A korinthusi megosztottság - 1Kor 1:10-17
A
korinthusi megosztottság
1Kor 1:10-17
10 Kérlek azonban titeket Atyámfiai a mi Urunk Jézus
Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképpen szóljatok, és ne legyenek köztetek
szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon értelemben és ugyanazon
véleményben.
11 Mert megtudtam felőletek atyámfiai a Kloé
embereitől, hogy versengések vannak köztetek.
12 Azt értem pedig, hogy mindenitek ezt mondja: Én
Pálé vagyok, én meg Apollósé, én meg Kéfásé, én meg Krisztusé.
13 Vajon részekre osztatott-e a Krisztus? Vajon Pál
feszíttetett-e meg érettetek, vagy a Pál nevére kereszteltettetek-e meg?
14 Hálákat adok az Istennek, hogy senkit sem
kereszteltem meg közületek, kivéve Krispust és Gájust,
15 Hogy valaki azt ne mondja, hogy a magam nevére
kereszteltem.
16 Megkereszteltem azonban Stefana háza népét is,
ezenkívül nem tudom, hogy valakit mást kereszteltem volna.
17 Mert nem azért küldött engem a Krisztus, hogy
kereszteljek, hanem hogy az evangéliumot hirdessem; de nem szólásban való
bölcsességgel, hogy a Krisztus keresztje hiábavaló ne legyen.
n A régi életüktől már
mintegy három éve elszakadtakra nagy erejű kísértésként hatott rájuk a
környezetük. Vissza akarta húzni őket a régi életükbe, a pogányság fertőjébe.
n Nem Isten hűsége változott
meg, hanem a korinthusiak hűsége vált ingadozóvá. Elveszítették a
stabilitásukat, és az apostol a levelével akart segítséget küldeni számukra.
n Távol volt a
gyülekezettől, de híreket kapott róluk. A kérés hangján próbálja megszólítani a
testvéreket. Kér, bár mint apostolnak, joga lenne parancsolni is. A szív viszont
inkább nyitott a szívélyes kérésekre, mint az utasításokra.
n Nagyon fontos, amit
itt, már a levél elején kér az apostol a gyülekezettől. Azt, hogy egységben
legyenek. Őket, és azóta minden más gyülekezetet Isten a Krisztussal való
közösségre hívta el. Arra, hogy hitvallásukban és életükben a Krisztusra mutató
egység uralkodjon.
n Erre a kérésre azért
volt szükség, mert Korinthusban súlyos problémák adódtak. Jézus Krisztus
személye kikerült a gyülekezet hitének, gondolkodásának középpontjából.
Elveszítették a Krisztus központúságukat, amely a keresztyén, vagyis a
krisztusi gyülekezetnek az egyetlen helyes útja!
n Megemlíti az apostol
az első kilenc vers mindegyikében Jézus nevét, és most a tízediket is így
kezdi. Az Úr Jézusra emlékezteti a gyülekezetet, akit a görögös gondolkodású
korinthusi gyülekezetben nem becsültek kellőképpen. Nem az életüket irányító
Úrként figyelnek rá, hanem számukra csupán egy tanító a sok közül.
I. A szakadások – 10-12. v.
10 Kérlek azonban titeket Atyámfiai a mi Urunk Jézus
Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképpen szóljatok, és ne legyenek köztetek
szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon értelemben és ugyanazon
véleményben.
11 Mert megtudtam felőletek atyámfiai a Kloé
embereitől, hogy versengések vannak köztetek.
