A vetés és aratás törvénye - Gal 6:7-8
A vetés és aratás törvénye
Gal 6:7-8
„Ne
tévelyegjetek, Isten nem csúfoltatik meg; mert a mit vet az ember, az aratandja
is. Mert aki vet az ő testének, a
testből arat veszedelmet; aki pedig vet a léleknek, a lélekből arat örök
életet.”
n Ez az ige az igehirdetők iránti bánásmódra vonatkozik, a tagok részéről, vagyis
a lelkipásztorok anyagi támogatásáról. A 6. és 7. igevers között ilyen
kapcsolat van: „Aki az Igéből taníttatik,
közölje minden javát tanítójával. Ne
tévelyegjetek; Isten nem csúfoltatik meg: mert amit vet az ember, azt fogja
aratni is.”
n Vannak, akik bőkezűen hozzájárultak az igehirdetők fenntartásához, és ez, mint
a jó magvetés, bőséges aratást fog hozni. Akik szűkösen adtak, azok keveset is keveset
nyertek vissza.
v A lelkimunkások értékeléséről az Igének határozott üzenete van. Az
elmarasztaló megjegyzések sok keserűséget okozhatnak, a családjáról, a
fizetéséről, szolgálatáról, összehasonlítgatások másokkal, - és a kritizálások
idején való hallgatás…
n A kijelentés viszont szélesebb jelentéssel bír, és egy általános alapelvet
rögzít: „Amit vet az ember, azt fogja
aratni is”. A jelenlegi életünktől örökkévaló sorsunk függ. Lelki
befektetéseink következménye az utolsó aratáskor, az ítéletkor nyilvánul majd
meg.
n Szó van arról, hogy (1) Istennel nem
lehet csúfolkodni: „Ne tévelyegjetek;
Isten nem csúfoltatik meg”; (2) a vetés meghatározza az aratást: „Amit vet az ember, azt aratja is”; (3) a rossz vetés rossz aratást von maga után:
„Aki vet a testnek, a testből arat
veszedelmet”; (4) a jó vetés jó aratást
eredményez: „Aki vet a Léleknek, a
Lélekből arat örök életet.
I. Istennel nem lehet
csúfolkodni: „Ne
tévelyegjetek; Isten nem csúfoltatik meg”
n Istennel való csúfolkodás az, amikor valaki úgy gondolja, hogy nem lesz ítélet, élhet, ahogy akar.
v Hogy nem számít, milyen tisztességes vagy aljas jellemmel bír valaki, úgyis
mindenki egy helyre jut… Istennel való csúfolkodás az, amikor valaki semmibe
veszi az örökéletről szóló örömhírt.
n Az is csúfolkodás az Istennel, ha valaki úgy véli, hogy egy üres hitvallás, megtérés nélkül,
elégséges az üdvösségre.
v Ha valaki azt képzeli a formális imádság és emberileg elfogadható életvitel
kielégíti Isten igényeit. Pedig Isten szentsége nem a bukott ember mércéit
alkalmazza. Isten nem egy kicsit akar belőled, hanem a lelkedet, testedet,
elmédet, erődet, egész életedet! A gazdag ifjú vallásossága nem elegendő Isten
kielégítésére.
n Azok is csúfolkodnak Istennel, akik eljárnak
az imaházba, rendszeresen adakoznak, és azt hiszik, ennyi minden, amit Isten
kér tőlük.
v A képmutató vallásosság csak súlyosbítja a bűnt. Isten nem fogadja el a
szív-nélküli áldozatot, az üres szövegedet, énekben vagy imádságban. Isten nem
elégszik meg külső vallási formaságokkal és szertartásokkal.
n Ha úgy gondolja valaki, hogy a halála
óráján elégséges lesz Istenhez fordulni, az Istennel való csúfolkodást
jelent. Istennel nem szabad játszani. Ő nem csúfoltatik meg.
II. A vetés
meghatározza az aratást: „Amit vet az
ember, azt aratja is.”
n Ezt igazolja a természet is: amit az ember elvet, bizonyosan azt fogja aratni
egy napon. Hiába vár búzatermést valaki, ha konkolyt vetett a földjébe.
v a földműves
felszántja a földet;
v elveti a magot;
v gyomlálja, gondozza
a vetést;
v learatja, miután
beérett, kévékbe rakja, keresztekbe;
v kicsépeli a magot;
v lisztté őrli a magot…
n De a lusta ember hiába várja az aratást: ha aludt, amikor dolgoznia kellett
volna. Ki mint vet, úgy arat.
v
A bűnben élő embernek még a szervezete is megbetegszik. A
szerencsejátékos anyagilag tönkremegy. A részeges májára előbb-utóbb hatni fog
a méreg, amit fogyaszt.
v A gonosz és irigykedő embert megöli a saját rosszindulata. Fél egyedül
maradni mert bántja a lelkiismerete.
n Isten megítéli a cselekedeteket, a szavakat, még a gondolatokat is!
