Salamon uralkodása - 1Kir 9:10-28
Salamon
uralkodása
1Kir
9:10-28
10 És történt a húsz esztendő végén, amialatt
Salamon a két házat, az Úr házát és a király házát megépítette, 11
Amelyekhez Hírám, Tírus királya adott volt ajándékba Salamonnak cédrusfákat,
fenyőfákat, aranyat egész kívánsága szerint: adott Salamon király Hírámnak húsz
várost Galileának földén. 12 És kiment Hírám Tírusból, hogy megnézze
azokat a városokat, amelyeket Salamon néki adott, de nem tetszettek azok néki. 13
És monda: Miféle városok ezek, atyámfia, amelyeket nékem adtál? És Kábul
földnek nevezte azokat mind e mai napig. 14 Küldött pedig Hírám a
királynak százhúsz talentum aranyat.
15 És ez az összege annak az adónak is, amelyet
kivetett volt Salamon király, hogy megépíthesse az Úr házát, és a maga házát,
és Millót, és Jeruzsálem kőfalait, és Kháczort, Megiddót és Gézert. 16
Mert a Faraó, Égyiptom királya, feljött volt, és meghódította Gézert, és
felégette tűzzel, és a Kananeusokat, akik a városban laktak, megölte, és adta
azt ajándékban az ő leányának, a Salamon feleségének. 17 És
megépítette Salamon Gézert és az alsó Bethoront; 18 Bahalátot és
Thadmort a pusztában, azon a földön; 19 És a tárházak minden
városait, amelyek a Salamonéi voltak, a szekerek városait, és a lovagok
városait, és mindeneket, amelyeknek építéséhez Salamonnak kedve volt
Jeruzsálemben és a Libánonon, és az ő birodalmának egész földén. 20
És mindazt a népet, amely megmaradt volt az Emoreusoktól, Hitteusoktól,
Perizeusoktól, Hivveusoktól, Jebuzeusoktól, akik nem voltak az Izráel fiai
közül. 21 Azoknak fiait, akik ő utánuk azon a földön maradtak volt,
akiket az Izráeliták ki nem irthattak, Salamon jobbágyokká tette mind e mai
napig. 22 De az Izráel fiai közül senkit nem vetett Salamon
szolgálat alá, hanem ezek hadakozó férfiak voltak és ő szolgái és főemberei és
hadnagyai és az ő szekereinek és lovagjainak fejei. 23 És a
hivatalnokoknak, akik Salamon munkáinak élén állottak, száma ötszázötven volt,
akik igazgatták a népet, amely dolgozott a munkán. 24 És a Faraó
leánya felment a Dávid városából a maga házába, amelyet [Salamon] épített néki.
Akkor építette meg Millót is.
25 És áldozott Salamon minden esztendőben háromszor,
égő és hálaáldozatot azon az oltáron, amelyet épített az Úrnak, és áldozott
jóillattal azon, amely az Úr előtt volt. És elvégezte a házat.
26 És hajókat is csináltatott Salamon király
Esiongáberben, amely Elót mellett van a Veres tenger partján, az Edom földén. 27
És elküldte Hírám az ő szolgáit a hajókon, akik jó hajósok és a tengeren
jártasak [voltak], a Salamon szolgáival. 28 És egész Ofirig mentek,
és hoztak onnét négyszázhúsz talentum aranyat, és vitték azt Salamon királyhoz.
Salamon életét tanulmányozva, elérkeztünk
ebben a részben most uralkodásának összefoglalásához, általános áttekintéséhez,
leírásához. Főképp azután, miután a templomot megépítették és felszentelték, és
miután az Úr dicsősége betöltötte azt, most már úgy tekint vissza ezekre az
építményekre, mint olyan megvalósításokra, amelyekben az Úr vezette őt,
bölcsességet adott neki, és megáldotta abban, amit tett.
Valahogy úgy képzelhetjük el ezt a szakaszt,
mint egy építkezést: megássák a fundamentumot, bezsaluzzák az alagsort,
felhúzzák a falakat, bevasazzák és megöntik a betongerendákat és a födémeket.
