A személyes felelősség - Ez 18:19-32
A személyes felelősség
Ez 18:19-32
n
Júda
népe továbbra is félrevezető közmondásokat gyártott…
v Ezúttal a fiak nyomorúságát az apák bűnének
tulajdonították. Nem tudták elfogadni, hogy ők is lehetnek bűnösök, és a saját
bűneik miatt bűnhődnek.
n
A
másikat vádolni – ez a bűnös ember stratégiája, Édentől kezdve.
v Az asszony a hibás, a kígyó a hibás… végső soron, Isten a
hibás!
I.
A személyes felelősség – teológiai szempontból
n A reformáció emlékünnepén ki kell térnünk a teológiai kérdésekre. Amikor
Károly király és Luther
egymással szemben álltak a wormsi birodalmi gyűlésen, akkor két gondolatvilág találkozott: Luther a
Bibliára és a lelkiismeretére hivatkozott. Azt mondta, hogy amíg őt meg nem
győzik a szentírásbeli bizonyságokkal, addig ő megmarad az Ige tanúsága
mellett, mert lelkiismerete Isten Igéjének a foglya, és soha nem fog a
lelkiismerete ellen cselekedni.
v Károly erre válaszában a történelemre hivatkozott,
hogy a Habsburgok mindig ragaszkodtak Rómához, mindig védték a római katolikus hitet. Mert ha egy
testvér téved, az az egész keresztyénséggel szemben áll… De az „egész
keresztyénség” Rómát jelentette, nem pedig a Bibliát.
n
Itt látszik, hogy miről is volt szó a reformációban:
a reformátorok szerint mindenki személyesen
felelős Isten színe előtt, ezért csak Istenre szabad hallgatnia, úgy, ahogy a Bibliából hallható Isten szava. Ha az ember
másképp cselekedne, akkor a saját lelkiismerete
ellen tenne. A katolikus
egyház viszont a tradícióra és az egyház tekintélyére hivatkozott.
n
A
saját személyes felelősségét hitte és vallotta, de amikor az egyház tagjairól
volt szó, ott mégis megalkuvásra került sor.
v
Ez a megalkuvás a
gyermekkeresztségben nyilvánult meg.
n
Azt
hirdette, hogy az anyák is idegen hittel, a saját hitükkel vitték a gyermekeket
Jézushoz. A négy barát is így vitte a bénát Jézushoz, leeresztve az ágyat
Jézus lába elé, és Jézus látta a hitüket, megbocsátotta bűneit és meggyógyította!
(Lk 5:17kk) Úgy gondolta, hogy a gyermekkeresztség mögött ott áll a gyülekezet
hite és az elég.
v Luther tehát összekapcsolta a keresztséget a hittel. A
római katolikusok szétválasztották a sákramentumot a hittől.
v De Luther és társai nem ismerték fel azt a veszélyt, hogy a
hit és a keresztség igy hamarosan különválik egymástól!
v A gyermekkeresztség miatt az a veszély fenyegeti az embert,
hogy mivel megvan keresztelve ezért már
keresztyén is! Pedig ez nem így
van.
n Valljuk, hogy csak az az Ábrahám
gyermeke, akinek öntudatos hite van. Csak azok szabadulhatnak meg bűneiktől,
akik Krisztusban hisznek, mert csak hit által lehet részesülni a kegyelemben. A
kegyelmet nem a keresztség adja, hanem Jézus Krisztus.
v A katolikus egyház úgy hiszi, hogy a sákramentumok
kegyelmet közvetítenek. A szentek, a papság, stb. hasonlóképpen.
v A sákramentumok kérdésében a protestáns egyházak meghagyták
a gyermekkeresztséget, mert szerintük ez Isten
kegyelmének pecsétje és jele, nem pedig az ember belső döntésének a
kinyilvánítása. Ezért, elég, ha a szülő hisz, és ezzel a gyermek is a szövetség
része lesz, és részesülhet a szövetség jeléből.
n
Pedig
a keresztséghez a Krisztus melletti öntudatos és világos döntésre van
szükség, és az erről szóló vallástétel. A gyülekezet ennek alapján veheti fel a
tagok sorába.
v Összetévesztették az ÓSz gyakorlatát az ÚSz gyakorlatával.
Ott Izráel, a születés jogán része volt a szövetségnek, de az ÚSz-ben csak az
újjászületés jogán lehet valaki részes a szövetségnek!
v Pedig a
helyes sorrend ez: igehirdetés, hit, keresztség (lásd: Mt 28:19;
Mk 16:16. Lk 3:8. ApCsel 2:38).
n
A
tanítványság mindig megelőzi a keresztséget.
n A személyes felelősséget világosan mutatja az, ahogyan a
protestáns egyházak megkülönböztették a két sákramentumot: a keresztséget
kiszolgáltatták a gyermeknek, de az úrvacsorát nem. Pedig mindkettő ugyanazt
mutatja: Meghaltam, eltemettettem, feltámadtam Krisztussal, és – Krisztus az
életem, mindnyájan egy kenyérből részesedünk.
v A gyermek nem azért nem kaphat úrvacsorát, mert nem tudja
megemészteni a bort, és megrágni a kenyeret, hanem azért, mert még nem hisz,
nem tud vallást tenni megtéréséről, és nem tudja felfogni, hogy az úrvacsora
mit is jelent.
n Az anabaptisták és a mai baptisták ragaszkodnak az ember
szabad akaratához! Mindenki maga dönti el, hogy örök sorsáról milyen döntést
hoz.
v A keresztség pedig nemcsak Isten kegyelmének pecsétje és
jele, hanem az ember belső döntésének kinyilvánítása. Ezért, ezt meg kell, hogy
előzze a megtérés és a hit, és az erről szóló bizonyságtétel. Mert az Isten
ígérete feltételes: az ember döntésétől függ.
v Nem(csak) a Krisztus engedelmességéről van szó, hanem főleg
a mi engedelmességünkről.
II.
A személyes felelősség – gyakorlati szempontból
n
Az ősöket hibáztatták.
n
Ez a
másokat hibáztató, magadat kimagyarázó magatartás Édentől kezdve megvan.
v Az asszony a
hibás, a kígyó a hibás, Isten a hibás…
n
Kit
hibáztatsz? A genetikát? Neveltetésed/családod? A kormányt? Az iskolát? Az
anyagiakat? Istent?
v A lényeges kérdés: hogyan részesülhetünk kegyelemben?
v Szüleink által? Nem. A sákramentumok által? Nem.
Közvetítők (papok, szentek) által? Nem. Csak személyes döntés, megtérés és hit
által részesülhetsz kegyelemben!
n
Az
Ige világos: mindenki önmagáért felel. A szülők bűne miatt nem szenvednek a
fiak. De a szülők kegyessége miatt nem üdvözülhetnek a fiak!
v Izráel esetében: Manasse vagy Ámon a hibás? Vagy
Sédékiás? Ez 18:2. Mindenki önmagáért felel!
n
De ne
mondj le senkiről könnyen! A bűnösök is megtérhetnek!
v Isten vissza tudja fordítani még azt az ítéletet is, amit
már kihirdetett.
v Lásd: Ninive. Lásd: Jósafát.