A második ház dicsősége - Hagg 2:1-9
A második ház dicsősége
Hagg 2:1-9
1 A hetedik hónap huszonnegyedik
napján szólott az Úr Aggeus próféta által, mondván: 2 Szólj csak
Zorobábelnek, a Sealtiél fiának, Júda fejedelmének, és Jósuának, a Jehosadák
fiának, a főpapnak, és a nép többi tagjainak, mondván: 3 Ki van még
életben köztetek, a ki látta ezt a házat az ő első dicsőségében? És milyennek
látjátok ti most ezt? Avagy nem olyan-e ez a ti szemetekben, mintha semmi
volna?
4 De most légy bátor Zorobábel, azt mondja az Úr!
Légy bátor te is, Jósua, Jehosadák fia, te főpap, és légy bátor e földnek
minden népe, azt mondja az Úr, és cselekedjétek, mert én veletek vagyok, azt
mondja a Seregeknek Ura, 5 Az igét, a mellyel szövetségre léptem
veletek, mikor kijöttetek Egyiptomból, és az én lelkem köztetek marad. Ne
féljetek!
6 Mert ezt mondja a Seregeknek Ura: Egy kevés idő
van még, és én megindítom az eget és a földet, a tengert és a szárazt. 7
És megindítok minden népet, és eljön, a kit minden népek óhajtanak, és
megtöltöm e házat dicsőséggel, azt mondja a Seregeknek Ura. 8 Enyém
az ezüst és enyém az arany, azt mondja a Seregeknek Ura: 9 Nagyobb
lesz e második háznak dicsősége az elsőnél, azt mondja a Seregeknek Ura, és e
helyen adok békességet, azt mondja a Seregeknek Ura.
Círus hazaengedte a zsidókat, akik közül közel ötvenezren
hazatértek Kr. e. 538-ban, Zorobábel vezetésével. Majd 459-ben Ezsdrás, és
445-ben Nehémiás vezetésével is hazajött egy-egy csoport, és megépítették
Jeruzsálem kőfalát is.
Azonban a hazatértek nem valami kívánatos helyzetet találtak
itthon. Az élet nehéz volt, és elkeserítette őket mindaz, amit vállalniuk
kellett. Hazaérkezésüket követően mindjárt a következő évben elkezdték építeni a
templomot, legalábbis annak fundamentumát letették (Ezsd 3:8-13), azonban utána
mindjárt meg is álltak vele közel 16-17 esztendeig.
I.
Az elkeserítő tényezők – 1-3. v.
Dárius király uralkodásának második évében prófétált Haggeus.
Összesen négy prédikációt tartott, Zakariás támogatásával. (Sofóniás, Náhum és
Habakkuk a babiloni fogság előtt prédikáltak, Haggeus és Zakariás pedig azt
követően.) Az elkészült templomot Kr. e. 516-ban szentelték fel. Haggeus
üzenetének lényege, hogy a népet felbátorítsa a templom építésének
folytatására.
Igen ám, de annak idején Salamon 7 évig építette a templomot,
sok ezer szolgával és építővel! Ahhoz képest, a hazatértek száma nagyon csekély
volt. A nép bizonyára nagyon el volt keseredve. Elkeseredésükben
feltették a kérdést, hogy vajon megérte-e hazajönniük? Mi értelme volt a sok
erőfeszítésnek, amikor annyi a rom, hogy nem bírnak vele? A város sakálok
tanyájává vált (Jer 9:11). Házakat építettek maguknak, és az Úr házát is
elkezdték újra építeni, Haggeus próféta bíztatására, és be is fejezték azt. De
ez a templom egyáltalán nem volt mutatós, díszes, szép, mint amilyen annak
idején a Salamon által építtetett templom volt. A nép el volt keseredve: hát
ezért jöttünk haza? Megérte hazajönni Babilonból?
Azok, akik áldozatot
hoztak az Úrért, talán jutottak ugyanilyen kísértésbe, és feltették a kérdést:
Megérte? Érdemes volt? A válasz az, hogy amit az Úrért tettél, azt mindig
érdemes volt megtenni.
De Zorobábelt is bíztatni
kellett, amikor semminek, reménytelennek látta a munkáját, hogy nagy lesz annak
dicsősége! Mi is azzal a bizonyossággal kell végeznünk munkánkat, hogy nem a
mának, nem a jelenvaló világnak építünk, hanem a jövőnek, az örökkévalóságnak. „Ha csak ebben az életben reménykedünk a
Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk” — mondja Pál apostol
(1Kor 15:19).
