nJúda
népe továbbra is félrevezető közmondásokat gyártott… Ezúttal ezt mondják: „Ránk nehezednek bűneink és vétkeink,
elsorvadunk miattuk. Hogyan maradhatnánk életben?” (10. v.)
vEhhez
hazonlít a 37:11 – „Elszáradtak a mi
csontjaink és elveszett a mi reménységünk; kivágattunk!”
vKorábban a
fiak nyomorúságát az apák bűneinek tulajdonították. (Ez 18:2 – „Az apák ettek egrest, és a fiak foga vásott
el tőle.”)
vVagy: „Nem igazságos az Úrnak útja!” (18:29),
miként ebben a részben is (33:17).
vMáskor „A látás, melyet ez lát, sok napra való, és
messze időkre prófétál ő.” (Ez 12:27)
nAz
előbbi versekben Ezékiel újra őrállói megbízatást kap, de ezúttal nem az
ítéletet, hanem egy reményteljes üzenetet kell továbbítania, Izráel
helyreállásáról.
vA
helyreállásnak azonban a megtérés a feltétele.
I. A megtérés egy személyes döntés
következménye – 12-16. v.
12 Te pedig, embernek fia, szólj néped fiaihoz: Az igaznak
igazsága meg nem menti őt a napon, amelyen vétkezik, és a hitetlen hitetlensége
által el nem esik a napon, melyen megtér hitetlenségéből, és az igaz nem élhet
az ő igazsága által a napon, melyen
vétkezik. 13 Mikor ezt mondom az igazról: Élvén éljen; és ő bízván
igazságában, gonoszságot cselekszik: semmi igazsága emlékezetbe nem jő,
és gonoszsága miatt, melyet cselekedett, meghal. 14 S ha mondom a
hitetlennek: halállal halsz meg; és ő megtér bűnéből és törvény szerint s
igazságot cselekszik; 15 Zálogot visszaad a hitetlen, rablottat
megtérít, az életnek parancsolatiban jár, többé nem cselekedvén gonoszságot:
élvén él, és meg nem hal. 16 Semmi ő vétke, mellyel vétkezett,
emlékezetbe nem jön néki; törvény szerint és igazságot cselekedett, élvén él.
nAmikor Károly király és Luther egymással szemben álltak a wormsi
birodalmi gyűlésen,
akkor két
gondolatvilág találkozott: Luther a Bibliára és a lelkiismeretére hivatkozott.
Azt mondta, hogy amíg őt meg nem győzik a szentírásbeli bizonyságokkal, addig ő
megmarad az Ige tanúsága mellett, mert lelkiismerete Isten Igéjének a foglya,
és soha nem fog a lelkiismerete ellen cselekedni.
vKároly erre válaszában a történelemre
hivatkozott, hogy a Habsburgok mindig ragaszkodtak Rómához, mindig védték a római katolikus hitet. Mert ha
egy testvér téved, az az egész keresztyénséggel szemben áll… De az „egész
keresztyénség” neki Rómát jelentette, nem pedig a Bibliát.
nIttlátszik,
hogy miről is
volt szó a reformációban: a reformátorok szerint mindenki személyesen felelős Isten színe előtt, ezért csak Istenre szabad
hallgatnia, úgy, ahogy a Bibliából hallható Isten szava. Ha az ember másképp cselekedne, akkor a
saját lelkiismerete
ellen tenne.