Aztán, ahogy az utolsó emelet is elkészül, rá a tetőszerkezet, számba lehet
venni, hogy kik dolgoztak, kik járultak hozzá egyik vagy másik szakasz
építéséhez, kik fizették a költségeket. Mindegyik résznek külön története van,
és itt a királyok első könyvének kilencedik részében ezeket a kisebb
történeteket sorolja fel az ige, a Salamon uralkodása idejéből.
Salamonnak a vérében volt az építkezés:
nemcsak a templomot építette hét évig, hanem az ő házát is, tizenhárom évig!
Tehát húsz éven át építkezett, csak Jeruzsálemben. Ezen kívül erődített
városokat, kereskedelmi csomópontokat, honvédelmi támaszpontokat, tárházakat,
különböző fontosságú építményeket épített a birodalom egész területén. Újra meg
újra építeni kellett, és az építést folytatni és befejezni. Lényegében az van
itt leírva, amit a királyok tenni szoktak. Nem csodálkozhatunk ezen. Van itt
külpolitika, önkény, elnyomás, kereskedelem, istentisztelet, katonai műveletek,
hajóflotta, és van sok építkezés. Salamon bölcsen vezette az országot.
Négy fő területet vizsgálhatunk meg: a politikát, a honvédelmet, a vallást és
a kereskedelmet.
I.
Politika: Salamon kapcsolatai szomszédjaival – 10-14. v.
Azzal kezdődik a történet, hogy milyen kapcsolata volt Salamonnak Hírámmal,
északi szomszédjával. Majd szó van arról, hogy milyen kapcsolata volt a
szidoniakkal és tírosziakkal – Főnícia fontos kereskedelmi központjaival. Hírám
annak idején már Dáviddal is nagyon jó barát volt. Dávid rendelkezett a templom
építése felől, amit nem ő, hanem csak a fia valósíthatott meg. De elképzelte és
összegyűjtötte a hozzávalókat, és rendelkezett, hogy Hírám küldjön a Libánonról
ehhez megfelelő épületfákat. Főleg az 5. rész számol be erről: „Elküldött Hírám Salamonhoz ezt üzenve:
Megértettem, ami felől küldtél hozzám. Én megteszem minden kívánságodat, mind a
cédrusfákra, mind a fenyőfákra nézve. Az én szolgáim a Libánonról aláviszik a
tengerre a fákat, én pedig azokat tutajokon, a tengeren addig a helyig vitetem,
amelyet te megüzensz nékem, és te onnan vitesd el. Te pedig abban teljesítsd
kívánságomat, hogy adj eledelt az én háznépemnek. Adott azért Hírám Salamonnak
cédrusfákat és fenyőfákat minden kívánsága szerint, Salamon pedig adott
Hírámnak húszezer véka búzát az ő háznépének táplálására, és húszezer kórus
sajtolt olajt és adta Salamon ezt Hírámnak esztendőről esztendőre.” (1Kir
5:1-3)
Szó van ezek után arról, hogy hányan voltak
a robotosok, akik három hónaponként felmentek dolgozni a Libánonra, fát vágni
és köveket faragni. A kőfaragókat Salamon biztosította (1Kir 5:13-18). Hírám
adta a favágókat, cédrusfákat és a fenyőfákat, és a tutajok vezetőit. Nemcsak a
templom építéséhez volt szükség gerendákra, hanem a palota építéséhez is.
Nagyon meglepő viszont, hogy Hírám küldött
120 talentum aranyat is! Azért meglepő, mert Dávid már összegyűjtötte az
aranyat, ami a templomhoz szükséges volt, éspedig, 100.000 talentum aranyat, és
1 millió talentum ezüstöt. Erről a Krónikák könyvében olvashatunk (1Krón
22:14-16. 28-29). Mai szóval élve, 3.750 tonna arany, ami, szó köztünk
maradjon, elég kellett legyen a templom építéséhez… De akkor miért kellett kölcsönözni
még négy és fél tonna aranyat, Hírámtól? Feltételezhető, hogy azért, mert a
templom építésére összegyűjtött arany és ezüst, a többi hozzávalókkal együtt az
Úrnak volt szentelve. Salamon ahhoz nem nyúlhatott, de a maga palotáját mégis
arannyal kívánta díszíteni!
