos,
ennek sincs eredménye, mert „a gonosz (az alattomos) nem ismeri a szégyent (Jób
18:21; 27:7; 29:17; 31:3). Ez érvényes A a fejedelmekre, a bírókra, a prófétákra
és a papokra, valamint a városlakókra.
II. A népek
ítéletének figyelmeztető jellege – 6-7. v.
6 Nemzeteket irtottam ki; elpusztultak tornyaik; feldúltam falvaikat,
nincs, aki átmenjen rajtok; elromboltatták városaik, egy ember sincs bennük,
nincsen lakosuk! 7 Mondtam: Csak félj engem, vedd fel a fenyítéket
(akkor nem irtatott volna ki lakhelye; mindaz, amit felőle végeztem): mégis
mihelyt felvirradtak, rosszra indították minden cselekedetüket.
n Sofóniás nyíltan kimondja: Jeruzsálem jövője a város
megtérésétől függ.
n Jahve kész mindent megtenni, hogy jobb belátásra bírja
a város lakóit.
n Az ítélet állandó hirdetése (az igehirdetés) és a
történelmi katasztrófák az Úr pedagógiai eszközei, a város megmentésére. De Sofóniás
szomorúan vonja le a következtetést: Jeruzsálem süket és vak mindezt hallani
és látni.
n A 6. versben az Úr a
történelemben véghezvitt ítéletekre hívja fel Jeruzsálem figyelmét. Nincs
konkrét példa, csupán az ítéletek célja van kihangsúlyozva.
n Az Úr a történelem ura. Hatalmat gyakorol mind Izráel,
mind a népek felett – anélkül, hogy tudnák ezt. Isten népeket irtott ki. A
bástyák pusztává lettek, tornyaik elpusztultak, és velük együtt a civilizáció
és a kultúra is, mert a városok lakatlanná váltak. Hasonló sorsra jutottak az
országutak is, rajtuk senki sem közlekedik többé.
n Mindennek okát nem ismerjük. De a célját igen! Népét
akarja figyelmeztetni és nevelni ezzel. Izraelnek le kell vonnia az ítéletek történelmi
tanulságát. Ez a tanulság csak egy lehet: istenfélelem.
n A 7. vers szerint mindennek pedagógiai
célkitűzéséi vannak. Ha Izráel felveszi a fenyítéket és féli Istent, okul a
népek sorsán, megtér Istenéhez, akkor megmenekül a kihirdetett ítélettől –
attól az ítélettől, amitől a pogány városok nem menekültek meg.
n A várt megtérés azonban elmaradt. Izráel nem vette fel
a fenyítéket, nem tért meg, nem okult a népek sorsán. Sofóniás szomorúan jegyzi
meg (miként az 5. vers végén): korán felkeltek, tönkretették minden
cselekedetüket: „mihelyt
felvirradtak, rosszra indították minden cselekedetüket”.
III. A megtisztított
ajkú pogányok – 8-10. v.
8 Azért várjatok rám, azt mondja az Úr, míg prédára
kelek; mert elvégeztem, hogy egybegyűjtöm a népeket, hogy összeszedem az
országokat, hogy kiöntsem rájuk búsulásomat, haragomnak egész hevét, mert
gerjedezésem tüzében emésztetik meg az egész föld! 9 Akkor
változtatom majd a népek ajkát tisztává, hogy mind segítségül hívják az Úr
nevét, hogy egy akarattal szolgálják őt. 10 Kús folyóvizein túlról
hozzák imádóim, szétszórt népemnek leányai ételáldozatomat nékem.
n Az Úr tehát hirdette Jeruzsálem számára az ítéletet
(1-5. v.), feltárta a város előtt a történelemben véghezvitt ítéleteit (6-7.
v.), Jeruzsálem azonban nem hallotta az igét, és nem látta Isten cselekedeteit,
s ezért nem tért meg.
n A megtérés a város helyreállítását, megtisztítását és
megszentelését jelentette volna. De Jeruzsálem továbbra is ellenszegülő, undok
és erőszakos város marad (3:1). A helyzet nem változott.
n Az itt elmondott prófécia egy eszkatológikus beszéd, és
két lényeges kérdésre ad választ: (1) Mikor következik be Jeruzsálem életében
a megtérés és a vele járó helyreállítás? és (2) Milyen lesz Jeruzsálem
tulajdonképpeni jövője?
n Mikor? Az első kérdés az idő kérdése. Elmaradt a megtérés,
elmaradt a helyreállítás. Jeruzsálemnek várnia kell az Úr napjáig.
n A második kérdés a hogyan tovább kérdése. Erre a prófécia nem ad közvetlen feleletet.
Egyelőre Jeruzsálem nem tért meg. Ezzel megpecsételte sorsát. Az Úr nem
Jeruzsálemen fogja elkezdeni a helyreállítást, az újjáteremtést és a
megszentelést, hanem a pogányokon. Először a pogányok közül fog magának népet
gyűjteni. Jeruzsálemnek sokáig kell várnia. Sofóniás az üdvösség
egyetemességének hírnökévé, a pogányok evangélistájává válik.
n A 8. versben az Úr újból
megszólítja a megtérni nem akaró Jeruzsálemet: „Azért várjatok rám, azt mondja
az Úr, míg prédára kelek”...
n A várásra való felszólítás logikailag nehezen érthető.