A katolikus egyház viszont a tradícióra és az egyház tekintélyére hivatkozott.
nA saját személyes felelősségét hitte és vallotta, de amikor az
egyház tagjairól volt szó, ott mégis megalkuvásra került sor.
vEz a megalkuvás a
gyermekkeresztségben nyilvánult meg.
nAzt hirdette, hogy az anyák is idegen
hittel, a saját hitükkel vitték a gyermekeket Jézushoz. A négybarát
is így vitte a bénát Jézushoz, leeresztve az ágyat Jézus lába elé, és Jézuslátta
a hitüket, megbocsátotta bűneit és meggyógyította! (Lk 5:17kk) Úgy gondolta,
hogy a gyermekkeresztség mögött ott áll a gyülekezet hite és az elég.
vLuther
tehát összekapcsolta a keresztséget a hittel. A római katolikusok
szétválasztották a sákramentumot a hittől.
vDe
Luther és társai nem ismerték fel azt a veszélyt, hogy a hit és a keresztség
igy hamarosan különválik egymástól!
vA
gyermekkeresztség miatt az a veszély fenyegeti az embert, hogy mivel megvan
keresztelveezért már
keresztyén is! Pedig ez nem így van.
nValljuk, hogy
csak az az Ábrahám gyermeke, akinek öntudatos hite van. Csak azok
szabadulhatnak meg bűneiktől, akik Krisztusban hisznek, mert csak hit által
lehet részesülni a kegyelemben. A kegyelmet nem a keresztség adja, hanem Jézus
Krisztus.
vA
katolikus egyház úgy hiszi, hogy a sákramentumok kegyelmet közvetítenek. A
szentek, a papság, stb. hasonlóképpen.
vA
sákramentumok kérdésében a protestáns egyházak meghagyták a
gyermekkeresztséget, mert szerintük ez Isten kegyelmének pecsétje és
jele, nem pedig az
ember belső döntésének a kinyilvánítása. Ezért, elég, ha a szülő hisz, és ezzel
a gyermek is a szövetség része lesz, és részesülhet a szövetség jeléből.
vFigyelmen kívül hagyták, hogy a
keresztyénség a megtérésnek, az ember belső döntésének a kinyilvánítása. Ezért
nem beszél
nPedig
a keresztséghez a
Krisztus melletti öntudatos és világos döntésre van szükség, és az erről szóló
vallástétel. A gyülekezet ennek alapján veheti fel a tagok sorába.
vÖsszetévesztették
az ÓSz gyakorlatát az ÚSz gyakorlatával. Ott Izráel, a születés jogán része
volt a szövetségnek, de az ÚSz-ben csak az újjászületés jogán lehet valaki
részes a szövetségnek!
nA
személyes felelősséget világosan mutatja az, ahogyan a protestáns egyházak
megkülönböztették a két sákramentumot: a keresztséget kiszolgáltatták a
gyermeknek, de az úrvacsorát nem. Pedig mindkettő ugyanazt mutatja: Meghaltam,
eltemettettem, feltámadtam Krisztussal, és – Krisztus az életem, mindnyájan egy
kenyérből részesedünk.
vA
gyermek nem azért nem kaphat úrvacsorát, mert nem tudja megemészteni a bort, és
megrágni a kenyeret, hanem azért, mert még nem hisz, nem tud vallást tenni
megtéréséről, és nem tudja felfogni, hogy az úrvacsora mit is jelent.
nAz
anabaptisták és a mai baptisták ragaszkodnak a szabad akarathoz! Mindenki maga
dönti el, hogy örök sorsáról milyen döntést hoz.
vA
keresztség pedig nemcsak Isten kegyelmének pecsétje és jele, hanem az ember
belső döntésének kinyilvánítása. Ezért, ezt meg kell, hogy előzze a megtérés és
a hit, és az erről szóló bizonyságtétel. Mert az Isten ígérete feltételes: az ember
döntésétől függ.
vNem(csak)
a Krisztus engedelmességéről van szó, hanem főleg a mi engedelmességünkről.
II. A bizonyosság feltétele a
megtérés, nem (csak) a predesztináció – 17-20. v.
17 És ezt mondják néped fiai: Nem igazságos az Úrnak útja; holott
az ő útjuk nem igazságos. 18 Mikor az igaz elfordul az ő igazságától
s gonoszságot cselekszik, meghal a miatt. 19 És mikor a hitetlen
elfordul az ő hitetlenségétől és törvény szerint s igazságot cselekszik, él a
miatt. 20 És azt mondjátok: Nem igazságos az Úrnak útja!
