A gyülekezeti fegyelem - 1Kor 5:1-8
A
gyülekezeti fegyelem
1Kor 5:1-8-13
n Hogyan bántak, és
hogyan kellett volna bánniuk a korinthusiaknak a bűnnel?
n Egy olyan pogány
világban éltek, ahol a házastársi hűség nem volt ismeretes.
I. A
gyülekezeti fegyelem szükségessége és alkalma – 1Kor 5:1 – Mi az oka?
n A
bűn nyilvános volt. Nem egy privát, ki nem tudódott dologról volt szó.
n A
bűn súlyos volt. Sokféle tettleges és mulasztásos bűn van, de nem mindegyik
tárgya a gyülekezeti fegyelemnek. Ez súlyosan károsította a gyülekezet
bizonyságtételét és jó hírnevét. (Egy tag paráznaságban élt az apja feleségével
[mostohaanyjával]. 2Kor 7:12 két személyről beszél: a fiú elcsábította apja [második] feleségét.)
n Pál hat bűnt sorol
fel, ami gyülekezeti fegyelem tárgya lehet (1Kor
5:11):
v Paráznaság
– a házasságon kívüli szexuális kapcsolat (1Kor 7:2. Mt 5:32) (Thessz
4:3-5): Homoszexualitás, vérfertőzés
(incesztus), megerőszakolás, bestialitás, és pornográfia.
v Csalás
– Kívánni, ami nem a tied, ami tiltott (2Móz 20:17; 5Móz 5:21; Józs 7:21). A
mások kárán való meggazdagodás (Páld 28:16; Mik
5:2). A pénz és vagyon szerelme, ami a
megelégedésnek az ellentéte. (1Tim 6:6-11. Lk 12:15).
v Bálványimádás
– Istennek járó tiszteletet másnak adni.
v Szidalmazás, szitkozódás – 1Kor 6:10.
v Részegség
– Alkoholtól vagy kábítószertől való mérgezett állapot.
v Ragadozás: lopás, zsarolás – Zsolt 109:11; Ez 22:12.
II. A gyülekezeti
fegyelemhez való helyes és helytelen hozzáállás – 1Kor
5:2-3 – Hogyan?
n Felfuvalkodtak,
ahelyett, hogy megalázkodtak volna. A korinthusiak felfuvalkodtak egymás
ellen (1Kor 4:6), Pál ellen (1Kor 4:18), a
közöttük levő bűnnel kapcsolatban (1Kor 5:2), és az ismeretük miatt (1Kor 8:1).
v Felfuvalkodtak:
olyan ez, amint amikor a kovács fújtatója megtelik levegővel. Egyre nagyobb
lesz. A valóságosnál nagyobbnak látszik, de nem a tartalom, hanem az üresség, a
levegő teszi nagyobbá!
v Nagy
kísértés a hívőknek, hogy nagyobbnak látszódjanak annál, mint amilyenek
valójában.
n Ennek
következménye, hogy nem tudtak megalázkodni és bűnűket megbánni. Nem a fontos
dolgokkal foglalkoztak, hanem a kevésbé fontosakkal (2Kor
11:1-4). Vitáztak és filozofáltak.
n Hozzáállásuk
a bűnhöz valószínű, hogy kiélesítette a szakadásokat: némelyek védték, mások
vádolták. 1Pt 2:16 – „Szabadok, de nem,
mint akiknél a szabadság a gonoszság palástja.”
n A bűnt meg kell
ítélni. Isten iránti engedelmességre kell inkább gondolni, nem pedig emberek
véleményére.
n Pál nem látta
szükségesnek, hogy személyesen menjen el az ügyet intézni. Nem kereste, hogy az
illető, miért cselekedett úgy, ahogyan tett, és nem keresett enyhítő
körülményeket. Elégnek látta, hogy tudja, hogy a bűn súlyos, az illető pedig
nem akar megtérni.
III. A gyülekezeti
fegyelem módja – 1Kor 5:2-5 – Ki?
n Ezt a gyülekezetnek
kell végeznie (1Kor 5:4), amikor összegyűlnek. Még Pál sem gyakorolta egyedül.
Nincs a gyülekezetnél magasabb intézmény: „az
igazság oszlopa és erőssége” (1Tim 3:15). Az ilyet mindenki előtt kell
megfeddeni (1Tim 5:20), hogy a többiek megfélemledjenek.
v Jézus Krisztus
nevében és hatalmával kellett végezni (1Kor 5:4. Lásd még: Mt 18:18-19).
Valakit kizárni, nem egy csekély dolog.
v Az ilyet át kellett
adni a Sátánnak, a test veszedelmére (1Kor 5:5). Ez azt jelenthette, hogy a
Sátán birodalmába, a világba adták át, és a Sátán hatalmába került, büntetésül.
