Amiképpen feltámasztatott Krisztus - Róm 6:1-11
Amiképpen
feltámasztatott Krisztus
Róm 6:1-11
n „Megmaradjunk-e
a bűnben?” - Milyen bűnről beszél az apostol? Erről korábban beszélt (1:18): a
törvényben való bizakodás hiábavalósága (2:17kk), és a kegyelemben való bizalom
biztonsága (3:21-5:21). „Ahol a bűn megsokasodik, ott
a kegyelem is bővelkedik.” (5:20)
n Ha a bűn ennyire komoly dolog, akkor nem
mindegy, hogy kicsit vétkezünk, vagy sokat? Folytassuk a bűnt? Nem!
n A válasz a „feltámadás-teológia”, az „Ádám-teológia” és a „szabadulás-teológia”.
I.
Meghalás és feltámadás Krisztussal (Feltámadás-teológia)
n Korábban halottak voltunk a bűnben (Ef
2:1), most meghaltunk a bűnnek. Miért élnél a sírboltban, ha feltámadtál?
n A Krisztus halálába kereszteltettünk bele.
n „Tízszeres részem van nékem a királyhoz, és Dávidra
nézve is elsőbbségem van feletted.” (2Sám 19:43)
n Egyesültünk Krisztussal, az ő halálával és
feltámadásával, a keresztségben/bemerítésben. Így felszabadultunk a bűn hatalma
alól.
n A bűn kísért, vétkezhetünk, azért szól a
felhívás: új életben járjunk! Ne folytassuk az életet a bűnben!
n 5 Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint vele eggyé lettünk,
bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk.
n 6 Tudván azt, hogy a mi ó emberünk ő vele megfeszíttetett, hogy megerőtlenüljön
a bűnnek teste, hogy ezután ne szolgáljunk a bűnnek:
n 7 Mert a ki meghalt, felszabadult a bűn alól.
n „A mi ó-emberünk ő vele megfeszíttetett”.
n Miért élnél még a cellában, ha szabad
lettél?
II. Ádám
és Krisztus (Ádám-teológia)
n Új identitásunk van. Vele együtt meghaltunk
és feltámadtunk – hogyan élhetnénk tovább a bűnben?
n Ezt főképp az Róm 5:12-21-ben fejti ki.
v
12 Annakokáért, miképpen egy ember által jött be a világra
a bűnt, és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott,
mivelhogy mindenek vétkeztek: 13 Mert a törvényig vala a bűn a
világon; a bűn azonban nem számíttatik be, ha nincsen törvény. 14 Úgy
de a halál uralkodott Ádámtól Mózesig azokon is, a kik nem az Ádám esetének
hasonlatossága szerint vétkeztek, a ki ama következendőnek kiábrázolása vala. 15
De a kegyelmi ajándék nem úgy van, mint a bűneset; mert ha amaz egynek esete
miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és a kegyelemből való ajándék, mely
az egy ember Jézus Krisztusé, sokkal inkább elhatott sokakra. 16 És
az ajándék sem úgy van, mint egy vétkező által; mert az ítélet egyből lett
kárhozottá, az ajándék pedig sok bűnből van igazulásra. 17 Mert ha
az egynek bűnesete miatt uralkodott a halál az egy által: sokkal inkább az
életben uralkodnak az egy Jézus Krisztus által azok, kik a kegyelemnek és az
igazság ajándékának bővelkedésében részesültek. 18 Bizonyára azért,
miképpen egynek bűnesete által minden emberre elhatott a kárhozat: azonképpen
egynek igazsága által minden emberre elhatott az életnek megigazulása. 19
Mert miképpen egy embernek engedetlensége által sokan bűnösökké lettek: azonképpen
egynek engedelmessége által sokan igazakká lesznek. 20 A törvény
pedig bejött, hogy a bűn megnövekedjék; de a hol megnövekedik a bűn, ott a
kegyelem sokkal inkább bővelkedik: 21 Hogy miképpen uralkodott a bűn
a halálra, azonképpen a kegyelem is uralkodjék igazság által az örök életre a
mi Urunk Jézus Krisztus által.
n Ugyanígy tanít az apostol 1Kor
15:21-24-ben:
v „21 Miután ugyanis ember által van a
halál, szintén ember által van a halottak feltámadása is. 22 Mert a
miképpen Ádámban mindnyájan meghalnak, azonképpen a Krisztusban is mindnyájan
megeleveníttetnek.
v 23 Mindenki pedig a maga rendje szerint. Első zsenge a Krisztus; azután akik
a Krisztuséi, az ő eljövetelekor. 24 Aztán a vég, mikor átadja az
országot az Istennek és Atyának; amikor eltöröl minden birodalmat és minden
hatalmat és erőt.”
n A Róm 6:6-ban világos, hogy az „ó-ember” és
a „bűnnek teste” mindkettő az Ádámmal való azonosságunkat jelenti, amelyben a
bűn uralkodik. Ezt kell halába adni. A keresztségben jelképesen is halálba
adjuk a régi embert és eltemetjük azt.
n „Ha valaki nem születik újjá, nem láthatja
az Isten országát.” Hogyan történik az újjászületés? A 6:8 mondja el: 8 Hogyha pedig meghaltunk (aorisztosz) Krisztussal, hisszük, hogy élünk (futurum)
is ő vele.
n Jézus feltámadása különbözött a Jairus
leányának feltámadásától, (Mk 5:21-24. 35-43), a naini ifjú feltámadásától (Lk
7:11-17), vagy a Lázárétól (Jn 11:1-44).
n Ők erre az életre támadtak fel, meghaltak
újra, mert romlandó testük volt. Jézus teste megdicsőült test volt, de hordozta
korábbi testének jellegzetességeit (Jn 20:27), reggelizhetett (Jn 21:9-14), és
megtörhette a kenyeret (Lk 24:30). De átmehetett a zárt ajtón (Jn 20:19), és
eltűnhetett szemük elől (Lk 24:31), felmehetett mennybe (Lk 24:51; ApCsel 1:6-11).
n Krisztus többé meg nem hal (9. v.), a halál
rajta nem uralkodik.
III. Rabság és Szabadság
(szabadulás-teológia)
n Négy ige/felszólítás:
v Tudjátok
v gondoljátok (logizesthe)
v szánjátok
v engedelmeskedjetek.