Küzdjetek a tiszta evangéliumért! - Júd 1-3
Küzdjetek
a tiszta evangéliumért!
Júd 1-3
(Először
elhangzott 2000. augusztus 13-án Nagyváradon, a Magyar Baptisták II.
Világtalálkozóján)
A Magyar Baptisták
2. Világtalálkozójának mottója az efézusi levél 4. részének 5. verse: „Egy az
Úr, egy a hit, egy a keresztség”. Számomra az a feladat jutott, hogy a középső
megállapításról szólhassak, vagyis arról, hogy „egy a hit”.
Általános
gyakorlattá vált számunkra az, hogy a helytelenül lefordított szavak esetében
néha szó szerinti fordítást alkalmazunk, de még abban az esetben is amikor
meghagyjuk az elterjedten használt rossz fordítást, akkor is azt értjük alatta,
ami a Biblia eredeti szövegében nyilvánvaló. Így például, tudjuk, hogy az
„ekklészia” nem egyházat, hanem gyülekezetet jelent. Előszeretettel használjuk
tehát a gyülekezet szót, vagy az eredeti eklézsia kifejezést, de ha egyházat
vagy anyaszentegyházat mondunk is, tudjuk, hogy az eredeti görög szóban nincs
benne sem az anya, sem az egy, sem a ház, hanem az egyszerűen gyülekezetet
jelent. Így használjuk a keresztség szót is, tudva azt, hogy az bemerítést,
alámerítést, baptizálást jelent, és ezt értünk alatta akkor is, ha keresztséget
mondunk.
Ezen szükséges
tisztázó szavak után tehát engedjétek meg, hogy a közös hit szószólója legyek.
Mondanivalóm lényege Isten igéjének alapján az, hogy a közös hit személyes hit, amelyért küzdeni,
tusakodni kell. Itt ki kell mondanom olyan dolgokat is, amelyek sérthetnek
némelyeket. Tudjuk, hogy az igazság sérti azokat, akik eltértek tőle, mégis,
amikor a személyes hit közös hitté
válik, akkor arról világosan és határozottan kell beszélnem, még akkor is, ha
ezzel bántom azokat, akik eltértek tőle. Végül látnunk kell, hogy a közös hit,
amiről beszélünk, az az üdvözítő hit,
amely egyszer s mindenkorra adatott a szenteknek.
I. A személyes hit
Kezdjem tehát
mindenekelőtt azzal, hogy az üdvözítő hit személyes
hit.
Nem minden hit
üdvözít, hanem csak az az egy, amely adatott a szenteknek. Minden embernek
pedig az a hite, amit személyesen hisz, és az a vallása amit személyesen vall,
nem pedig az, amit örökölt, vagy amiben felnevelték. Azért szükséges ezt így
kijelenteni, mert nagyon sok esetben ez a kettő élesen különbözik. Az üdvözítő
hit személyes hit.
Isten igéje mondja
azt, hogy az üdvösség hit által van: „Higgy
az Úr Jézus Krisztusban és üdvözülsz,
mind te mind a te házad népe!”, „Úgy szerette Isten a világot, hogy az Ő
egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen
Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.”. „Nem szégyellem a Krisztus
evangéliumát, mert Istennek hatalma az, minden hívőnek üdvösségére”. Az üdvözítő hit személyes hit, mivel nem
hihetsz a másik nevében csak a magad nevében. Kívánom, hogy mindannyiunknak
üdvözítő, személyes hitünk legyen!
A hitvallomásunk
egyrészt azt mondja, hogy a hit ismeret, egy értelmi kérdés, amely által
igaznak tartjuk Isten kijelentéseit, másrészt pedig a hit erős bizalom
Istenben, vagyis egy érzelmi kérdés is.
Kissé részletezve
kijelenthetjük azt, hogy mi hisszük, hogy Jézus Krisztus Isten Fia, hisszük,
hogy Szent Lélektől fogantatott, szűztől született, hisszük, hogy szó szerint
feltámadt és mindenki által látható módon visszajön az ég felhőiben. Hisszük,
hogy a Biblia Isten tévedhetetlen és igaz igéje, hisszük, hogy az evangélium
minden embernek szól, mert Jézus Krisztus meghalt mindenkiért. „Ő engesztelő
áldozat a mi bűneinkért, de nemcsak a miénkért, hanem az egész világért is”
(1Jn 2,2), Ő „minden ember Megtartója, kiváltképpen a hívőknek” (1Tim 4,10).
