Több mint 20 éves szolgálatom során
rájöttem, hogy kidolgozott patológiánk van arra nézve, amellyel a hanyatlást
felgyorsíthatjuk. Esetleg előidézhetjük vele a helyi gyülekezet teljes megsemmisülését
is. Lehet használni különböző sorrendben, különböző hangsúllyal, de az eredmény
garantáltan nem marad el.
1. Gondoskodj arról, hogy a kürtzengés folyamatosan bizonytalan
legyen!
A kulcsvezetők legyenek megosztottak
azonosságukat, céljukat, látásukat, irányukat illetően, és fogalmuk se legyen
arról, hogy milyen irányba kell haladni. Prédikálj általánosságokat, amelyek
bibliai üzenetnek tűnnek ugyan, de mellőzik a sajátos alkalmazást. Így hallgatóid
egyetértenek majd veled, de sohasem fogják tudni, hogy mit vár tőlük az Isten.
2. Fektess be többet a szükségben lévőkbe, nem pedig a
vezetőkbe!
Ismered a mondást: a nyikorgó
kereket kell kenni a legtöbbet! A gyülekezetben is így van: aki a legtöbbet
nyikorog, az kapja a legtöbb zsírt. Alakíts ki olyan környezetet, ahol a
legnagyobb panaszosok vannak leginkább figyelembe véve. Ez majd elszívja az
erőt a vezetőktől, a szolgálattevőktől, mindenkitől.
3. Próbálj meg kedvében járni mindenkinek!
Ne ragaszkodj elveidhez, hanem a döntéseket
aszerint hozd meg, hogy kik azok, akiknek az nem fog tetszeni. Mivel nem létezik
olyan fontos döntés, ami mindenkinek egyformán tetszene, ezért ne hozz fontos
döntéseket, és nem szabj világos irányvonalat. Ez tetszeni fogsz mindenkinek.
Csak Istennek nem.
4. Soha ne szállj szembe a bajkeverőkkel!
A szabotálók hadd garázdálkodjanak
szabadon: mobiltelefonnal, emaillel, pletykával, bármivel, szervezkedjenek és ássák
alá a vezetők és a gyülekezet tekintélyét, és ne intsd meg őket se személyesen,
se nyilvánosan. Így a bajkeverők kidobhatják horgonyaikat minden irányba, és bebiztosítják
a gyülekezet hajóját arra nézve, hogy ne haladjon semerre.
5. Maradj az emlékekkel!
Ezt sokféle módon megteheted, de a
legfontosabb, hogy semmilyen változás ne történjen: se a fiatalok, se a
szolgálattevők ne tudjanak változtatni az múlt században meghonosodott
szokásokon. Így a lényeg elvész majd azokban a kulturális megrögzöttségekben,
amelyek nem felelnek meg az evangélium átadására a mai korban. Ha a gyülekezet folyton
a múlttal foglalkozik, ez biztosíték arra nézve, hogy jövője sem lesz.
A
terméketlen fügefa – avagy, a második lehetőség kegyelme
Lk 13:6-9
6 És ezt a példázatot mondta: Volt
egy embernek egy fügefája szőlőjébe ültetve; és elment, hogy azon gyümölcsöt
keressen, és nem talált.
7 És azt mondta a vincellérnek:
Íme, három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd
ki azt; miért foglalja a földet is hiába?
8 Az pedig felelvén, monda néki:
Uram, hagyj békét néki még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom és
megtrágyázom:
9 És ha gyümölcsöt terem, jó; ha
pedig nem, azután vágd ki azt.
nKözvetlenül ez előtt az Úr arra figyelmeztetett, hogy nem
azért jött, hogy békességet hozzon, hanem hogy fegyvert, meghasonlást…
(12:49-53).
vArra is figyelmeztetett, hogy hallgatói meg tudják ítélni az
eget, de nem tudják megítélni az időket… 12:54-56)
vEgy zsinagógafő bírálta Jézust, hogy szombatnapon
gyógyított, akit Jézus megszégyenített. 13:10-17.
vMajd a 13. rész végén Jézus bánkódik Jeruzsálem miatt, aki
megöli a prófétákat és megkövezi azokat, akik hozzá küldettek.
nEnnek a példázatnak tehát politikai felhangjai vannak.