Mindeniteket az ő útja szerint ítélem meg, Izráel háza.
nVannak,
akik úgy vélik, hogy a felelősség Istené, mivel Ő döntötte el, hogy ki
üdvözüljön és ki nem. Predesztinálta az embereket…
nMások
az ősöket hibáztatták.
nEz
a másokat hibáztató, magát kimagyarázó magatartás Édentől kezdve megvan.
v Az asszony a hibás, a kígyó a hibás, Isten a
hibás…
nKit
hibáztatsz? A genetikát? Neveltetésed/családod? A kormányt? Az iskolát? Az
anyagiakat? Istent?
vA lényeges
kérdés: hogyan részesülhetünk kegyelemben?
vSzüleink
által? Nem. A sákramentumok által? Nem. Közvetítők (papok, szentek) által? Nem.
Csak személyes döntés, megtérés és hit által részesülhetsz kegyelemben!
nAz
Ige világos: mindenki önmagáért felel. A szülők bűne miatt nem szenvednek a
fiak. De a szülők kegyessége miatt nem üdvözülhetnek a fiak!
vIzráel
esetében: Manasse vagy Ámon a hibás? Vagy Sédékiás? Ez 18:2. Mindenki önmagáért
felel!
nDe
ne mondj le senkiről könnyen! A bűnösök is megtérhetnek!
vIsten vissza tudja fordítani még azt az ítéletet is, amit már kihirdetett.
■Baj
van. Úgy tűnik, mintha a gyülekezet elakadt volna valahol húsvét és pünkösd
között. Valami hiányzik. Az erő hiányzik,
amely megmozgatja az emberek szívét. És hiányoznak azok az emberek is, akik ezzel az erővel odaállnának a gyülekezet
élére. Hol vannak az odaszánt életű
emberek, az önfeláldozók? Hová
lettek mártírjaink? Hol vannak az
imában tusakodó édesanyák? Hol
vannak a böjtölők?
■Istennek
imádkozó emberei „megfékezték a tűz
erejét, oroszlánok száját zárták be, véget vetettek az anarchiának, háborúkat
előztek meg és háborúknak vetettek véget, ördögöket űztek, összetörték a halál
béklyóit, fényt derítettek a hamisságra, városokat mentettek meg a biztos
pusztulástól, megállították a napot....” - sorolta Aranyszájú Szent János. A mi lelki fegyvertárunkban megvannak-e
azok a fegyverek, amelyekkel ilyen győzelmeket lehet aratni?
vMert
ugye, Illés imádkozott, és tűz szállott alá az égből, imádkozott és
az ellenség erejét vesztve hullott
porba, imádkozott és Isten esőt
adott. Napjainkban is eső kellene:
szárazságtól repedezettek a szószékek és az imaház padjai, de még inkább azok
szíve, akik ezeket koptatják. Hol van Illés?
vValamikor
Mózes pálcájával a sziklára ütött és
víz fakadt a sziklából. Van-e lehetetlen Isten előtt? Nincs. Isten ma is
mindenható Úr. De hol az az ember, akit Isten felhasználhatna arra, hogy a sziklából vizet fakasszon? A kemény szívek összetörjenek, és
megeredjenek a bűnbánat könnyei?
vAmikor Pál apostol Efézusban tartózkodott, egy megszállott ember kiabálni
kezdett valamilyen hamis ördögűzőkre, hogy „a Jézust ismerem, Pálról is
tudok!...” Ennek beszédéből fény derült arra, hogy létezik egy Pál nevű ember,
akitől még a pokolban is rettegnek, aki hadat üzent a sötétség hatalmának, és
teljes igyekezettel azon volt, hogy kiragadja a lelkeket a Sátán karmai közül.
