PÉLDÁZATOK: A farizeus és a vámszedő - Lk 18:9-14
<
A
17:20-37-ben az Isten országának eljöveteléről beszélt az Úr Jézus.
<
Az
ezt követő két példázatban (18:1-8 és 8:9-14) és két történetben (18:15-17 and
18:18-30) az Úr Jézus elmondja a tanítványoknak, hogy milyen az élet Isten
országában.
v A két példázat
mindegyike az imádsággal kapcsolatos. A hamis bíró és az özvegyasszony példázat
azt tanítja, hogy az imádságban kitartónak
kell lenni, a farizeus és vámszedő példázata pedig azt tanítja, hogy alázatosan kell imádkozni.
v A gyermekek története
is (18:15-17) az alázatról tanít, és
a gazdag ifjú történetében (18:18-30) is alázatra
szólít fel, amikor arra kéri a gazdagot, hogy vagyonát adja a szegényeknek (ami
hatalmának, tiszteletének, büszkeségének forrása volt). Hogy valaki követhesse
Jézust, meg kell aláznia magát.
n Ez a példázat csak
Lukács evangéliumában található. János evangéliumában is vannak sajátos
jellegzetességek.
I. Kétféle
próbálkozás az önmegváltásra
n Jó lesz felfrissíteni
az akkori idők vallásos és társadalmi helyzetét.
v A farizeusok
igyekeztek nagyon komolyan venni a Mózes törvényét és az atyák hagyományait.
v A zsidók között
voltak bűnös emberek. Ide tartoztak a vámszedők.
n Két ellentét – a
farizeus és a vámszedő. A két ember élete példázza a ma élő összes emberek
útját, hogyan próbálnak beteljesedést, megváltást szerezni maguknak.
n A vámszedő esete nagyon hasonlít a tékozló fiú és
testvére esetéhez, (amellyel később fogunk foglalkozni). Ő úgy próbálja megvalósítani
magát, hogy félretesz minden erkölcsi normát.
v A Törvény
áthágásával, odaadja magát a rómaiaknak, csal, csakhogy neki legyen jó. A
Törvény szerint, adni kell kölcsönt és nem kérni rá kamatot – a vámszedő épp
ellenkezőleg, nemhogy adna kölcsönt, ő szed vámot, és nem érdekli mások
boldogulása.
v Az ilyenek
belemerülnek a bűnökbe, és úgy vélik, hogy ha pénzük van, mindenük van.
Dőzsöltek, kicsapongtak, dúsan vigadoztak. Úgy vélik, hogy ha nem köti őket a
Törvény, akkor lesznek boldogok.
v A Törvény áthágásával
beteljesülést, boldogságot, szabadságot akar biztosítani magának. Addig megy el
a csalásban, italozásban, kicsapongásban, szexuális züllöttségben, ameddig
akar, és ebben keresi a beteljesülést. Ház, autó, állatok, barátok… mind a
beteljesülést szolgálják számára.
n A farizeus is beteljesülést akar, de a Törvény
megvalósításával, betartásával próbálja ezt elérni.
v Jó hírnevet,
megbecsülést, üdvösséget keres, és jól érzi magát, ha az emberek felnéznek rá.
n De miért van adva a
Törvény? Azért, hogy megigazulást találj benne? Nem.
v Pál azt írja a Róm
5-ben: „a Törvény pedig bejött, hogy a
bűn megnövekedjék”. A Törvény nem korlátozza a bűnt, hanem megsokasítja.
Például a kívánságról nem tudtuk, hogy bűn. A Törvény szült mindenféle
kívánságot. A Törvény korlátozza a bűn véghezvitelét, de annak kívánását nem
korlátozza, hanem sokasítja.
v Gal 3-ban: „a bűnök okért adatott, amíg eljön a Mag”. Krisztusra
vezérlő Mesterünk lett.
v A Törvény nem az
üdvösségre vezető kalauz. Nem a mennyországba vezető eszköz. Csak növeli a bűn kívánását!
Amikor meglátod a Törvény fényében a te bűneidet, akkor meglátod, hogy Szabadítóra
van szükség. A Törvény igaz, de nem tudsz szabadulni! Krisztusra vezető
mesterként viszont elvezet Krisztushoz.
n Isten adta a
Törvényt, hogy az Krisztushoz vezessen, és adta Krisztust, hogy üdvösséged,
szabadulásod legyen. Ha neked mégis a Törvény kell, nem Krisztus, akkor ez
ÖN-megváltás! Úgy gondolod, hogy nem Krisztus vált meg, hanem te váltod meg magad,
a Törvény által.
v Persze, a Törvény nem
vált meg, de a farizeus úgy gondolja, hogy sokkal igazabb lesz, mint más. Mint
például az a vámszedő…
n A vámszedő úgy
próbálja megvalósítani magát, hogy áthágja a Törvényt, a farizeus pedig úgy
próbálja megvalósítani magát, hogy megtartja a Törvényt.
v Kétféle önmegváltás létezik. De mindegyik a
Sátán csalása.