Ugyanis, luxus palotája volt Salamonnak. Azt
olvassuk, például, hogy a palotában arannyal boríttatta be azokat a pajzsokat,
amiket a falra függesztettek: százával voltak ott kiaggatva arannyal borított
pajzsok! A 10. rész 12. versétől ezt olvashatjuk: „És csinált a király ébenfából oszlopokat az Úr házába és a király
házába, és az éneklőknek hegedűket és lantokat; nem hoztak soha többé olyan
ébenfákat, és nem is láttak olyanokat mind e mai napig.” Aztán szó van
tiszta aranyból készült pajzsokról is: „És
csináltatott Salamon király kétszáz pajzsot tiszta vert aranyból; mindenik
pajzsra hatszáz aranyat adott. És háromszáz kerek pajzsot vert aranyból, három
font aranyat adott mindenik pajzsra: és azokat a király helyeztette a Libánon
erdő házába. És készített a király elefántcsontból egy nagy királyi széket és
beborította azt finom arannyal. Hat grádicsa volt e királyi széknek és e szék
teteje kerekded volt hátul, és karjai voltak mindkétfelől az ülés mellett, és
két oroszlán állott ott a karoknál. És tizenkét oroszlán állott ott kétfelől a
grádics hat lépésén. Senki soha olyant nem csinált egyetlen országban sem.”
(1Kir 10:16-20) Az Ige megemlíti az ivóedényeket, az evőedényeket, az asztali
felszereléseket, és egyéb felszereléseket. Egyáltalán nem volt szűkmarkú az
arannyal, amikor ezeket a munkálatokat végeztette Jeruzsálemben!…
Úgyhogy, Hírám adott 120 talentum aranyat,
és cserébe, hogy Salamon azt kifizethesse, – mivel valószínű nem volt már a
királyi kincstárban semmi, amivel fizetni lehetett volna, – Salamon adott
Hírámnak 20 határ menti várost. Ezzel kapcsolatban először azt kell
megjegyeznünk, hogy Salamonnak nem volt arra joga, hogy eltulajdonítsa az Úr
örökségét! A föld az Úré. Még az Izráel fiai sem tulajdoníthatták azt el,
adhatták el örökre. A jubileumi év, az ötvenedik esztendő épp azt a célt
szolgálta, hogy minden föld visszakerülhessen eredeti tulajdonosához. Úgyhogy,
Salamon egy talpalatnyi földet sem adhatott Hírámnak!
Még szerencse, hogy Hírámnak nem tetszettek
azok, mert megnézte őket, és azt mondta az ő föníciai nyelvén: „Kábul földek” azok, semmirevaló telkek, nullafalvák, zéró tartomány.
Nem kellettek neki. Úgyhogy, Salamon végül mégis vissza kellett fizesse a 120
talentum aranyat. De honnan? Nem tudjuk. De hogy visszafizette, az biztos, mert
jó barát maradt Hírámmal azután is. Később olvasunk arról, hogy Séba királynője
éppen ennyi aranyat hozott Salamonnak ajándékba… A Hírámmal való barátságban bizonyára
beállott egy mosolyszünet akkor, amikor Hírám megnézte azokat a városokat, és
az aranyát meg nem kapta vissza!
Ugye, nem így szoktak bánni a barátokkal?
Salamon beszél a barátokról a Példabeszédek könyvében: „Mint a kenet és jó illat megvidámítja a szívet: úgy az ő barátjának
édes szavai is, melyek lelke tanácsából valók. A te barátodat, és a te atyádnak
barátját el ne hagyd, és a te atyádfiának házába be ne menj nyomorúságodnak
idején. Jobb a közel való szomszéd a messze való atyafinál.” (Péld 27:9-10)
Salamon nagyon jól járt Hírámmal, akivel
Dávid barátságot ápolt. Valójában nem is épülhetett volna fel a palota és az Úr
háza, ha nem lett volna ott Hírám, hogy segítse őt cédrusfákkal és fenyőfákkal.
Szomszéd-ország lévén, nagy szükség volt rá, a kereskedelmi útvonalak és
határok békés védelmében is.
