Teljesedjetek be Szentlélekkel! - Ef 5:15-21
n A különböző vallási
mozgalmak hatására bizonytalanság alakult ki a Szentlélekkel kapcsolatos
kérdésekben. Például, van, aki Szentlélekkeresztséget egy második áldásként
értelmezi, amit a nyelveken szólás hitelesítene, esetleg egy leeséses
önkívület, vagy ehhez hasonló megtapasztalás...
n Az igét kevéssé
ismerő emberek elbizonytalanodnak abban, hogy van-e bennük Szentlélek.
n Mások alacsonyabb
rendű hívőknek tekintik azokat, akiknek nem volt rajongó megnyilvánulásokkal
együtt járó ún. Szentlélek-élményük.
n A karizmatikus
hatások miatt több gyülekezetben szakadás támadt, ahol újjászületett
emberek kerültek szembe egymással. Az egységet munkáló és teremtő Szentlélek
helyett valamilyen versengések támadtak
a gyülekezetben, mint Korinthusban (1Kor 1:11-13; 3:1-3).
n Az egyik oka ennek az állapotnak az, hogy van,
ahol a gyülekezet nem tükrözi azt
az élő, erőteljes kapcsolatot, ami a Szentlélekkel teljes élet jegye. Az első
szeretet elhagyása, a missziói tűz hiánya, az erőtlen bizonyságtételek, öröm
nélküli istentiszteletek és az elhatalmasodó önelégültség egyre hangosabban
kiált a Szentlélek-élmény után.
n De hiányzik a
Szentlélekről szóló alapos tanítás
is! Felkészületlenül érte a gyülekezeteket a közösségi gyakorlattól és hitvallástól
eltérő, új tanítások, mert irtóztak beszélni mindarról, ami a Szentlélek
munkájával kapcsolatos. Pedig a Szentlélek-keresztségről szó van az
Újszövetségben, és nem hagyhatjuk ki az igehirdetéseinkből.
n Pünkösd előtt az
emberek nem kaphatták a Szentlélek ajándékát automatikusan. Az Úr Jézus az élő
víz folyamait a benne hívőknek ígérte. „Ezt pedig a Lélekről mondta,
amelyet veendők voltak az őbenne hívők: mert még nem volt Szentlélek; mivelhogy
Jézus még nem dicsőíttetett meg.” (Jn 7:38-39) Még a
tanítványokban sem lakozott a Szentlélek úgy, ahogyan azt Pünkösdkor átélték.
Az Úr Jézus az „igazság ama Lelkét”
ígérte nekik, „akit a világ be nem
fogadhat, mert nem látja őt és nem ismeri őt; de ti ismeritek őt, mert nálatok
lakik, és bennetek marad.” (Jn 14:17) Vagyis, Velük volt, de Pünkösd után
bennük maradt!
I. A Szentlélek-keresztség
15 Meglássátok annak okáért, hogy mi módon okkal járjatok, nem mint bolondok,
hanem mint bölcsek:
16 Áron is megvegyétek az
alkalmatosságot, mert a napok gonoszok.
17 Annak okáért ne
legyetek esztelenek, hanem megértsétek, mi legyen az Úrnak akarata.
n Az Ige arra bíztat,
hogy értsük meg mi az Isten akarata. Ehhez hozzátartozik az is, hogy megértsük
a Szentlélek ajándékával, keresztségével és beteljesedésével kapcsolatos
tanítást.
n A Szentlélek-keresztség
meg volt ígérve még Keresztelő
János idejében (Mt 3:11; Mk 1:7-8 ;
Lk 3:16 ; Jn 1:33 ; ApCsel 1:4-5 és 11:15-17), de annak
beteljesedése, megvalósulása után sohasem mondja az ige
Szentlélek-keresztségnek!
n Ehelyett, a következő
kifejezéseket használja:
v megteltek Szentlélekkel (ApCsel 2:4. 9:17),
v kaptak, vettek Szentlelket (ApCsel 8:17; 10:47),
v leszállott a Szentlélek (ApCsel 10:44; 19:6),
v kitöltetett a Szentlélek (ApCsel 10:45),
v adta nekik a Szentlelket (ApCsel 15:8).
