PÉLDÁZATOK: „Ha meg nem tértek..." - Lk 13:1-5
„Ha meg nem tértek, mindnyájan hasonlóképpen
elvesztek!”
1
Jövének pedig ugyanazon időben némelyek, kik néki hírt mondának a Galileabeliek
felől, kiknek vérét Pilátus az ő áldozatukkal elegyítette. 2 És felelvén Jézus, monda nékik:
Gondoljátok-é, hogy ezek a Galileabeliek bűnösebbek voltak valamennyi
Galileabelinél, mivelhogy ezeket szenvedték? 3 Nem, mondom néktek; sőt inkább,
ha meg nem tértek, mindnyájan hasonlóképpen elvesztek.
4
Vagy az a tizennyolc, akire rászakadt a torony Siloámban, és megölte őket,
gondoljátok-e, hogy bűnösebb volt minden más Jeruzsálemben lakó embernél? 5 Nem, mondom néktek; sőt inkább,
ha meg nem tértek, mindnyájan hasonlóképpen elvesztek.
n Ma talán azt kérdeznénk Jézustól, hogy hallott-e azokról a moldovai
turistákról, akik Montenegróban a szakadékba zuhantak a busszal, és 18-an
meghaltak? Vagy azokról az egyiptomiakról, akiket a kairói Tahrir téren nemrég
lelőttek? Vagy Erőss Zsoltról és Kiss Péterről, akik a Himalája Kancsendzönga
csúcsának megmászása után nem tudtak élve lejönni…
n Az Úr a szemünkbe nézne, és azt mondaná: azt hiszitek, hogy azok a
moldovaiak vagy egyiptomiak, vagy Erőss Zsolték gonoszabbak voltak más
moldovaiaknál, vagy egyiptomiaknál, vagy hegymászóknál, hogy ezeket szenvedték?
Dehogy! Ha meg nem tértek ti is hasonlóképpen elvesztek!
n Jézus ilyen őszintén egyenes volt. A figyelmet mindig a személyes
elkötelezettségre terelte. Tűzzel és hatalommal beszélt. Bizonyára senki se
unatkozott, amikor Ő prédikált.
n John Piper gondolatait követem, amikor kiemelem azt a négy kulcsszót, ami ebben
a példában van. A négy szó: „mindnyájan”,
„hasonlóképpen”, „elvesztek”, és „ha
meg nem tértek”.
v Ennek a négy kulcsszónak a vizsgálatával arra szeretném terelni a figyelmünket,
hogy hogy körülöttünk megtéretlen emberek vesznek el, kárhoznak el!
I. „Mindnyájan”
n Néhányan beszámoltak az Úrnak arról, hogy Pilátus hogyan gyilkolt meg
áldozó galileaiakat, akinek vérét azok áldozatával elegyítette, a bárányok,
gerlicék és galambok vérével.
v Mintha most itt berohanna az imaházba valaki, amikor épp úrvacsoraosztás
van, elvágná némelyek nyakát, és azok vérét az úrvacsorázó poharakba töltött
borral vegyítené… Ilyen irtózatosan gonosz dolog volt az, amit Pilátus művelt!
v Amikor ezt meghallották, az Úr Jézus hallgatóinak megvolt a véleményük. Nem
mondják ki, de Jézus hallja azt a véleményt: ezek a galileaiak valami
rettenetes dolgot követhettek el, ha Isten megengedte, hogy velük mindez megtörténjék.