12 Azt értem pedig, hogy mindenitek ezt mondja: Én
Pálé vagyok, én meg Apollósé, én meg Kéfásé, én meg Krisztusé.
n Az apostol azt kéri,
szüntesse meg a gyülekezet ezt a rossz helyzetet, amely a rövid, hároméves
története ellenére mégis kialakulhatott közöttük. A szakadást, széthúzást, a
frakciókra töredezettséget, a viszálykodást.
n Egy egyesület olyan
30-35 ember feletti létszám esetén kettévált, mivel így áttekinthetőbb, és
praktikusabb volt. Ahogyan növekedett a gyülekezet, bennük is úrrá lett ez a
gondolkodásmód. A görögöknél egy, a Rómainál két személy volt az ilyen
testületek vezetője. így ennek mintájára a gyülekezetben is elkezdték
felosztani önmagukat, és vezetőt is választottak maguknak…
n Úgy gondolták,
pogány társaságokhoz hasonló módon működhetnek. Az egyik csoport Pált
választja. Voltak, akik Pétert, mások Apollóst választják. Ezzel Jézus Krisztusnak,
mint a gyülekezet egyetlen urának a helyét hívő emberek, vezetők vették át a
csoportok gondolkodásában.
n Pál azt kéri,
szüntessék meg a gyülekezetben a szakadást, és álljanak helyre. Mit jelent Pál
apostol szóhasználatában ez a két fogalom? A magyarított formában is jól
ismert szkizma szó, szakadást jelent. A hétköznapi életben való használatára három példát találunk az
Újszövetségben.
n Egyik a csontvégek egymáshoz való ízesülésének
a megszűnése. Ha a törött karnál, a két csont elcsúszott egymástól, akkor
szkizma, vagyis törés, szakadás van a csont folyamatosságában. Amikor helyre
teszik a törött, vagy kificamodott csontokat, akkor történt az a
helyreállítás, amelynek kifejezését itt Pál is használja. Ha a gyülekezetet
bárki megpróbálja felosztani, akkor elveszíti a rendeltetését, értelmét. Mint
amikor egy csont eltörik, kificamodik, és a csontvégek elcsúsznak egymástól.
n Másik terület,
ahogyan az Újszövetség ezt a szót használja, a szövet szétszakadása. A ruha akkor jön létre, amikor a szálakat
egymásba szövik. Ezért is nevezik szövetnek. Csakis akkor tudja betölteni a
rendeltetését, ha ép. Amikor elhasad, elszakad a ruha, használhatatlanná válik.
Felhasználásának egyetlen lehetősége a szakadás helyreállítása, vagyis
valamilyen módon meg kell szüntetni a hasadást. Jobb híján varrással lehet
megoldani az elszakadt szálak összeerősítését. Nem a legtökéletesebb mód, mivel
nyomot hagy, de a használhatóságot visszaállítja.
n A harmadik terület a halászat, ahol a hétköznapi életre
vonatkoztatva használja a Szentírás ezt a szót. Akkor találkozhatunk vele,
amikor azt olvassuk, hogy szakadozott a
háló a sok hal, vagy valamilyen idegen test belekerülése miatt. Az evangéliumban
akkor olvasunk erről, amikor a tanítványok kötözgették, rendezgették a
hálóikat. (Mt 4:21).
n Mindhárom hétköznapi
előfordulása során olyan dolgokról szól, amelyeknek az értékét, értelmét
elveszíti a szakadás vagy törés miatt. Ennek helyreállítása nélkülözhetetlenül
szükséges hozzá, hogy továbbra is használható legyen.
n Átvitt értelemben is
találunk rá példát, amikor az Úr Jézus
Messiásként való elfogadásával kapcsolatban volt szakadás a zsidók közt.
Voltak, akik szerint ő a Messiás. Mások szerint Názáretből, Galileából nem
jöhet a Megváltó, hiszen Dávid városából, Betlehemből kell eljönnie. Ők azt
gondolták, mivel Názáretben nőtt föl, ezért onnét is származik.
n Amikor a Korinthusi
gyülekezetben bekövetkezett a szakadás, nem Péter, Pál, vagy Apollós osztották
meg a gyülekezetet! Éppen ellenkezőleg, a gyülekezet keresett magának olyan
embereket, akik köré csoportosulva
n A Krisztus táborral
kapcsolatban számos újabb kérdés vetődik fel. Vannak, akik szerint csupán a
gyülekezet egyik csoportja volt, akik Krisztusra hivatkozva magasabbnak akarták
érezni magukat a többi csoportnál. Mások szerint ők biblikusan gondolkodó hívő
emberek voltak, akik átláttak a tanítókra hivatkozó pártoskodás veszélyein.
n Ennek a szakasznak
alaposabb áttanulmányozása után kitűnik a megoldás. Az összes gyülekezeti
csoportokkal szemben, Pál apostol vallja magát a Krisztusénak! A görög gondolkodásmóddal
ellentétben Krisztus tulajdonának vallja magát.
