Merjünk hinni Istenben! - 1Kir 17:17-24
Merjünk hinni Istenben!
1Kir 17:17-24
I. Az özvegy nyomorúsága– 17-18. v.
17 És történt
ezek után, hogy megbetegedett a ház gazdasszonyának fia, és az ő betegsége
felette nagy volt, annyira, hogy már a lélegzete is elállott.
18
Monda azért Illésnek: Mit vétettem ellened Istennek embere? Azért jöttél
hozzám, hogy eszembe juttassad álnokságomat, és megöljed az én fiamat?
n Annak, amit Illés az özvegyasszony mond, éle van, mert
ismerjük, hogy mi előzi ezt meg. Ne mondjuk, hogy ez egy külön történet, és
nincs köze az előbbiekhez, mert azzal kezdődik, hogy „és történt
ezek után”…
n Azt
sem lehet mondani, hogy ez egy későbbi szerkesztő betoldása, mert Illés
imájában ez van: „nyomorúságot hozol erre az özvegyre is, akinél én lakom”…
Vagyis: ugyanarról az özvegyről van szó, mint az előbbiekben!
n Ennek
ellenére, vannak, akik azt állítják, hogy a 21. vers Illés eredeti imája,
amelyben nincs szó az özvegyről, és a 20. v. csak szerkesztői hozzáadás… A
valóság az, hogy bármelyik naiv olvasó könnyen felfedezi, hogy folytonosságról
van szó, és ugyanazon özvegy e történet főszereplője, mint akiről az
előbbiekben szó van.
n Ha az
egész részt vesszük, láthatjuk, hogy három történet van benne: előbb a Kérith
patakhoz küldi Illést az Úr, aki engedelmeskedik, csodát él át, majd krízis
következik. A 8. verstől újra utasítja Illést az Úr, hogy menjen Sareptába.
Illés engedelmeskedik, vizet kér egy özvegytől, aki elmondja, hogy milyen
krízisben van. Ezt követően az Úr szava kijelenti, hogy mi fog történni, az özvegy
engedelmeskedik, átélik a csodát. De utána ebben a történetben olvasunk a
krízisről, amely szerintem abból állott, hogy a gyermek meghalt. (Vagy
legalábbis egy mély kómába esett.)
n Még
Isten engedelmes szolgái életében is vannak akadályok, amelyek veszélyeztetik
Isten munkáját: kiapad a patak (7. v.), vagy épp az eszköz tehetetlen (10b-12),
vagy halál támadja meg az életet, amelyet eddig sikerült életben tartani
(17-18. v.)
n Gondviselés
után (15-16. v.) hirtelen veszteség jön (17-18. v.).
n Minden
reggel ment a vékához és volt benne liszt, a korsóhoz, és volt benne olaj… „Hűséged végtelen, hűséged végtelen, /
Mindennap új áldás árad reám, / Hiányom pótolod hatalmas kézzel, / Hűséged
végtelen, Uram, hozzám!” (Hith. 296)
n Aztán
hirtelen megbetegszik a gyermeke, és meghal. Mi történt? Nem érti Istent. Hogyan
történhetett ez meg? Hát nem lehet megbízni Isten szavában? „Monda azért Illésnek: Mit vétettem ellened
Istennek embere? Azért jöttél hozzám, hogy eszembe juttassad álnokságomat, és
megöljed az én fiamat?” – 18. v.
n Egyrészt,
nincs semmi probléma: Isten ad és elvesz (Jób 1:21) - teljes joga van hozzá.
n Igen
ám, de itt elhangzott Isten ígérete – 14. v. Mindeddig ott volt Isten
gondviselése – 15-16. v. Valamit mégsem lehet megérteni: Isten fenntartja az
életet, hogy azután elvegye azt? Csak azért táplál, hogy azután nagyobb legyen
a gyász?
n Az
özvegy azt feltételezi, hogy Illés csak bűnösségét jött felfedni, és a gyermek
halála jogos büntetés a bűnössége miatt. Még voltak mások is, akik így
gondolkoztak – Jn 9:3. Jób barátai.
n Úgy
véljük, mi irgalmasabbak lettünk volna Istennél. Miért kell egy friss hívőt
ilyen próbával sújtani? Miért nem várt Isten, amíg hite megerősödött volna?...
Nem tudjuk a választ. De ahogy történetét olvassuk, megállapítjuk, hogy mi is
jártunk „Sareptában”… Ilyesmi velünk is megtörtént már. És nem tudtuk a választ
akkor sem. Voltunk próbában, amikor tele voltunk kérdésekkel, és úgy véltük,
hogy bűneink büntetése ért utol bennünket. A Biblia nem titkolózik, nem vezet
félre. Az Úr keze áldhat, de ugyanúgy büntethet is.
II. Illés imádsága – 19-22. v.
19 És monda
néki: Add ide a te fiadat. És ő elvette azt az ő kebeléről, és felvitte a
felházba, a melyben ő lakott, és az ő ágyára fektette.
20
Akkor kiáltott az Úrhoz, és monda: Én Uram, Istenem, nyomorúságot hozol erre az
özvegyre is, akinél én lakom, hogy az ő fiát megölöd?
21 És
ráborult háromszor a gyermekre, és felkiáltott az Úrhoz, mondván: Én Uram,
Istenem, térítsd vissza e gyermek lelkét ő belé!