n Ez azt jelenti, hogy a
Szentlélek-keresztség ígérete pünkösdre,
a Szentlélek kitöltetésének egyszeri, meg
nem ismétlődő, üdvtörténeti eseményére vonatkozik! Amikor ez az ígéret
megvalósult, Pünkösd után már nem
Szentlélek-keresztségnek van nevezve, hanem
a Szentlélek vételének, annak, amikor a Szentlélek lakozást vesz bennük.
n Ha mégis használjuk a
Szentlélek-keresztség kifejezést, azt csakis ebben az értelemben tehetjük: azt
az eseményt jelöli, amikor valaki hit és megtérése folytán újjászületik,
és a Szentlélek ajándékának részese lesz.
n Sehol nincs
parancsolva,
hogy keressük a Szentélek-keresztséget. A tanítványoknak az volt parancsolva,
hogy „várják be az Atyának ígéretét”
(ApCsel 1:4). Pünkösd volt az ő Szentlélek-keresztségük.
n Ma pedig az érvényes,
hogy minden igazi hívőben ott lakik a Szentlélek. Itt a Szentlélek
teljes személyéről beszélünk, nemcsak egy kicsi részéről: nem kaphatsz
kis-Szentlelket, míg mások nagy-Szentlelket vesznek! Te a Lélek tejességét nem
fogadhatod be, mivel te csak ember vagy, de beteljesedhetsz
Vele.
n Pünkösd után a
Szentlélek-keresztség tehát bemerülés a
Krisztus-testébe (1Kor 12:13).
v Ez pedig egyenlő az újjászületéssel (Jn 3:5),
v a Szentlélek vételével (ApCsel 11:15-16),
v a Szentlélek által
való megpecsételéssel (Ef 1:13).
n A fiúság Lelke nélkül
nem lehetünk Isten gyermekei, nem lehetünk az Úréi (Róm 8:9. 15).
n Annak ellenére, hogy
a Szentlélek kitöltésének egyes alkalmait (pünkösdkor – ApCsel 2:4, Kornélius
házánál – ApCsel 10:45-46, és Efézusban – ApCsel 19:6) a nyelveken szólás jele kísérte, nem kell azt gondolnunk,
hogy a Szentlélek vételének vagy a Szentlélekkel való beteljesedésnek mindig
ilyen különleges jel-szerepe van.
n Pál apostol a
nyelveken szólást a lelki ajándékok utolsó helyére sorolta (1Kor 12:10 és 28),
és kimondja, hogy mindnyájan
bemerültünk ugyan a Krisztus testébe, de nem mindnyájan szólunk nyelveken (1Kor 12:30).
n Nyilvánvaló tehát,
hogy a nyelveken szólás nem
ismertetőjele a Szentlélek-keresztségnek.
II. A Szentlélekkel
való beteljesedés
n A beteljesedés
Szentlélekkel azoknak szóló parancs, akiknek bizonyosságuk van
újjászületésük felől és bűnbocsánatot kaptak Istentől. Ezekben a Szentlélek már
bennük van, de az ige arra szólítja fel őket, hogy teljesedjenek be
Szentlélekkel (Ef 5:18).
v Ugyanis, nem mindegy,
hogy megszomorodva (Ef 4:30), visszavonulva lakozik bennünk a
Szentlélek, vagy pedig irányító, mindent
átható ereje hívő életünknek.
n Akik valóban
újjászülettek, azok átélhették az első szeretet idején a Szentlélekkel
való beteljesedést. De szolgálatunk és küzdelmeink során szükség lehet új feltöltődésre.
v Ilyen ismétlődő beteljesedés történt Péternél
(ApCsel 2:4; 4:8, 31)
v és Pálnál is (ApCsel
9:17; 13:9).
v István Szentlélekkel
teljes ember volt (ApCsel 6:5).
n De egyik sem bírta
a Lélek teljességét, mivel a Szentlélek nagyobb, mint amennyit mi befogad-hatunk.