Ha az anyagiakra
nézünk, arra, ami lehettünk volna a világban, arra, ami van, akkor talán azt
mondjuk: nem volt érdemes. De mi nem a jelenvalókra, a láthatókra nézünk, hanem
a „jövendőt keressük” (Zsid 13:14).
Arra kell néznünk, ami lesz. „Még nem
lett nyilvánvaló mivé leszünk” (1Jn 3:2).
II.
A bátorító prófécia – 4-5. v.
Van úgy gyülekezetben
is, hogy a lelki munka sok, mégis mindenki a saját munkája után fut... Először
a családom a gyermekeim, a házam, a cégem...
Ilyenkor jól jön egy kis bátorítás: „De most légy
bátor Zorobbábel, azt mondja az Úr! Légy bátor te is, Jósua, Jehosadák fia, te
főpap, és légy bátor e földnek minden népe!” (4. v.) Akkor mindenképp szükség volt erre, mert mindenütt ellenség vette körül
őket!
Vannak időszakok,
amikor nem értjük az Urat, nem értjük, hogy mi is miért történik velünk. Vannak
napok, amikor minden rosszul megy. A hangulatunk hullámzik. A hitünk sem mindig
egyformán szilárd. Isten pedig nem mindig mondja meg gyermekeinek, hogy mit
miért tesz. Van, amikor még az események után sem értjük meg, hogy miért
történt az, ami történt. Még az is meglehet, hogy a mennyben sem fogunk mindent
megérteni: lesz abszolút vigasztalás, de az események mozgatórugóit nem biztos,
hogy mind megismerjük. Nekünk is kell a bíztatás és bátorítás!
Isten támogatásának
feltétele az Ige cselekvése (4-5. v.): „Cselekedjétek...
az Igét, mellyel szövetségre léptem veletek.” Nem tétlenségre, hanem munkára,
cselekvésre hívott el az Isten. Csak ha az Igét cselekedjük, akkor marad
közöttünk a Szentlélek. „Az én lelkem
köztetek marad. Ne féljetek!”
Manapság sokféle
misztikus gyakorlatot ajánlanak. Larry Christenson például ezt mondja: „Miután ön Istenhez jön saját szavaival elmondott
imáival és könyörgéseivel, egyszerűen leomlik, csendesen hallgatásba
bocsátkozik és elhatározza, hogy egy szótagot sem ejt ki már semmilyen nyelven,
melyet valaha is tanult. Gondolatait Krisztusra összpontosítja. Csak azután
emeli fel egyszerűen hangját és szól őszinte hittel, hogy Isten a hangot,
melyet ön hallat, át akarja venni és egy nyelvvé akarja formálni.” És úgy
véli, hogy aki ezt gyakorolja, az beteljesedik Szentlélekkel. De hol van ez
megírva az Igében? Nincs megírva. Ilyet ne is próbáljon ki senki, mert ez nem
az Istentől parancsolt gyakorlat. Az ellenben meg van írva, hogy „cselekedjétek!”
III.
Dicsőséges ígéretek – 6-9. v.
A szegénység nem
gond: „Enyém az ezüst és enyém az arany”
- mondja az Ur (8. v.) Isten gondot visel. Istené minden kincs és minden
lehetőség. Maga az Úr rendelkezik a kincsekkel.
„Nagyobb lesz a
második ház dicsősége” – ez nyílván arra utal, hogy e második házban jelent meg
a Messiás és hirdette az Isten országát. Itt prédikált, gyógyított és kiűzte a
kufárokat.
Azonban e kifejezés,
hogy „nagyobb lesz a második ház dicsősége, mint az első házé volt”, ez
vonatkozik az újszövetségi egyházra is. Az Ószövetség népe, az Izráel, csak
kicsiny töredékére volt Isten igazi népének. Az Újszövetség a föld végső
határáig terjed.
De az újszövetségi
egyház is csak előkép. Pitvar. Amikor majd megnyílik a Szentek Szentje, amikor
megjelenik a dicsőség Királya, az uraknak Ura, akkor lesz teljessé a második
ház dicsősége. Új eget és új földet várunk.
Isten megtöltötte
azt a házat dicsőséggel, amikor az Isten Fia megjelent abban.
A fogságból
visszatért zsidóság Zorobábelben látta az eljövendő Messiást. Ö előképe volt annak,
Aki jönni fog.
De az igazi második
templom az, amelyben nem lesz könny, gyász és fájdalom. Annak dicsősége valóban
sokkal nagyobb! Micsoda dicsőséges ígéretek ezek!