Példázat a megbocsátásról - Mt 18:21-35
Példázat
a megbocsátásról
Mt
18,21-35
n Nem az önmagunk megbocsátásáról van szó, a saját magunk
részéről, és nem is az Isten bocsánatáról, amit mi kapunk Tőle, hanem a
felebarátunk/ellenségünk megbocsátásáról, azért, amit ellenünk elkövetett.
v
Péter kérdésével kezdődik: Hányszor?...
v
Válasz: számtalanszor.
v
Mert nem bocsánat az a megbocsátás,
amit számolgatnak: háromszor, négyszer, ötször… 7x
v
A „hétszer” gyakori volt: - 7x
hintették a vért a Frigyláda felé (3Móz 4:6. 8:11), 7x hintették meg a leprást
(3Móz 14:7), 7x járták körül Jerikó kőfalát (Józs 6:4), 7x kellett Naámát
megfürödjön a Jordánban (2Kir 5:14).
v
A megbocsátás kötelező, nem pedig
opcionális. A közösség megszűnik, ha nincs megbocsátás. Isten irgalmasságot
követel – Hós 6:6.
n Dráma, három felvonásban. Nem Hegel, hanem Jézus alkalmazta
először a Tézis, Antitézis, és Szintézis rendszert.
I. Az irgalmas
elszámoltatás – 23-27
n 10.000 táletum – 60.000.000 drachma/dénár. 1 tálentum=6000
drachma/dénár. Mürias = 10.000.
n parancs: adják el őt, feleségét, gyermekeit és fizessenek.
n a kemény bánásmódot a rendkívüli nagy adósság magyarázza. Ez
elfogadható gyakorlat volt.
n Térdere esett. Haladékot kért. Megígérte, hogy fizet…
n A király könyörületre, szánalomra indult. Megszánta.
Megtörtént a valószínűtlen: elengedte az adósságát.
n Galilea+Pérea – 200 tálentum adót fizetett Rómának (Josefus).
Nagy Heródes évi jövedelme 900 tálentum volt. 1 rabszolga ára =
500-2000 dénár.
n A számadáskor szomorú dolgok derülhetnek ki. Ez reménytelen
eladósodás, teljes csőd. Lehet másképp nevezni, de a valóság nagyon szomorú.
n „Szorgalmasabb templombajárással… komolyabb
bibliaolvasással… több imádsággal… jószándékokkal, önsanyargatással… Az igazság
ez: nem tudsz fizetni.
v 1Kir 10:14 – 666 tálantum Salamon jövedelme.
v 2Kir 18:14 – 300 tálentum Ezékiás adója Szennakheribnek.
II. Az irgalmatlan
elszámoltatás – 28-30
n Az ő adósságának hatszázezred részével tartozott: 100 dénár
n Pedig ez is hosszútűrést kér, nem kegyelmet. Ugyanúgy,
térdere esett.
v Bezzeg, neki megkegyelmeztek, akikor könyörgött… Mert Isten
kegyelmes Isten.
v Manasse: 2Krón 33:1-13.
v A tékozló fiút az Atya visszafogadta.
v Isten gyönyörködik az irgalmasságban. Dávid – Méfibóset.
n De ő keményen bánt vele. Nyakának esett. Követelőzött.
Pedig, megígérte, hogy fizet.
v A nyavalyás szolgatárs!... Na megállj! Adok én neked!
v adós, fizess! Jogilag igaza van.
v De, amilyen az adjon Isten, olyan kell legyen a fogadj
Isten!
v De tartozik! Udvariassággal,
emberiességgel, figyelemmel, tisztelettel…
n De az NEM AKART irgalmas lenni.
n Zsolt 32:1-5. Ézs 12:1-6. Hétszer is?... A hála kötelez.
n Elfeledte, hogy vele hogy bántak.
n Érzéketlen szívtelen, önző, kegyetlen maradt.
III. A
megbotránkozott elszámoltatás
n A közbenjáró szolgák botránkoztak meg először. Elmondták
uruknak.
v Azonnal követelte, hogy hozzák elébe.
n Szembesítette irgalmatlanságával. Ez a leghosszabb beszéd.
n Gonosznak nevezte. Azért kapott bocsánatot, mert kérte. De
tőle is kérték, és ő nem adott.
v Isten szuverén. Isten országát mélyen érdekli, hogy kemény-e
a szíved, vagy megtört.
n A keményszívűség kizár Isten országából.
v Hasonlóképpen „ti” is… „mennyei Atyátok” is…
n Egy új világrend lép életbe.
v Itt nem az utolsó ítéletről, meg a purgatóriumról van szó…
v Azért kell megbocsátani, mert neked is megbocsátottak.
„Miképpen mi is…”
v Szeresd felebarátodat! – Mk 12:34-40.
n Ellentmondásba került önmagával.
n Nem hagyhatsz minden úgy, ahogy van, azt gondolva, hogy
minden rendben van.
n Isten ítélni fog. Ez biztos. – A népirtások, elnyomások,
kizsákmányolások – elveszik büntetésüket.
v Ef 4:32 – Elengedvén egymásnak, miképpen Krisztus is…
n Számítanak a személyes kapcsolatok. Sorsdöntőek, hogy milyen
viszonyban vagy.
n „Atyám, bocsáss meg nékik…”
Befejezés:
n A megbocsátásnak
akadályai lehetnek: a számolgatás (7x?,
70x7?), a részrehajlás, a képmutatás, a képzelődés, a felületesség, komolytalanság,
a negativizmus, a bosszúállás. Bocsáss meg!