Ezékiel dilemmája - Ez 33:30-33
Ezékiel dilemmája
Ez 33:30-33
n
Ezékiel
prédikálja Isten súlyos üzenetét. Nemcsak Jeruzsálem és Izráel ellen, hanem a
többi népek ellen is kijelenti Isten ítéletét.
v Hallgatói már eljutottak odáig, hogy nem ellenkeznek
vele. Szívesen hallgatják. Olyan szépen beszél! Művészi és irodalmi érték
minden kijelentése!
n
Azonban
ennél tovább nem jutnak! Hallgatják, de nem cselekszik.
v Értékelik a formáját, de nem a tartalmát! Mintha a
csomagolás lenne a lényeg! Vagy a ház festése, színe lenne a lényeg!…
I.
Folytassuk a szórakoztatást?
n
Próbáljunk
meg mi is szórakoztatni…
v De a világ sokkal jobban szórakoztat, mint mi!
v A világ el van veszve! El. Van. Veszve! Amit Krisztusban
kaptunk, az sokkal több, mint amit a világ adhat. De vannak, sajnos, akik ezt
nem így érzékelik…
n
Mire
utalok? Miről beszélek?
v Farmernadrágról, pólóról és tornacipőről a szószéken?
Szúrós hajról, úgymond, belőtt séróról?
v Dicsőítő csoportokról és dobgépekről asz
istentiszteleten?
v Posztmodern, diszkó-zsargonokról a szószéken?
v A régi énekek alagsorba való száműzéséről? Az orgona
kiiktatásáról a zongora javára?
n
Igen,
ezekről is. És még sok-sok egyébről.
n
De ne
értsetek félre. Nem a farmernadrág és a dobgép a lényeg itt, hanem a mögötte
álló felfogás. A világi gondolkozás. Hogyan ez kell a világi, megtéretlen
hallgatóknak, akkor próbáljunk meg megfelelni nekik.
v Drog-kultúra ez: a meglepő, az
őrült, a kifordított lesz az, ami kívánatosnak számít!
n
Nincsenek
a Sinai hegyen kihirdetett törvények arra nézve, hogy milyen alakú legyen a
szakáll, hány decibel legyen az erősítés, milyen stílusú legyen az éneklés…
v Itt van dob is, zongora is, orgona is, trombita is… Mindezeket
szükség szerint használjuk is. Újra mondom: nem is az a lényeg, hogy van, vagy
nincs, hanem a gondolkozás: a tartalom megváltoztatása, amely a formát
kötelezően a maga képére idomítja.
n
Engedjük,
hogy elkábítson és becsapjon a jelenlegi trendi gyakorlat? Merthogy most ez
vagy az a menő, akkor tegyük azt?
v Nem. A tavaly alapított
gyülekezetnek lehet többszáz tagja, de még ha van is olyan, amit bizonyára jól
csinálnak, nem a taglétszám a garancia arra, hogy minden jól van. (Mint ahogyan
nálunk sem!)
II.
Változtassuk meg a tartalmat?
n
Nemcsak
a hitelveink azok, amelyek fontosak, és amelyekhez megalkuvást nem tűrően
ragaszkodunk.
v Fontos a generációk közötti kommunikáció.
v Fontos a kívül valók elérése.
v Fontos az új tagok felé való szolgálat.
n
Nincs
előírva az, hogy nem prédikálhatsz az élet menedzseléséről, a sikeres életről,
néha. De erre építeni egy teljes szolgálatot biblia analfabetizmus! És a
keresztyén hit elárulása.
n
Nagy
a kísértés arra nézve, hogy megváltoztasd a tartalmat, lereszeld a sarkokat,
hogy senkit se sértsen. Hogy mindenkinek megfeleljen.
v Ez általában nagyon alattomosan kezdődik.
v Eljön egy „kívülvaló” meghallgatni Ezékielt, az
utcasarkon vagy a Kébár folyó partján. Kifejezi tetszését, hogy farmer nadrág,
tornacipő meg póló van rajta, látszik, hogy nem az a bigott, konzervatív, szűk
látókörű törvényeskedő… mint például az a Jeremiás ott Jeruzsálemben… Aztán a
megfogalmazás, az alliteráció, a szófordulatok, a csattanós mondatok… Micsoda
művészet!
v És ha nem vigyáz, Ezékielnek tetszeni fog, hogy ennek a
hippinek tetszik… Jól fog esni neki, hogy megdicsérték.
v A következő nap elhozza barátnőjét, akivel együtt él…
vagy kollégáját a nőgyógyászat abortusz osztályáról… vagy ivócimboráját…
Ezékiel meg szolgálni szeretne feléjük, egyelőre anélkül, hogy megváltoztatná
mondanivalójának tartalmát…
v Csakhogy az történik, hogy két dicséret között, az egyik
kiállít egy csekket, mondjuk, 10.000 dollárról… És a következő nap, amikor
visszatérnek az istentiszteletre, és meg kellene mondani, hogy az élettársi viszony
utálatos Isten előtt… meg hogy Isten ellene van a gyermekgyilkosságnak… és a
részegeskedésnek… Ezékiel megpróbálja mindezt úgy csomagolni, hogy ne sértse
meg őket…
n A kísértés túl nagy a megalkuvásra!
v Hallgatói pedig szívesen hallgatják, mint egy jó hegedűst
vagy énekest… Megcsodálják – de nem cselekszik.
v Nagyon síkos ez a terület! Nagyon vigyázni kell!
v Épp most olvastam, hogy Billy Graham legújabb üzenete is
ezt tartalmazza népe felé: Amerika legnagyobb veszélye a felhígított
evangélium, a „divatos” üzenet.
III.
Változzon meg Ezékiel is?
n
A
szolgálat ilyenszerű felfogása, az üzenet ilyenszerű megváltoztatása után már
csak egy lépés, hogy Ezékiel is megváltozik.
v Nem hisz többé a reá bízott üzenetben.
v Nem próbálja megváltoztatni az embereke, hanem ő változik
utánuk…
v Nem tudja igazán, hogy mit kellene adnia, mondania a
körülötte lévőknek.
n
Mivel a világ el van veszve, a kívül valók
szabadulni szeretnének a kultúrájuktól, szokásaiktól.
v Éppen ezért, őket sokkolja, amikor a gyülekezetbe érkezve
ugyanazt találják (a világot), amiből szabadulni szerettek volna.
30 És te, embernek fia, néped fiai beszélgetnek felőled a falak mellett s a
házaknak ajtaiban; és egyik a másikkal szól, ki-ki az ő atyjafiával, mondván:
Jertek, kérlek, és halljátok: micsoda beszéd az, a mely az Úrtól jő ki?
31 És eljönnek hozzád,
ahogy a nép össze szokott jönni, s oda ülnek elődbe, mint az én népem, és
hallgatják beszédidet, de nem cselekszik, hanem szerelmeskedő énekként veszik
azokat ajkukra, szívük pedig nyereség után jár.
32 És íme, te olyan vagy
nékik, mint valamely szerelmeskedő ének, szép hangú, s mint valamely jó
hegedűs; csak hallják beszédidet, de nem cselekszik azokat.
33 De ha beteljesednek,
mert íme, beteljesednek, megtudják, hogy próféta volt közöttük.