Részestársak a szenvedésben és a vigasztalásban - 2Kor 1:3-11
Részestársak a szenvedésben és a
vigasztalásban
2Kor 1:3-11
3 Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja,
az irgalom Atyja és minden vigasztalás Istene,
4 aki megvigasztal minket minden nyomorúságunkban, hogy mi is
megvigasztalhassunk másokat minden nyomorúságban, azzal a vigasztalással,
amellyel az Isten vigasztal minket. 5
Mert amilyen bőséggel részünk van a Krisztus szenvedéseiben, Krisztus által
olyan bőséges a mi vigasztalásunk is. 6
Ha szorongattatunk, ez a ti vigasztalásotokért és üdvösségetekért van, ha
vigasztaltatunk, az a ti vigasztalásotokért van, amely elég erős ugyanazoknak a
szenvedéseknek az elhordozására, amelyeket mi is szenvedünk. 7 A mi
reménységünk bizonyos felőletek, mert tudjuk, hogy amiképpen részestársak
vagytok a szenvedésekben, ugyanúgy a vigasztalásban is. 8 Mert nem
akarjuk, testvéreim, hogy ne tudjatok arról a nyomorúságról, amely Ázsiában ért
minket: rendkívüli mértékben, sőt erőnkön felül megterheltettünk, annyira, hogy
az életünk felől is kétségben voltunk. 9
Sőt mi magunk is elszántuk magunkat a halálra azért, hogy ne önmagunkban
bizakodjunk, hanem az Istenben, aki feltámasztja a halottakat; 10 aki ekkora halálos
veszedelemből megszabadított minket, és meg is fog szabadítani. Benne
reménykedünk, hogy ezután is megszabadít, 11 mivel ti is
segítségünkre vagytok az értünk mondott könyörgéssel, hogy a reánk áradt
kegyelemért sokan sokféleképpen mondjanak értünk hálaadást.
Pál
apostol a személyes megvigasztalódás és a másokat vigasztalni tudás titkáról
beszél ebben az igeszakaszban. Nem mondja el ugyan részletesen, csak utal rá,
milyen nehéz helyzetben volt, milyen sötét mélységeken kellett keresztülmennie.
Valamilyen nagy-nagy nyomorúságról beszél, ami Ázsiában történt vele. Igen
komoly megpróbáltatás lehetett, mert azt mondja róla, hogy „felette igen, erőnk
felett megterheltettünk”, úgy, hogy „életünk felől is kétségben voltunk”. Talán
az Efézusban történtekre utal, amelyről a korábbi levelében azt írja, hogy „veszélyeztetjük magunkat minden
pillanatban… naponként halál révén állok… Ha csak emberi módon viaskodtam
Efézusban a fenevadakkal, mi a hasznom abból, ha a halottak fel nem támadnak?”
(1Kor 15:30-32)
De
éppen ott, annak a nagy nyomorúságnak közepette kapta felülről a vigasztalást! Amilyen
bőségesen kijutott neki a szenvedésből, ugyanolyan bőséggel jutott a
vigasztalásból is. Mivel megtapasztalta, mit jelent a szenvedések között is
megvigasztalódni, (áldott legyen a vigasztalás Istene!), ezért tudja most a
korinthusi gyülekezetet is vigasztalni ugyanazzal a vigasztalással, amellyel
Isten megvigasztalja őt.
Pál
apostol ebben az igeszakaszban kifejti, hogy milyen haszonnal jár az, ha nehéz
időkön megyünk keresztül, és az Úr megvigasztal bennünket. Három következményét
említi ennek: (1) „hogy mi is
megvigasztalhassunk másokat minden nyomorúságban azzal a vigasztalással,
amellyel az Isten vigasztal minket” – 4. v., (2) „hogy ne önmagunkban bizakodjunk” – 9. v., és (3) „hogy sokan sokféleképpen mondjanak...
hálaadást” – 11. v.
I. Mások
vigasztalása – 3-6. v.
A
szenvedésben és vigasztalásban való részvétel mindenekelőtt arra jó, hogy
másokat is képesek legyünk megvigasztalni: „hogy
mi is megvigasztalhassunk másokat minden nyomorúságban azzal a vigasztalással,
amellyel az Isten vigasztal minket” – 4. v.,
Ha az
emberek tudomást szereznek arról, hogy te is hasonló nyomorúságban voltál, és vigasztalásban
részesültél, akkor ez által hitelessé
válik a bizonyságtételed. Ha az emberek tudni fogják, hogy min mentél
keresztül, akkor jobban odafigyelnek
arra, amit mondasz nekik. Ha azt mondhatd, „én már átmentem ezen”, akkor emiatt
az emberek tisztelni fognak, és felnéznek
rád. A tapasztalat a bizonyságtétel egyik legértékesebb része, és Isten
használni akarja ezt az eszközt, hogy szavaidnak érvényt szerezzen. Isten
kegyelmesen megadta neked a válaszokat azokra a kérdésekre, amelyeken
átvezetett, és tudnod kell, hogy a körülötted lévőknek is épp azokra a
válaszokra van szükségük. Ne ellenkezz tehát, ha Isten szenvedést enged meg az
életedben, mert ezzel, amivel országa építésében egy magasztosabb célja lehet.