(Lásd: Jób 2:7; Lk 13:16; 22:31-32; 2Kor 2:7; 1Tim
1:20; 1Jn 5:16). Innen még megtérhet, de el is veszhet (1Jn 5:16).
n A világ a Sátán
birodalma.
n A Gyülekezet az Isten birodalma.
v Jn 12:31 - Most van e világ kárhoztatása; most vettetik ki e világ
fejedelme.
v Jn 16:11 - Ítélet tekintetében pedig, hogy e világnak fejedelme
megítéltetett.
v ApCsel 26:18 - Hogy megnyissad szemeiket, hogy sötétségből
világosságra, és a Sátánnak hatalmából az Istenhez térjenek, hogy bűneik
bocsánatát és a megszenteltettek között osztályrészt nyerjenek az én bennem
való hit által.
v Kol 1:13 - Aki megszabadított minket a sötétség hatalmából, és
általvitt az Ő szerelmes Fiának országába;
n „Hogy a lélek üdvözüljön a Krisztus napján.” – vagyis, még van
számára remény. A fegyelmezés a megváltás bizonyítéka – Zsid 12:7-8.
v A bűnöst ki kellett
zárni a közösségből (1Kor 5:3. 13). Ez azt jelentette, hogy a hívők nem
tarthattak vele szoros kapcsolatot (1Kor 5:11). Nem cselekedhetnek úgy, mintha
semmi komoly dolog nem történt volna... A tagok nem ehettek vele együtt (1Kor
5:11). Ez jelenthet rendes étkezést, és Úrvacsorát egyaránt (1Kor 11:26. 29).
IV. A gyülekezeti
fegyelem célja – 1Kor 5:6-8 – Mi célból?
n A gyülekezet
bizonyságtételéért történik: jó bizonysága kell maradjon a nem-hívők előtt
(1Kor 5:1). Lásd még: Fil 2:14-15; 1Pt 2:9-12.
n A
gyülekezeti fegyelem kedves Isten előtt (1Kor 5:4). Jézus Krisztus nevében
történik: ez az, amit Krisztus parancsolt és megkíván.
n A gyülekezeti
fegyelem a bűnös megtéréséért is van (1Kor 5:5) Lásd 2Kor 2:6-8. A
fegyelmezésnek nem elpusztítania, hanem segítenie kell.
n A gyülekezeti
fegyelem megóvja a gyülekezetet attól, hogy a bűn és hamisság elárassza (1Kor 5:6-8).
v A
bűn olyan, mint a kovász: hamar terjed, és mindent áthat. Nem lehet figyelmen
kívül hagyni, hogy majd csak megoldódik valahogy... Kezelni kell.
n Kétféle
kovász van említve a Szentírásban: a bűn erkölcsi kovásza, (1Kor 5:6) és a
hamis tanítás hitelvi kovásza (Gal 5:7-9). A kovász nincs pozitív értelemben
használva. A kovásztalan kenyér a megtisztított gyülekezet képe (1Kor 5:7-8).
v A kovásztalan
kenyerek ünnepe a Húsvét utáni hét nap (2Móz 12:1-14. 15. 18-20). Nem
maradhatott házukban semmi kovász. Ennek igazi megünneplése az, amikor nem
marad bűn többé az életünkben és házunkban.
n Kitisztítani (a
lelki) kovászt: a haragot, gyűlöletet, viszályt, kívánságot, stb. és „a testi”
kovászt: paráznaságot, részegséget, lopást, hazugságot, mulatozást. Belső és
külső bűnöket. Őszintén, igazságban, képmutatás nélkül kell ünnepelni.
n A fegyelem
visszatart a bűntől (1Tim 5:20). Lásd még: 5Móz
13:11; 17:12-13; 19:18-20; ApCsel 5:1-11. A fegyelmezéssel ellenkezik a modern
pszichológia, mivel a megromlott emberi természetet elveti. Ha mi nem
gyakorlunk ítéletet, Isten fogja majd gyakorolni (1Kor 11:31-32).
v A „kovász kitisztítása” ez egy zsidó szóhasználat. Ők tisztították ki a
házat Adár hónap 14-én.
v 2Móz 12:15 15 Hét napig egyetek kovásztalan
kenyeret; még az első napon takarítsátok el a kovászt házaitokból, mert valaki
kovászost eszik az első naptól fogva a hetedik napig, az olyan lélek irtassék
ki Izráelből. 2Móz 13:7 Kovásztalan kenyeret egyél hét napon át, és
ne láttassék nálad kovászos kenyér, se kovász ne láttassék a te egész
határodban.
Befejezés: (1Kor
5:9-13)
n Egy korábbi levélre
történik utalás, amit a korinthusiaknak írt. Erről nem tudunk többet. Némelyek
úgy vélik, hogy ez a levél elveszett. Mások úgy vélik, hogy az első levél
korábbi szakaszára történik utalás.
n A fegyelmezés nem
vonatkozik a kívül valókra, az „e világ fiaira” 1Kor 5:10. Nincs hatalmunk a
világ felett. A gyülekezet nem a világ, és a világ nem a gyülekezet.
n Van kapcsolatunk a
kívül valókkal: kereskedelem, munkáltatás, politika, közmunka. Egy faluban
lakunk, náluk dolgozunk és vásárolunk. Ez hozzá tartozik a normális eresztyén
élethez.
n Nem
keresztyénesíteni kell a világot, hanem hirdetni az evangéliumot, hogy Istenhez
térjenek.
n Sem kimenni nem kell
a világból, kolostorban élni...
n Fegyelmezni azokat
kell/lehet, akik a gyülekezet tagjai: 1Kor
5:11-12.
n A
gyülekezeti fegyelem gyakorlásához való helyes hozzáállás:
v Nem
adni az ördögnek helyet!
v Isten
dicsőségét keresni nem a magunkét! – 1Kor 5:4
v Alázattal és
kesergéssel kell a fegyelmet gyakorolni – 1Kor 5:1. Gal 6:1
v Együttérzés is kell
a bűnösök iránt – 1Kor 5:5. 2Kor 7:12.
v Buzgóság kell a
szentségre és igazságra – 1Kor 5:8