Egy palack az óceánban megtelhet az óceán vizével, azt kívül és belül teljesen
birtokába veszi az óceán vize, de ő nem fogadhatja be a teljes óceánt, mivel
egyszerűen nem fér bele...
n A Szentélek-keresztségnem egyéneknek ígért ajándék, hanem Pünkösdkor teljesedett
be, amikor betöltötte azt a mintegy 120 főnyi sokaságot, akik össze voltak
gyűlve abban a felházban.
v Amikor a
Szentélek-keresztséghez hasonló eseményről olvasunk, mindig egy csoport hívőről olvasunk, nem pedig
egyénekről. Pünkösd megismétlődését nem kérhetjük, mert az egy egyszeri
esemény volt, mint az Úr Jézus születése, vagy kereszthalála és feltámadása. De
kérhetjük a beteljesedést
Szentlélekkel!
n Nem az apostolok mondták magukról, hogy Szentlélekkel teljesek, hanem mások
látták ezt meg rajtuk.
n A Szentlélek-keresztség
egy befejezett esemény a hívő élet
kezdetén, a Szentlélekkel való betelés szükség szerint megismétlődik.
n „Vettél-e Szentlelket?” (Ef 19:2) – ez
mindig az első kérdés. Ha a válaszod pozitív, akkor halljad a következő
parancsot: „Teljesedjetek be
Szentlélekkel!” (Ef 5:18).
v Életed hasonlítható
egy palotához, sok-sok szobával. A Szentlélek adatott, és lakozást vesz a házban.
Sohasem kaphatsz többet belőle, mert Ő egész teljességével benne lakik. Azonban
elzárhatsz szobákat előle, és zárva tarthatsz szekrényeket és fiókokat,
amelyeket nem engedsz át ellenőrzésének. Meg ne részegedjetek bortól (=
ne engedd át hatásának magadat), hanem engedd át magad a Szentlélek hatásának:
teljesedj be Szentlélekkel! (Ef 5:18)
III. A Lélek szerinti
élet
18 És meg
ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van; hanem teljesedjetek be
Szent Lélekkel,
19 Beszélgetvén egymás között
zsoltárokban és dicséretekben és lelki énekekben, énekelvén és dicséretet mondván
szívetekben az Úrnak,
20 Hálákat adván mindenkor
mindenekért a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevében az Istennek és Atyának.
21 Engedelmesek legyetek egymásnak
Isten félelmében.
n A Szentlélekkel való
beteljesedés feltétele:
v Az őszinte vágy: az apostolok tíz napig
türelmesen várták az ígéret megvalósulását.
v Lelki éhség, hiányérzet, elégedetlenség kell jellemezzen, a
jelenlegi száraz, élettelen hívő élet miatt!
v Mély szomorúság és bűnbánat amiatt,
hogy a szívünk nincs csordultig tele az Úr Jézus bizonyságtételével.
n A Szentlélekkel való
beteljesedés első követelménye a készség
a bizonyságtételre, ahogyan ez az apostolokkal történt.
n Ennek folyamatossága,
tartóssága
pedig az Úr iránti állandó engedelmességünktől
függ.
n A korinthusi érthetetlen nyelven való szólás – ami
ellenkezője a jeruzsálemi érthető nyelven való szólásnak – egyáltalán nem
jele a Szentlélekkel való beteljesedésnek!
v Az alázat, a lélekmentés égető vágya, a győzelem
a kísértések felett, az őszinte
bűnvallás és bűnrendezés
Isten és emberek felé, ezek a feltételei és látható jelei a folytonos
beteljesedésnek a Szentlélekkel.
n Az ige szerint a
részegség kizárja a Szentlélekkel való beteljesedést. Ne úgy… hanem…
n A következménye pedig
v beszélgetés egymás
között zsoltárokban, dicséretekben és lelki énekekben
v énekelve és
dicséretet mondva a szívben
v hálákat adva
mindenkor mindenekért
v engedelmesség
egymásnak (inthetőség).