Az Úr Jézus igazi rokonai - Mt 12:46-50
Az Úr Jézus
igazi rokonai
Mt 12:46-50
46 Mikor pedig még szólott a sokaságnak, íme, az ő anyja és
az ő testvérei álltak odakinn, akarva Ő vele szólni.
47 És
monda néki valaki: Íme, a te anyád és testvéreid odakünn állnak, és szólni
akarnak veled.
48 Ő
pedig felelvén, monda a hozzá szólónak: Kicsoda az én anyám; és kik az én
testvéreim?
49 És
kinyújtván kezét az ő tanítványaira, monda: Íme, az én anyám és az én
testvéreim!
50 Mert
a ki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát, az nékem fitestvérem, nőtestvérem
és anyám.
n Kik az Úr Jézus
testvérei, rokonai? Mennyire tartozunk Jézus Krisztushoz, mennyire vagyunk
rokonságba vele? Ha valaki nem tartozik Isten családjába és nem rokona
(testvére) Jézus Krisztusnak, akkor az nem juthat be Isten Országába.
n A földi életben is
sokat számít, ha valakinek van egy valami magas beosztásban lévő rokona, egy
„protekciós”, akihez folyamodni lehet ügyes-bajos dolgokkal, hogy segítsen,
mondjon egy jó szót az érdekünkben… Mennyivel többet jelent, ha a mennyben van
valaki, aki éretted mondhat egy jó szót, akinek köze van hozzád, mert a
testvéred!
n Egy ének azt mondja,
hogy „az Úr jót tett mivelünk, eltörölte bűneink”. Ezt nem mindenki tudja
elmondani, mert aki nem fogadta el a bűnbocsánatot, nem fogadta Krisztus
váltsághalálát, az nem mondhatja, azt, hogy köze van Jézus Krisztushoz.
n A rokonságot
meghatározza egy néhány fontos tényező. Mindenek előtt a származás. Aztán a név
meghatározza a rokonságot. A viszony és a hasonlóság is meghatározza a
rokonságot
I. A Jézus
Krisztussal való rokonságot meghatározza a származásunk
n Kezdjük a
származással. A származásom eldönti, hogy milyen családba születtem bele. Kik a
rokonaim, elődeim és utódaim.
n Akik fentről
származnak, fentről születtek, azok Jézus rokonai. A Zsidókhoz írt levélben azt
olvassuk, hogy nem szégyelli azokat testvéreinek nevezni. Nem szégyell
bennünket, akik hozzá tartozunk, fentről származtunk, nem szégyell testvéreinek
nevezni!
n Újjászületés nélkül
senki nem láthatja meg Istennek országát, aki nem születik víztől és lélektől.
Aki nem származik az Ő családjából, aki nem nyer Tőle új természetet, az nem
lehet az Ő rokona, testvére.
n Jézus Krisztus az,
aki újjá tudja formálni az embert. Az újjászületést nem lehet betanulni,
begyakorolni, utánozni lehet, de az utánzat soha nem fedi a valóságot. Az
utánzat egy olyan rossz ízt hagy maga után, egy meghamisított életet mutat be.
Utánozzák a gyümölcsöket, virágokat, de azok művirágok, gyümölcsök, s nincsen
illatuk, ízük, nincs benne valóság. Pál Apostol írja Timóteushoz írt második levélben,
hogy vannak, akiknél meg van a kegyességnek a látszata, de megtagadják annak
erejét. Vannak embereknek, akiknél megvan az újjászületésnek a látszata, de
csak a látszata, csak egy utánzat, egy hamisítvány, csak imitáció, de nem
igazi, természetes, valódi élet. Nem történt meg az újjászületés.
n Valaki egy
alkalommal, egy gyűlésen úgy kiáltotta a pódiumról: „a szocializmus új ruhát
tud adni az emberre!” Valaki a tömegből visszakiáltotta: „Jézus Krisztus új
embert tud adni a ruhába!” - ez még mindig többet jelent, mert új emberekre van
szükségünk, hogy Őhozzá tartozzunk.
n Nem mindegy, hogy mi
lakik bennünk, mert lehet, hogy az Ur Jézusnak az lesz a véleménye, hogy
„Olyanok vagytok, mint a meszelt sírok”, kívülről szép fehér, de mi van belül?