II. Költői kédések – 13. v.
13 Vajon részekre osztatott-e a Krisztus? Vajon Pál
feszíttetett-e meg érettetek, vagy a Pál nevére kereszteltettetek-e meg?
n Az apostol felveti a
kérdést, hogy részekre lehet-e szakítani
a Krisztust? Lehet-e azt a pogány gyakorlatot követni, amely szétszakítja
a gyülekezeteket, és a szakadások után egy-egy ember lesz a csoportok vezetője?
Megtörténhet ez úgy, hogy közben Krisztus gyülekezetének lehessen nevezni a
korinthusiakat?
n Pál apostol azt
karja, hogy állítsák helyre, szüntessék meg a szakadást. Jöjjenek újra össze,
de csakis Krisztus fősége alatt!
n A korabeli
gondolkodásmód szerint, akin végrehajtanak valamilyen beavatási szertartást,
az annak az istenségnek, illetve a beavatást végző személynek, mint az isten
képviselőjének a tulajdonává vált.
n A korinthusiak
gondolkodásmódja szerint, ha valakit Pál, Péter, vagy Apollós merített be,
akkor hozzá is tartozik. Vagyis az ő tulajdonát képezi.
n Ezzel szemben, ha
szétszakítják a krisztusi gyülekezetet, az elveszíti rendeltetésének
alapfeltételeit. Amikor kitűnő, de mégis emberi személyiségek köré
csoportosulnak, Krisztus tulajdonjogát kétségbe vonják, megtagadják, és emberek
tulajdonává kezd válni a gyülekezet.
n Számos esetben
megfigyelhető ez a folyamat az egyháztörténelem során.
n Amikor azért jön
létre egy gyülekezet, vagy egy csoport, hogy egy vezető köré gyülekezzenek.
Azért oszlik meg, vagy szakad szét, mert erre alkalmas embert találtak. Akinek
emlegetni lehet a nevét, és aki köré gyülekezve mások ellen fordulhattak.
n Az vezetett a
szakadáshoz, hogy találtak egy erre vállalkozó személyt, vagy esetleg magától
jelentkezett valaki. Volt, amikor éppen azért lépett fel, hogy végrehajtsa a
szakadást, vagy szakítást.
n Pál apostol viszont
nem ilyen ember volt. A helyreállításban sem azokat akarta lebeszélni, akik
Péterhez kötődnek, vagy Apollóst emelik nagyra. Azt a kis csoportot szólítja
meg, akik őt kívánták előnybe helyezni. Kész rá, hogy lebeszélje magáról, a
mögé csoportosulókat!
n Mennyire más ez a
lelkület, mint amikor mások követéséről akar lebeszélni valaki embereket, de
csak azért, hogy a saját tábora növekedjék! Ezáltal magára akarja irányítani a
más vezetőket követők tekintetét.
n Itt azokat, akik őt
kívánják követni, Krisztushoz szeretné visszaküldeni Pál apostol!
n Pontosan tudja, nem
ő feszíttetett meg értük, és nem Pál nevében lehet előre haladniuk a
hitéletben! Egyetlen ember, még maga Pál apostol személye sem lehet elég hozzá,
hogy Krisztust helyettesítse. A lelki nagyságával, és tisztánlátásával
próbálja meg helyrehozni a szakadásokat. Lemond a saját pártjában meglévő
kitüntetett helyzetéről, hogy őket, és ha lehet, az egész gyülekezetet
visszavezethesse Krisztushoz. Példát adva ezzel minden kor hívő emberének a
keresztyén gyülekezet vezetéséről.
