Az evangélium igazsága - Gal 2:11-21
Az evangélium igazsága
1 Azután tizennégy esztendő múlva ismét fölmentem
Jeruzsálembe Barnabással együtt, elvivén Titust is.
2 Fölmentem pedig kijelentés következtében és eléjük adtam
az evangéliumot, melyet hirdetek a pogányok között, de külön a tekintélyeseknek,
hogy valami módon hiába ne fussak, avagy ne futottam légyen.
3 De még a velem levő Titus sem kényszeríttetett a
körülmetélkedésre, noha görög volt;
4 Tudniillik a belopózkodott hamis atyafiakért, a kik
alattomban közénk jöttek, hogy kikémleljék a mi szabadságunkat, mellyel bírunk
a Krisztus Jézusban, hogy minket szolgákká tegyenek.
5 Kiknek egy pillanatra sem adtuk meg magunkat, hogy az
evangélium igazsága megmaradjon számotokra
6 A tekintélyesektől pedig, (bárminők voltak régen, azzal
nem törődöm, Isten nem nézi az embernek személyét) mert velem a tekintélyesek
semmit sem közöltek;
7 Sőt ellenkezőleg, mikor látták, hogy én reám van bízva a
körülmetéletlenség evangéliua, mint Péterre a körülmetélésé;
8 (Mert a ki erős volt Péterben a körülmetélkedés
apostolságára, bennem is erős volt a pogányok között.)
9 És elismervén a nékem adatott kegyelmet, Jakab és Kéfás,
meg János, kik oszlopokul tekintetnek, bajtársi jobbjukat nyújtják nékem és
Barnabásnak, hogy mi a pogányok között, ők pedig a körülmetélés között
prédikáljunk:
10 Csakhogy a szegényekről megemlékezzünk; a mit is én
igyekeztem megcselekedni.
11 Mikor pedig Péter Antiókhiába jött, szemtől szembe
ellene állottam, mivel panasz volt rá.
12 Mert mielőtt némelyek oda jöttek Jakabtól, a pogányokkal
együttevett; mikor pedig oda jöttek, félrevonult és elkülönítette magát, félvén
a körülmetélkedésből valóktól.
13 És vele képmutatóskodtak a többi zsidók is, úgy hogy
Barnabás szintén elcsábíttatott az ő tettetésük által.
14 De mikor láttam, hogy nem egyenesen járnak az evangélium
igazságához képest, azt mondtam Péternek mindnyájuk előtt; Ha te zsidó létedre
pogány módra élsz és nem zsidó módra; miként kényszeríted a pogányokat, hogy
zsidó módra éljenek?
15 Mi, természet szerint zsidók és nem pogányok közül való
bűnösök,
16 Tudván azt, hogy az ember nem igazul meg a törvény
cselekedeteiből, hanem a Jézus Krisztusban való hit által, mi is Krisztus
Jézusban hittünk, hogy megigazuljunk a Krisztusban való hitből és nem a törvény
cselekedeteiből; mivel a törvény cselekedeteiből nem igazul meg egy test sem.
17 Ha pedig Krisztusban keresvén a megigazulást, mimagunk
is bűnösöknek találtatunk, avagy Krisztus bűnnek szolgája-e? Távol legyen!
18 Mert, ha a miket elrontottam, azokat ismét fölépítem,
önmagamat teszem bűnössé.
19 Mert én a törvény által meghaltam a törvénynek, hogy
Istennek éljek.
20 Krisztussal együtt megfeszíttettem. Élek pedig többé nem
én, hanem él bennem a Krisztus a mely életet pedig most testben élek, az Isten
Fiában való hitben élem, a ki szeretett engem és önmagát adta érettem.
21 Nem törlöm el az Isten kegyelmét; mert ha törvény által
van az igazság, tehát Krisztus ok nélkül halt meg.
I. Az evangélium
igazságának veszélyeztetése
<
Péter
együtt eszik a zsidókkal és a pogányokkal
v
Ez
ApCsel 11 után így történik, érthető módon.
<
De
emberek jöttek Jakabtól...
v
Barnabást
is befolyásolták, megfertőzték képmutatásukkal...
v
Két
gyülekezet lesz: egy zsidó és egy pogány?
v
Péter
nehezen tanulja a leckéket: de amikor megtanulta, akkor megtanulta jól! Péter
nem ijedt meg az árnyékától...
<
Voltak
a „Jakab emberei” és a „körülmetélkedésből valók”.
v
Ezek
egy és ugyanazok? Vagy nem?
v
Ha
ugyanazok, akkor judaizátorokról van szó. De a „körülmetélkedésből valók” nem
egy technikai kifejezés!
v
ApCsel
15:24 – „zsidóságból való hívek”. de lehetnek
hitetlenek: Róm 4:12b.
< A
Jakab emberei bizonyára üzenettel érkeztek Antiókhiába... Kr.u. 42-ben. Az
üldözés elkezdődött Jeruzsálemben.
v
Az
antiókhiai közös étkezések kihatással voltak a jeruzsálemiekre! Pétert ez
késztethette más gyakorlatra... Nem a Jakab embereitől félt, hanem az üldözés
fokozásától.
v
Barnabás
a Vigasztalás Fia volt = „Hogyan könnyíthetném meg a szenvedéseiket?” Kóser
étkezéssel!