Azt akarja, hogy tapasztalatból beszélj, amikor másokat vigasztalni fogsz.
Olyan megvigasztalódott szívű emberek kellenek, akik másoknak is hitelesen
tudnak vigasztalást nyújtani.
Ilyen
nagyméretű kedvetlenség, letörtség, fásultság, szomorúság, depresszió talán nem
volt soha. Ez egy általános tünete ennek a beteg kornak. Ma már nemcsak akkor
jelentkezik, ha valaki lelki megrázkódtatáson ment keresztül és amiatt búskomor
lesz. A lehangoltság, szomorúság, elesettség, és az egyre gyakoribb öngyilkossági
késztetések állandósultak sokak életében. A gyógyszerek a testi kondíción talán
javítani tudnak, de új életkedvre nem tudnak deríteni. Az elcsüggedt embernek valódi
vigasztalódásra van szüksége. Egy olyan friss, tiszta forrásra van szüksége, amelyből
minden nap újra meríthet, és nekibátorodhat a napi munkának és a küzdelemnek, és
kiábrándult, megkeseredett lelke vigasztalást nyer.
Ezt a
vigasztalást csakis a minden vigasztalásnak Istene adhatja meg. És csak az
adhatja tovább hitelesen, vagyis az képes másokat is vigasztalni, aki maga is
részesült már belőle. Az életünk szenvedései és megpróbáltatásai között megtapasztalt
vigasztalás egy biztosíték arra, hogy meg tudunk vigasztalni hasonló
nyomorúságba esteket.
Barnabás
ilyen volt, ezért „Vigasztalás fiának” nevezték (ApCsel 4:36-37).
II. Részesülés
Krisztus szenvedéseiben – 7. v.
A 7.
igevers a szenvedésben való részestársakról beszél: „amiképpen részestársak vagytok a szenvedésekben, ugyanúgy a
vigasztalásban is.” Ez a részesedés nemcsak egymás szenvedéseire utal,
hanem főképp a Krisztus szenvedéseire. Annak idején Cirénei Simon
kényszerítették arra, hogy vigye Jézus kresztjét (Mk 15:21). De ez Krisztus
követőinek mindenkori feladata: hordozhatják Jézus keresztjét és részesülhetnek
az Ő szenvedéseiben. Aki ezt nem hajlandó megtenni, az nem is lehet az Ő
követője (Mk 8:34). Az Úr Jézust ma is megfeszítik, megostorozzák, gúnyolják,
csúfolják, leköpik, megvetik, és megtagadják, Amikor a Benne hívőkkel ezt teszik,
akkor mindazt Jézussal teszik. És amikor vállaljuk a szenvedést, a megvetést, a
csúfolást, vagy éppen a halált Őérette, akkor ezt maga Jézus vállalja bennünk. Részestársai
vagyunk a szenvedésben.
Pál
apostol így ír erről: „hogy megismerjem
Őt és az Ő feltámadásának erejét, és az Ő szenvedéseiben való részesülésemet,
hasonlóvá lévén az Ő halálához” (Fil 3:10). Péter apostol pedig azt írja: „szeretteim, ne rémüljetek meg attól a
tűztől, amely a megpróbáltatás végett támadt közöttetek, mintha valami
rémületes dolog történne veletek... Amennyiben részetek van a Krisztus
szenvedéseiben, örüljetek, hogy az Ő dicsősége megjelenésekor is vigadozva
örvendezhessetek. Boldogok vagytok, ha a Krisztus nevéért gyaláznak titeket,
mert megnyugszik rajtatok a dicsőségnek és az Istennek lelke, amit amazok
káromolnak ugyan, de ti dicsőítitek azt.” (1Pt 4,12-15). János apostol
arról tesz bizonyságot, hogy Ő is részestársa a Krisztus szenvedéseinek, amikor
Páthmosz szigetére volt száműzve „az
Isten beszédéért és a Jézus Krisztus bizonyságtételéért” (Jel 1:9). Róm
8:17-ben pedig az apostol kijelenti, hogy ha Isten gyermekei vagyunk, akkor
örökösök is, örökösei Istennek, örökös társai pedig Krisztusnak, „ha ugyan vele együtt szenvedünk, hogy vele
együtt is dicsőüljünk meg” (Róm 8:17).
Ha
Krisztussal együtt megfeszíttettünk, hordozhatjuk a Krisztus gyalázatát. „Menjünk ki tehát Őhozzá, a táboron kívül,
az Ő gyalázatát hordozva” (Zsid 13:13).