Pál merte ezt tenni még a pogány császár udvarában is! Élete folytonos küzdelem
volt a pokol hatalmasságai ellen. „Ama
nemes harcot megharcoltam” – mondta élete alkonyán. De mi volt a titka Pál
győzelmének? Az, hogy megvoltak a győzelem kivívásához szükséges fegyverei.
Azokkal a fegyverekkel az ellenség nem rendelkezett: ő tudott bővelkedni is,
szűkölködni is, éhezni is, jóllakni is, felmagasztaltatni és megalázkodni is.
Mindenre volt ereje Krisztusban. Nem írt könyvet Krisztus életéről, hanem
krisztusi életet élt, igazi keresztyén volt. De hol vannak ma azok a Pálok,
akik készek mindent „szemétnek ítélni
Krisztusért”?
■A
lehetetlenség ellenére tételezzük fel, hogy Isten egy adott pillanatban meghalna; vajon megváltoztatná-e ez a te
keresztyén életmódodat? Észrevennéd-e a változást, ami bekövetkezne? Számolsz-e
Vele annyira, hogy a mindennapi rohangálás közben észrevennéd: Ő hiányzik?
Vajon a következő vasárnap a gyülekezetben jelentene-e valamit, ha nem mondaná
meg senki? Nem folytatódna-e a program
ugyanúgy: igehirdetés, éneklés,
bizonyságtevés... megállás, vagy épp megtorpanás nélkül? A hívek a
padokban, az igehirdető a szószéken... hiszen nem mondta meg senki, hogy Isten
meghalt! Félő, hogy sok helyen észre sem vennék!
■Sokan
úgy imádkoznak, mintha Isten tehetetlen
lenne. Gépiesen elhadarják jól megszokott szavaikat, és két perc múlva már
nem is emlékeznek arra, hogy mit kértek Istentől. Pedig Isten él! Ő mindenható
Úr! Ne imádkozz úgy, mintha az lenne igaz rád, hogy „az a neved, hogy élsz, pedig halott vagy” (Jel 3,1). Ideje, hogy
az álomból felserkenjünk. Ideje, hogy komolyan vegyük az imát és a böjtöt, és
tartozzon mindkettő elválaszthatatlanul az életünkhöz. Így hétköznapjainkat és
munkánkat is Isten áldása fogja kísérni. Jézus Krisztus azért jött, hogy
életünk legyen és bővelkedjünk.
■Kiáltsunk
Jóellel együtt:
v„Fújjátok meg a
kürtöt a Sionon! Tartsatok szent böjtöt, / hirdessétek ki, hogy ünnep lesz. // Gyűjtsétek össze a
népet, tartsatok szent gyűlést, / gyűjtsétek össze a véneket, gyűjtsétek össze
a gyermekeket, / még a csecsemőket is! // Jöjjön
ki lakásából a vőlegény, a menyasszony is a szobájából! // A
templomcsarnok és az oltár között / sírjanak a papok, az Úr szolgái! // Így
szóljanak: Szánd meg Uram népedet! (Jóel 2,15-17)
■Pünkösd
óta minden ébredést imádság és böjt
előzött meg. Ahhoz, hogy ne legyen, mit elveszíteni, le kell mondanunk
mindenről, amink van, még önmagunkat is át kell adnunk Istennek! Ha Isten kéri
tőlünk, vállalnunk kell azt, hogy „a
világ szemétje”, „a világ
látványossága” legyünk (1Kor 4:13. 9). Van valahol egy óriási tartalék, amit ismét fel kell fedeznünk,
ami gyökere, forrása, eredete Isten áldásözönének.
■Az
első gyülekezet egyik titka, ami a századok folyamán feledésbe ment nem más,
mint a böjt. Ez hozzátartozott a
keresztyén élethez. Ez nyitotta meg az ég kapuit és a szív ajtaját. Ez mozgatta
meg azt a helyet ahol összegyűltek, és szárnyakat adott az imádságnak. Fedezzük
fel ismét a böjtöt!
