Az elsőrendű tennivaló - Hagg 1:1-15
Az elsőrendű tennivaló
Hagg 1:1-15
1 Dárius király második esztendejének hatodik
hónapjában, a hónapnak első napján szólott az Úr Aggeus próféta által
Zorobábelnek, a Sealtiél fiának, Júda fejedelmének, és Jósuának, a Jehosadák
fiának, a főpapnak, mondván: 2 Így szól a Seregek Ura, mondván: Ezt
mondja e nép: Nem jött még el az idő, az Úr háza építésének ideje! 3
Az Úr pedig így szól Aggeus próféta által, mondván: 4 Ideje-e
néktek, hogy ti mennyezetes házakban lakozzatok, holott ez a ház romban áll?
5 Most azért ezt mondja a Seregeknek Ura:
Gondoljátok meg jól a ti útjaitokat! 6 Sokat vetettetek, de keveset
takartok; esztek, de meg nem elégedtek; isztok, de meg nem részegedtek;
ruházkodtok, de meg nem melegedtek, a bérlő is lyukas zacskóra bérel. 7
Ezt mondja a Seregeknek Ura: Gondoljátok meg jól a ti útjaitokat! 8
Menjetek fel a hegyre, és hordjatok fát, és építsétek e házat, hogy
gyönyörködjem benne, és dicsőíttessem, azt mondja az Úr. 9 Sokat
vártatok, de íme, kevés lett; haza is hordtátok, de én ráfuvallok arra! Mi
okért? azt mondja a Seregeknek Ura. Az én házamért, amely íme, romban áll, ti
pedig siettek, ki-ki a maga házához. 10 Azért vonták meg tőletek az
egek a harmatot, vonta meg a föld az ő termését. 11 És pusztulást
rendeltem a sík földre és a hegyekre, a búzára és a borra, az olajra és
mindarra, a mit a föld terem; sőt az emberre és a baromra és minden kézimunkára
is.
12 És meghallotta Zorobábel, a Sealtiél fia, és
Jósua, a Jehosadák fia, a főpap, és a nép minden többi tagja az Úrnak, az ő
Istenüknek szavát és Aggeus próféta beszédeit, amiként elküldte őt az Úr, az ő
Istenük, és megfélemlett a nép az Úr előtt. 13 És szólott Aggeus, az
Úr követe, az Úr küldetésében, mondván a népnek: Én veletek vagyok, azt mondja
az Úr. 14 És felindította az Úr Zorobábelnek, a Sealtiél fiának, a
Júda fejedelmének lelkét, és Jósuának, a Jehosadák fiának, a főpapnak lelkét,
és a nép minden többi tagjának lelkét is, és bementek és munkálkodtak a Seregek
Urának, az ő Istenüknek házában. 15 A hatodik hónapnak huszonnegyedik
napján, Dárius királynak második esztendejében.
Jules Verne a
„Rejtelmes sziget” című regénye azzal kezdődik, hogy öt fogoly úgy szökik meg a
börtönből, hogy felszáll egy légballonra. Ahogy a ballon felröppent, a szél az
óceán fölé röpíti őket. Ahogy az órák telnek, a gondolában lévők látják, hogy
az óceán felszíne egyre közelebb kerül. Rájönnek, hogy ha nem sikerül följebb
emelni a ballont, akkor soha nem jutnak ki a szárazföldre. Úgyhogy, elkezdték
kidobni a fölösleges dolgokat: cipőket, ruhákat, fegyvereket... Kissé följebb
emelkedtek, de egy újabb süllyedéskor kidobták az élelmet is: jobb éhesen
megmenekülni, mint jóllakottan megfulladni. Aztán, amikor újra veszedelmes
közelségbe került a víz felszíne, és már nem volt egyéb, amit kidobhattak
volna, elhatározták, hogy levágják a gondolát, és megkapaszkodnak a kötelekben.
Úgy is tettek, és a ballon újra a magasba lendült. Így értek ki a szárazra a
rejtelmes szigeten...
