Adakozó lelkületek - ApCsel 4:31-5:11
Adakozó lelkületek
ApCsel 4:31-5:11
„31
És minekutána könyörögtek, megmozdult a hely, ahol egybegyűltek; és beteltek
mindnyájan Szent Lélekkel, és az Isten beszédét bátorsággal szólták. 32
A hívők sokaságának pedig szíve-lelke egy volt; és senki semmi marháját nem
mondta magáénak, hanem nékik mindenük köz volt. 33 És az apostolok
nagy erővel tettek bizonyságot az Úr Jézus feltámadásáról; és nagy kegyelem volt
mindnyájukon. 34 Mert szűkölködő sem volt ő közöttük senki: mert
valakik földek vagy házak birtokosai voltak, eladván, elhozták az eladottak
árát, 35 És letették az apostolok lábainál: aztán elosztatott az
egyesek közt, amint kinek-kinek szüksége volt. 36 József is, ki az
apostoloktól Barnabásnak neveztetett el (a mi megmagyarázva annyi, mint Vigasztalás
fia), Lévita, származása szerint ciprusi, 37 Mivelhogy néki mezeje volt,
eladván, a pénzt elhozta, és az apostolok lábainál letette.
5:1 Egy ember azonban, név szerint
Anániás, Safirával, az ő feleségével, eladta birtokát, 2 És félre tőn
az árából, feleségének is tudtával, és valami részét elvivén, az apostoloknak
lábai elé letevé. 3 Monda pedig Péter: Anániás, miért foglalta el a
Sátán a te szívedet, hogy megcsald a Szent Lelket, és a mezőnek árából félre
tégy?
4 Nemde megmaradva néked maradt
volna meg, és eladva a te hatalmadban volt? Miért hogy ezt a dolgot cselekedted
szívedben? Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek. 5 Hallván pedig
Anániás e szavakat, lerogyott és meghalt: és mindenekben nagy félelem támadt,
kik ezeket hallották. 6 Az ifjak pedig felkelvén, begöngyölték őt,
és kivivén eltemették.
7 Történt aztán mintegy három
órai szünet múlva, hogy az ő felesége, nem tudva, mi történt, bement. 8
Monda pedig néki Péter: Mondd meg nékem, vajon ennyiért adtátok-e el a földet? Ő
pedig monda: Igen, ennyiért. 9 Péter pedig monda néki: Miért hogy
megegyeztetek, hogy az Úrnak lelkét megkísértsétek? Íme, a küszöbön vannak
azoknak lábaik, akik eltemették férjedet, és kivisznek téged. 10 És
azonnal összerogyott lábainál, és meghalt; bemenvén pedig az ifjak, halva találták
őt, és kivivén, eltemették férje mellé. 11 És támadt nagy félelem az
egész gyülekezetben és mindazokban, kik ezeket hallották.”
n A gyülekezet imádságára válaszolt az Isten (31). Nem akármilyen áhítat volt ez. Isten azonnal
válaszolt.
v Megrendült a hely. Ez az, amiből meg lehet tudni, hogy ott
van-e Isten egy Istentiszteleten: ott nem maradhat semmi sem mozdulatlan.
Megrendül bele a szív.
v Mindnyájan beteltek Szentlélekkel. Ó, mi is lenne, ha
mi ilyenek lennénk? Megmozdulna nemcsak ez a hely, hanem az egész város, sőt, az
egész megye! Ez nem egy különleges alkalom volt: minden hívőnek parancsolva
van: „Teljesedjetek be Szentlélekkel!”
(Ef 5,18)
v Nem maradhattak szótlanok. Mindnyájan
hirdették Jézust. A bizonyságtevő gyülekezet a követésre méltó gyülekezet!
n Egy gondoskodó gyülekezet
volt (32. v.). El voltak foglalva az Úr munkájával. Munkálkodásuknak (32) két
oka volt:
v „egy szívvel” tettek mindent. Szerették egymást. Egyek
voltak. Ez az egység a bizonyság a világ felé (Jn 13,15). Az egység az
üdvösségünk bizonyítéka (1Jn 3,14). Ha hiányzik, akkor nagy bajnak a jele (1Jn
4,20-21). Abban mutatkozik meg, hogy gondoskodunk egymásról (1Jn 3,16-18. Jak
2,15-16)
v Közösséget
vállaltak: „egy lélekkel”. Egy élet
töltötte be mindegyiket. Szükségük volt egymásra. Ha valaki szűkölködött, mind
szűkölködtek. Ha valaki megsérült, mind megsérült. Ha egy örült, mind örült.