Rendkívüli tragédia rendkívüli bűnösséget kell jelentsen – nemde? Neked is
ilyen a teológiád a bűnről és bűnhődésről?
n Erre az Úr válasza az, hogy: nem. Azok bűne nem volt rendkívülibb, mint a
ti bűnötök. És ha meg nem tértek, ti is mindnyájan ilyen rendkívüli módon pusztultok
el.
v Más szóval, az Úr Jézus nem azt mondja, hogy azok bűne nem volt rendkívülien
szörnyű, hanem azt mondja, hogy a ti bűnötök ugyanolyan rendkívülien szörnyű
bűn! És a bűn következménye mindnyájatok számára ugyanolyan lesz! Legyetek
felkészülve! A bűn zsoldja a halál!
n Ez a tanítás tehát mindenekelőtt arról szól, hogy mindnyájan rendkívüli
módon bűnösek vagyunk. Nem osztályozgassuk egymást, hogy kicsit bűnös meg
nagyon bűnös… Minden bűn kárhozatot idéz elő.
v Ezért, a katasztrófák nem kell megrendítsenek bennünket: mindnyájan ezt
érdemeljük. Mi nem vagyunk ártatlan emberek. Mindnyájan vétkeztünk – Róm 6:23.
Nincsen egyetlen igaz sem – Róm 3:10. A felhívás ez, mindenki felé: Térjetek
meg! Ez volt az Úr Jézus első prédikációja.
II. „Hasonlóképpen”
n Ezt a kifejezést félre lehet érteni. Mert nem azt jelenti, hogy minden
megtéretlent meggyilkolnak és vérüket az áldozatukkal elegyítik. Sem nem azt, az
5. vers szerint, hogy mindnyájan úgy vesznek el, mint azok, akikre rászakadt a
torony Siloámban. A „hasonlóképpen” valami mást jelent itt.
v És nem jelentheti magát a meghalást sem, bármilyen formában, mert az ugyanúgy
megtörténik a megtértekkel is. Mindenki meghal, azok is, akik megtértek.
n A „hasonlóképpen” ezt jelentheti: látjátok, milyen rettenetes végük lett ezeknek
az embereknek? Nem gondoltak rá. Váratlanul,
hirtelen történt. Persze, ők is
tudták, hogy egy nap meg fognak halni, de nem gondolták volna, hogy az ez ilyen
hamar és ilyen rettenetesen bekövetkezik. Meglepte őket a vég. Nos, ha meg nem
tértek, veletek is így fog történni:
rettenetesen meglep majd a vég, felkészületlenül, és hirtelen vesztek el.
Hasonlóképpen.
v A párhuzam abban is van, hogy irtózatos
véget értek. Ők sem vártak ilyet, mint ahogyan a mai bűnösök sem várnak ilyet.
v Lk 17:27-30 azt mondja: – „27 Ettek, ittak, házasodtak,
férjhez mentek mindama napig, amelyen Noé a bárkába bement, és eljött az
özönvíz, és mindeneket elvesztett. 28 Hasonlóképpen, mint a Lót
napjaiban is lett; ettek, ittak, vettek, adtak, ültettek, építettek; 29
De amely napon kiment Lót Sodomából, tűz és kénkő esett az égből, és mindenkit
elvesztett.”
n Az ilyen hirtelen történő találkozásra az Élő Istennel csak a megtérés
készíthet fel.
III. „Elvesztek”
n Mit jelent az, hogy „elvesztek”?
n Néha jelentheti a halált: de mindannyian meghalunk, fizikailag.
v Ez viszont most nem talál ide, mert az érthető belőle, hogy akik megtérnek,
azok nem vesznek el. Ha a halált jelenti az elveszés, akkor a megtértek nem
halnának meg!
v „Ha meg nem tértek, mindnyájan hasonlóképpen elvesztek.” Többről van itt szó,
mint fizikai halálról.
n Arról az elveszésről van szó, amely a bűnhöz van kötve, amelyet a
megtéréssel el lehet kerülni.
v Vagyis: az utolsó ítéletről beszél az Úr Jézus, a kárhozatról. Olyan
dologról, ami a halál után van. Ez pedig az Isten ítélete, ami rettenetes lesz
a megtéretlenek számára.
n Az ÚSz-ben az „elveszni” gyakran jelenti a kárhozatot.
v Például Jn 3-16-ban az „el ne vesszen…” az „örök élete legyen”
ellentéte.
v Ugyanígy a Jn 10:28-ban: „És én örök életet adok nékik; és
soha örökké el nem vesznek”. Mert az elveszés akkor történik, ha nincs örök
életed.