Megjegyezhetjük, hogy Salamon hozzáállását
nem az alázat, és nem a szerénység jellemezte. Márpedig az Úr Jézus minket erre
tanított: „Tanuljátok meg éntőlem, hogy
szelíd és alázatos szívű vagyok” (Mt 11:29) Az alázatnak és a szerénységnek
az ellentéte a büszkeség, a felfuvalkodás, a gőg, a nagyravágyás – és sajnos,
hogy épp ezeket láthatjuk Salamonnál. Pedig az apjától nem ezt tanulta! Dávid
alázatos szívű volt: „Uram, nem
fuvalkodott fel az én szívem, szemeim sem láttak magasra, és nem jártam nagy
dolgok után, erőmet haladó csodadolgok után; Sőt lecsendesítettem és
elnémítottam lelkemet. A milyen az elválasztott gyermek az anyjánál; mint az
elválasztott gyermek, olyan bennem az én lelkem.” (Zsolt 131:1-3) Milyen jó
lett volna, ha Salamon is követte volna példáját, és alázatban maradt volna!
II.
Honvédelem: Salamon katonai felkészültsége – 15-24. v.
A 15. verstől az ország védelméről van szó. Hogyan építkezett Salamon, és hogyan
erősítette meg a városokat. Megépítette Millót a Dávid városban: „milló” egy
védőfal volt töltéssel. Azután megépítette a maga házát is, és Khácort,
Megiddót és Gézert. Khácor, a Galileai-tenger északi részénél határ menti város
volt, ahol a fő kereskedelmi útvonal áthaladt. Erre szükség volt. De ugyanúgy
szükséges volt megerősíteni Megiddót is, mert Megiddó őrizte a Kármel hegyénél
a szoros bejáratát. Aki át akart menni Izráel földén, annak át kellett utaznia
Megiddón. Ezek a kereskedelmi útvonalak a kapcsolattartás miatt is fontosak
voltak: Egyiptommal és a távolabbi országokkal. A király útjának nevezett
főúton vámot szedtek: Hírámmal és a föníciaiakkal nem a kereskedelem, meg a
hajózás mutatta a jó viszonyt, hanem az utak közös ellenőrzése: senki nem
vonulhatott át az országukon, hogy ne tudtak volna róla.
Megépítette tehát ezeket a tárházak városait,
a szekerek városait, a lovagok városait, Gézert, Bethoront, Bahalátot és
Thadmort vagy Thámort, ami pálmát jelent. Ez utóbbit ma is úgy hívják, hogy
Palmira. Az építkezés át meg átszövi ezt az egész igeszakaszt. Feltevődik a
kérdés, vajon miért volt erre szükség békeidőben? Nem támadta őket az ellenség!
Azért volt szükség az erődített városokra, mert jóllehet most békeidő van, de
előbb utóbb háború lesz. Békeidőben kell felkészülni a háborúra! Nem a hegy
alatt abrakolják a lovat. Tartalékokat gyűjteni a nehéz napokra a szép napokon
kell.
Ennek a lelki alkalmazását keresve, azt
találtam, hogy vannak az életünkben olyan időszakok, amikor mi is megtölthetjük
a tárházakat: akkor kell olvasnod a Bibliát, amikor megteheted! Akkor gyakorold
a testvéri közösséget, amikor megteheted! Járj az imaházba, amíg tudsz!
„Szeress és szolgálj, amíg lehet, kit tudja, meddig tart életed!” É nem
tudhatod, hogy meddig tart a kegyelem. Mindennek rendelt ideje van. Ragadjuk
meg a nekünk adott ajándékokat, használjuk fel a kellemetes időt az Úr
dicsőségére!
III.
Vallás: Salamon istentisztelete – 25. v.
A 25. vers Salamon vallásáról, istentiszteletéről szól. Három ünnepre kellett
feljárniuk a férfiaknak Jeruzsálembe: a Húsvétra, ez az Egyiptomból való
kivonulásról beszélt, a Hetek ünnepére, a mi Pünkösd ünnepének felel meg, és a
Sátorok ünnepére. Mi az Úr Jézus halálát, feltámadását és a Szentlélek
kitöltetését ünnepeljük ezeken az alkalmakon.
Azt olvassuk, hogy Salamon égőáldozatot,
vagy békeáldozatot mutatott be, jó illattételt tett azon az oltáron, amelyet
épített, és előírás szerint gyakorolta az istentiszteletet minden évben. Példát
adott a népnek. Jóllehet Jeruzsálemben lakott, nem messze volt a palotája, de
minden évben háromszor, úgy ahogy azt Mózes törvénye előírta, feljött az Úr
házába és bemutatta az áldozatokat.