Amikor visszajön, akkor ítélni fog eleveneket és holtakat (2Kor 5,10).
Közben azt is
hisszük, hogy az üdvösséghez abszolút fontos az újjászületés: „Ha valaki nem
születik újjá víztől és Lélektől, nem láthatja az Isten országát.” (Jn 3,5)
Ezek szerint a gyülekezet tagjai csak azok lehetnek, akik bűneiket
megvallották, megtértek, Jézus Krisztust befogadták és újjászülettek.
Ilyenképpen hiszünk egy egyetemes anyaszentegyházat, Krisztus gyülekezetét, ami
a szentek közössége. A gyülekezet Isten megváltottjainak, Isten gyermekeinek a
közössége. Ebbe a személyes hit alapján lehet felvenni valakit, és a közös hit
alapján a tagok felelősen vállalják egymással a közösséget, és gyakorolják a
gyülekezeti fegyelmet is, ha szükséges.
Van személyes
hitünknek egy néhány jellemvonása, amelyek különösképpen jellemzőek reánk,
baptistákra. Ilyen a hitvalló, felnőtt keresztség, amelyet Jézus Krisztus
parancsolt. Isten igéje mondja: „Aki hiszen és megkeresztelkedik, vagyis
bemerítkezik, üdvözül.” Kornélius bemerítkezett, a filippi börtönőr
bemerítkezett, az első megtértek pünkösd napján megkeresztelkedtek. „Térjetek
meg és keresztelkedjetek meg” – parancsolta nekik Péter apostol, és több mint
háromezren engedelmeskedtek ennek a parancsnak. Az a hit az igazi hit, amely
megtérést eredményez. Amely csak elméleti hit marad, az nem sokat ér. Az igazi
hit megtérést, az élet megváltozását eredményezi. Ha a te hited nem hozott
ilyen változást, akkor az nem igazi hit, nem üdvözítő hit. Márpedig könnyen
meglehet, hogy az értelmeddel felfogod, talán még érzelmeid is reagálnak rá, de
cselekedeteiben nem látható az, amit hiszel. Jakab apostol szerint az ilyen hit
halott önmagában. A Magyar Baptisták 2. Világtalálkozójának második napján a
Kulturális Örökség Minisztériuma részéről küldött üzenetben is idézve volt
Jakab apostolnak megállapítása: „amiképpen halott a test lélek nélkül, halott a
hit is cselekedetek nélkül”.
Ha megkapod az
ebédedet, és valaki azt mondja, hogy az meg van mérgezve, és te ezt elhiszed,
de mégis elfogyasztod azt, hadd kérdezzem meg, milyen hit az? Ha valaki azt
mondja, hogy az a vonat, amelyen utazol nem abba az irányba megy, amerre utazni
szeretnél, és te ezt el is hiszed, de nem szállsz át a másik vonatra, kérdezem:
milyen hit ez? Jakab apostol is megkérdezi, ha hitednek cselekedetei nincsenek,
vajon megtarthat-e téged az ilyen hit? Semmiképpen nem. Az a hit egyenlő a
nullával. Az a hit halott. Mi azonban nem olyan hitben élünk, amelynek
nincsenek cselekedetei, hanem hitünkre építjük az életünket és a jövőnket.
Üdvözítő hitünk van, amely mindennapi cselekedeteinkben is megnyilvánul. „Az
igaz az ő hite által él”-, mi is. A Jézus Krisztusba vetett személyes hitünkre
építjük rá tetteinket, kapcsolatainkat, gondolkodásunkat, eljárásunkat,
felfogásunkat, döntéseinket. Ez az a hit, amelyről Júdás apostol azt mondja,
hogy egyszer a szenteknek adatott.
Az üdvözítő személyes
hitből csak egy létezik. Egy a hit! Ez adatott egyszer a szenteknek. Más
üdvözítő hit nem létezik.
