Bízzunk Istenben a próbák idején! - 2Móz 14:1-31
Bízzunk Istenben a próbák idején!
2Móz 14:1-18-31
(dr.
Joó Sándor után)
Ez is lehetne
aranymondás: „Isten a mi oltalmunk és erősségünk! Igen bizonyos segítség a
nyomorúságban.” Ebben a részben éppen erről van szó: nyomorúságról, és a
nyomorúságban az Isten segítségéről.
Az Úr népe a felhő
és a tűzoszlop vezetése alatt elérkezett a tenger partjára és ott egyszerre
olyan veszedelembe került, ami emberi számítás szerint a biztos halált
jelentette számára. És akkor jött minden értelmet felülhaladó módon a halálnál
is biztosabb isteni segítség.
Ez ma is így van! A
szorongatott helyzetben, a kilátástalanná váló veszedelemben ma is éppen ilyen
bizonyos az Úr segítsége!
Különös az, hogy
maga az Úr vezeti bele népét ebbe a veszedelembe. A nép kikerülhette volna a
Vörös-tengert, annak az északi öble fölött, ahol később a szuezi csatornát
vágták, tehát szárazon mehetett volna át a túlsó oldalra, és mégis! Isten
visszafordítja az útirányt, és olyan helyen üttet velük tábort, ahol egyik
oldalon a tenger hullámai zúgnak, a másik oldalon egy magas hegy csúcsai
meredeznek. Itt, ebben a szorítóban éri utol őket a jól felfegyverzett, vágtató
egyiptomi sereg. Emberileg szólva minden okuk meg volt arra, hogy
kétségbeessenek. Végük van! És ebbe a szörnyű kelepcébe maga az Úr vezette be
őket! Ha nem erre jöttek volna, már rég túl lennének minden veszélyen. Miért
kellett erre venniük az irányt? De most már úgyis késő a bánat. Itt nincs
menekülés!
Nagyon sok ember
tudja, mit jelent a veszedelem, a nyomorúság, a szorongattatott helyzet, a
kilátástalanság. Lehet a baj testi vagy lelki, vagy anyagi természetű baj.
„Bajok vettek engem körül, a melyeknek számuk sincsen” (Zsolt 40:13).
Megsokasodnak, fölszaporodnak a bajok. Egyik baj előidézi a másikat! Sem
jobbra, sem balra, sem előre, sem hátra nem lehet kitérni. Szorítóba kerül az
ember!
Fogadd el, hogy Isten
vezetett bele a bajba. Ne a körülményeket okold, nem az emberek meg nem
értését, irigységét, rosszakaratát vagy igazságtalanságát lásd keserűen, hanem
csendesedj el, gondold végig: hátha az Isten juttatott ebbe a helyzetbe? Hátha
Ő akarta, hogy bekerülj ebbe a szorult helyzetbe?
De hát miért? Mit
akart ezzel az Isten? A bajok, életünk különbözőbajai és nyomorúságai nem
büntetésképpen vannak rajtunk. Nem azzal bünteti Isten a bűnt, hogy valaki
beteg lesz, vagy elveszti az állását, hanem legtöbbször figyelmeztetni akar
általuk valamire. Arra figyelmeztet, hogy van egy főbaj, egy alapvető nagy baj,
ami akkor is baj marad, ha minden más, ha a többi elmúlik is. Az a baj és
nyomorúság, amit a bűn jelent! Nem az az igazi baj, hogy valakivel mostohán
bánik az élet, nem az az igazi nyomorúság, hogy nehéz az özvegyi sors, vagy
fájdalmas a betegség, hanem a saját bűne miatt van mindenki a legnagyobb
nyomorúságban! A bűn miatt van mindenki olyan bajban, olyan helyzetben, ami a
biztos halált jelenti a számára!