■A böjt nem
hitelv és nem valami univerzális gyógyszer, mintha minden betegséget
gyógyítani tudna, hanem inkább kulcs
ez, ami olyan ajtókat is ki tud nyitni, amelyek más kulcsok előtt zárva
maradtak. Ablakhoz is hasonlíthatjuk,
mert betekintést nyújt az emberi szemmel nem látható világba. Fegyverként is használhatjuk: olyan
fegyver ez, amit az Úr adott a kezünkbe. „A
böjt az a titok, ami által ajtók megnyílnak, és Isten csodálatos gondoskodása
és pártfogása, valamint kedves jelenléte megnyilvánul.”
■Ézs 58. részének a tanítása
az, hogy nem a szertartásaink a rituáljaink hangját hallja meg az Úr, hanem az
engedelmességünk hangját.
v„Kiálts teljes torokkal, ne kíméld; mint trombita emeld
fel hangodat, és hirdesd népemnek bűneiket…” (1. v.)
■A bevezető mondat emlékeztet a
40. részre, ahol az Úr azt parancsolja a prófétának, hogy kiáltson:
v„Szózat szól:
Kiálts! és monda: Mit kiáltsak? Minden test fű, és minden szépsége, mint a mező
virága! 7 Megszáradt a fű, elhullt a virág, ha az Úrnak szele
fuvallt reá; bizony fű a nép. 8 Megszáradt a fű, elhullt a virág; de
Istenünk beszéde mindörökre megmarad!” (Ézs 40:6-8)
■Ezúttal viszont nem a nép
vigasztalására szól a kiáltás, hanem ellenkezőleg, a nép ellen, azok ellen a
bűnök ellen, amelyeket a nép megpróbál eltakarni vallásos szertartásaival,
imádsággal és böjttel, azt remélve, hogy Isten emiatt eltekint bűneiktől és
válaszol kéréseikre.
I. A nép hamis
Istenkeresése – 2-3a. v.
■Az Ézs 40:27-31 jobban
rávilágít a helyzetre. Egy Istent kereső népről van szó. Még pontosabban,
Ézsaiás olyan népnek prófétál, akik belefáradtak a keresésbe. Itt a 2-3. v. így
szól:
v„Holott ők engem mindennap keresnek, és tudni kívánják
útjaimat, mint oly nép, amely igazságot cselekedett és Istene törvényét el nem
hagyta; kérik tőlem az igazságnak ítéleteit, és Istennek elközelgését kívánják.
3a Mért böjtölünk és Te nem nézed, gyötörjük lelkünket és Te nem
tudod?...” (2-3a. v.)
■Az Úr ugyanazt a választ adja
nekik, amit az Ézs 40:27-31 olvashatunk:
v„27 Miért mondod Jákób és szólsz ekként
Izráel: Elrejtetett az én utam az Úrtól, és ügyemmel nem gondol Istenem?! 28
Hát nem tudod-e és nem hallottad-e, hogy örökkévaló Isten az Úr, aki teremtette
a föld határait? nem fárad és nem lankad el; végére mehetetlen bölcsessége! 29
Erőt ad a megfáradtnak, és az erőtlen erejét megsokasítja. 30
Elfáradnak az ifjak és meglankadnak, megtántorodnak a legkülönben is; 31
De akik az Úrbanbíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a
saskeselyűk, futnak és nem lankadnak meg, járnak és nem fáradnak el!”
■Vagyis: Nem, Izráel! Nincs
elrejtve a te sorsod Istennél! Isten nem változott meg. Nem az Úrnál van a hiba!