v 1Kor 1:18-ban így
olvassuk: „a keresztről való beszéd bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek; de
nekünk, kik megtartatunk, Istennek ereje.”
v Zsid 9:27 – „Elvégezett
dolog, hogy az emberek egyszer meghaljanak, azután az ítélet (következik).”
v Ilyen
rettenetes dolog a bűn: kárhozatot, örök elveszést okoz: Mt 25:46 – „És ezek elmennek majd az örök gyötrelemre; az
igazak pedig az örök életre.”
n Ne vegyétek ez
valami kegyes eszmefuttatásnak. Írd le egy kártyára és ragaszd oda a kocsid
műszerfalára! „Ha meg nem tértek,
mindnyájan hasonlóképpen elvesztek!” Ragaszd rá a pénztárcádra, hogy
lássad, amikor vásárolsz valamit! Az elárusító is, a gyermeked is, a szüleid
is, a szomszédod is, az osztálytársad is el fog veszni, ha meg nem térnek! Ez egy
sürgős és gyakorlati üzenet.
n Figyeljük meg, hogyan
reagálnak az emberek a sebész rendelőjében, amikor megtudják, hogy valaki AIDS-es
lett vagy rákos lett. Tudják, hogy komoly veszélybe kerültek! Mindent elveszíthetnek
a földön, ha ilyen betegséget kapnak! Nos, a bűn ennél is komolyabb dolog, mert
örökre elveszhetsz miatta.
v Jézus azt
mondja: Lk 12:4-5-ben – „Ne
féljetek azoktól, kik a testet ölik meg, és azután többet nem árthatnak. De
megmondom néktek, kitől féljetek: Féljetek attól, aki minekutána megöl, van
arra is hatalma, hogy a gyehennára vessen. Bizony, mondom néktek, ettől
féljetek.”
n A bűn
milliószor veszedelmesebb a ráknál és az AIDS-nél. Ezért a bűnből való megtérés
is sokkal fontosabb. Ne egyszerű halandókról van szó, hanem örökké élő
lelkekről, akik ha meg nem térnek, örökre elvesznek!
IV. „Ha meg nem tértek"
n Lukács három szemeléltetését adja az ítélet előtti megtérésnek vagy
megtéretlenségnek:
v Lk
10:13-15 – „13 Jaj néked Korazin! Jaj néked Bethsaida! mert ha
Tírusban és Sídonban lettek volna azok a csodák, melyek te benned lettek, régen
zsákban és hamuban ülve megtértek volna. 14 Hanem Tírusnak és
Sídonnak tűrhetőbb lesz állapota az ítéletkor, hogynem néktek. 15 És
te Kapernaum, mely mind az égig felmagasztaltattál, a pokolig fogsz
lealáztatni.”
v Lk
11:32 – „32 Ninive férfiai az ítéletkor együtt támadnak majd fel e
nemzetséggel, és kárhoztatják ezt: mivelhogy ők megtértek a Jónás
prédikálására; és íme, nagyobb van itt Jónásnál.” Ninive lakosai böjtöt hirdettek, zsákba öltöztek, a kicsitől a nagyig, és
megtértek: „térjen
meg kiki az ő gonosz útjáról és az erőszakosságból, amely az ő kezükben van!”
(Jón 3:8)
v Lk
16:29-31 – A gazdag
a pokolban nyitotta fel a szemét, és azt szerette volna, ha testvérei ne
kerülnének e gyötrelem helyére. De sem az ő helyzetén nem lehetett változtatni,
sem a halottak közül nem lehetett küldeni valakit az élőkhöz… Van Mózesük és
vannak prófétáik!
n A megtérés hittel kezdődik. A niniveiek hittek az Istennek (Jón 3:5).
Komolyan vették a fenyegetést. Elfordultak gonosz tetteiktől. Megtértek zsákban
és hamuban (Lk 10:13. Jón 3:8).
n A hit és a megtérés két oldala ugyanannak a dolognak.