A zsoltárokban a várakozók a kegyesek, akik hittel és reménységgel várják az Úr
érkezését (Zsolt 33:20; 106:13; Ézs 64:3; Hab 2:3). Van, aki úgy érti, hogy Sofóniás
a kegyeseket szólítja meg, akiket a 2:3- ban a föld alázatosainak nevez. Ők
azok, akik Jeruzsálem helyreállításáért imádkoznak és munkálkodnak. A
várakozás türelemre és kitartásra szólít. Ami a jelenben nem következett be,
bekövetkezik a jövőben, de másképp, mint ahogyan azt Jeruzsálem elképzeli.
n Az Úr napján Jahve zsákmányra kel fel. Ebben a
bejelentésben két dolog hangsúlyos: az, hogy Jahve felkel, és másodszor maga a
zsákmány mint a felkelés célja. Nem fogja tétlenül és közömbösen szemléli
mindazt, ami az országban történik.
n A 9. vers ígérete csodálatos a
pogányokra nézve: „Akkor
változtatom majd a népek ajkát tisztává, hogy mind segítségül hívják az Úr
nevét, hogy egy akarattal szolgálják őt.” Jeruzsálem az eszkatológikus időben („azon a napon”, „akkor”, mint általános időhatározó, lásd 8. v.)
nemcsak a pogányok elítéltetését fogja végignézni, hanem azt is, ami számára
már a jelenben is a legfelháborítóbb és a legmegalázóbb: az Úr akkor, azon a
napon tisztává változtatja a pogányok ajkát, hogy egy akarattal szolgálják őt.
Ez hozzá tartozik Jeruzsálem ítéletéhez.
n A megtérés előtt a pogányok ajka tisztátalan volt.
Ézsaiás próféta is tisztátalan ajkúnak nevezi magát elhívatása előtt (Ézs 6:5).
A bálványimádás megfertőz. Ez az állapot azonban a megtérés által megszűnik.
n A megtérés második következménye és egyben célja, hogy
a jeruzsálemi kultusz tagjaivá lett pogányok az Urat szolgálják. Az imádkozó
élet szolgáló élet. A pogányok élete is ilyen lesz.
n A 10. vers szerint a pogányok
Jeruzsálembe zarándokolnak és ételáldozatot hoznak az Úrnak (Ézs 18:7). Vajon
kikre utal a „szétszórt
népemnek leányai” kifejezés? A
pogányokra, mint az Úr szétszórtságban élő népére? A megtért pogányok,
szétszórtan, szinte diaszpórákban élnek.
n Róm 11,25 szerint az üdvösség a pogányoké is. De a kegyelmi
idő végén Isten a zsidóknak is újból felkínálja ezt az ajándékot, mivel a
megkeményedés Izraelre nézve csak részben fog megtörténni, ameddig a pogányok
teljessége bemegy. Utána az egész Izráel megtartatik (Róm 11:25-26).
n A szétszórtak pedig a 2:3-ban említett alázatosak. Ők
fogják alkotni a 3:13-ban említett maradék egy részét is. A világba szétszórt
alázatosak az Úr szétszórtjai. A Jel 7-ben ők az elpecsételtek (144 ezer), akik
az utolsó időben missziót végeznek a pogányok között. Az ő igehirdetésükre
megtérő pogányokat János apostol megszámlálhatatlan sokaságnak látja (Jel 7:9).
IV. A megtisztított Jeruzsálem
– 11-13. v.
11 Azon a napon nem szégyenülsz meg egyetlen
cselekedetért sem, amelyekkel vétkeztél ellenem; mert akkor eltávolítom körödből
azokat, akik kérkedve örvendeznek benned, és nem kevélykedsz többé az én szent
hegyemen. 12 És marasztok közötted nyomorult és szegény népet, akik
bíznak az Úr nevében. 13 Izráel maradéka nem cselekszik hamisságot,
nem szól hazugságot, és nem találtatik szájában álnokságnak nyelve, hanem
legelésznek és lenyugszanak és nem lesz, aki felrettentse őket.
n A kegyelem kiáradásának következménye az, hogy az
ítéletben Jeruzsálem megtisztított város lesz. a 11. vers
szerint „azon a napon”.
n A kegyelem kiáradásának van előzménye és van
következménye. Az előzmény az ítélet. Az ítélet következménye: a város nem
pusztul el egészen, lesznek olyanok, akik túlélik az ítéletet, lesz bizonyos
létszámot kitevő lakosság, amelyik megmarad. Ez lesz a maradék (lásd 13. vers).
n Az eseményeknek viszont van morális következményük is:
Jeruzsálem nem fog többé szégyenkezni azok miatt a cselekedetek miatt,
amelyekkel hűtlenkedett, és nem fog többé kevélykedni a Sionon.
n Az Úr elűzi a városból a kevélyeket (12. v.), de hagy
benne szegény és gyenge/szelíd/alázatos/kegyes népet.
n Az Úr pásztorállama a békesség birodalma. Az új
világkorszak Jahve pásztorságának korszaka.