v Az aratás többek
között az utolsó ítélet jelképe: „14
És láttam, és íme, volt egy fehér felhő; és a felhőn ült valaki, hasonló az
embernek Fiához, a fején arany korona, és a kezében éles sarló. 15
És más angyal jött ki a templomból, nagy szóval kiáltva annak, aki a felhőn
ült: Indítsd a sarlódat és arass; mert a földnek aratni valója
megszáradt. 16 Bocsátotta azért, aki a felhőn ült az ő sarlóját a
földre; és learattatott a föld.” (Jel 14:14-16)
v „12 Akinek szóró lapát van az ő kezében, és
megtisztítja az ő szérűjét; és az ő gabonáját csűrbe takarítja, a polyvát
pedig megégeti olthatatlan tűzzel.” (Mt 3:12)
n A folytamat lehet,
hogy kegyetlennek tűnik, de a végcélja a bő termés, 30-60-100 annyi, annak
megtisztítása, a tiszta gabona.
III. A rossz
vetés rossz aratást von maga után: „Aki vet a testnek, a testből arat veszedelmet”
n Először is, számít a vetőmag. Amíg
nem történt újjászületés, csak vad, testi magot tudsz vetni ebben az életben.
v Krisztus „az ő gabonáját csűrbe
takarítja; a polyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel”
n Számít annak a magnak a gondozása: növekedtél-e? Gyümölcsözöl-e?
v „A test” alatt romlott emberi természetünket kell érteni, amelynek bűnei az
5:19-ben van felsorolva. „A test
cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság,
tisztátalanság, bujálkodás, bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések,
versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések,
irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók:
melyekről előre mondom néktek, amiképpen ezelőtt is mondottam, hogy akik
ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek.”
n Ezeket a bűnüket négy kategóriába sorolhatjuk:
v
(1) Az érzékiség
bűnei: házasságtörés, paráznaság,
tisztátalanság és bujálkodás.
v
(2) A bálványimádás
bűnei: a bálványimádás és varázslás. Ez a második parancsnak a
megrontását jelenti: „Ne csinálj magadnak
faragott képet, és semmi hasonlót azokhoz, amelyek alant a földön, vagy amelyek
a vizekben, a föld alatt vannak. Ne imádd, és ne tiszteld azokat; mert én, az
Úr a te Istened, féltőn szerető Isten vagyok, aki megbüntetem az atyák vétkét a
fiakban, harmad és negyed iziglen, akik engem gyűlölnek. De irgalmasságot
cselekszem ezeriziglen azokkal, akik engem szeretnek, és az én parancsolataimat
megtartják.” Ebbe beletartozik az
imádatban való meghajlás is egy oltár vagy feszület előtt, vagy szentképek és
ereklyék előtt… De bálványunk lehet saját magunk, vagy szeretteink bálványozása
is, a halottkultusz, spiritualizmus, és horoszkóp – ezek nem fogják „örökölni Isten országát”.
v
(3) Az indulatosság
bűnei: „ellenségeskedések, versengések,
gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, irigységek,
gyilkosságok”, mindaz, ami nincs összhangban a krisztusi szeretettel. A
veszekedő lelkület, a gyűlölet és irigység, a rágalmazás, mások befeketítése –
vetés a testnek.
v
(4) A mértéktelenség
bűnei: „részegségek, dobzódások és
ezekhez hasonlók”. Aki így vet, „a
testből arat veszedelmet”, romlottságot és halált!
n Egy napon Isten így szól: arasd! arasd! És aratnod kell,
amit vetettél! „Amit vet az ember, azt
aratja is.”
IV. A jó vetés
jó aratást eredményez: „Aki vet a
Léleknek, a Lélekből arat örök életet.
n Elképzelem, hogy valaki azt kérdezi: mi ez? Cselekedetek általi üdvösséget
hirdetnek itt? Nemde arról beszél az evangélium, hogy az üdvösség teljesen
kegyelemből van, a Jézusban való hit által?
v De igen. Azonban mégis igaz, hogy a jó vetés jó aratást hoz. „aki vet a Léleknek, a lélekből arat örök
életet.”
n A testnek való vetés a régi bukott természet szerinti élet.
n A léleknek való vetés a megtért és megigazult, újjászületett ember élete.
v „Léleknek vetni” azt jelenti, hogy más erők működnek benned. Aki a Léleknek
vet, az Isten Lelke által van vezetve és irányítva, a megszentelődés útján.
n A Lélek ingyen adatik mindazoknak, akik keresik az Ő segítségét: „mennyivel inkább ád a ti mennyei Atyátok
Szentlelket azoknak, akik tőle kérik!”
n A Léleknek való vetés más módon
történik. Gal 5:22 bemutatja a Lélek gyümölcsét: „szeretet, öröm, békesség, türelem, szelídség, jóság, hűség, szelídség,
mértékletesség”.
n „Aki vet a Léleknek, a Lélekből
arat örök életet.” – „Aki hisz a Fiúban, örök élete van.”