III.
Istenben való bizalom – 8-10. v.
A
második célja a szenvedésben és vigasztalásban való részvételnek az Istenben
való bizalom: „hogy ne önmagunkban
bizakodjunk, hanem az Istenben” – 9. v.
Bármi
is legyen az, ami rávesz minket arra, hogy Istenhez forduljunk, és egyre jobban
csak rá támaszkodjunk, az bizonyára hasznos. Így teszi Isten hasznossá a
szenvedéseinket is.
A
csalódott és elkeseredett embernek épp az a baja, hogy nem lát egyebet maga
előtt, mint a csalódását, a reményeinek szertefoszlását. Kétségbeesésében arra
van szüksége, hogy valaki túlmutasson a láthatókon, és ne meredjen rá egykedvűen
csupán a saját bajaira. Ezt a túlmutatást csak azt tudja hitelesen tenni, aki
maga is átélte azt, hogy Isten túlmutatott a saját bajain, és megvigasztalta
őt.
A
szenvedésben hajlandóak vagyunk csakis magunkkal foglalkozni, és a magunk eszére
támaszkodni. Épp ebből akar az Úr kiemelni. „Hogy
ne önmagunkban bizakodjunk, hanem az Istenben” (9. v.). A bölcs így tanít: „Bizodalmad legyen az Úrban teljes elmédből;
a magad értelmére pedig ne támaszkodjál. Minden te útjaidban megismered Őt;
akkor Ő igazgatja a te útjaidat. Ne légy bölcs a te magad ítélete szerint; féld
az Urat, és távozzál el a gonosztól. Egészség lesz ez a te testednek, és
megújulás a te csontjaidnak.” (Péld 3:5-8)
A
nyomorúság oda vezethet, hogy csakugyan egyedül az Úrban bízunk. Ha valamilyen
veszteség ért, ha a halál árnyékának völgyébe jutottunk, ha valami elrabolta
lelki nyugalmunkat, akkor az Úrhoz tudunk fordulni, és fel tudjuk fedezni, hogy
Ő képes megvigasztalni minket. A megvigasztalódás pedig épp azért történik,
hogy még erősebben bízzuk reá magunkat és ne magunkban bizakodjunk.
A Pál
apostol tövise is (2Kor 12:7-10) bizonyára azt a célt szolgálta, hogy még
jobban bízzon Istenben. A három zsidó ifjú, miután kiszabadult a tüzes
kemencéből, bizonyára még inkább bíztak Abban, aki őket kiszabadította, sőt,
nemcsak ők, hanem mások is, akik ennek tanúi voltak (Dán 3:17-18. 28-30.
Ugyanígy, Dániel bizalma az Úrban megerősödött, miután kiszabadult az
oroszlánok verméből (Dán 6:23).
IV. A
hálaadás sokasodása - 11. v.
Harmadszor,
a szenvedésben és vigasztalásban való részvétel célja az, „hogy a reánk áradt kegyelemért sokan sokféleképpen mondjanak értünk
hálaadást.” – 11. v.
Ez
szorosan összefügg azzal, ahogyan mások vigasztalásában segédkezünk. Isten
azért vigasztal meg bennünket, hogy mi is meg tudjunk vigasztalni másokat ugyanazzal
a vigasztalással, amit Tőle kaptunk. Az Istentől kapott vigasztalását nem lehet
fölhalmozni a lélekben, ahogyan a pénzt fölhalmozzák a páncélszekrényben. Nem
lehet megtartani magunknak, tovább kell adni! Ez nem privát ügye a hívőnek, hanem
a hatalmas Isten ügye.
Emlékezz
vissza, milyen volt az életed, mielőtt az Úr kiemelt volna! A zsoltáros így
tesz bizonyságot: „És kivont engem a
pusztulás gödréből, a sáros fertőből, és sziklára állította fel lábamat,
megerősítvén lépteimet.” (Zsolt 40:3) Amikor erre emlékezel, felemeled
a hangod, és dicsőíteni kezded az Istent azért, amit érted tett! Végtére is,
hol lennél nélküle? Nem is jó belegondolni, igaz?
Igen
ám, de amikor egyik kezeddel átveszed a vigasztalást és hálát adsz érte,
ugyanakkor a másikkal tovább adod azt azoknak, akiknek szintén vigasztalásra
van szükségük, és így ők is hálásak lesznek. Ha ezt teszed, akkor egyre
növekedni és sokasodni fog a hálaadás Isten felé. „Mert minden ti érettetek van, hogy a kegyelem sokasodva sokak által a
hálaadást bőségessé tegye az Isten dicsőségére.” (2Kor 4:15)
A
hálaadás Isten akarata: „Mindenben
hálákat adjatok; mert ez az Isten akarata a Krisztus Jézus által ti hozzátok.”
(1Thessz 5:18)