II. Az alázat szükségessége
n Én nem vagyok olyan,
mint más. Én jobb vagyok. És felsorolja a jótetteit. Tudja magáról, mennyi jót
tesz. Az ilyennek nem is kell Isten.
n A bűn szabadulást
ígér, de hét lánccal kötöz meg. Kérdezd meg azokat, akik abból szabadultak!
n A vallásosság is
megkötöz: önámítással. Úgy gondolja, hogy ő igaz.
v A böjt komoly dolog. Böjtölhet
kétszer egy héten – de ha önző lélekkel teszi, nem ér semmit… „Böjtölök kétszer egy héten” –
túlteljesíti még a Törvény követeléseit is.
v „Dézsmát adok” – 5Móz
14:22 – ami csak a mező terméséből volt megkövetelve. De ő a kiskertje
veteményéből is tizedet ad. Persze, a tized beadása is komoly dolog. De az Úr
Jézus kipellengérezi azt (Mt 23:23) – kapor, menta, kömény… mert a lényeget
kihagyták: igazság, irgalmasság, ítélet… ezeket kellene cselekedni, és amazokat
sem elhagyni!
n Hol a probléma, ha
ilyen jó ember? Ott van, hogy úgy gondolja, neki joga van Istenhez, mert vannak
érdemei. Isten előtt senkinek sincsenek érdemei: mindannyian kegyelemre,
irgalomra szorulunk!
n A farizeus túl jónak
tartja magát, hogy az emberekkel azonosuljon, a vámszedő túl rossznak tartja
magát, hogy az emberekkel azonosuljon.
n A vámszedőről tudható,
hogy bűnös. A vallásos farizeusról nem tudható, hogy igazi-e vagy nem igazi a
tizede és a böjtölése… Be lehet csapni és meg lehet csalni önmagunkat!
v Mindegyiknek
Krisztusra van szüksége!
v A vámszedő távol áll.
Tudja, hogy bűnös: eladta az örök életét a földi javakért. Hogyan is mer így
imádkozni? A mell verése a legmélyebb gyötrelem jele (Lásd Lk 23:48). A
vámszedő nem mer túl közel jönni. Tudta, hogy Istenhez nem közelíthet bűnösen.
Isten trónjából villámlások jönnek ki – Jel 4. A mi Istenünk megemésztő tűz.
Hozzáférhetetlen világosságban lakozik. Előtte van egy nagy kristálytenger,
azon túl a négy lelkes állat, utána a 24 vén, utána a tízezerszer-tízezer
angyalsereg, és utána János… Istenhez nem közelíthet a bűnös csak mellét verve,
megtérő szívvel. Nem mutogathat másra: én vagyok a hibás! Ez a megtérő ember. Ő
nem igazságot szerez, hanem igazságot kap. A farizeus magát igaznak gondolja, a
vámszedő magát bűnösnek gondolja. A farizeus nem igazul meg, a vámszedő
megigazul. Aki megalázza magát, felmagasztaltatik.
v A farizeus meg úgy
képzeli Istent, mint egy vállalatot, ahol ő részvényeket szerzett. Neki jogai
vannak… Az végső ítélet nem a földön van. A farizeus lehet továbbra is semmibe
veszi a vámszedőt, még akkor is, ha megtért. Nem a földön lévő megbecsülés a
végső megbecsülés! Az Isten igazsága az igazi!
n A farizeus magában
imádkozott, és magának imádkozott… „Én, én, én…” Az imádságban nem szabad
elvonja figyelmünket semmi. Sem önmagunk, sem más. Ezért csukjuk be a
szemünket.
III. A megigazulás
ajándéka
n A bevezetőben azt
olvashatjuk, hogy ezt a példázatot azért mondta az Úr Jézus, mert voltak, akik
magukat igazaknak tartották, és másokat semmibe sem vettek.
v A befejezést maga
Jézus mondja (14. v.): „14 Mondom néktek, ez megigazulva méne alá az ő
házához, inkább hogynem amaz: mert valaki felmagasztalja magát, megaláztatik;
és a ki megalázza magát, felmagasztaltatik.”
v Nincsenek megnevezve
a farizeusok, de érthető, hogy ők azok, akik igazaknak tartották magukat és
másokat lenéztek. Persze, nem minden farizeus önigazult és beképzelt, és nem
minden tanítvány alázatos. Lásd: a Zebedeus fiait (Mt 20:20-28; Mk 10:35-45). A
büszkeség és felfuvalkodás bűnébe az Úr követői is beleeshetnek…
n Falusi gyülekezetet
sem kerüli el a büszkeség: a miénk a legszebb imaház, a legnagyobb orgona, a
leg-… És lenézzük azokat, akik nem értenek egyet velünk, és másképp
gondolkoznak.
n A Templomba
gyakorlatilag is „fel” kellett menni, mert hegyre épült. Az imádkozás órája
reggel 9 és délután 3 óra volt (ApCsel 2:15; 3:1), de bárki bármikor
imádkozhatott.
v Van, aki úgy
gondolja, hogy áldozati idő lehetett, amikor ezek az imák elhangzottak. Így
történhetett, hogy az áldozat bemutatása után „ment alá az ő házához megigazulva, inkább hogynem amaz.” A
vámszedő irgalomért imádkozik, vagyis bocsánatért, az áldozat elfogadásáért.
n Az egyik farizeus, a
másik vámszedő. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a farizeus a gonosz, míg
a vámszedő a jó ember. A példázat ereje épp abban van, hogy a helyzet nem így
áll. Mintha azt mondta volna, hogy: az a részeges, ott hátul, inkább
megigazulva ment haza az ő házához, mint ezek az elöljárók itt elöl…
v „Inkább megigazulva
ment haza” – mert a megigazulást nem mi teremtjük magunknak, hanem ajándékként
kapjuk.
Befejezés:
n Mit fogsz tenni most?
Megalázod magad Isten előtt, és irgalmasságért kiáltasz, vagy mész tovább a
világgal? Vagy igaznak képzeled magad, mintha nem lenne szükséged
megigazulásra.