Ez az ige a
prioritásainkról, az elsőrendű tennivalóinkról szól. Mi az, ami számunkra
mindennél fontosabb? Ha életünk a mélybe süllyed, mi az, amit a legfontosabb
feladatunknak tekintünk, amiért érdemes mindent kárba veszni hagyni?
Jeremiás
megprófétálta, hogy a babiloni fogság 70 évig fog tartani. Dániel ezt
megértette, és imádkozott a szabadulásért (Dán 9:2). A 70 év letelte után Círus
perzsa király engedélyt adott a foglyoknak a hazatérésre atyáik földjére, hogy megépítsék
a lerombolt templomot Jeruzsálemben.
Mintegy ötvenezren
tértek vissza. El is kezdték a templomépítést, de a környező népek irigysége
miatt abbahagyták. 16 év elteltével, Kr.e. 520-ban előállt Haggeus próféta és
felrázta a saját munkájába merült népet, hogy folytassák az Úr házának
építését.
A hazatért nép nagy
áldozatot vállalt azzal, hogy hazatért. Ezek nagy része Babilóniában született,
ahol bizonyára szép házuk, menő kereskedésük, vagy jól jövedelmező állásuk
volt. Mikor Megérkeztek Jeruzsálembe, ott kormos köveket, elégett kapukat találtak.
Az oltár megépítésekor „erős fundamentumra állították föl az oltárt, mert féltek
a föld népétől.” (Ezsd 3:3). Ez a maroknyi nép, egy elpusztult vidéken,
ellenségekkel körülvéve, jöttek, hogy újat kezdjenek Istennel.
A próféta először
rámutat a templom építésének mellőzésére (1-4. v.), majd ennek következményeire
(5-11. v.), végül a megoldásra (12-15. v.)
I. A mellőzött feladat – 1-4. v.
Látjuk
mindenekelőtt, ahogyan mellőzték, halasztgatták az Úr házának építését.
Bizonyára megvoltak a kifogásaik. Milyen kifogásokat hozhattak fel? A maguk
háza fontosabb. Ez túlságosan nagy feladat számunkra. Mi kevesen vagyunk. Nem
vagyunk rá képesek. Nincs rá elég pénzünk. Többet kell imádkoznunk érte. Nekünk
a családunkra kell gondot viselnünk. Nem a mi hibánk, hogy ide jutottunk.
Valaki más majd elvégzi ezt is, de reánk ne számítsanak. Nekünk nem erre van
szükségünk. Nincs időnk rá. Nem jött még el az ideje. Ismerősek ezek a
szólamok?
Az abbahagyott
buzgósággal főképp azok kell szembenézzenek, akiknek megtérése 10-20, 40-50
évvel ezelőtt történt. Izráel népe is jól kezdte: letették a fundamentumot. De
az első szeretet tüze alábbhagyott. Az „első szeretet” jelentheti időrendi
sorrendben az elsőt, de jelentheti minőségi sorrendben az elsőt, amikor Isten
van az első helyen. Az az első szeretet, amikor teljes szívedből, teljes
lelkedből és teljes erődből szeretet az Istent, és nálánál senkit sem szeretsz
jobban.
Tehát, a sorrenddel,
a prioritásokkal van gond. Ki van az első helyen? Számíthat-e rád az Isten,
minden körülmények között, minden időben? Megbízhat-e benned, hogy teljes
bevetéssel Neki szolgálsz, akár az életed árán is? Vannak, akik úgy vélik, hogy
a család mindenképp az első helyen kell legyen, pedig az Úr Jézus világosan
megmondta, hogy „aki jobban szereti
apját, anyját, fiát vagy leányát, mint Őt, nem méltó Őhozzá” (Mt 10:37).