Nemrégen együtt utaztam egy fiatallal, aki
dicsekedett vallásával és hitével. Azt mondta, hogy egy időben foglalkozott a
kérdéssel, hogy más hitre térjen, de nagyon hálás azért, hogy abban a hitben
született - ahogyan ő mondta, abban nevelkedett, és hogy abban maradt meg.
Megkérdeztem, hogy miért? Azt válaszolta, hogy azért, mert az ő vallása igazán
nem kér tőle semmit. Erre azt válaszoltam, hogy azt csakugyan nem nehéz
megtartani. De mit ér az a hit, ami nem kötelez téged semmire? Ha nem tudnál
válaszolni erre a kérdésre, akkor válaszolok én: az a hit, ami nem kötelez
téged semmire, az nem ér semmit. De nekünk nem ilyen hitünk van. A mi hitünk
arra kötelez, arra tanít minket hogy mértékletesen igazán és szentül éljünk a
jelenvaló világon.
II. A közös hit
Folytatom, mert a közös hitről kell beszélnem.
A személyes hit úgy lesz közös hit, hogy ha
felismerem hogy az én hitem azonos a te hiteddel. Ebben az esetben mi ketten
közösséget vállalunk, hitközösségben kezdünk élni. Ez a közösség a közös hit
alapján tehát a felismerés és a csatlakozás folytán valósulhat meg. Nem a
nevünk köt össze, nem a földi származásunk vagy a hagyományunk, hanem a hitünk.
A közös hit eredményezi a közösséget.
Pünkösd napján, akik felismerték bűneiket,
akik megtértek és megkeresztelkedtek, azok csatlakoztak is Péterhez és ahhoz a
százhúsz főnyi sokasághoz, akik hittek Jézus Krisztusban. Attól kezdve, közös
hitük alapján gyakorolták is magukat a közösségben (ApCsel 2,42). Ilyen
közösséget eredményez a mi közös hitünk is. Egy helyi gyülekezetben, a
gyülekezetek szövetségében vagy a világszövetségben sok ezren vagyunk
közösségben. Azért lehetünk közösségben, mert közös a hitünk. Mi testvérek
vagyunk az Úrban, nemcsak kollégák, szaktársak, elvtársak, rokonok vagy
haverok. Testvéreknek mondjuk egymást, és nemcsak így mondjuk, hanem így is
gondoljuk. A hit alapján vállalunk közösséget egymással, vagy a hit alapján nem
vállalhatunk közösséget, abban az esetben, ha nem közös a hitünk.
Ugyanis a hit alapján történő közösség
egyúttal a hit alapján történő elhatárolódást is eredményez. Nem lehetünk
hitetlenekkel felemás igában. Igazságnak és hamisságnak, világosságnak és
sötétségnek nem lehet közössége egymással. A hívőnek nem lehet köze, vagyis
közössége a hitetlennel.
Ez az igazság főleg akkor válik
nyilvánvalóvá, amikor az úrvacsorai szent jegyekhez járulunk. Amikor az Úr
Jézus megtört testének és kiontott vérének csodája elé állunk, újra meg újra
rádöbbenünk arra, hogy ez az, ami eggyé tesz minket: mindnyájan egy kenyérből
részesedünk, Hozzá tartozunk. Ugyanakkor az is meglátszik itt, hogy vannak,
akikkel nem lehetünk közösségben és velük nem is járulhatunk együtt az Úr
asztalához. Ez egyesít, és ez választ is el egymástól: egyesít azokkal, akikkel
közös a hitünk, és elválaszt azoktól, akikkel nem közös a hitünk. Ha
Krisztusnak tagjai vagyunk, akkor egymásnak is tagjai vagyunk, és ezt a
közösséget önkéntesen vállaljuk a közös hit alapján. Azok vagyunk közösségben
egymással, akik hitünkért áldozatot is vállalunk, ha szükséges.
III.
„Küzdjetek a hitért!”
