A gazdag és Lázár - Lk 16:19-31
A
gazdag és Lázár
Lk 16:19-31
n Történet vagy
példázat? Mindkettő. Mert történetnél több, és példázatnál is több.
n Az Úr Jézus
felhasználhatta az akkori idők gondolatait, történeteit (egyiptomi mese, zsidó
történet – Bar Majan egy gazdag vámszedő és egy szegény írástudó – vagy bármit…).
n Bizonyára nem épp a
túlvilágról akar számunkra Jézus tanítást adni, de a túlvilágról szóló
következtetések is helytállóak! Csak nem kell túlfeszíteni, túlrészletezni, egy
példázat alapján.
n Két részre
tagolódik: (1) a gazdag és Lázár története [mit mond az Ige róluk], és (2) a gazdag és Ábrahám párbeszéde [mit mondanak ők]. Közte van viszont a haláluk, ami ugyancsak
különbözik.
v Nem a kíváncsiságunk
kielégítését szolgálja, hanem a gazdagság veszélyére és a megtérés
szükségességére hívja fel a figyelmet.
I. Kétféle
élet, kétféle meghalás (avagy: mit mond az Ige róluk? – 19-22)
n Nem tudunk sok
mindent róla. Még a nevét sem. De a Lázár nevét (~Eleázár)
ismerjük. Ki volt a Fáraó Mózes idejében?... Hát hogy hívták azokat a bábákat,
akik megmentették az újszülött gyermekeket? Sifra és Púa.
v A gazdagról tudjuk, hogy
fényűző életet élt. Naponta nagy lakomákat rendezett. „Minden nap!”
v Háza és portája:
utca és lakóház között volt egy előudvar, mögötte pedig egy gazdasági udvar. Az
árnyékot adó fák alá asztalokat állítottak, itt étkeztek, de ide beengedték a
koldusokat és a kutyákat is.
v Öltözet – tisztaság
– bőség – kényelem – szórakozás…
v Nem tudjuk, honnan
szerezte a vagyonát, vagy tisztességes úton-e.
v Önmagának élt. Ennek
a világnak élt. Nem törődött a lelkével, sem másokkal. Önző volt. Ez volt a
bűne. Nem a gazdagság volt a bűne. Hanem az, hogy bezárta a szívét Lázár előtt!
A gazdagság nem bűn önmagában. De a szegénység sem érdem önmagában.
v A gazdagok nem
jutnak mind a pokolba, és a szegények sem jutnak mind a mennybe.
v Ez a hedonista
életszemlélet nagy kísértés lehet ma is. „Élj magadnak, magad örömére!” „Ne
törődj a másikkal, akár át is gázolhatsz rajta!” „Fő a siker, a gazdagság, a
világi javak!” „Előbb én, az élvezetem, a jólétem, a szórakozásom…” Azután, ha
marad idő, lehet más is és Isten is…
v Az ilyen ember nem gondol
a halálra, nem gondol arra, hogy neki feladata is van az életben. Gyakorlati
materialista, gyakorlati ateista. Pedig, a gazdagok is meghalnak!
v „Aki tudna jót
tenni, de nem teszi, bűne az annak.” - Jak 4:17
v Nincs társasága a
pokolban, pedig többen voltak: 26. v.
n Lázár egész élete csak
szenvedés volt.
v El kellett
szenvednie azt, hogy beteg, hogy nincstelen, hogy az emberek megvetik.
v Fekélyek –
szenvedés, fájdalmak – ínség, éhség – magány – megvetés.
v Neve: Lo ezer (nincs
segítség), vagy inkább Eliézer – Isten a segítség
v „Odadobták” őt a
gazdag kapujához. Helyzete nagyon szomorú és reménytelen: fekélyes sebei
vannak, tisztátalan utcai ebek nyalják a sebeit.
v A tanítás nem arról
szól, hogy Lázár MIÉRT került a mennybe, hanem arról, hogy jobb koldusként
bejutni a mennyek országába, mint gazdagként elkárhozni!
v Halála után angyalok
jönnek a szolgálatára. Meghalni egyedül kell, de az Úr gyermekei nincsenek
egyedül.
v Ábrahám
kebelén: mintha vacsorán lennének! (Mint Jézus és János az utolsó vacsorán.)
II. Kétféle
végzet (avagy: mit mondanak ők? [a gazdag és Ábrahám párbeszéde] – 23-31)
n Most látja Lázárt, eddig nem látta. Most ő kiált, eddig Lázár
kiálthatott, de nem hallotta. Azt kéri most Ábrahámtól, amit ő nem adott meg az
életében. Most észreveszi Lázárt, de azelőtt nem vette észre.
n Késő a megtérés.
v Ha tagadó voltál,
halálod után egy perccel már tudod, hogy mekkorát tévedtél!
v „Atyám”-nak hívja
Ábrahámot! Egy zsidó is kerülhet a pokolba? Egy baptista is?
v „Könyörülj rajtam” –
kegyelemért könyörög. De már késő. A megtérés
is lehet késő.
v De nincs is megtérés! Életében, ha lett volna megtérés, jó lett volna. De
nem volt. Önző maradt.
v „Mert amilyen
ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek; és amilyen mértékkel mértek, nektek is
olyannal mérnek.” – Mt 7:2
v „Amilyen mértékkel
mértek, olyannal mérnek nektek, sőt ráadást is adnak.” – Mk 4:24
v Annak az embernek,
aki nem gyakorol kegyelmet, annak nincs kegyelem. (Jak 2:13)
v „Emlékezzél meg…” –
fájó emlékek lesznek azok!
n Tudja, hogy
gyötrelmét nem lehet megszüntetni. Csak enyhíteni szeretné… Van láng és
gyötrelem! Örökké!
n Azt szeretné, ha
rajta nem lehet segíteni, akkor valaki menjen el a testvéreihez, akik ugyanazt
az életet követik, mint, ahogy ő élt. Valószínű ugyanaz lesz majd a sorsuk!
v „diamartüromai” –
tegyen ellenük bizonyságot – leplezze le a bűneiket. Talán tudatára ébredt
saját bűneinek? Megtért?
n A közbenső állapotban tudatosak leszünk.
Jel 6-ban az oltár alatti lelkek tudatosan kiáltanak…
n Mi győzi meg az embereket?
v Sokan csodát
szeretnének. Pedig az Ige a legfőbb meggyőző erő. Ha nem tudsz hinni Isten
Igéjének, akkor nem tudnál hinni egy feltámadott embernek sem.
v Most van az ideje a
missziónak!
n Nem vihetett semmit
magával.
n A menny és a pokol
között hatalmas a szakadék, nincs átjárás! Nincs purgatórium. Nincs
változtatás.
n Mi a tanulság?
v „Ezért tehát, míg időnk
van, tegyünk jót mindenkivel, leginkább pedig azokkal, akik testvéreink a
hitben.” – Gal 6:10
v „Taníts úgy
számlálni napjainkat, hogy bölcs szívhez jussunk!” – Zsolt 90:12
n Mt 25,44 –Mikor
láttunk éhezni?...
n Préd 9,10 – tedd meg
mindent!…
Befejezés:
n Milyen értékrend
szerint élsz?
n Mennyire keresed
Isten országát, „először”?
n Mennyire
halasztgatod vagy veszed komolyan a megtérésedet?
n Mennyire vagy kész
szolgálni másoknak?
v Tanuljunk meg együtt
élni beteljesületlen vágyainkkal. Odaát majd „Isten letöröl az ő szemeikről
minden könnyet!”