A hazatért zsidók
bizonyára bemutatták az áldozatokat rendszeresen, és igyekeztek megtartani a
törvényt. Imádkoztak otthon is, és a mezőn is, ha eljött az ideje. Nem az
egyéni kegyesség gyakorlásával volt a baj, hanem a sorrenddel. Az nem baj, ha
gyomlálták elgazosodott földjüket, szőlőt ültettek, házakat építettek, kutakat
ástak... A kérdés az, hogy mi a sorrend? Az Úr háza az első, vagy a magad
munkája? Mi az elsődleges? Meg tud akadályozni, hogy imaházba jöjj, ha van egy
jó film? Ha vendégségbe érkeztek a rokonok? Ha labdarugó világbajnokság van?
Lehet, hogy amit
végzel, nélkülözhetetlen családi, társadalmi szempontból, mégsem lesz rajta
áldás, ha az Úr ügyére nincs se időd, se pénzed. „Gondoljátok meg jól a ti útjaitokat!” (5b. v.)
Ha nem az Úr van az
első helyen, akkor semmivel sem vagyunk különbek a világnál – és a
samaritánusoknál. Ők is szolgáltak az Úrnak is, áldoztak az Úrnak is, imádták
az Urat is... Hogy is mondta az Úr Jézus: „Keressétek
először...” (Mt 6:33) Ezt az elsőt kérte Ábrahámtól, amikor vitte Izsákot
megáldozni, ezt kérte a sareptai özvegytől, amikor csak egy marok lisztecskéje
maradt a vékában, és egy kevés olaja a korsóban...
Abbahagyást, az első
szeretetet elhagyását többször láthatjuk: aki elkezdi egy idegen nyelv
megtanulását, de abbahagyja... aki elkezdi egy hangszer tanulását, de
abbahagyja... aki elindul Krisztust követni – de abbahagyja. Volt ilyen Jn
6-ban. Az Úr Jézus azt kérdezte a 12-től: „Vajon ti is el akartok-e menni?” (Jn
6:67) Így cselekedett Orpa, aki „visszatért az ő népéhez és az ő isteneihez”
(Ruth 1:15), és Démás, aki a „jelenvaló világhoz ragaszkodott (2Tim 4:10).
Isten senkitől sem
kéri azt, amije nincs, de amije van, teljes életével együtt, azt kéri mind.
II. A mellőzés következményei – 5-11. v.
Az Úr rámutat
prófétája által mindarra, amit a kibillent sorrend okozott: „Sokat vetettetek, de keveset takartok;
esztek, de meg nem elégedtek; isztok, de meg nem részegedtek; ruházkodtok, de
meg nem melegedtek, a bérlő is lyukas zacskóra bérel.” (6. v.) „Sokat vártatok, de íme, kevés lett; haza is
hordtátok, de én ráfuvallok arra!” (9a. v.) Egy szóval: elmaradt az áldás.
Munka az volt sok. Éjt nappallá téve dolgoztak, de nem volt rajta Isten áldása.
Az áldás attól függ,
hogy ki van az első helyen. Általában úgy van, hogy nem tesszük az első,
legfontosabb helyre az Urat, akkor a sürgős dolgok kiszorítják a fontos
dolgokat az életünkből. Ez érvényes a személyes csendességre, a
bibliaolvasására, az istentiszteleteken való részvételre, az imádkozásra, stb.
Egy befőttes üvegbe ha nem tesszük bele a nagyobb darabokat először, akkor azok
többé nem fognak beleférni: a kisebbek kiszorítják azt.
Tedd az első helyre
Istent, és Isten majd gondoskodni fog a sikereidről. Ne az elkeserítő
tényezőkre nézz: az öregekre, akik sírva panaszolják, hogy milyen volt a
Salamon templom,a bezzeg, az ő idejükben... a samaritánusokra, akik árulkodnak,
ellenőriznek és támadnak... Bízz az Úrban! Ha Isten azt mondta, hogy „Én
veletek leszek!” (13. v.) – ez elég, még akkor is, ha nagyon rövid prédikáció.