Erről szól a következő rész bekezdő két igeverse:
v„Íme, nem oly
rövid az Úr keze, hogy meg ne szabadíthatna, és nem oly süket az Ő füle, hogy
meg nem hallgathatna; 2 Hanem a ti vétkeitek választanak el titeket
Istenetektől, és bűneitek fedezték el orcáját ti előttetek, hogy meg nem
hallgatott.” (Ézs 59:1-2)
■Olvassuk el Ámóstól vagy
Jóeltől: „Utálat előttem a ti ünneplésetek”, nem kedvelem, nem kell. Istennek
nem ceremónia kell, és nem formaság. A te szíved bűnbánata kell, az önvizsgálatod,
önmaga megítélése kell.
II. A hamis böjt
hiábavalóságának oka / az imameghallgatás feltétele – 3b-7. 9a-10b v. 13. v.
3b – Íme, böjtölésetek napján kedvteléseteket űzitek, és minden robotosaitokat szorongatjátok. 4 Íme, perrel és versengéssel böjtöltök, és sújtotok a gazságnak öklével; nem úgy böjtöltök mostan, hogy meghallassék
szavatok a magasságban.
5 Hát ilyen a böjt, amelyet én kedvelek, és olyan a
nap, amelyen az ember lelkét gyötri? Avagy ha mint káka lehajtja fejét, és zsákot
és hamvat terít maga alá: ezt nevezed-e böjtnek és az Úr előtt kedves
napnak? 6 Hát nem ez-e a böjt, amit én kedvelek: hogy megnyisd a gonoszságnak bilincseit, az
igának köteleit megoldjad, és szabadon bocsásd az elnyomottakat, és
hogy minden igát széttépjetek? 7
Nem az-e, hogy az éhezőnek megszegd
kenyeredet, és a szegény bujdosókat
házadba bevigyed, ha meztelent
látsz, felruházzad, és tested (felebarátod) előtt el ne rejtsd magadat?
9b Ha elveted közüled az igát,
és megszűnsz ujjal mutogatni és hamisságot beszélni; 10a
Ha odaadod utolsó falatodat az éhezőnek, és az elepedt lelkűt megelégíted:
13 Ha megtartóztatod szombaton lábadat, és nem űzöd
kedvtelésedet szent napomon, és a szombatot gyönyörűségnek hívod, az Úr szent
és dicsőséges napjának, és megszenteled azt, dolgaidat nem tevén, foglalkozást
sem találván, hamis beszédet sem szólván:
■Isten azt válaszolja
Izráelnek, és ezzel együtt nekünk, hogy vallásos szertartásaik a kiáltása nem
jut fel Istenhez, bármilyen költségesek is lennének azok számukra.
■Az ilyen böjtölés
hiábavalóságának társadalmi-szociális okai vannak:
v3b – Íme, böjtölésetek napján kedvteléseteket űzitek,
vés minden robotosaitokat szorongatjátok.
v4 Íme, perrel
és versengéssel böjtöltök,
v és sújtotok a gazságnak öklével; nem úgy böjtöltök mostan, hogy meghallassék
szavatok a magasságban.
■Ha egész napon át gyötörnéd is
a lelkedet, elutasítva az eledelt, lehajtott fejjel járnál, mint a káka,
böjtölve zsákban és hamuban (5. v.), - Isten akkor sem tud meghallgatni, ha nem
tettél lépéseket az Ő akaratának teljesítésére.
■Mit jelent az Ő akaratának
teljesítése? Miből áll az Isten akarata? Mivel jár a helyes Istentisztelet?
vhogy megnyisd a
gonoszságnak bilincseit,
vhogy az igának köteleit
megoldjad,
vhogy szabadon
bocsásd az elnyomottakat,
vhogy szét tépj
mindenigát.
vhogy az éhezőnek
megszegd kenyeredet,
vhogy a szegény bujdosókat
házadba bevigyed,
vhogy ha meztelent
látsz, felruházzad,
vés hogy tested (felebarátod) előtt el ne rejtsd magadat.
