Az ítélet árnyéka Júda házán - 1Kir 14:21-31
Az
ítélet árnyéka Júda házán
1Kir
14:21-31
21Roboám pedig, a
Salamon fia Júdában uralkodott: Negyvenegy esztendős volt Roboám, mikor
uralkodni kezdett, és tizenhét esztendeig uralkodott Jeruzsálemben, abban a
városban, amelyet az Úr választott volt [magának] az Izráelnek minden nemzetségei
közül, hogy ott helyeztesse az ő nevét; és az ő anyjának Naama volt a neve, aki
az Ammon nemzetségéből való volt.
22Júda is gonoszul cselekedett az
Úr szemei előtt, és sokkal nagyobb haragra indították őt az ő vétkeikkel,
amelyekkel vétkeztek, mint atyáik azokkal, amelyeket ők cselekedtek volt. 23Mert
ők is építettek maguknak magaslatokat, és faragott képeket és Aserákat minden
magas halmon, és minden zöldellő fa alatt. 24És voltak férfi
paráznák is az országban, és cselekedtek a pogányok minden utálatos vétkei
szerint, akiket az Úr kiűzött volt az Izráel fiai előtt.
25És történt Roboám király ötödik
esztendejében, feljött Sisák, az Egyiptombeli király Jeruzsálem ellen. 26És
elvitte az Úr házának kincseit, és a király házának kincseit, és mindent, ami
csak elvihető volt; elvitte mind az arany pajzsokat is, amelyeket Salamon
csináltatott, 27Amelyek helyett Roboám király azután rézpajzsokat
csináltatott, és adta azokat a testőrök fejedelmeinek kezébe, akik a király
házának kapuállói voltak. 28És valahányszor a király bement az Úr
házába, bevitték azokat a testőrök, és ismét visszahozták a testőrök házába. 29Roboámnak
pedig több dolgai és minden cselekedetei, nemde nem meg vannak-e írva a Júda
királyainak krónika-könyvében? 30És folyton hadakozás volt Roboám és
Jeroboám között.
31És elaludt Roboám az ő atyáival,
és eltemettetett az ő atyáival a Dávid városában; és az ő anyjának Naama volt a
neve, az Ammoniták nemzetségéből való; és Abija, az ő fia, lett a király ő
helyette.
Eddig az északi országrésszel, Izráellel
foglalkozott a Királyok első könyve, amelyben főleg Jeroboám bűnös uralkodását,
bálványimádását kellett bemutatni. Egy idő után, szinte fárasztóvá vált olvasni
és hallani, hogy mennyi gonoszság, bűn, istentelenség férhetett abba bele, a Jeroboám
istentelenségébe.
De úgy van ez, mint ahogy a rádióban vagy
televízióban hallható futballmérkőzések közvetítésénél szokott lenni, egy-egy
unalmas beszámolónál a moderátor hirtelen átkapcsol egy másik közvetítésre, egy
másik városból, hátha az valami érdekesebbet tud mondani. Így változik itt is a
színtér, Izárelből Júdába, hátha ott jobb dolgokról hallhatunk. Kiderül azonban
hamarosan, hogy ott csak más dolgok történnek, de azok sem jobbak.
A következő három király: Roboám, Abija és
Asa teológiai szemszögből van bemutatva. A Krónikák könyve a királyok
krónikája, ahol pozitívabban tüntetik fel az eseményeket. A Királyok könyve
viszont a próféták szemszögéből, vagyis Isten szemszögéből mutatja be, sokkal
reálisabban azt, ami történt. Ilyen szemszögből láthatjuk Roboám királyt is.
Tizenhét évig uralkodott Roboám, és 41 éves
volt amikor uralkodását elkezdte. Erre az uralkodásra azonban már rávetült az
ítélet árnyéka.