Nos, most érkeztünk ahhoz, amiről Jakab
apostol beszél. Miről beszél? Arról, hogy szeretett volna a közös üdvösség
felől írni, minden igyekezettel. (Ha ez megtörtént volna, lenne talán még egy
olyan levelünk a Bibliában, mint a római levél, ami a közös üdvösségről, a
közös hitről szól, rendszerezett, bizonyított és alkalmazott módon.) De Júdás
apostol azt mondja, hogy nem tudta ezt megtenni, mivel intést kell
továbbítania. Mi volt ez az intés? Az, hogy „küzdjetek a hitért, amely egyszer és mindenkorra a szenteknek
adatott!”
Küzdjetek ezért a hitért!
Megfigyeltétek-e azt, hogy a Jelenések
könyvében, amikor az Úr Jézus a hét kisázsiai gyülekezethez küldi táviratait,
akkor két gyülekezet felé is kemény figyelmeztetésnek adott hangot, mert azok
megtűrték magatok között a tévtanítókat?
Pál apostol is
figyelmezteti az efézusi gyülekezet véneit, hogy viseljenek gondot magukra és
az egész nyájra, amelyben Isten őket vigyázókká tette, mert tudja azt, hogy
távozása után jönnek közéjük gonosz farkasok, akik nem kedveznek a nyájnak,
sőt, közülük is támadnak majd férfiak, akik fonák dolgokat beszélnek, hogy a
tanítványokat maguk után vonják (ApCsel 20,28-31).
A galáciai
gyülekezetnek azt írja, hogy csodálkozik, hogy olyan hamar más hitre, más
evangéliumra tértek, holott nincs más, csak egy van -, és ha mennyből való
angyal jönne is, hogy mást hirdessen, átok legyen, mert más evangélium nincs.
(Gal 1,6) Egy a hit!
A korinthusi
gyülekezetnek írt levélben Pál apostol azt mondja: „Félek… hogy a ti
gondolataitok eltántorodnak a Krisztus iránti őszinte és tiszta hűségtől. Mert ha valaki odamegy hozzátok, és más
Jézust hirdet, nem akit mi hirdettünk, vagy más lelket fogadtok be, nem akit
kaptatok, vagy más evangéliumot, nem amelyet elfogadtatok, azt szépen
eltűritek.” (2Kor 11,3-4)
A Tituszhoz írt
levélben a nagy apostol azt a tanácsot adja szolgatársának, hogy „az eretnek
embert egy vagy két intés után kerüld, tudván, hogy az ilyen romlott, és
vétkezik, önmaga is kárhoztatván magát. (Tit 3,10-11)
János apostol pedig
a házról-házra járó tévtanítókat illetően azt mondja, hogy „Ha valaki hozzátok
érkezik, és nem ezt a tanítást viszi, ne fogadjátok be a házatokba, és ne
köszöntsétek.” (2Jn 10) Ebben az esetben a köszöntés többet jelentett, mint
egy-két szavas üdvözlést: közösségről és meghitt társalgásról van szó. Az
üzenet tehát az, hogy ne legyetek velük közösségben! A közösség alapja a közös
hit, ha pedig nem közös a hitünk, akkor nem lehet közösségünk egymással! Egy a
hit! Küzdjetek a hitért, amely egyszer adatott a szenteknek!
Mindezek a
figyelmeztetések azt mutatják, hogy sajnos, a hitet el lehet veszíteni, hit
dolgában hajótörést lehet szenvedni (1Tim 1,19), „az istentelenek
tévelygéseitől elragadtatva” saját erősségünkből ki lehet esni (2Pt 3,17). Mi azonban most elhatározhatjuk, hogy
megtartjuk a kapott hitet mocsoktalanul és szentül. Elhatározhatjuk azt, hogy
mindhalálig kitartunk amellett, amit az ige alapján hittünk és vallottunk. Nem
térünk el tőle, mellé állunk, és küzdeni fogunk érte! Határozzuk ezt el! Ehhez
Isten erejét is kérnünk kell, mivel egyedül Isten az, aki minket megtarthat a
hitben. Tanulmányozva minden nap Isten igéjét, gondolkozva arról éjjel és
nappal, gyönyörködve abban, mint aki nagy nyereséget talált. A hitben így
megerősödve arra is képesek leszünk, hogy küzdjünk, harcoljuk azért a hitért,
amely egyszer a szenteknek adatott. Ámen.