Nem is volt bálványimádás addig, amíg Ő ezt
így tette, amíg ebben élen járt, amíg példát mutatott. A baj akkor kezdődött,
amikor ő már nemcsak az Úrnak áldozott, amikor eltért az Úrtól, és a szíve nem
volt tökéletes az Úrhoz. Izráel népe hamarosan követte királyát a
bálványozásban. A királyok ejtették bűnbe az Izráelt! Ne feledjük, hogy mi is
példát adunk minden nap, ha akarjuk, ha nem, példát mutatunk az embereknek, és
azok nem azt követik, amit mondunk, hanem azt, amit életünkkel bemutatunk.
Az égőáldozat a teljes odaszánást
jelképezte. A békeáldozat a testvéri közösségről szólt. A jó illattétel az
imaélet szimbóluma. Nálunk megvannak-e ezek? Odaszántuk-e magunkat az Úrnak?
Gyakoroljuk-e a testvéri közösséget? Van-e élő imaéletünk?
„Megjelent
az Úr Salamonnak másodszor is” (1Kir 9:2), és figyelmeztette: „Hogyha elszakadtok ti és a ti fiaitok én
tőlem, és meg nem őrizitek az én parancsolatimat és végzéseimet, melyeket
elétek adtam; hanem elmentek, és idegen isteneknek szolgáltok, és meghajoltok
azok előtt: Kigyomlálom az Izráelt e föld színéről, amelyet nékik adtam; e
házat, melyet az én nevemnek szenteltem, elvetem szemeim elől, és az Izráel
példabeszédül és meséül lesz minden nép előtt. És bár e ház felséges, mégis
akik elmennek mellette, elcsodálkoznak, felkiáltanak, és azt mondják: Miért
cselekedett így az Úr ezzel a földdel és ezzel a házzal? És azt felelik: Azért,
mert elhagyták az Urat az ő Istenüket, aki az ő atyáikat kihozta volt Egyiptom
földéből, és idegen istenekhez ragaszkodtak, és azokat imádták, és azoknak
szolgáltak: ezért bocsátotta őreájuk az Úr mind ezt a nyomorúságot.” (1Kir
9:6-9)
Sajnos, mindez be is következett. Salamon
életének befejezése nem olyan volt, mint uralkodásának kezdete.
IV.
Kereskedelem: Salamon hajóflottája – 26-28. v.
Az igeszakasz utolsó verseiben szó van Salamon flottájáról. Nem tudjuk, hány
hajója volt Salamonnak Esiongáberben, az Edom földén, a Vörös-tenger
kikötőjében. Legalább egy hajó a Hírám embereivel, - mert a föniciaiak értettek
a hajózáshoz, az izráeliek nem -, kihajóztak az Indiai-óceánra, hoztak aranyat.
420 (vagy 450) talentum aranyat, Ofirból.
A következő részben szó van egy másik
flottáról, amely Társisba hajózott, háromévenként (1Kir 10:22). Azok aranyat,
ezüstöt, elefántcsontot, majmokat és pávákat hoztak Salamonnak. Egyfajta
állatkertet létesíthetett Jeruzsálemben. Íme, már Salamon nem mondhatja, hogy „nem járt az erejét meghaladó csodadolgok
után”… A majmok és pávák nem sorolhatók a boldoguláshoz abszolút szükséges dolgok
közé…
A két útvonalon rendszeresen mentek és
jöttek a hajók. Újra meg újra kihajóztak a hajósok a Hírám embereivel. Mert van
mit tanulni a világ fiaitól is! Maga az Úr Jézus mondta, vannak dolgok, amiket
tőlük kell eltanulni, hogyan alkalmazzuk azokat az Úr dicsőségére.
Egyik gyermekének azt mondja, hogy „ha szeretetet adsz, szeretetet kapsz”.
Ez is egyfajta kereskedelem, csak nincs benne veszteség, sem kockázat.
Vizsgáljuk meg, hogy milyen kapcsolataink vannak a körülöttünk élő emberekkel, hogyan
szolgáljuk mi az Urat, hogyan tiszteljük mi Őt, és miben mutatkozik az meg.
Éljünk szentül a jelenvaló világon!