Mégsem korlátozhatjuk mondanivalóját csak Izráelre.
vMindenekelőtt mégis arról van szó, hogy Izráel csődöt
mondott küldetését illetően. A szőlő egy ismert metafora volt Izráelről. A
fügefa is Izráelt jelenti – Jer 8:13. Hós 9:10. Náh 3:12.
vMt 3:10 – „a fejsze
immár a fák gyökerére vettetett, minden fa, mely...”
nMi a gyümölcs? – Gal 5:22 (a Lélek gyümölcse), + az
őszinteség, alázat, szentség, engedelmesség… Jn 15:16.
nIsten ítélni fog a gyümölcstelenség miatt. Mint Saul felett
(kiirtotta, félretette), mint Izráel felett (fogságba vitette, lerombolta
Jeruzsálemet és a Templomot).
nEzt a példázatot két másik történet előzi meg, amellyel
korábban már foglalkoztunk. Ezek is megtérésre szólítanak fel.
vA terméketlen fügefa példázata Isten türelmét mutatja. A
megtérésre ez, mint utolsó lehetőség adatik.
vVannak, akik az előbbi két történetet az egyéni megtérésre
szóló felszólításként értelmezik, míg a terméketlen fügefa példázatát a nemzeti
megtérésre való felszólításként.
nNe tévesszük össze a megátkozott és kiszáradt fügefával, Mk
11:12-14-ből.
vItt vagyunk tehát egy szőlőben, a fügefa alatt – és rólunk
van szó!
I. Egy
jogos elvárás – „elment, hogy azon gyümölcsöt keressen” 6a. v.
nA gazda gyümölcsöt várt. Ez egy jogos elvárás volt a fával
szemben. Isten elvárja Izráeltől, hogy istenfélő életet éljen, vagyis, gyümölcsözzön.
nA 3Móz 19:23-24 megtiltja, hogy egy frissen plántált fa
gyümölcséből egyenek, sőt a negyedik év gyümölcse is Isten dicsőségére kell
legyen. Nincs említve, hogy ez a fa milyen idős, de valószínű, hogy már több
mint hét éves, és joggal várják el tőle a gyümölcsöt. Volt elég ideje
bebizonyítani, hogy nem hiába foglalja a helyet…
n„Vágd
ki!” – A gazda várt eleget. Eljött az
ítélet napja.
nAzonban a vincellér kéri, hogy adassék még egy lehetőség
ennek a fának, hogy gyümölcsözhessen. Még egy év – ha már három évet várt – nem
kibírhatatlan… Ha terem,ni fog, akkor „jó”… megéri a várakozást.
II. Egy
szomorú megállapítás– „és nem talált” 6b. v.
nPedig komoly
kiváltságokban volt része!
nElhelyezése: a szőlőben. Itt védve volt a kerítéssel. Vadállatok nem bánthatták.
Lásd: Jób – „Nem te vetted-e körül őt
magát, házát és mindenét, a mije van? Keze munkáját megáldottad, marhája igen
elszaporodott e földön.” – Jób 1:10
nA fa ültetve volt. Nem magától nőtt, vadon.
A gazda ezt céllal tette. Három évig jár gyümölcsöt keresni, és nem talált.
Három évet, 36 hónapot, 156 hetet, 1095 napot, 26.280 órát, 473.040 percet… Nem
talált.
nÉzs 5:1-7. Jn 15:8.
III. Egy
sajnálatos javaslat – „Vágd ki
azt” – 7. v.
nFigyelmeztetés.
Miután trágyázta és kapálta – most figyelme a kivágásra fordul.
nMilton: II. Károly király fiának: ha én Isten bünteésekén
vesztettem el a látásomat, mit szólsz apádról, aki elvesztette a fejét?
nHa Isten megbünteti a bűnt, akkor neked meg kell térned,
mert te sem vagy bűntelen. Készülj fel az ítéletre!
nIsten kegyelmes és hosszútűrő (2Pt 3,9)
nIzrael népe kivágatott!
nIsten tűrt a népnek a pusztában, a bírák idején, a királyok
idején… De a hosszútűrés nem tart örökké! Elveszi tőlük, és annak a népnek adja
amely megtermi gyümölcsét – Mt 21:43.
nNem akarja, hogy némelyek elvesszenek – 2Pt 3:9. 15.
nDe eljön az Úr napja – 2Pt 3:7. 10.
IV. Egy
reményteljes kérés – „hagyj békét néki még ez esztendőben”– 8. v.
nA vincellér javaslatot tesz egy utolsó próbálkozásra.
n„megkapálom és megtrágyázom” – hogy a
víz könnyebben a gyökereihez juthasson, és elégséges táplálékot kaphasson.
nA kegyelmi idő felelősségteljes választ vár.
nA második lehetőség azt jelenti, hogy most van az ideje a
megtérésnek, szeretetnek, bocsánatkérésnek, megbocsátásnak, megalázkodásnak,
odaszánásnak.
Befejezés:
nA gyümölcstelenek kivágattatnak. Jn 15:2a. 6.
nA pogányok kis kivágattatnak, ha nem gyümölcsöznek – Róm
11:19-23.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)