Egyféle programbeszéd az, amit elébünk tár a
bibliai író. Korábban Jeroboámról és Izráelről hirdette a 15-16. versben, hogy „megveri az Úr Izráelt, mint ahogyan a nád a
vízben ide s tova hányattatik, és elszakasztja az Izráelt erről a jó földről,
amelyet adott az ő atyáiknak és szétszórja a folyóvízen túl, mivelhogy Aserákat
csináltak maguknak hogy az Urat ingereljék, és kézbe adja az Izráelt a Jeroboám
bűneiért, aki maga is vétkezett és az Izráelt bűnbe ejtette.” Most
ugyanilyen programbeszéd található itt Júdáról, a 22. verstől: „Júda is gonoszul cselekedett az Úr szemei
előtt, sokkal nagyobb haragra indították Őt az ő vétkeikkel mint az ő atyáik
azokkal amelyeket ők cselekedtek, mert ők is építettek maguknak faragott
szobrokat, Aserákat és a férfi paráznák is ott voltak és gonoszabbul
cselekedtek mint az a nép akiket az Úr kiűzött Kánaán földéről, Izráel előtt”.
Márpedig aki a kánaániták bűnébe esik, a kánaániták paráznaságát és
bálványimádását folytatja, az előbb vagy utóbb a kánaániták sorsára jut!
Úgyhogy az ítéletnek ugyanazon árnyéka vetődik rá Roboám uralkodására is.
Ennek a kijelentett ítéletnek legalább három
oka van megnevezve az igében. Az első Roboám
származása, pontosabban édesanyja,
amely az elbeszélés keretét adja. A második a
bálványimádás elterjedése, a harmadik pedig a képmutatás, amely a Sisák hadjáratát követően mutatkozott meg.
I.
Roboám édesanyja – 21. 31. v.
Először, figyeljük meg a keretet: így
szokták nevezni, amikor egy irodalmi műben ugyanazzal kezdenek és ugyanazzal
fejezik be a történelemben. Ennek a híradásnak is van egy kerete, mégpedig a
Roboám édesanyjának a megnevezése. Vannak bibliamagyarázók, akik úgy vélik,
hogy a 31. versben található megismétlése ugyanannak az információnak, hogy
Roboámnam Naamah, egy ammoni származású nő volt az édesanyja, egy hiábavaló
ismétlés. Ám sokkal inkább gondolhatjuk azt, hogy ez szándékos. Egyáltalán nem
elírásról van szó, nem véletlenül került ismétlésre, hanem nyomatékosítani
szeretné, hogy Roboám kitől származik: „s az ő anyjának Naamah volt a neve, az
ammoniták nemzetségéből való.”
Ezzel bizonyára azt akarja közölni velünk a
szent író, hogy nem várhatunk semmi jót, egy olyan embertől, akinek az
édesanyja ammonita volt. Az ilyentől csak további Aserákat, Baálokat, faragott
képeket, magaslatokat, meg férfi paráznákat várhatunk csak, mindenféle istentelenséget
és fajtalanságot. Mert ugyebár az alma nem esik messze a fájától, és erre Roboám
is bizonyíték, akinek az édesanyja ammonita volt.
Mekkora felelősségük van az édesanyáknak!
Persze, Salamon is felelős volt ezért, mert
kiderül innen, hogy ő nemcsak a Fáraó leányát vette feleségül, hanem azelőtt már
egy ammonitával is házasságot kötött. Roboám
ugyanis 41 éves volt, amikor uralkodni kezdett, ami azt jelenti, hogy még
Salamon uralkodása előtt egy évvel megszületett. Hiába volt rokonság Salamon és
a fáraó között, hiába vett feleséget az ammonitáktól is, amelyekkel bűnbe
ejtette Izráelt, mindez nem áldást meg békességet hozott a Roboám házára, hanem
ez hozza el a veszedelmet. Roboámot már megtámadta a következő fáraó, ez a
Sisák - aki talán Sosenk lehetett, a XXII. dinasztia alapítója (de van más
vélemény is).
Ez az Istentől való elhajlás nem történt azonnal,
hanem csak úgy lassacskán. Először a Salamon házában kezdődött, aki élete végén
elfordult az Úrtól, aztán folytatódott a fia életében, aki teljesen elfordult
az Úrtól. „És gonoszabbul cselekedett,
mint az ő atyái, és azon népek minden utálatos vétkei szerint, akiket az Úr
kiűzött előlük.” A jebuzeusok, a girgazeusok, az ammonitok, moábiták
mindenféle istenségeiről van szó, akikről később olvasunk, hogy Jósiás király ezektől
tisztította meg a templomot, Júdát és Izráelt.
