A test szentsége - 1Kor 6:12-20
A test szentsége
1Kor 6:12-20
12 Minden szabad nékem, de nem minden használ; minden szabad
nékem, de én nem adatom valakinek hatalma alá.
13 Az eledelek a hasnak és a has az eledeleknek rendeltetett.
Az Isten pedig mind ezt, mind amazokat eltörli. A test azonban nem a
paráznaságnak rendeltetett; hanem az Úrnak, és az Úr a testnek. 14
Az Isten pedig az Urat is feltámasztotta, minket is feltámaszt az ő hatalma
által.
15 Nem tudjátok-e, hogy a ti testetek a Krisztusnak tagjai?
Elszakítva hát a Krisztus tagjait, paráznának tagjaivá tegyem? Távol legyen. 16
Avagy nem tudjátok-e, hogy aki paráznával egyesül, egy test vele? Mert ketten
lesznek, úgymond, egy testté. 17 Aki pedig az Úrral egyesül, egy
lélek ő vele. 18 Kerüljétek a paráznaságot. Minden bűn, melyet az
ember cselekszik, a testen kívül van, de aki paráználkodik, a maga teste ellen
vétkezik.
19 Avagy nem tudjátok-e, hogy a ti testetek a bennetek lakozó
Szent Léleknek temploma, amelyet Istentől nyertetek; és nem a magatokéi
vagytok? 20 Mert áron vétettetek meg; dicsőítsétek azért az Istent a
ti testetekben és lelketekben, a melyek az Istenéi.
n Az
erkölcsi tisztaság kérdését már említette az apostol, de most részletesen
foglalkozik vele.
n Korinthusban
a prostitíciónak kultikus keretet szabtak: Afrodité templomában több mint ezer
papnő állt a férfiak szolgálatára. És amit megtérésük előtt szent dolognak
tartottak, azt a korinthusiak megtérésük után is nehezen tudták bűnnek nevezni!
Márpedig, a bűn minőségét nem a közvélemény dönti el, vagy az ország törvényei,
hanem Isten.
n A
korinthusiak hírhedtek voltak kicsapongásaikról. A férfi és a nő monogám
kapcsolata mellett a férfiak kéjnőkkel (hetaira) és kultikus prostituáltakkal (hierodula)
elégítették ki magukat, vagy homoszexualitás perverz szerelmi életet folytattak.
n A
kéjnőkhöz való járás a nem-keresztyén görögök számára nem jelentett problémát –
de a korinthusi hívők számára állandó probléma lett.
I.
A test szabadsága – 12. v.
n A
görög világban mutatkozó erkölcsiség a nőtlen férfiaknak kompromisszumot
ajánlott: „a nemi kielégülés éppen olyan
természetes dolog, mint az evés és ivás – ha tehát testi vágyad hajt, menj a
kéjnőhöz”. Ez volt az a kompromisszum, amely visszhangra talált némelyeknél
Korinthusban, főképp olyanok között, akiknek többet jelentett az emberi
bölcselkedés, és az apostoli tekintélyre sem sokat adtak.
n Ők
persze, a kéjnőkhöz való alkalmi eljárást nem kompromisszumnak, hanem ellenkezőleg,
a megváltottak határtalan szabadsága
jelének tekintették.
n Pál
apostol nem a Tízparancsolattal kezdi, hanem azzal, hogy „Minden szabad nekem.”, ami egy szólás-mondás lehetett
Korinthusban.
n De
a keresztyén szabadságnak megvan a maga határa. Azért igazi szabadság, mert választhat,
mint Édenben. Ha nincs döntési lehetőség, csak ösztönről beszélhetünk vagy a
bűn uralmáról. „Aki a bűnt cselekszi,
szolgája (rabja) a bűnnek.” (Jn 8:34) A határ nem annyira tilalom
formájában jelentkezik, hanem sokkal inkább egy szerető újmutatás, intelem, figyelmeztetés
formájában.
n A
szabadságról szóló ismert mondás után Pál hozzáteszi: „...de nem minden használ”. Ezzel azt ajánlja, hogy a hívő döntse
el, mi az, ami közelebb viszi őt Isten céljához.
n Szabad
szerelemre, akár csak „alkalmi” érintkezésre a hetairákkal, hierodulákkal, a test
ösztöneinek diktatúráját jelenti, mivel annak hatalma alá
kerül. Az ilyen ember már nem szabad.
n „Minden szabad nekem, de én nem
adatom valakinek hatalma alá.” Ez nemcsak Korinthusban
volt így, hanem ma is így van, ahol megvetik az Isten által szabott házasság
útját, és felcserélik a szentséget a testiességgel.
II.