■A 9. igevers végén és a 10.
igevers elején további feltételeket találunk:
vHa elveted közüled
az igát, - Elnyomás, kizsákmányolás mások kihasználásának
megszűntetése.
vés megszűnsz ujjal
mutogatni – Vajon mit jelent ez? Újjal mutogatni: „Te, te, te
vagy a hibás!”
vés hamisságot
beszélni – A titkos dolgokról is. Másról is, önmagadról is.
v10 Ha odaadod utolsó
falatodat az éhezőnek, és az elepedt lelkűt megelégíted – Ez nem könnyű: másra úgy gondolni, mint magadra.
■A 13. igevers az Úr napjának
megtartását részletezi:
vHa megtartóztatod szombaton
lábadat, és nem űzöd kedvtelésedet
szent napomon, és a szombatot gyönyörűségnek
hívod, az Úr szent és dicsőséges napjának, és megszenteled azt, dolgaidat
nem tevén, foglalkozást sem találván,
hamis beszédet sem szólván…
v„Mindenem az Úrnak adom,
minden az Övé?”
III. Az igazi
istentisztelet következményei – 8-14. v.
8Akkor felhasad, mint hajnal a te világosságod, és meggyógyulásod
gyorsan kivirágzik, és igazságod előtted
jár; az Úr dicsősége követ. 9
Akkor kiáltasz, és az Úr meghallgat,
jajgatsz, és ő azt mondja: Íme, itt
vagyok. Ha elveted közüled az igát, és megszűnsz ujjal mutogatni
és hamisságot beszélni; 10 Ha odaadod utolsó falatodat
az éhezőnek, és az elepedt lelkűt megelégíted: feltámad a sötétségben világosságod, és homályosságod olyan
lesz, mint a dél. 11 És vezérel
téged az Úr szüntelen, megelégíti
lelkedet nagy szárazságban is, és csontjaidat
megerősíti, és olyan leszel, mint a megöntözött kert, és mint vízforrás, a
melynek vize el nem fogy. 12 És megépítik
fiaid a régi romokat, az emberöltők alapzatait felrakod, és neveztetsz
romlás építőjének, ösvények megújítójának, hogy ott lakhassanak. 13
Ha megtartóztatod szombaton lábadat,
és nem űzöd kedvtelésedet szent napomon, és a szombatot gyönyörűségnek hívod,
az Úr szent és dicsőséges napjának, és megszenteled azt, dolgaidat nem tevén,
foglalkozást sem találván, hamis beszédet sem szólván: 14Akkorgyönyörűséged lesz az Úrban; és én hordozlak a föld magaslatain, és azt
művelem, hogy Jákóbnak, atyádnak
örökségével élj; mert az Úr szája szólt!
■„Akkor”…
vfelhasad mint hajnal
a te világosságod,
vmeggyógyulásod gyorsan kivirágzik,
vigazságod előtted jár; az Úr dicsősége
követ.
v9 Akkor kiáltasz, és az Úr meghallgat, jajgatsz, és ő azt mondja: Íme, itt vagyok.
v… 10b feltámad a sötétségben világosságod, és homályosságod olyan
lesz, mint a dél.
v11 És vezérel téged az Úr szüntelen,
vmegelégíti lelkedet nagy szárazságban is,
vcsontjaidat megerősíti, és olyan leszel, mint a megöntözött kert, és mint
vízforrás, a melynek vize el nem fogy.
v12 És megépítik fiaid a régi romokat, az emberöltők alapzatait felrakod,
és neveztetsz romlás építőjének, ösvények megújítójának, hogy ott lakhassanak.
v… 14Akkorgyönyörűséged lesz az Úrban;
vén hordozlak a
föld magaslatain,
vazt művelem, hogy Jákóbnak, atyádnak örökségével élj; mert az Úr szája szólt!
v„Amikor tehát
adományt adsz, ne kürtölgess magad előtt...”
v„Amikor
imádkoztok ne legyetek olyanok, mint a képmutatók...”
v„Amikor pedig
böjtöltök, ne nézzetek komoran...” (Mt 6,2. 5. 16.)