Ezt a veszedelmet,
ezt a szorongattatott állapotot jelképezi Izraelnek a tenger, a hegy és az
ellenség közé való beszorulása! Ez a helyzet, amelyből nincs menekvés. Az Ige
így szól: „A bűn zsoldja halál.” (Róm 6:23) „A bűn pedig teljességre jutván
halált nemz.” (Jak 1:15) „Bizony a mi bűneink és vétkeink rajtunk vannak, és
bennük mi megrothadunk.” (Ez 33:10) „Megrothadtok vétkeitekben.” (Ez 24:23) „A
halál fullánkja pedig a bűn.” (1Kor 15:56)
Akárhogy magyarázzuk
is ezeket az Igéket, egy dolog kétségtelen: a bűn és a halál, a bűn és a
kárhozat halála összetartoznak.
Az egyik Ige arról
szólt, hogy a bűn olyan, mint a rothadás. Ha egyszer megindul például egy almán
a rohadás, annak az a törvénye, hogy lassan, de biztosan egyre tovább terjed,
és végül átjárja az egészet. Ilyen a bűn is.
Az almánál meg lehet
akadályozni a rothadás terjedését azzal, hogy jól kivágja az ember a rothadást
belőle, de a bűnt nem lehet így kivágni. Hol van az a kés, amivel azt ki
lehetne vágni a szívből vagy gondolatból? Tehetetlenül állunk vele szemben.
Van-e neked bűnöd?
Biztosan azt mondanád rá, hogy nem is egy! Na, most mindenki gondoljon a sok
bűne közül csak egyetlen egyre, egy konkrét bűnre, amit már felismert
önmagában. Ott van a rothadás az életedben. Ha semmi más bűnöd nem létezne is,
csak ez az egy, amire most gondoltál: ez is elég arra, hogy a rothadás lassan
teljessé váljék és kitermelje a kárhozatot! Izrael népének az a szorongatott
helyzete beszorítva ott a tenger és a hegy közé csak nagyon enyhe
illusztrációja annak a végzetes veszedelemnek, amiben a bűnös ember van! Mit
lehet itt cselekedni?
Meg lehet próbálni,
eleget tenni Isten törvényének. Ez csak olyanforma próbálkozás volna, mintha
Izrael népe a hegyen át akart volna menekülni. Nem lehet. Túl magas ez, sokan
visszaestek már róla.
Meg lehet próbálni,
felvenni a harcot az ellenséggel. De rettenetesen nagy a túlerő!
Meg lehet próbálni,
neki fogni irtani a bűnt. Olyanforma próbálkozás volna ez, mintha valaki ott a
tenger partján nekiállt volna vödörrel kimerni a vizet a tengerből! Balgatag
ember az és nagyon kevéssé ismeri önmagát! Nekifog gyomlálni, és úgy jár, mint
amikor nyáron száraz földből gyomlálja valaki a gazt: letépi a tetejét, de bent
marad a gyökér, és újra kihajt. Van olyan növény, amit mennél jobban
visszanyesnek, annál sűrűbben burjánzik. Ilyen kiirthatatlan élősdi a bűn is.
„Ki mondhatná azt: megtisztítottam szívemet, tiszta vagyok az én bűnömtől.”
(Péld 20:9) „Még ha lúgban mosakodnál is, vagy szappanodat megsokasítanád is,
feljegyezve marad a te álnokságod előttem, mondja az Úr Isten” (Jer 2,22)
Nos, Testvéreim: ez
az a nyomorúság, amelyre vonatkozik alapigénknek az a megállapítása, hogy:
„igen bizonyos segítség!” az Úr. Ebbe a kilátástalan nyomorúságba kell eljutni
egy emberi léleknek, ennyire mindennek be kell zárulnia körülötte, ennyire
kétségbeejtővé kell válnia a bizonyos halál szorításának, hogy megismerhesse
még a halálnál is bizonyosabb isteni segítséget! Mit lehet hát tenni? Három
utasítás hangzik el Igénkben.
1.) A legnagyobb
zűrzavar, fejetlenség, kapkodás közben Mózes az Úr parancsára elkiáltja magát:
„Megálljatok!” (13. vers) Ez az első tennivaló: megállni! Elcsendesedni,
észrevenni és leszámolni azzal, hogy itt én semmit sem tehetek, semmivel sem
járulhatok hozzá a bűneimtől való szabaduláshoz. Isten a megváltás művét
egyedül végzi el. Számomra nem marad más hátra, mint megállani és mindent
rábízva az Úrra, várni. „Megálljatok!” hiszen úgyis tehetetlenek vagytok a
Sátán, a bűn és a halál hatalmaival szemben!