Az számít, ami belül van. Az Ő gyümölcséről ismeritek meg őket mondja más helyen. Máté evangéliuma 7.
részében olvassuk az igét, a huszadik verstől: „Azért az ők gyümölcseiről ismeritek meg őket...”
n James Stark jegyzi
fel, hogy egy utcán találkozott egy részeggel, megfogta a gallérját, és azt
mondta neki: Ááá, James uram, engem ön térített meg! Erre a lelkipásztor így
válaszolt: Látszik, mert ha Isten térített volna meg téged, nem lennél ilyen
állapotban!
n Pál Apostol úgy írja
le az újjászületést, hogy a régiek elmúltak, s újjá lett minden. A régi
természet, a régi gondolkozás, a régi cselekedetek, a régi érzések, régi
szenvedélyek elmúltak, új öröm, új békesség, új nyugalom, új elhatározás, új
cél jött helyébe, ujjá lett minden. Nem egy megjavítása a régi életnek az újjászületés,
hanem teljes változás.
n Nekünk fentről kell
származnunk, a természetünknek, az új életünknek mennyből kell származnia.
Jézus Krisztusból kell származnunk, hogy az Ő családjába tartozhassunk. Nem
hiába beszél Istennek igéje a fiúságról, arról, hogy fiává fogadott bennünket
Isten. János Evangéliumában azt olvassuk, hogy „Az övei közé jött, és az övéi nem fogadták be Őt”. Az első rész tizenkettedik részében pedig így
olvassuk: „Valakik pedig befogadták Őt,
hatalmat adott azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek, azoknak, akik az Ő nevében
hisznek, akik nem vérből, sem a testnek akaratából, sem a férfiúnak
indulatjából, hanem Istentől születtek.”
n Ahhoz, hogy új
életünk legyen, Istentől kell származzunk, az Ő családjába kell tartozzunk.
II. A Jézus Krisztussal
való rokonságot meghatározza a nevünk
n A név nem árul el
mindent, mert olyan neveink vannak, amelyek nem fedik a valóságot. Pl.
„Kulcsár”: nem hordozza kezében a kulcsokat, „Szabó, Molnár, Kovács, Borzási,
Bonczidai…”: egyiknek sem fedi a neve a valóságot, mert Kulcsár asztalos, A
Boncidai és Borzási mind perecseniek, mint ahogyan a Ballák és Józsák sem
ballaiak vagy józsaiak!
n Éppen inkább így van
ez a lelki életben, mert úgy nevezzük magunkat, hogy keresztyének:
„chrisztiánosz”: ez azt jelenti, hogy krisztusi, krisztusiak. Jézus Krisztus
nevéből származtattuk magunkat, és a mi nevünk elárulja, hogy Jézus Krisztus
családjába tartozunk.
n Ugyanis, akit úgy
hívnak, mint engem, azzal valamilyen rokoni kapcsolatban lehetek, azzal
összeköt valamilyen közös származás is. A név összeköti a rokonokat. Igen ám,
de a név nem árul el mindent, s az a szó, hogy „keresztyén”, sokszor nem fedi a
valóságot! „Nem minden, aki azt mondja Uram, Uram”, nem igazi keresztyén
mindaz, aki keresztyénnek mondja magát. Lehet, hogy csak a neve az!
n Isten igéjében van
egy könyv, egy levél, a Filemonhoz írt levél, amelyben szó van egy fiúról,
Onézimoszról, ami lefordítva azt jelenti, hogy „Hasznos”. Mennyire örülhetett
Filemon, mikor ez a rabszolga megszületett. Amikor nevet adtak neki, arra
gondoltak, milyen hasznos ez, ha megnő, a háznál. Az történt, hogy a fiú
megszökött, meglopta a gazdáját, eltűnt, majd Pál Apostol lábainál rátalált
Jézus Krisztusra, megtért, és visszatért gazdájához. Pál Apostol a Filemonhoz
írt levélben szól róla. Onézimus méltó lett a nevéhez!