Cselekedeteinknek nagy hatása van. Nemcsak
önmagunkért vagyunk felelősek, hanem egyfajta környezetet teremtünk és terjesztünk
magunk körül mindazzal, amit cselekszünk. Vagy a szentség árad belőlünk, vagy
annak ellenkezője. Ez már a megjelenésünkből, az öltözetünkből, tekintetünkből,
viselkedésünkből leolvasható, anélkül hogy egy szót szólnánk. Szó nélkül is rá
lehet érezni arra, ha valaki szent életet él. Az így teremtett környezet aztán
hatással van gyermekeinkre, unokáinkra, másokra. A Salamon házassága kihatott
fiára, és fiának, Roboámnak istentelensége veszedelembe sodorta Júdát. Ahogyan
a Jeroboám elfordulása az Úrtól jelezte az ítélet közeledtét Izráel számára,
ugyanúgy a Roboám elfordulása meghatározta az ítélet közeledtét, a déli
országrész számára.
II. A
bálványimádás elterjedése – 22-24. v.
A második ok, a bálványimádás elterjedése. A
22-24-ben le van írva, hogy mi történt az országban. Szó van magaslatokról,
akik nem kötelezően mind dombra épültek, hanem készítettek ilyen magaslatokat zöldellő
fa alá is. Megtöltötték vele az országot.
Jeremiás könyvében ezt találjuk: „És felépítették a Tófet magaslatait, amely
a Ben-Hinnom völgyében van, hogy megégessék fiaikat és leányaikat tűzben, amit
nem parancsoltam, és ami gondolatomban sem volt. Azért íme, eljönnek a napok,
azt mondja az Úr, amikor nem beszélnek többé a Tófetről, sem a Ben-Hinnom
völgyéről, hanem az öldöklés völgyéről; [és] temetkezni fognak Tófetben, és
hely sem lesz elég.” (Jer 7:31-32) Mint ahogy ez be is következett: nincs
hely a temetkezésre abban a völgyben.
A völgyekben épített bálványhelyek kőből faragott
szobrok, vagy fából készült istenségek voltak, amelyek az ellentétei voltak az
úgynevezett magaslatoknak, oszlopoknak. Az egyik a hímnemű istenséget, a másik
a nőnemű istenséget jelképezte. Baált és Astoretet vagy Astarótot. Ez az istenpáros
volt a kánaániak istensége.
A férfi paráznák jelenléte arra utal, hogy a
termékenység imádatával kapcsolatosan erkölcstelenséggel fertőzték meg az Izráelt.
Itt már nemcsak Roboámról van szó: mindezeket
már nemcsak Roboám cselekedte. Ő volt mindenekelőtt a felelős, akinek édesanyja
egy ammonita volt, de a 22. igevers azzal kezdődik, hogy „Júda is gonoszul cselekedett”. Ezt már Júda cselekedte, az egész
nép. Ezért már nemcsak Roboám a felelős. Miután bűnbe ejtették őket, az egész
nép a pogányok útjára tért, ugyanúgy, mint az északi országrészben. Elfordultak
az Úrtól.
Aki a kánaániták vallását gyakorolja, az a
kánaániták sorsára jut – ezért az ítélet mindezek miatt hamar bekövetkezik. Ez
a történet előrevetíti a déli országrész pusztulását.
Mindez azért van megörökítve, hogy mi ne járjunk
ilyen úton, hanem tanuljunk az ő bukásukból. „Mindezek pedig példaképen estek rajtok; megírattak pedig a mi
tanulságunkra, a kikhez az időknek vége elérkezett.” (1Kor 10:11)
Sőt, Isten még azt is megpróbálja, hogy
Roboámot jobb belátásra kényszerítse, és vele együtt az országot is jobb
belátásra térítse.
III. A
képmutatás – 25-30. v.
Ez a próba Roboám és az ország számára a
Sisák hadjáratát jelentette. Ez csak egy kis ízelítő abból az ítéletből, ami
következni fog, ha így folytatják.
Isten hozta fel a fáraót Júda és Jeruzsálem
ellen, mint ahogyan eszközül használta később az asszírokat vagy
babilóniaiakat. Ezt a büntetést azért adta Isten, hátha megtér Roboám és az ő
népe. Sajnos, nem így történt.