III. A keresztség Krisztushoz kapcsol – 14-16. v.
14 Hálákat adok az Istennek, hogy senkit sem
kereszteltem meg közületek, kivéve Krispust és Gájust,
15 Hogy valaki azt ne mondja, hogy a magam nevére
kereszteltem.
16 Megkereszteltem azonban Stefana háza népét is,
ezenkívül nem tudom, hogy valakit mást kereszteltem volna.
n Ezt követően azt
fejti ki, milyen jó, hogy nem végezte a
bemerítés szolgálatát olyan mértékben, amelyre lehetősége lett volna, így
nem gondolhatják azt a korinthusi gyülekezetben, hogy a maga nevére végezte
ezt.
n Vagyis a saját
tulajdonába vonja, aki felé ő volt a megtérést elősegítő, és a bemerítést
elvégző eszköze az Úrnak. Nem arról van szó, hogy Pál apostolt nem küldetett a bemerítés
szolgálatára. Ez a relatív tagadás, ami azt jelenti, hogy elsősorban nem a
bemerítés, hanem az evangélium hirdetésének a szolgálatát bízta rá az Úr
Korinthusban.
n Nehezen jut az
eszébe az apostolnak az a néhány ember, akiket Korinthusban ő merített be.
Gondolkodnia kell, hogy összegyűjtse a nevüket. Milyen nagy változás történt
azóta! Fontossá váltak a számok, a statisztikák. Pontosan tudják, mikor hány
embert merítettek be! Ez az apostolnak még nem könnyen jutott az eszébe. Az ő
személyének csak Isten eszközeként van szerepe.
n A befejező versben
beszédének, igehirdetésének stílusáról szól. Nehogy hiába való legyen Krisztus
keresztje, és el ne veszítse az erejét.
n Hogyan veszítheti el
az erejét Krisztus keresztje? Sok ember életében sajnos hiábavaló lett. Nem
azért, mintha ki kellene, vagy ki lehetne egészíteni ezt az áldozatot.
n Krisztus áldozata,
amelyet a kereszten bemutatott tökéletes volt. Ha viszont valakinél a
szólásban való bölcsesség, a filozofikus eszmefuttatások, elvonják a figyelmét
a golgotai kereszt lényegéről, akkor számára hiábavaló a Krisztus keresztje!
n Még Krisztusban sem
a csodatevő urat, és a dicsőséges királyt kell először látniuk! Nem is a
nagyszerű tetteiért vagy mély bölcsességéért kell tisztelnünk. Elsősorban az
Isten Fiát, a golgotai kereszt szenvedő hősét kell benne meglátnunk!
n Ez ugyan a görögök,
és a görögös gondolkodásúak szerint bolondság. A zsidók számára megbotránkozást
okoz. Mégis így lehet Krisztust szívük és elméjük középpontjában tartaniuk,
őrizniük.
n Az egyháztörténelemben
számtalanszor előfordult már, hogy a golgotai keresztről másra terelődött át a
figyelem. Átkerült a hangsúly Krisztus tetteire, vagy szavaira, amelyek csodálatra
méltóak ugyan, de a jelentőségük nem mérhető a golgotai kereszt csodájához. A
korinthusiak ezt nehezen tudták megérteni, és megtartani.
n Nekünk, mai
keresztyéneknek sem lehet megengednünk, hogy Jézus személyét, és a golgotai
keresztáldozatának bűnbocsánatot jelentő gazdagságát más megpróbálja
helyettesíteni. Lehetnek azok bölcs tanítások (de nem a golgotai
keresztáldozatot előtérbe állító igehirdetések). Legyenek azok tiszteletre
méltó személyiségek, vagy Jézus Krisztus hűséges emberei.
n Ha valóban ilyenek,
Pál apostolhoz hasonlóan, le fogják beszélni magukról a követőiket. Azért, hogy
csakis a Krisztusra, mint a golgotai kereszt hősére tekintsenek fel! Mi, mai
keresztyének is az ige alapján, hitbeli tisztasággal, Krisztushoz
kizárólagosan ragaszkodva járhatjuk végig az előttünk lévő küzdőpályát!