Örültek az Úr munkájának (Róm 12,15. Fil 2,4. Gal 6,2. 1Kor 13,5)
n Mi volt a munkájuk
eredménye?
v Szolgálatkészség. Készek voltak áldozni és szolgálni. A
gyülekezetben nincs uralkodó pozícióban senki: mindenki szolga. Jézus az Úr.
Sőt, annak idején ő is szolgálni jött (Mk 10,45. Jn 13,1-17). A legnagyobb a
mennyek országában, az lesz, aki kész a legalacsonyabb szintre leszállni (Mt
23,12. Jak 4,10. 1Pt 5,6).
v Önzetlenség. Testvéreik szükségeit előbbre helyezték a
magukénál. Ez Isten terve a gyülekezettel! Azt akarja, hogy senki se önmagára
gondoljon, hanem a másikra. „Ne nézze ki-ki a maga hasznát, hanem mindenki a
másokét is!”
v Áldozatkészség. Feladtak mindent a közösért. A közösség
javáért éltek. Micsoda lecke! A munkálkodó gyülekezet egy követésre méltó
gyülekezet!
n Nem maradtak
csendben a hitük felől (33. v.). Nem voltak bátortalanok, sem szégyenlősek: „33
És az apostolok nagy erővel tettek bizonyságot az Úr Jézus feltámadásáról; és
nagy kegyelem volt mindnyájukon.”
v Isten erejével tettek bizonyságot.
Mások megtérése nem azért történt, mert minőségi és alapos volt a prédikáció,
hanem azért, mert Isten ereje hatotta át az igehirdetőt és a bizonyságtevőt!
Fizessük meg az árat, ha kell, hogy ott legyünk az Istentiszteleten. Imádkozz,
hogy töltsön be az Úr az Ő Lelkével!
v Isten kegyelme volt mindnyájukkal.
A kegyelem, az egy meg nem érdemelt kiváltság. Kegyelemben részesültek, hogy
hirdethessék az igét. Ez a kegyelem van velünk is: ezt kell kihasználni, hogy
ne legyen hiábavaló. A bizonyságtevő gyülekezet egy követésre méltó gyülekezet!
● Nagy bizonyságtétel. ● Nagy kegyelem. ●
Nagy törődés: két példa: pozitív és negatív. ● Nagy egység (egy ● Nagy
bizonyságtétel. ● Nagy kegyelem. ● Nagy törődés: két példa: pozitív és negatív.
● Nagy egység (egy lelek és egy szív).
I. A hitetés eltervezése – 5:1-3 v.
<
Barnabás
lévita volt
v
Mint
lévitának mezeje volt. Eladta mindazt, amije Ciprusban volt. (36-37. v.)
< Az
apostolok lábai elé tette: ez jelzi, hogy az apostoloknak egyfajta profetikus
tekintéllyel bírtak.
< Ananiás
és Safira, Barnabással ellentétben, megegyeznek, hogy nem adják oda a földjük
árának egészét, csak egy részét.
v
A
föld eladása nem volt kényszer. Megtarthatták volna maguknak. A hazugság volt a
bűn.
v
De
Barnabás példája olyan nagy hatású volt, hogy magával ragadta ezeket is. A jó
példa ragályos volt: követni akarták.
v
Vagy:
irigykedtek a Barnabás pozíciójára. Meg akarták szerezni maguknak.
<
Az
ébredések idején, amikor nincs a Léleknek olyan kiáradása, nincs olyan
összetörettetés, bűnbánat, akkor megpróbálnak rövidíteni, és hamisan mutatják a
szépet, de a valóság nem az. Megkettőznek, meghasonlanak önmagukkal!
v
Miközben
ezrével térnek meg a hívők – közöttük vannak hamisak is! Lásd: Simon mágus.