2.) Ha már
megálltatok, akkor hangzik el a második utasítás: „Nézzétek az Úr
szabadítását!” (13. v.). Hadd mondjam el, hogy az Ótestamentum eredeti
szövegében itt a „szabadítást” kifejező héber szó a „Jesuach” ugyanaz a szó,
mint az Úr Jézus héber neve. Ez is jesuach. Tehát a második utasítás ilyenformán
hangzik: Nézzétek az Úr jesuachját, vagyis: nézzétek az Úr Isten Jézusát! Tehát
minden bűneivel küzdőember számára az egyetlen örök tanács: nézz a Jézusra,
nézz arra a szabadításra, amit az Úr, Jézus Krisztusban készített a számodra!
Vedd tudomásul, hogy az Úr hadakozik érted!
Az, ami Jézussal
történt, az Ő halála a keresztfán és feltámadása harmadnapon, egy roppant nagy
láthatatlan küzdelemnek a látható oldala. A vért verejtékező, megcsúfolt,
agyongyötört, keresztre feszített, majd feltámadott Jézus Krisztus személyében
látható milyen iszonyú, kibeszélhetetlenül nagy volt az a mérkőzés, az a
viadal, amivel az Úr hadakozott érettünk. Nem ment olyan egyszerűen, olyan
könnyedén a megváltás, abból a szorult helyzetből, magának az Úr Istennek
kellett hadakozni érte, súlyos küzdelmet kellett vívni miatta, olyan küzdelmet,
amiben Ő maga is sebeket kapott, borzalmasan megszenvedett, sőt bele is halt!
De éppen ezáltal győzött! Kihulló vére az a rendkívüli erő, ami megtisztít
minket minden bűntől. Megtisztít attól a bizonyos rothadástól, kiégeti, kiöli
azokat a bizonyos bent maradt gyökereket, tehát valóságos szabadulást,
valóságos győzelmet művel. „Az Úr hadakozik tiérettetek, ti pedig veszteg
legyetek.” (14. vers)
Valóban mit is
tehetnél te ebben a küzdelemben, Isten Fia és a Sátán nagy mérkőzésében?
Semmit! Csak egyet: nézni! Ahogy a második utasítás szólt: „Nézzétek az Úr
szabadítását!” Nézzétek, szemléljétek, amit az Úr Jézus tett és tesz! Ne úgy
nézzétek, mint ahogyan a színházban nézi az ember a színpadon lejátszódó
drámát, hanem úgy, ahogy a virág nézi a napot, rányílik a napra és így az
éltető, és gyümölcsöt érlelő sugarak behatolhatnak a virág belsejébe. Így nézz
rá, így nyíljál rá Jézusra, hogy sugározza beléd az Ő szabadítását, győzelmét,
megváltó erejét!
3.) És akkor halld
meg a harmadik utasítást: „Induljatok el!” (15. v.) Megnyílt az út az ígéret
földje felé. S, hogy miért vezette az Úr a népét ebbe a szorítóba, ebbe a
veszedelmes helyzetbe? Ugye tudod már: azért, hogy megismerje az Úr
szabadítását! Te megismerted-e már az Úrnak ezt a legnagyobb, legcsodálatosabb
szabadítását? Ezért van minden földi nyomorúság is, hogy megismerd a bűntől,
haláltól és Sátántól való szabadulás csodáját, Jézus Krisztus győzelme által.
És az a csodálatos, hogy aki ezt a győzelmet megismerte és elfogadta, annak a
számára egyszerre kezdenek a földi bajok és nyomorúságok is megoldódni, az
előtt kezd a reménytelen helyzetből is kivezető út nyílni. Az élete földi
viszonylataiban is kezdi egyre hatalmasabban megtapasztalni, alapigénk
igazságát, hogy valóban „Isten a mi oltalmunk és erősségünk! Igen bizonyos
segítség a nyomorúságban.”