n Mert a nevünk
elárulja. Ha minket keresztyéneknek hívnak, legyünk keresztyének! Ha azt
mondják rólunk, hogy hívő, akkor legyünk hívők! Krisztus követője, akkor
kövessük Jézust! Legyen igaz a nevünk!
n Egy ember ment az utcán,
nagyon éhes volt, s az egyik ember kiáltotta: „Meleg perec! Meleg perecet
vegyenek!” Megállott, hogy vegyen két három perecet, s mikor beleharapott,
észrevette, hogy a perec hideg, és kemény. Visszament, hogy számon kérje az
illetőt, hisz az azt kiáltotta, hogy meleg perec! Ez meleg perec? Azt mondta az
illető, hogy „En nem mondtam, hogy ez meleg perec, hanem így kiáltottam, mert
így hívják, ez a neve.”
n Azt hiszem, hogy
sokak neve nem igazolja az ő életüket. A cselekedetek nem árulják el azt, amit
a nevünk mond. A név nem árulja el a valóságot, pedig a név határozza meg a
rokonságot Jézus Krisztussal. Ha valaki nem él keresztyén módra, hívő módra, az
ne is nevezze magát ilyennek, mert semmi köze sincs Jézushoz. Jézus nem vallja
őt testvérének, rokonának, aki nem él hozzá méltó életet.
III. A Jézus
Krisztussal való rokonságot meghatározza a szeretet (a Vele való viszonyunk)
n Harmadszor úgy
látom, hogy a viszony is meghatározza
a rokonságot Jézussal. Közünk van Jézushoz, ha szeretjük Őt! A rokonoknak közük
van egymáshoz, azok szeretik egymást, ezért tartják a kapcsolatot egymással.
n Simon Péter, Jézus
egyik tanítványa háromszor tagadta meg Jézust nagypéntek éjszakáján, de
feltámadása után megjelent az Úr Tibériás tengerénél, és úgy tűnik, mintha nem
is foglalkozna a többi tanítvánnyal, csak Péterrel. Nem hányja szemébe bűneit,
hanem egy kérdést tesz fel neki: „Simon,
Jónának fia, szeretsz-e engem?” Szeretsz-e engem? Mert a szeretet, a
viszony Jézus Krisztushoz meghatározza a rokonságot.
n Ha testvére vagy
Jézusnak, akkor szereted Őt. Itt vagy az áhítaton. Imádkozol. Szolgálsz Neki.
Érdekel az Ő ügye. Gondod van mindarra, amit parancsolt, amire tanított. Azok
az emberek, akik hamisításokat követnek, semmi közük sincs Jézushoz. A viszony
mindig meghatározza a rokonságot Jézussal. Milyen kapcsolatod van vele?
n Gondolsz-e reá? Vagy
csak a nyomorúságban, bajban, betegségben gondolsz Rá, amikor szükségben vagy,
akkor hívod segítségül? A „jaj, Istenem” Isten, nem létezik.
n Ha mindig törődsz
vele, csak ha a szívedben él, ha vele kelsz és vele fekszel, és ha az Ő Ígéjéről
gondolkozol éjjel és nappal, ha helyreállott a viszony közöttetek, akkor
vagytok rokonságban. Isten nem mondott le rólad, Jézus Krisztus szeret téged,
akarja, hogy az Ő családjába tartozzál. Csupán rajtad áll, hogy te akarod e? Te
akarod e Őt követni? Te akarsz e neki szolgálni? Akarod e szeretni Őt? Helyre
akarod e hozni az elrontott viszonyt? Ő téged elfogad, ha hozzájössz.