A test rendeltetése – 13-14. v.
n A
kéjnek, a bűnnek megszállottjai nem biztos, hogy értették Pál szavait. Azt
hangoztatták, hogy „az eledelek a hasnak
és a has az eledeleknek rendeltetett”. Úgy vélték, hogy kéjvágyuk
kielégítésében mutatkozik meg a szabadságuk. Pál elkezd a testről beszélni. A
kéjnőkkel érintkezők szólás-mondás szerint „az
eledelek a gyomor számára és a gyomor az eledelek számára van... tehát?” A
folytatása valahogy így hangozhatott: „...a
nő a testnek, és a test pedig a nő számára van”… Mintha a nemi érintkezést hasonlítani
lehetne a szomjúság oltásához, vagy az éhség csillapításához.
n Pál
vitatja, hogy ezek párhuzamba állíthatók lennének. A két dolog merőben
különböző területre tartozik. Az emésztés, a „gyomor” a múlandó világhoz tartozik. „Az Isten pedig mind ezt (gyomort), mind amazokat (eledeleket) eltörli.”
(13. v.) A test azonban több, mint a földi funkciók összessége, mert
örökkévalóságra teremtetetett. A korinthusiak úgy beszélnek, mintha nem lenne
lelkük, és nem lenne örök életük!
n Mai
is így beszélnek azok, akik úgy vélik, hogy az ember nem több egy fejlett
állatnál! De Isten a saját képére és hasonlatosságára teremtette az embert,
szentnek és igaznak. A hívőnek teste pedig a Szentlélek temploma lett! Egykor
pedig megdicsőítve, feltámasztva, új testet ölt!
n A
test nem a mámornak, az alkohol hatásának, nem a cigarettafüst kábításának, és
nem a paráznaságnak rendeltetett. „A test
nem a paráznaságnak rendeltetett; hanem az Úrnak, és az Úr a testnek.” –
13. v. „Isten temploma szent – mondta
a 3. részben – ezek vagytok ti!”
(1Kor 3:17)
n A
nemiség nem egy rajtunk kívül álló tényező, hanem mi vagyunk a nemiség! Éppen
azért minden nemi cselekedetben benne van egész lényünk, szellemünk, lelkünk és
testünk, ami Isten lakhelye! A paráznaság megtagadja azt a szentséget, amelyre
Isten elhívta az embert.
n „Az Isten pedig az Urat is
feltámasztotta, minket is feltámaszt az ő hatalma által.” –
14. v. Vagyis, Istennek a testtel nagyobb célja van – és az ítéletkor a
testünkről is számot kell majd adnunk: „Mert
nékünk mindnyájunknak meg kell jelennünk a Krisztus ítélőszéke előtt, hogy ki-ki
megjutalmaztassék a szerint, amiket e testben cselekedett, vagy jót, vagy
gonoszt.” – 2Kor 5:10.
III.
A test szentsége - 15-18. v.
n Megőrizni
magunkat tisztának, és szentül élni a jelenvaló világon – alapvető követelmény.
Csak így kerülhet sor arra, amit a Jelenések könyvében olvashatunk: „Akkor felele egy a Vének közül, és monda
nékem: Ezek, akik a fehér ruhákba vannak öltözve, kik és honnét jöttek? És
mondék néki: Uram, te tudod. És monda nékem: Ezek azok, akik jöttek a nagy
nyomorúságból, és megmosták az ő ruháikat, és megfehérítették ruháikat a Bárány
vérében.” – Jel 7:13-14.
n Elszomorító
látni, hogy néha Isten népének tagjai is odadobják tisztaságukat, szüzességüket
a világ módja szerint! A lelki ruhájuk így nem fehér többé.
n A
Jelenések könyve ezzel az üzenettel zárul: „Aki
igazságtalan, legyen igazságtalan ezután is; és aki fertelmes, legyen fertelmes
ezután is; és aki igaz, legyen igaz ezután is; és aki szent, szenteltessék meg
ezután is. És íme, hamar eljövök; és az én jutalmam velem van, hogy megfizessek
mindenkinek, amint az ő cselekedete lesz.” – Jel 22:11-12.
n A
testünk sajátos újraértékelést nyer azzal, amikor Krisztus tulajdonai lettünk.
A Krisztus testének tagjai vagyunk – mint 1Kor 12:12-ben: „amiképpen a test egy és sok tagja van, az egy testnek tagjai pedig,
noha sokan vannak, mind egy test; azonképpen a Krisztus is.”
n A
hívőnek egy prostituálttal való érintkezése, Krisztus arculcsapását és
meggyalázását jelenti: „aki paráznával
egyesül, egy test vele… Mert ketten lesznek, úgymond, egy testté.” (16. v.)