Nekünk áldásra van szükségünk! Ismerős a történet a boldog ember ingéről: nem
az ing a lényeg, hanem a boldogság. Isten áldása akkor is megadatik, ha a
körülmények teljesen mást mondanak.
A kifogás, hogy „még
nem jött el az ideje”, abból fakadt, hogy „siettek ki-ki a maga házához” (9b.
v.) El voltak foglalva. Nem értek rá meghalni se. A „nincs időm” azóta is
kedvenc csalása az ördögnek. Az Úr azt kérdezi: „Ideje-e nektek, hogy ti
mennyezetes házakban lakjatok?” (4a. v.) A helyzet, a kultúra, a divat olyan
volt, hogy ők sem maradhattak le... És igyekezve lépést tartani a világgal, nem
maradt idejük az Úr számára... Nem „maradt”, mert a maradékot akarták adni.
Ne értsen senki
félre: nem arról van szó, hogy maradjunk a tapasztott padló és a petróleumlámpa
mellett, hanem arról, hogy melyik a sorrend? „Az Uré a föld és annak teljessége”,
és mi csak sáfárai vagyunk a vagyonunknak. Hogy bánunk a ránk bízott vagyonnal,
tehetséggel, idővel, pénzzel? Nagy baj, ha úgy kezeljük, mintha a miénk volna.
De add oda Istennek
először azt, ami Őt illeti, és átélheted az Ő áldását. Ellenkező esetben pedig
átélheted az áldás hiányát: „Sokat vetettetek,
de keveset takartok; esztek, de meg nem elégedtek; isztok, de meg nem
részegedtek; ruházkodtok, de meg nem melegedtek, a bérlő is lyukas zacskóra
bérel.” (6. v.) „Sokat vártatok, de
íme, kevés lett; haza is hordtátok, de én ráfuvallok arra!” (9a. v.)
III. A mellőzés kijavítása – 12-15. v.
A prófétai üzenetre „megfélemlett a nép az Úr előtt” (12.
v.).
Isten szavát
meghallani már önmagában nagy előrelépés. Csoda az, amikor hallod az Isten
figyelmeztetését! Innen már csak egy lépés az Ige teremtő és újjáteremtő
erejének megtapasztalása.
Az Ige félelmet támaszt
az ember szívében. Ádám is megijedt, amikor meghallotta az Úr szavát. De az
engedelmességre Isten válasza ez: Ne féljetek! „Én veletek vagyok!” (13b. v.) Eddig
ráfuvallt a munkájukra, és az elszáradt, semmivé lett (9. v.). Ám ha velük van,
akkor a kőből is víz fakad, a mennyből manna hull. „Áldást parancsol melléd az Úr, a te csűreidben és mindenben, a mire
ráteszed kezedet; és megáld téged azon a földön, a melyet az Úr, a te Istened
ad néked” (5Móz 28:8). Első osztályosként nem féltem senkitől, mert a
negyedik osztályban ott volt a nagyobbik testvérem. Ha az Úr velünk van, senki
sem lehet ellenünk (Róm 8:31).
A 8. versben így
hangzott a felszólítás: „Menjetek fel a
hegyre, és hordjatok fát, és építsétek e házat, hogy gyönyörködjem benne, és
dicsőíttessem”, majd a 14. versben olvassuk, hogy „bementek és munkálkodtak a Seregek Urának, az ő Istenüknek házában”.
Ez áldozatba került. Belefájdulhatott a derekuk is. Úgy tűnt, veszteséggel és
veszedelemmel jár, de végül mégis megérte. Így történt Mózessel is: Egyiptom
minden kincsénél nagyobb gazdagságnak tartotta a Krisztus gyalázatát, inkább
választotta az Isten népével való együtt nyomorgást, mint a bűnnek ideig-óráig
való gyönyörűségét. Sokat vállalt, míg a pusztán vándorolt a lázadó néppel. De
végül együtt látták Jézussal a megdicsőülés hegyén, az ígéret földjén! Megérte!