22 És
meghallgatta az Úr Illés szavát, és megtért a gyermekbe a lélek, és megéledt.
n Két
imádsága van Illésnek feljegyezve: 20 és 21. v. Mindegyik azzal kezdődik, hogy „Én Uram, Istenem…” (Jáhve Eloháj).
n De a
két ima nem egyforma: az elsőben panaszkodik, vádol, mégpedig az özvegy
szavaival: „nyomorúságot hozol erre az
özvegyre is, akinél én lakom, hogy az ő fiát megölöd?” (20. v.). Átveszi az
özvegy szavait, magáévá teszi és azokkal a szavakkal imádkozik Istenhez,
közbenjárva az özvegyért. Sőt, átveszi az élettelen fiút is, és felviszi az
ágyára: „19 És monda néki: Add
ide a te fiadat. És ő elvette azt az ő kebeléről, és felvitte a felházba, a
melyben ő lakott, és az ő ágyára fektette.” (19. v.) Mindez azt mutatja,
hogy magáévá tette az özvegy nyomorúságát.
n Szoktunk-e
így imádkozni? Átérezzük-e mások baját ennyire, hogy magunkévá tegyük, és úgy
imádkozzunk, mintha az a mi bajunk lenne? Vagy örülsz, hogy nem veled történt
meg? Esetleg kárörvendés van benned? Nekünk nem válaszra van mindenekelőtt
szükségünk, hanem a kegyelem királyi székére. Az pedig adott. Járulhatunk hozzá
bizalommal!
n A másodikban
imádságban Illés könyörög. Nincs varázs formulája, nincs természetfeletti ereje,
csak imádsága van. Illés olyan ember volt, mint mi: „Illyés ember volt, hozzánk hasonló természetű; és imádsággal kérte,
hogy ne legyen eső, és nem volt eső a földön három esztendeig és hat hónapig:
És ismét imádkozott, és az ég esőt adott, és a föld megteremte az ő
gyümölcsét.” (Jak 5:17-18).
n „És ráborult háromszor a
gyermekre, és felkiáltott az Úrhoz” – 21. v.
n Azután
olvashatjuk a csodás szavakat: „22
És meghallgatta az Úr Illés szavát, és megtért a gyermekbe a lélek, és
megéledt.” (22. v.)
n A
kétszeres imádság nagyon jellegzetes. Illés, a nagy próféta, nem egy vallásos
varázsló. Nincs kezénél azonnali formula. Csak imádkozik. Az Úr lenullázta
Illést egy gyenge emberré. Egy gyenge ember, de akinek nagy Istene van!
III. A gyermek feltámadása –
23-24. v.
23 És felvévén
Illés a gyermeket, alávitte őt a felházból a házba, és adta őt az ő anyjának,
és monda Illés: Lássad, él a te fiad!
24 És
monda az asszony Illésnek: Most tudtam meg, hogy te Isten embere vagy, és hogy
az Úrnak beszéde a te ajkadon: igazság.
n Illés
egy lélektelen testet vitt fel a szobájába (19. v.), és egy élő fiút hozott alá
(23. v.). „Add ide a fiadat!” (19.
v.) „Lásd, a te fiad él!” (23b. v.)
Isten szava életet ad. Feltámaszt. „Él az
Úr!” (1. 12. v.)
n Kitűnik,
hogy Isten megbízhatósága volt kockára téve, mert Illés Istent képviselte. „Most tudtam meg…”
n Az
özvegy átélte a gondviselést, minden nap, ahogy az Úr életben tartotta őket. De
ahogy a fia meghalt, úgy tűnt, hogy az Úr sem különb a pogányok bálványainál:
megbízhatatlan, szeszélyes, kiszámíthatatlan… Nem képes, vagy nem érdekelt
abban, hogy megtartsa ígéreteit… Azonban megbizonyosodott arról, hogy az Úr hűséges.
Szava igazság.
n Ez a
sareptai teológia számunkra is ugyanúgy érvényes. A próbák után mindig kiderül,
hogy Isten hűséges és megtartja a szavát.
n „Aki mannával etetett téged a
pusztában, amit nem ismertek a te atyáid, hogy megsanyargasson és hogy
megpróbáljon téged, és jól tegyen veled azután.” (5Móz 8:16)
n Istennek
nem kell meghajolnia Mot előtt, mint Baálnak. Nincs olyan terület, még a
halálban sem, ahol ne lenne hatalma. „Felettébb
diadalmaskodunk Az által, aki minket szeretett. Mert meg vagyok győződve, hogy
sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelemségek sem hatalmasságok, sem
jelenvalók, sem következendők, Sem magasság, sem mélység, sem semmi más
teremtmény nem szakaszthat el minket az Istennek szerelmétől, mely van a mi
Urunk Jézus Krisztusban.” (Róm 8:37-39)
n Ez a
szakasz nem olyan, mint a feltámadásról szóló híradások, a nyitott sírról, az
emmausiakról, a galileai halfogásról… Inkább Mk 5:21-24. 35-43-hoz (Jairus
leányához), Lk 7:11-17) (a naini ifjúhoz), Jn 11 (Lázárhoz) hasonlít. Ez is azt
mutatja, hogy Jézus hatalma a halálra is kiterjed.
n Miközben
Izráelben elutasítják az Úr szavát, egy sareptai pogány özvegy felismeri, hogy
az igazság. Megbízható.
n Fia
feltámadása prófécia volt az eljövendő nagy feltámadásról. Jönni fog az a
dicsőséges nap!