<
Az
ördögnek három fő tevékenysége van – „Anániás, miért foglalta el a Sátán a te
szívedet, hogy megcsald a Szent Lelket, és a mezőnek árából félre tégy?” (3.
v.)
v
Emberölés – Jn 8:44. ApCsel
3-4. Mártírok sokasága bizonyítja.
v Vádolás – nem a mennyben, mint Jóbnál vagy
Jósuánál. A Sátánnak nincs bejárata többé a mennybe. Jézus Krisztus
eljövetelével a Sátán le lett vetve a mennyből: Lk 10:18 – „Látám a Sátánt, mint a villámlást
lehullani az égből.” Jn
12:31 – „Most van a világ kárhoztatása,
most vettetik ki a világ fejedelme.” Jel 12:10 És hallék nagy szózatot az égben, a mely ezt
mondja vala. Most lett meg az
idvesség és az erő, és a mi Istenünknek országa, és az ő Krisztusának hatalma;
mert a mi atyánkfiainak vádolója levettetett, ki vádolja vala őket éjjel és
nappal a mi Istenünk előtt.” A mennyben csak
ügyvédünk, közbenjárónk van. Van vádolónk viszont a földön: Pétert és Jánost
vádolták a főtanács előtt. Megakarták ölni őket. Jakabot hamarosan meg is ölik.
ApCsel 4:28 - „És íme, betöltöttétek
Jeruzsálemet tudományotokkal, és mi reánk akarjátok hárítani annak az embernek vérét.”
v
Hitetés – elhiteti a föld
kerekségét. Mt 24:24 – elhitetni, ha lehet, még a választottakat is. De nem
lehet. Péter belelát a szívükbe. A hitetés belül történik. A vádolás kívülről
jön.
<
A
házaspárok mennyire egyek? Miben egyeznek meg? Kel e a házaspárnak követni a
másikat mindenben? Az Úr akarata ellenére? Safira követte – és az életébe
került. Ha ez ma is így történne... akkor az alagsorban halottasházat kellene
berendezni, és a gyászszolgáltatást állandósítani...
v
Ananiás
és Safira nem volt egy Péterrel és a gyülekezettel.
II. A hitetés megbüntetése – 4-6 v.
< Zsolt 1:5 – „Azért nem állhatnak meg
a gonoszok az ítéletben; sem a bűnösök az igazak gyülekezetében.”
<
Nádáb
és Abihú, Isten embere Júdából, Uzza, Ananiás és Safira.
v
„Vizsgálj meg engem
ó, Isten!”
<
Péter
képessége isteni eredetű. A lelkek megítélésének ajándéka ma is adatik,
némelyeknek.
<
Az
ajtónál ott voltak a fiatalok: az első gyülekezetben voltak fiatalok is. Ők
temettek.
v Nem
látták fontosnak, hogy Safirával közöljék, hogy a férjével mi történt... Nem
adták tudtára. Várták, hogy jöjjön ő.
III. A hitetés megbüntetésének következménye – 7-11. v.
<
Nagy
félelem szállta meg őket
<
Mások
nem mertek közéjük elegyedni
<
Nagy
sokaság csatlakozott
v
A
gyülekezeti fegyelem, taszító is, vonzó is.
<
A
gyülekezet attól gyülekezet, hogy
v
Isten
igéje tisztán hirdettetik. A sákrámentumok helyesen vannak kiszolgáltatva.
Szeretetszolgálat. Misszió.
v
Gyülekezeti
fegyelem (ez különbözteti meg a gyülekezetet a világtól).
<
Ananiás
és Safira eseti egyezik a Zsid 10-zel, de nem minden „szándékos” bűn sorolható
ide.
v Zsid 10:26 – „Mert ha szándékosan
vétkezünk, az igazság megismerésére való eljutás után, akkor többé nincs
bűnökért való áldozat.”
Dávid bűne például, szándékos bűn volt, de mégsem egy kategóriájú az ún. „szándékos bűnnel”. Ez egy ószövetségi
utalás, amikor valaki felemelt
kézzel vétkezik: 4Móz 15:30 – „De a
mely ember felemelt kézzel
cselekszik, akár bennszülött akár jövevény, az Urat illeti az szidalommal,
vágassék ki azért az, az ő népe közül.”