IV. Jézus Krisztussal való rokonságot
meghatározza a hasonlóság
n Befejezésül, még
megszeretném említni, hogy azok az Úr Jézus rokonai akik hasonlítanak hozzá:
mert a rokonok hasonlítanak egymásra. Akik egy apától, egy anyától származtak,
azok hasonlítanak egymásra. Akik egy vérből származnak, hasonlítanak egymásra.
n A kérdés úgy tevődik
fel, hogy hasonlítunk e Jézus Krisztusra? Fehér embernek nem lehet fekete
gyermeke, s fordítva!
n Ha te világi élsz,
akkor nem hasonlítasz Jézus Krisztusra, mert Ő mennyei életet élt, nem volt e
világból való. A tanítványairól is ezt a megállapítást tette: „Ti nem vagytok e világból valók, azért gyűlöl
titeket a világ.” Semmi közünk Jézushoz, ha világiak vagyunk. Aki a
sötétségben él, annak semmi köze a világ világosságához.
n Amikor a tanító
leírja a gyermek füzetébe az első betűt, a sor elejére, és kéri, hogy abból
írjon tíz sort, akkor a gyermek megnézi, és leírja élete első betűjét. Mikor azonban
a következőt írja, akkor már nem a tanító által írt mintát nézi, hanem a
sajátját, és már nem épp olyanra sikeredik, mint az eredet! Mikor a sor végére
ér, már nem is hasonlít arra, amit a tanító a sor elejére írt… Az Ur Jézus megkérdezték
az írástudók, hogy szabad-e férfiúnak elbocsájtani az ő feleségét? – Mit
parancsolt Mózes? – kérdezte Jézus. – Mózes megengedte, hogy váló levelet
írjunk, és elbocsáthassuk őket. Az Úr így válaszolt: „A ti szívetek keménysége
miatt parancsolta ezt Mózes, de kezdettől fogva nem így volt!” Vagyis: Nem
Mózesig kell visszamenni, nem száz, kétszáz évvel kell visszamenni, még csak
nem is a reformációig kell visszamenni, vagy Mózesig, hanem a kezdetig! Legyünk
hasonlók Isten eredeti tervéhez, elképzeléséhez.
n Akkor vagyunk igazi
rokonságba Jézus Krisztussal, ha hasonlítunk reá. Pál Apostol azt mondta: „Nekem az élet Krisztus, s a meghalás
nyereség.” Más helyen: „Krisztussal
együtt megfeszítettem, élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus.”
„Legyetek az én követőim, mint én is a
Krisztusé.”
n Példát hagyott
nekünk Krisztus, hogy hogyan kell élni. Úgy kell engedelmeskednünk, ahogy Ő
engedelmeskedett, úgy kell szeretnünk, ahogy Ő szeretett, még ellenségeit is.
Olyan igazságot, kell mondanunk, ahogy Ő is megállt az igazság mellett, úgy kell
szolgálnunk, ahogyan Ő Isten szolgája volt. Tanuljunk Jézustól, legyünk hozzá
hasonlók, mert a hasonlóság meghatározza a rokonságot.
n Az egyik énekünk azt
mondja (Hith. 437): „Lássék lelkemben
Jézusnak békéje, / Tiszta szíve és mennyei szent lénye! // Ó, szállj,
Szentlélek, ránk, / Áldd meg szívünk és szánk, / S bennünk teljes lesz Jézusnak
szépsége! // 2. Lássék éltemben Jézusnak fensége, / Tisztán ragyogjon általam
szent fénye! // 3. Lássék szívemben Jézusnak kegyelme, / Hű megbocsátó, segítő
készsége!”
n Egy másik ének
második versszaka pedig így szól (Hith. 685): „2. Szeretnék, Jézus, hasonlítni Hozzád, / Tükrözze lényem
dicsőségedet! / Ha sötét vétkem eltakarja orcád, / Tisztítsd meg újból bűnös
szívemet! // Úgy vágyom drága jelenléted bírni, / Szent igéd által élj a
szívemben! / Hadd haljon meg mind bennem, ami régi, / Formáljon át Szentlelked
teljesen!”
n Legyen ez most mindnyájunk
imádsága!