Vagyis, a Krisztussal való egységet megtagadva, „elszakítva a Krisztus tagjait” (15. v.), egy parázna tagjaivá
teszi önmagát, amikor vele egyesül. Egy kéjnő lép a Krisztus helyébe! Ez nemcsak
a házassági szövetség megrontása, hanem a Krisztussal kötött szövetség
megtagadása.
n A
házasságon kívüli nemi érintkezés is egy testi közösség a férfi s nő között. Azonban
Krisztusnak a gyülekezettel, a menyasszonyával való közössége kizárja annak
lehetőségét, hogy a hívő mással is közösségben lehetne! Ugyanolyan helyzet áll
fenn, mint a házasságban. „Aki pedig az
Úrral egyesül, egy lélek ő vele.” – 17. v.
n Aki
a feleségének igent mondott, nem mondhat igent másnak is, mivel ez a közösség
megkívánja a szövetséget, a teljes elkötelezettséget.
n A
házassági egység egy titok, mert hűség és életközösség jellemzi, és ugyanilyen
titok a Krisztussal való szövetség, mert hűségre és elkötelezettségre épül. A
házasság hasonlít arra a lelki kapcsolatra, amely Krisztus és az egyház között
van (Ef 5:22-23).
n Egy
kéjnővel való közösségnek mélységesen romboló hatása van az ember
személyiségére nézve. Direkt önrombolás ez, mert Krisztustól eltávolodva, szabad
elhatározásból szakítja szét a házasságnak és a Krisztushoz tartozásnak
köteleit, a bűn rabjává válva. „Kerüljétek
a paráznaságot! Minden bűn, melyet az ember cselekszik, a testen kívül van, de
aki paráználkodik, a maga teste ellen vétkezik.” (18. v.)
IV.
A test tulajdonosa – 19-20. v.
n Vannak,
akik arra hivatkoznak, hogy testükkel azt tehetnek, amit akarnak, mert az az
övék. Ez nem igaz, mert ha testünk nem az Úré, akkor a bűnnek van odaszánva: „13 Ne szánjátok oda a ti
tagjaitokat hamisságnak fegyvereiül a bűnnek; hanem szánjátok oda magatokat az
Istennek, mint akik a halálból életre keltetek, és a ti tagjaitokat igazságnak
fegyvereiül az Istennek.” (Róm 6:13) „16
…akinek oda szánjátok magatokat szolgákul az engedelmességre, annak vagytok
szolgái, akinek engedelmeskedtek; vagy a bűnnek halálra, vagy az
engedelmességnek igazságra? 17 De hála az Istennek, hogy jóllehet a
bűn szolgái voltatok, de szívetek szerint engedelmeskedtek a tudomány azon alakjának,
a melyre adattatok. 18 Felszabadulván pedig a bűn alól, az
igazságnak szolgáivá lettetek.” (Róm 6:16-18)
n A
befejező versekben Pál apostol újra kitér arra, hogy testünk a Szentlélek
temploma. A test nem teher, nem börtöne a léleknek, ahogyan a gnosztikusok
hirdették, hanem szentély, templom. „Avagy
nem tudjátok-e, hogy a ti testetek a bennetek lakozó Szentléleknek temploma,
amelyet Istentől nyertetek; és nem a magatokéi vagytok?” (19. v.) Az avatta
a testet szentéllyé, hogy Istennek adtuk, odaszenteltük, mint kedves áldozatot
(Róm 12:1-2), hogy az Isten lakóhelyévé váljék.
n Ettől
kezdve a test Istent dicsőíti: „Mert áron
vétettetek meg; dicsőítsétek azért az Istent a ti testetekben és lelketekben, a
melyek az Istenéi.” (20. v.) Ez érvényes egyénenként a hívekre, és érvényes
a hívők közösségére, a gyülekezetre is.
n A
keresztség, amely Krisztussal való
azonosulásunk kifejezése, valójában templomszentelés. Ezzel fejezzük ki, hogy
azonosultunk Vele.
n De
a felszentelt templom lerombolható, megszentségteleníthető, megfertőztethető,
az által, hogy az ember saját céljaira használja, Isten akaratán kívül. „Nem a magatokéi vagytok!” Ha ez valóban
így van, akkor nem rendelkezhetsz a testeddel, megváltoztatva annak rendeltetését.
Nem te vagy a tulajdonos!
n Még
az sem mindegy, hogy az imádatot milyen testhelyzetben végzed! Nem mindegy,
hogy hogyan bánsz a testeddel a munkában, a pihenésben, az evésben, a böjtölésben,
a szenvedésben, a betegségben. Arra hívattattunk, hogy dicsőítsük Istent a
testünkben.
n „3 Az az Isten akarata,
hogy megszentelődjetek: hogy tartózkodjatok a paráznaságtól, 4 hogy
mindenki szentségben és tisztaságban tudjon élni feleségével, 5 nem
a kívánság szenvedélyével, mint a pogányok, akik nem ismerik az Istent.”
(1Thessz 4:3-5)