Eljött tehát Jeruzsálem ellen az Egyiptomi
király, és elvitte az Úr házának kincseit és a király házának összes kincseit,
mindent, ami csak elvihető volt. Külön fel van jegyezve, hogy elvitte az
aranypajzsokat, amelyeket Salamon készített, és ki voltak függesztve a királyi
palota falára.
Ézsaiás könyve beszél arról, hogy Istennek
szokatlan munkája az ítélet (Ézs 28:21). Ezékiel könyvében azt mondja az Úr,
hogy nem gyönyörködik a bűnös halálában, hanem hogy a bűnös inkább megtérjen és
éljen. A 116. zsoltár meg arról beszél, hogy az Úr előtt kedves az Ő kegyeseinek
halála. Tehát, az Úr követőinek halála kedves előtte, nem pedig a bűnösök
halála. Az ítéletet nem örömmel hajtja végre az Isten, mert nem az ítéletben
gyönyörködik, hanem az irgalmasságban (Ez 33:11. Mik 7:18).
Mégis, Isten végrehajtja szokatlan munkáját
Roboám ellen, hátha megtér az ő gonosz útjáról. S ehelyett mi történik? A fáraó
elvitte a kincseket, és ami elvihető volt az Úr házából és a király házából. Roboám
az edényeket nem nagyon sajnálta, ami a templomban volt, de a pajzsokat, jaj,
azokat úgy gondolta, hogy nem lehet nélkülözni! Készített helyettük rézpajzsokat,
bronzból készült pajzsokat (27b. v.). A testőrök fejedelme aztán
felsorakoztatta őket minden alkalommal, amikor a király az Úr házába ment… Díszes
menet lehetett, azzal a sok pajzzsal! Bizonyára szépen kifényezték őket, hogy
úgy nézzenek ki, mintha aranyból lennének.
Az egyik végzős teológus csoport egyik alkalommal
misszió útról tértek haza, amikor megálltak egy parkolóban, és hozzájuk jött
egy nagykalapos bácsi, felkínálva nekik egy nagy, sárga gyűrűt. A bácsi azt
mondta nekik, hogy az nagyon sokat ér, mert az arany drága, de neki most nagy
szüksége van a pénzre, és eladja értékének tizedrészéért – ha a fiúk megveszik…
Bele volt ütve a vizsgálat pecsétje, és egyáltalán nem úgy tűnt, mintha hamis
lenne. A fogához ütögette, megvillogtatta előttük - úgy nézett ki, mint az
arany. Meg is vették, és a következő héten mégis úgy gondolták, hogy elviszik
az ékszerészhez vizsgálatra. Ott azonban kiderült, hogy rézből van. Tiszta az
aranytól…
Ilyenek voltak a Roboám pajzsai is. A
dicsőség már elhalványult, de a játéknak folytatódnia kell. Az istentisztelet
nincs többé a helyén: bálványokat imádnak, Baált, Astarótot, faragott képeket,
magaslatokat építette, pogány módra. Nem kellett többé nekik az Úr. De a
pajzsok, a díszek, a kép, a látszat – hát az számít, az maradjon meg! A
hagyományunkat nem hagyjuk! Igaz, hogy nincs már semmi lényeg benne, de
mutassuk úgy, mintha csakugyan lenne, mintha valódi lenne, úgy, mint a régi
időkben! Milyen szomorú! „Kiknél megvan a
kegyességnek látszata, de megtagadják annak erejét.” (2Tim 3:5)
Istennek nem a látszatra van szüksége, mert
Ő a szívet nézi. Ha Roboámnak a szíve nem igaz, és ha a népnek a szíve nem igaz
Isten iránt, akkor mit sem érnek a rézpajzsok kifényesítve és felsorakoztatva!
Hiábavaló mutatvány az, amikor a szív nem becsületes az Úr előtt! „Szeressed azért az Urat, a te Istenedet
teljes szívedből, teljes lelkedből, és teljes elmédből és teljes erődből. Ez az
első parancsolat.” (Mk 12:30)
Roboám negatív példája arra tanít minket,
hogy az ítéletet azzal lehet elkerülni, ha az Úrhoz térünk, és csak Neki
szolgálunk. Kérjünk az Úrtól tiszta szívet, odaszánt szívet, hűséges szívet, amely
meghallja és cselekszi Isten akaratát.