■Itt az ideje!
v„De jönnek olyan napok, amikor elvétetik tőlük a
vőlegény, és akkor böjtölni fognak.” (Mt 9,15)
■„Csak könyörgés és böjtölés által”
v„Ez a fajzat pedig ki nem megy, hanemha könyörgés
és böjtölés által.” (Mt 17,21)
■Milyen céljai (és okai)
lehetnek a böjtnek?
■1. Böjtölni az
Úrért
v„...az én
kedvemért tartottatok-e böjtöt? (Zak 7,5)
v„...ezek az Úrnak
szolgáltak és böjtöltek...” (ApCsel 13,2)
■2. Böjtölés megtérésért
és megszentelődésért
v„Sírtam és böjttel gyötörtem magam...” (Zsolt 69,10)
v„Boldogok, akik sírnak...” (Mt 5,4)
■3. Úgy böjtölni, hogy azt fogadják el mennyben
v„Böjtöltünk tehát
és könyörögtünk ezért Istenünkhöz, ő pedig meghallgatott minket.” (Ezsd 8,23)
v„Mit kezdjek a
sok véresáldozattal? - mondja az Úr. ...ne hozzatok többé hazug áldozatot, még
a füstjét is utálom! Újhold, szombat, ünnepi összejövetel? Nem tűröm együtt a
bűnt és ünneplést!” (Ézs 1,11-15)
■4. Böjtölni, hogy Isten a büntetést kegyelemre fordítsa
v„Ninive lakosai
azonban hittek Istenben, böjtöt hirdettek, és zsákruhát öltött a város
apraja-nagyja. ...Amikor Isten látta, amit tettek, és hogy megtértek a rossz
útról, megbánta Isten, hogy veszedelembe akarta dönteni őket, és nem tette
meg.” (Jón 3,5. 10.)
■5. Böjtölni a foglyokszabadulásáért
v„Nekem az olyan
böjt tetszik, amikor leoldod a bűnösen fölrakott bilincseket, kibontod a járom
köteleit, szabadon bocsátod az elnyomottakat, és összetörsz minden jármot! (Ézs
58,6)
■6. Böjtölni kijelentésért
v„Az Úristenhez fordultam, hozzá folyamodtam, imádsággal
és könyörgéssel, böjtölve zsákruhában és hamuban. Még mondtam az imádságot,
amikor Gábriel, az a férfi, akit azelőtt láttam a látomásban, ... megérintett
engem az esti áldozat idején.” (Dán 9,3. 21.)
■7. Böjtölni mértékletességért
és önuralomért
v„Bárcsak haltunk volna meg az Úr kezétől Egyiptomban,
amikor a húsos fazekak mellett ültünk, és jóllakásig ehettünk kenyeret.” (2Móz
16,3)
■8. Böjtölni gyógyulásért
v„...és hamar
beheged sebed.” Ézs 58,8.
Befejezés:
■Dávid Brainerd még 30 éves sem
volt, amikor meghalt. Azelőtt 3 évvel tért meg és elhívást érzett a munkára,
hogy Amerikában az indiánok között szolgáljon. Három év alatt kiégett, elégett
Isten oltárán. De az ő szívéből a lelkek megmentésének a szikrája kipattant
mások szívébe: George Whitefield, John Wesley és mások szívébe, akik az ő
életéből merítettek erőt. A halálos ágyán, 29 évesen azt mondta: Ha ezer életem volna, mind Istennek adnám.
De már egy sincs. Vége van. Örülök, hogy az Úrért tehettem valamit. De az mind
semmi, ahhoz képest, amit Ő tett érettem és érettem.
vVizsgáljuk meg önmagunkat és térjünk az Úrhoz! Ámen!
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)