<
De
Pál veszélyt lát a gyakorlatban: zsidóvá kell lenni? Nem elég Jézus? Hüpokriszisz = színjátszás.
v
Róm
14-ben „gyenge” testvérnek nevezi, aki zöldséget eszik... Itt azonban:
„képmutató”!
v
Mert
az evangélium igazságáról volt szó! A keresztyén misszió jövőjéről és a
gyülekezet sorsáról volt szó!
II. Az evangélium
igazságának megvédése
<
„Mi, természet szerint zsidók és nem pogányok közül való
bűnösök...”
v
A
megigazulás kérdése ez. Törvényből is lehetséges, vagy csak hit által?
v Gal
3:13 – „Krisztus váltott
meg minket a törvény átkától, átokká levén érettünk; mert meg van írva: Átkozott
minden, aki fán függ.”
v Krisztus meghalt – így én is meghaltam! Nem ontológiailag, hanem jogilag.
Helyettem, érettem, bennem – 2:20 „Krisztus él bennem” vagyis helyemben,
értettem, reám vonatkozóan, reám nézve, számomra.
<
A
hit-igazságok hierarchizálva, rangsorolva vannak: van, amiért az életünket
adjuk, ha kell, másokért azonban nem! Van, ami életbevágóan fontos, „üdvösség kérdése”, míg mások „nem üdvösség kérdése”.
v
Például:
Mt 23:23 – „Jaj néktek képmutató írástudók és farizeusok! mert megdézsmáljátok a
mentát, a kaprot és a köményt, és elhagyjátok, amik nehezebbek (= súlyosabbak,
fontosabbak) a törvényben, az ítéletet, az irgalmasságot és a hívséget: pedig
ezeket kellene cselekedni, és amazokat
sem elhagyni.” v Fejkendő...
<
Ha
az evangélium lényege van kockáztatva, akkor semmi sem fontosabb, még az
apostoli egység sem!
v
A
szoteriológia följebbvaló az eklessziológiánál, vagyis, a megváltásról szóló
tan határozza meg a gyülekezeti életünket, és nem fordítva! Nem a gyülekezet
dönti el, hogy mi az üdvösség útja!
III. Az evangélium
igazságának lényege
<
A
legveszélyesebb hibák azok, amelyeket a vezetők nem vesznek észre!
v
A
korábbi vezetők hibáit könnyebb észrevenni, mint a miénket!
v
Ma
legtöbbször nem az ige szabadelvű értelmezése fenyeget, hanem ez a fajta
„elcsábítás”, amibe Barnabás is belesodródott: a képmutatás!
<
Tolerancia: lassan-lassan beengedni a külső
dolgokat, melyek az evangélium lényegét veszélyeztetik!
v
posztmodern
álláspont: Péternek van egy véleménye, Pálnak is egy másik – mindegyiknek igaza
van... NEM!
<
Mi
a tolerancia? 1) Erős meggyőződés valamiről, és hajlandóság arra, hogy
az ellenvélemények is elhangozzanak? 2) Vagy az erős meggyőződések hiánya?
v
Ha
nincs nézeteltérés, akkor nincs mit tolerálni! Nincsenek erős vélemények,
kivéve azt az egyetlen erős véleményt, hogy nincsenek erős vélemények! Az
egyetlen eretnekség tehát csak az maradt, hogy nincsenek eretnekségek!
v
De
az ige határozottan beszél, például: Júdásról („Jobb lett volna ha nem született volna” – Mk
14:21 )
v Vagy: 2Kor 11:13-15
– „13 Mert az ilyenek hamis apostolok, álnok munkások, akik
a Krisztus apostolaivá változtatják át magukat.
14 Nem is csoda; hisz maga a Sátán is átváltoztatja magát világosság
angyalává. 15 Nem nagy dolog azért, ha
az ő szolgái is átváltoztatják magokat az igazság szolgáivá; akiknek végük az ő
cselekedeteik szerint lészen.”
v 1Tim 1:18-20 – „18 Ezt a parancsolatot adom néked, fiam Timótheus, a rólad való korábbi
jövendölések szerint, hogy vitézkedjél azokban ama jó vitézséggel, 19 Megtartván
a hitet és jó lelkiismeretet, melyet némelyek elvetvén, a hit dolgában hajótörést
szenvedtek; 20 Kik közül való Himenéus és Alexander, kiket átadtam a Sátánnak,
hogy megtanulják, hogy ne káromkodjanak.”
<
Ne
bújjunk az ujjunk mögé! Ezt nem lehet kikerülni: állást kell foglalni!
v
Az
ÚjSz-ben a gyülekezeti fegyelem nem jelent kizárást vagy semmit. Kizárást csak
három esetben alkalmaztak: 1) Botránkoztató,
folytonos erkölcsi kihágás, bűn esetén.
2) Hitelvi elhajlás esetén és 3)
Szakadást okozó, megtérni nem akaró lelkület esetén. [Persze: ne fogadj el vádat könnyen, presbiter ellen!]
v
Egy
bukott vezető megbocsátása nem jelenti a szolgálatba való visszaállítását is.
v
Kell
lennie bocsánatnak, ahol van bűnbánat! De: a „feddhetetlenség” és „jó
bizonyság” nem állítható helyre a bocsánattal.
v
A
bűnbánatnak és megtérésnek olyan minőségűnek és időtartamúnak kell lennie, mint
amilyen a bűn volt. Aki hitelét vesztette, annak a megbízhatósága veszett el!
Befejezés:
<
Nehogy
hitelét veszítse a bizonyságtételünk!
<
Nehogy
képmutatóan járjunk el az evangélium igazságát illetően!